אז כמה צריך לשלם
צילום: iStock

למכירה: מקום ברשימת "משפיעים" של המרקר תמורת 5,500 ש'

(עדכון) המחלקה המסחרית של הארץ ממשיכה להפיק בשיתוף חברות תוכן חיצוניות רשימות "משפיעים" בתשלום. מנכ"ל הארץ: "אשת מכירות התחזתה כעובדת בעבור מגזין דהמרקר"
משה בנימין | (12)

(עדכון 18:53) פוסט שעלה היום (יום ה') בפייסבוק, שהחתום עליו ביקש לשמור בעילום שם בכתבה זו, מתאר שיחה בין נציגת מכירות שמנסה לשווק תמורת כסף מקום ברשימת "אנשי ונשות הקריירה המשפיעים בישראל" של העיתון הכלכלי היומי TheMarker. על פי הפוסט, הנציגה שמאוחר יותר הזדהתה כמי שאינה עובדת ב-TheMarker הציעה השתתפות בפרויקט המשפיעים תמורת 5500 שקלים. 

"חולה על TheMarker. באמת. אבל...אתמול ********* קיבלה שיחת טלפון ממגזין TheMarker" נכתב בפוסט. "בשיחה הציעו לה להשתתף בפרויקט של "אנשי ונשות הקריירה המשפיעים בישראל". איך הגיעו אלינו? תחקירניות, כמובן. טירוף! מציעים כתבה עם תמונה. איזה כיף. איך אשת המכירות קראה לזה? "חגיגה!". מבריקים את כוסות השמפנייה, הבקבוק כבר במקפיא כדי שההצלחה תרד חלק בגרון.

"ושנייה לפני שאנחנו פותחים את הבקבוק ומתדיינים כיצד אפשר למקסם את יכולת ההשפעה המטורפת של *****...אה, כן - בעבור תשלום סמלי בסך של 5,500 ש"ח. 12 תשלומים. ללא ריבית. מבצע טוב. מחיר מטורף. יאללה!".

לאחר מכן כותב הפוסט ערך אותו וציין: "*** מכיוון שאני רואה שהפוסט זוכה לתגובות ושיתופים אני ארחיב כאן - הנציגה אמרה כך: "שמי XXX ואני עוסקת במשהו מאוד מאוד מאוד ייחודי, וזה במגזין The Marker. בטח את יודעת מה זה, אני לא צריכה להגיד לך". נקודת המוצא שלנו היא שהיא פנתה אלינו מטעם The Marker. אשמח לדעת אם זה אכן המצב - לכן טרחתי לתייג את העיתון".

 

בשעות האחרונות, לאחר הפרסום באייס, ערכו ב'הארץ' בירור של פרטי הנושא. מדבריהם עולה כי מדובר ביוזמה של משרד פרסום/חברת תוכן שעובדת עם קבוצת הארץ ובמקרה זה מנסה להפיק מעין רשימת  מובילים, תחת הקטגוריה של "אנשי ונשות קריירה משפיעים". 

"אשת מכירות התחזתה כעובדת בעבור מגזין דהמרקר"

בתחילה נמסר מ-TheMarker כי "למערכת TheMarker אין שום קשר לרשימה הזאת. בכל הנוגע למוספים המסחריים, אנא פנה למחלקה המסחרית של 'הארץ'".

בהמשך הגיב מנכ"ל קבוצת הארץ, רמי גז לפרסום באייס ומסר: "אין צד ג' שמוכר בעבורנו מקומות ברשימת המשפיעים, או בכל רשימה מערכתית. יש משרדי פרסום שעובדים איתנו במכירת תוכן מקודם או תוכן שיווקי, לעיתים בתוכן שהם יוזמים.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

"בכל מקרה, אם החומר מתפרסם הוא מסומן במגזין כתוכן שיווקי. אשת מכירות של אחד המשרדים האלה פנתה לאשה מסוימת והתחזתה כעובדת בעבור מגזין דהמרקר, ואמרה לאשה שהיא ברשימה של נשים שכביכול נבחרו בתחקיר כנשות קריירה בעלות השפעה, לא אמרה לה שמדובר בתוכן מקודם או תוכן שיווקי, אבל אמרה לה שעליה לשלם בשביל הפרסום".

תוכן כזה אם היה מועבר ממשרד הפרסום אלינו לפרסום בכל מקרה היה מקבל תווית של תוכן שיווקי, כי רק מערכת המגזין יכולה לפרסם תוכן מערכתי."

למרות ההפתעה של כותב הפוסט, למחלקה המסחרית של הארץ יש עבר עשיר בתחום "רשימות המובילים" בכל מיני תחומים תמורת תשלום. בשנת 2018 פרסום על 2 מקרים שבהם נציגי המחלקה המסחרית של הארץ הציעו השתתפות בפרויקט "משפיעים" מסחרי תמורת אלפי שקלים. בינואר 2018 הייתה זו כתבת "נשים פורצות דרך ב-70 שנה למדינה" שבמסגרתה הוצעו לנשים להשתתף תמורת 10 אלף שקל ומספר חודשים לאחר מכן, במאי 2018, הייתה זו כתבת "עורכי דין מנצחים" שגם בה הוצע לעורכי דין מקום ברשימה תמורת אותו המחיר. 

במקרה הנוכחי מציין כותב הפוסט כי הנציגה שיצרה קשר עם אשתו הזדהתה כעובדת במשרד יחסי ציבור ולא ב-TheMarker ולדבריה, היא "מאוד בטוחה שעבור 5,500 שקל נופיע במוסף". 

בהמשך, נכתב עוד בפוסט: "אז למה אני כותב את הפוסט הזה בכלל? אנחנו לא תמימים. הרי ברור שחלק ניכר מהתקשורת מבוסס על PR. אבל הדרך בה הפניה נעשתה, הסיפור מאחורי הפניה, הדרך בה ניסו למכור את ה"חלום" ובעיקר - המשחק של גוף תקשורת גדול, כשהוא פונה לאנשים פרטיים ומשחק על הרצון הבסיסי של בני האדם להיות "חלק מ.." (חלק מקהילה של משפיעים, מצליחים וכו') בכפוף לכסף - הוא לא ראוי בעיני.

"מחכה בקוצר רוח לרשימת המשפיעים. גם הפעם אעבור על השמות של המשפיעים והמשפיעות של ישראל נכון לשנת 2019, אבל אדע שככל הנראה הם גם השפיעו על חשבון הבנק של TheMarker".

למרות הביקורת מהעבר על הדרך המסחרית שבה פרויקטים מופקים ב'הארץ', נראה שהמחלקה המסחרית של העיתון ממשיכה בשלה. פרויקטים שלכאורה נראים כבחירה אובייקטיבית במשתתפים שהרוויחו את מקומם באופן ראוי הם למעשה כלי שרת להכנסות, כש"המפסידים" הם הקוראים שלא מודעים לכך. 

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    הכי מגוחך - מתקשרת יחצנית שמציגה עצמה ממגזין דמרקר (ל"ת)
    גם אלי התקשרו 26/08/2019 12:59
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    ערן 25/08/2019 11:08
    הגב לתגובה זו
    בדה מרקר יש הפרדה טוטלית בין תוכן מערכתי ותוכן שיווקי, וכך גם הרשימות אינן מושפעות משיקולים שיווקיים. כמו שכתוב בכתבה, מדובר במישהי חיצונית לעיתון שניסתה כנראה למכור תוכן שיווקי וניסתה להציג את זה כתוכן מערכתי. זה לא נעשה ע"י העיתון עצמו או בהסכמתו. נראה כאילו שמי שכתב את הכתבה הזו מבין את זה אבל, מעדיף להציג את זה באופן אחר כדי לייצר כותרת צהובה ודרמטית, וזה לא פחות גרוע.
  • 10.
    נעה 24/08/2019 17:23
    הגב לתגובה זו
    לפעמים צופים ברשימות האלו שמיוצרות על ידי העתונים השונים ומתפלאים : רשימות עמוסות באנשים שלא ממש עשו כלום בחייהם. ממלאי תפקידים מיוצרים. מצד שני , צריך לזכור - כל אמצעי המדיה מפסידים כסף . כשהם מרימים ידיים הם ממציאים מקורות הכנסה יצירתיים על חשבון המסכנים שמאוד רוצים להיות חלק מהרשימות האלו. רגע לפני שסוגרים את העסק מגרדים כמה לירות מהמסכנים
  • 9.
    שירי 24/08/2019 08:20
    הגב לתגובה זו
    הלוואי ולגלובס תהייה טיפה מהיושרה שיש לכתבי ולעורכי הארץ. ניתן הסבר כן שמניח את הדעת אבל הכותרת עדיין צהובה. היום כמו תמיד אני מעדיפה לקרוא הארץ מאשר את שאר העיתונים.
  • 8.
    אלוף 23/08/2019 14:31
    הגב לתגובה זו
    כל גורמי התקשורת שמייצרים את הרשימות המעליבות האלו נוהגים אותו דבר. מוכרים לאנשים תמימים תהילה לארבעים שניות.
  • 7.
    כן שמנו לב כי חצי ממי שמופיע שם אנשים לא מעניינים (ל"ת)
    Luli 23/08/2019 14:27
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אחת שהציעו לה 23/08/2019 13:38
    הגב לתגובה זו
    אותה בחורה היא הגב׳ עינת פרידמן?! עושה את זה כל הזמן! ושהמערכת לא תתנער כי היא מוציאה כל פעם דירוג מטעמם ומציע כסף על ההשתתפות אז הם לא כאלה מקיים כמו שהם מתיימרים להיות!
  • 5.
    גידי טל 23/08/2019 11:34
    הגב לתגובה זו
    זה pure שיקולים מקצועיים
  • 4.
    הפוסל במומו פוסל 23/08/2019 11:19
    הגב לתגובה זו
    הרי גם לכם יש רשימות ״נבחרים״ שאינה מבוססת על שום ועדה או נימוקים ענייניים. מדדים כמו חשיבות, זכירות והשפעה צריכים להיות מבוססים על פרמטרים כמותיים שנבדקים ע״י קבוצות אוכלוסיה שונות שאינן מקורבות או שייכות לברנז׳ה מסוימת. כל דבר אחר הוא בגדר תוכן שיווקי, גם אם לא שולמה בעבורו פרוטה.
  • 3.
    guy 23/08/2019 09:39
    הגב לתגובה זו
    הרי אמרו זה לא מהם, זה חברה חיצונית שמרמה ורושמת שזה רשימה אפילו שזה תוכן שיווקי במסווה. אין להם קשר, אז מה העניין פה? חסרים סקאמרים?
  • 2.
    רשת חוקן כבר מזמן לא עיתונאות. סתם פייקיסטים. מי קורא? (ל"ת)
    פק פק 22/08/2019 16:27
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    Anj 22/08/2019 14:11
    הגב לתגובה זו
    כל רשימות המצליחים/הצעירים המשפיעים/המובילים וכדומה , הן עסק . ידוע ומטופש. ובכל זאת מיטב אנשי ונשות התעשייה נוהרים בהמוניהם עם מעטפה שמנמנה בידיהם.
דני קושמרו חדשות 12
צילום: צילום מסך חדשות 12
רייטינג

העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות

עלייה של כ-10% בצופי מהדורות החדשות המרכזיות של כל הערוצים; חדשות 12 עדיין בראש כל המהדורות וכמו בכל מוצ"ש, רשת מטפסת למקום השני בעקבות כך שערוץ 14 אינו משדר בשבת
רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

ככל שמתקרב מועד העסקה (וכן ככל שהזמן המצטבר של השבתות והחגים הולך ומצטבר), כך אנחנו רואים עלייה בצפייה במהדורות החדשות והנתונים גבוהים מאשר בתקופתו הקודמות,   כשסך כל הצופים עדיין עומד על כ-850 אלף, עלייה של כ-10% לעומת מהדורות מוצאי שבת "רגילות", שהממוצע שלהן הוא כ-770 אלף צופים. 

חדשות 12 עדיין מובילה את הרייטינג במובהק, כל פעם במרווחים גדולים יותר, במהדורת החדשות המרכזית ובשאר מהדורות החדשות. המהדורה המרכזית של חדשות 12 של קשת עמדה אמש על 18.1% רייטינג עם 463 אלף צופים. וכמו בכל מוצאי שבת, חדשות 13 מנצלת את היעדרותו של ערוץ 14 מלוח השידורים עד צאת השבת ונמצאת במקום השני עם 5.6% רייטינג ו-152 אלף צופים. חדשות 14 היו עם 4.8% רייטינג עם 129 אלף צופים ואילו חדשות כאן11 עדיין תפסו את המקום האחרון, עם 4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים בלבד.


פריים טיים ושאר מהדורות החדשות 

בפריים טיים, המשך המהדורות הראה את קשת ממשיכה עם 16.9% רייטינג ו-434 אלף צופים ואילו רשת עם 6.3% ו-169 אלף צופים. לאחר מכן, בפריים טיים, "אור ראשון" לא שיחזרה את הרייטינג של הפרק הראשון, אך עדיין הובילה עם 15.4% ו-387 אלף צופים, ואילו הפטריוטים היציבה והמוצלחת הצליחה לגבור על שעשועון של רשת, כשעמדה על 9.2% רייטינג ו-264 אלף צופים, בעוד "כלוב הזהב" עמד על 8.8% רייטינג ו-234 אלף צופים. "שיר אחד" של כאן11 זכה ל-3.5% רייטינג בלבד ופחות ממאה אלף צופים, עם 79 אלף צופים בלבד. 


גם במהלך השבת רוב לוח השידורים היה בסימן החדשות, והמשדר המוקדם של חדשות 12 עם אלמז עמד על 6% ו-134 אלף צופים בעוד החדשות של רשת בהגשת לוסי עמדו על 3% רייטינג ו-68 אלף צופים בלבד. לאחר מכן, ב-17:00, "שבת בחמש" עם גדעון של חדשות 12 היה על 7.9% ו-189 אלף צופים בעוד משדר החדשות של לוסי עלה ל-4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים. 

פגוש את העיתונות היתה מול מוריה וברקו, ובשתי הרצועוה, המוקדמת והרגילה, היתה במקום הראשון עם 9.4% רייטינג ו-252 אלף צופים במוקדמת ו-10.7% רייטינג ו-292 אלף צופים במהדירה הרגילה, בעוד מוריה וברקו היו על 4.7% ו-107 אלף צופים במוקדמת ו-4.2% רייטינג ו-103 אלף צופים במהדורה הרגילה. 

ברצועה המאוחרת "אברי ושרקי" של קשת היו על 8% רייטינג ו-189 אלף צופים, בעוד לקט של "הצינור" הניב 4.8% רייטינג בלבד עם 120 אלף צופים. 

יונית לוי
צילום: אלי דסה עבור חדשות 12

עלייה של יותר מ-20% בצפייה בחדשות

מהדורות החדשות שעסקו בחזרתם של החטופים למשפחותיהם, היו עם רייטינג שיא, ואפילו חדשות כאן11 חצו את רף ה-100 אלף צופים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

מזה כשבועיים, לאחר שהחדשות על עסקה מתקרבת הלכו ותפסו נפח, ועד לאתמול, כשמהדורות החדשות עסקו בחזרתם של כל החטופים החיים למשפחותיהן, הרייטינג של כל מהדורות החדשות הולך ועולה. אמש כמות האנשים שצפו במהדורות החדשות המרכזיות התקרבה למליון איש, בעוד שהממוצע של התקופה האחרונה עמד על כ-700 אלף. חדשות 12 עדיין היו בראש, עם נתון מדהים של 18% רייטינג ו-477 אלף צופים. אחריהם, היתה מהדורות החדשות של ערוץ 14 שעמדה על 6.9% רייטינג ו-182 אלף צופים (כמות שמתקרבת לצופי מהדורת חדשות 12 בימים עברו). במקום השלישי היתה המהדורה המרכזית של רשת, חדשות 13, שהיתה עם 5.7% רייטינג ו-145 אלף צופים ואילו במקום האחרון היתה המהדורה של כאן11, שעמדה על 4.4% ולמרות שסיימה במקום האחרון, כהרגלה, הצליחה לחצות מזה זמן רב את רף ה-100 אלף צופים ועמדה על 107 אלף צופים אמש. 



מהדורות חדשות נוספות 

המשך הערב וגם יום השידורים כולו היה בסימן חדשות. המשך המהדורה המרכזית של חדשות 12 היה עם 16% רייטינג ו-430 אלף צופים, ואילו חדשות 13 היו עם 4.9% בלבד ו-127 אלף צופים בשידור שהמשיך לסרטו של גיא זוארץ, "על קו השבר", שהיה עם 3.2% רייטינג ו-73 אלף צופים בלבד. הפטריוטים היציבה עמדה על 9.5% רייטינג ו-250 אלף צופים. 

במהלך היום, ברצועת החדשות של 13:00 שנמשכה עד 15:00 גדעון אוקו בחדשות 12 היה עם 6.5% רייטינג ו-163 אלף צופים, בעוד ערוץ 13 עם אור הלר היה עם 3% רייטינג ו-63 אלף צופים בלבד. בשעה 15:00, חדשות 12 עם אוקו נשארו עם נתונים דומים, 6.5% רייטינג ו-151 אלף צופים ואילו חדשות 13 שהיו בהגשת לוסי אלהריש, היו עם 2.9% רייטינג ו-73 אלף צופים. בשעה 17:00, חדשות 13 עם לוסי עלו מעט ל-3.4% ו-79 אלף צופים, אבל רוב הצופים היו עם חדשות 12 בהנחיית עודד מנשה, עם 7.9% רייטינג ו-188 אלף צופים. 

בשעה 18:00, המהדורה של עודד משנה עלתה ל-8.9% רייטינג ו-223 אלף צופים ואיןלו חדשות 13 עם ליאור קינן עלו גם הם מעט ל-4.3% רייטינג ו-87 אלף צופים. בשעה 19:00, חדשות 12 עלו ל-13.2% רייטינג עם 346 אלף צופים ואילו 13 עם קינן עלו ל-6.1% עם 141 אלף צופים. 

במהדורת הלייט נייט, אברי ושרקי של קשת היו עם 10.9% רייטינג ו-266 אלף צופים, משדר הלילה של ערוץ 14 עם שרה ב"ק היה עם 4.1% ו-103 אלף צופים ואילו היום שהיה של רשת היה אחרון עם 2.1% רייטינג ו-43 אלף צופים בלבד.