פרסום חוצות
צילום: iStock

לראשונה מ-2001: האינטרנט לא יהיה הסקטור הצומח בפרסום

צמיחת סקטור האינטרנט צפויה לעמוד על 10% בלבד ב-2020. על רקע הפריחה העולמית, הפרסום בקולנוע צפוי להיות הצומח ביותר. אופטימיות גם בשילוט החוצות 
משה בנימין |

דו"ח חדש של זניט, חברת המדיה והמחקר של קבוצת הפרסום העולמית פובליסיס שפורסם לאחרונה, מעריך שלראשונה מאז שנת 2001, שבה הפרסום באינטרנט הפך לסקטור הצומח ביותר מדי שנה, הוא יאבד את התואר לטובת הפניית תקציבים לאמצעים מסורתיים כגון פרסום בבתי קולנוע ופרסום חוצות.

"שנת 2021 תהיה השנה הראשונה, מאז 2001 בה התפוצצה בועת הדוט קום שבה צמיחת הפרסום באינטנרט תרד לאחוז חד ספרתי", כך מעריך ג'ונתן ברנרד, ראש מחלקת התחזיות בזניט. יחד עם היחלשות הצמיחה בסקטור הפרסום באינטרנט, הצמיחה הכללית הגלובלית בפרסום העולמי צפויה להיות מתונה ולעמוד על קצב של 4.6% ב-2019, נמוך יותר מהתחזית במרץ שעמדה על 4.7% ורחוק מאוד מהצמיחה שעמדה על 6.4% ב-2018. בפריסה עולמית, כמעט מחצית מהפרסום העולמי יהיה בארה"ב. 

צמיחת סקטור האינטרנט בפרסום העולמי צפויה לעמוד על 10% ב-2020. הפרסום בבתי הקולנוע שיעמוד על 12% יהפוך בשל כך לסקטור הצומח ביותר. סקטור נוסף שזוכה לפריחה הוא החוצות, ובהגדרה רחבה יותר "פרסום מחוץ לבית". על פי חברת Magna פרסום החוצות צמח ב-4.6% גלובלי ב-2018. על פי תחזיות eMarketer, בשנת 2019 פרסום החוצות יצמח מהר יותר מכל אמצעי המדיה המסורתיים.

למרות הוותק הרב והארכאיות הבלתי נמנעת, האופטימיות לגבי תחום שילוט החוצות מבוססת על העובדה שהפלטפורמות לפרסום חוצות הפכו בשנים האחרונות לדיגיטליות ומאפשרות מנעד קריאייטיבי גדול יותר מבעבר, בפורמטים בולטים עם חשיפה נאה. על כך יש להוסיף את מהפכת ה-5G באינטרנט שתאפשר הצגה של תכני וידאו עשירים ומורכבים יותר, וכל זאת לצד היכולת של השילוט הדיגיטלי לעבוד בשיטה פרוגרמטית. 

כמו שילוט החוצות, ההספדים שנכתבו על הבילוי בבתי הקולנוע וצפייה בפרסומות בבתי קולנוע היו מוקדמים ושגויים. בכל רחבי העולם ובישראל (למרות ירידה בשנה האחרונה) הקולנוע נמצא במגמת צמיחה בולטת. מאז 2011 מגמת מכירי כרטיסי הקולנוע נמצאת בעלייה בישראל של 7-9%, למעט ירידה מ-18.2 מיליון כרטיסים ב-2017 ל-16.7 ב-2018. תור הזהב בתחום נמדד גם בעולם, כאשר בבריטניה נרשם ב-2018 שיא במכירת כרטיסי קולנוע מאז 1970. מכל מקום, הקטר המוביל של מכירת כרטיסים לקולנוע היא סין שחווה פריחה של מעמד הביניים ועירוניות מואצת שבאה לידי ביטוי בחוויית בתי הקולנוע, וזו מובילה להפניה מתבקשת של תקציבי פרסום למסך הגדול. 

דו"ח זניט מצביע עוד על טרנד מרכזי שמקשה על צמיחת מחזורי הפרסום העולמיים: חיפוש מבוסס עזרים קוליים כגון אלקסה של אמזון, שטרם הגיע להלימה בין השימוש הגובר בו להפניית תקציבי פרסום אליו ועדיין רחוק מהפוטנציאל הרב שטמון בו. 

למרות הירידה המשוערת בצמיחת הפרסום באינטרנט, זניט מעריכה כי בשנת 2021, נתח השוק העולמי שלו בהוצאה לפרסום יעמוד על 52% לעומת 47% כיום, וכך יחצה לראשונה את קו ה-50%. המנוע שיוביל את הפרסום באינטרנט צפוי להיות וידאו ורשתות חברתיות שביניהם גם מתקיימת חפיפה, מעצם השימוש בפלטפורמות וידאו על גבי רשתות חברתיות.  

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוהכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקו
רייטינג

האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון

בראש הרייטינג עמדה קשת, עם המהדורה המרכזית והכוכב הבא לאירוויזיון, ואילו המהדורה המרכזית של חדשות 13 היתה במקום האחרון בהשוואה למתחרות

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 14.3% רייטינג ו-399 אלף צופים, במקום הראשון, וכמעט כמו מדי מוצ"ש, בפער עצום מהמתחרים, ובעיקר ערוץ 14, שמתחיל את לוח השידורים מאוחר לאור זמני יציאת השבת. ועדיין, חדשות 14 היו במקום השני עם 5.3% ו-162 אלף צופים. המהדורה של כאן11, עמדה על 112 אלף צופים ו-4.9% רייטינג ואילו גם במוצאי שבת, כש-14 נמצא בירידה, חדשות 13 לא רק שלא הרוויחה צופים נוספים, אלא אף עמדה במקום האחרון עם 4.1% רייטינג ו-106 אלף צופים.

פריים טיים

השילוב של ריאליטי ואירוויזיון הוא שילוב מנצח, וכך היה אמש, כש-"הכוכב הבא לאירוויזיון" עמדה בראש לוח השידורים, עם רייטינג של 17.1% רייטינג ו-477 אלף צופים. אחריה היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 9.8% רייטינג ו-247 אלף צופים, ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 7.6%, עם 222 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 והפרק הראשון של פגישה עם רוני קובן שאירח את ערן זהבי עם רייטינג מכובד של 5.7% ו-148 אלף צופים ואחריו הסרט התיעודי "מלאכי" שהיה עם 3.8% רייטינג ו-108 אלף צופים. 

תוכניות אחה"צ וערב מוקדם

בשעות הצהריים המאוחרות, חדשות 12 עמדו בראש, עם מהדורה של ערד ניר שהחלה ב15:00 עם 2.4% רייטינג ו-55 אלף צופים ועלתה ב-16:00 ל-3.1% רייטינג ו-81 אלף צופים. היא שודרה מול שידורים חוזרים של רשת, עם "כלוב הזהב", שעמד על 1.3% רייטינג ו-36 אלף צופים בשעתיים הללו. לאחר מכן, ב-17:00, המספרים עלו דרמטית והמהדורה עם גדעון אוקו, ששודרה ב-17:00 עלתה ל-5.3% רייטינג ו-141 אלף צופים. השידור החוזר של רשת, עם משחקי השף, עמד על 3.1% ו-81 אלף צופים. 

בהמשך הערב, ולקראת צאת שבת, המספרים המשיכו לעלות, כש-"פגוש את העיתונות" עמד על 8.8% רייטינג ו-225 במהדורה המוקדמת וברצועה שלאחר מכן עם 10% ו-262 אלף צופים. מולו, המהדורה המוקדמת של "מוריה וברקו" היתה על 3.8% רייטיג ו-109 אלף צופים ועלתה לאחר מכן ל4.5% ו-125 אלף צופים. ברצועה של 19:00 הצטרף ערוץ 14, עם המהדורה המוקדמת עם עידו טאובר, שעמד על 3.8% ו-100 אלף צופים.

לייט נייט

ברצועת הלייט נייט, שיחה עם עודד הרוש, שעמד על 3.9% רייטינג ו-106 אלף צופים ולאחריו היה שידור חוזר של רשת, עם "שנות ה-90" של עם 2.8% ו-61 אלף צופים.

הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוהכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקו
רייטינג

האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון

בראש הרייטינג עמדה קשת, עם המהדורה המרכזית והכוכב הבא לאירוויזיון, ואילו המהדורה המרכזית של חדשות 13 היתה במקום האחרון בהשוואה למתחרות

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 14.3% רייטינג ו-399 אלף צופים, במקום הראשון, וכמעט כמו מדי מוצ"ש, בפער עצום מהמתחרים, ובעיקר ערוץ 14, שמתחיל את לוח השידורים מאוחר לאור זמני יציאת השבת. ועדיין, חדשות 14 היו במקום השני עם 5.3% ו-162 אלף צופים. המהדורה של כאן11, עמדה על 112 אלף צופים ו-4.9% רייטינג ואילו גם במוצאי שבת, כש-14 נמצא בירידה, חדשות 13 לא רק שלא הרוויחה צופים נוספים, אלא אף עמדה במקום האחרון עם 4.1% רייטינג ו-106 אלף צופים.

פריים טיים

השילוב של ריאליטי ואירוויזיון הוא שילוב מנצח, וכך היה אמש, כש-"הכוכב הבא לאירוויזיון" עמדה בראש לוח השידורים, עם רייטינג של 17.1% רייטינג ו-477 אלף צופים. אחריה היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 9.8% רייטינג ו-247 אלף צופים, ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 7.6%, עם 222 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 והפרק הראשון של פגישה עם רוני קובן שאירח את ערן זהבי עם רייטינג מכובד של 5.7% ו-148 אלף צופים ואחריו הסרט התיעודי "מלאכי" שהיה עם 3.8% רייטינג ו-108 אלף צופים. 

תוכניות אחה"צ וערב מוקדם

בשעות הצהריים המאוחרות, חדשות 12 עמדו בראש, עם מהדורה של ערד ניר שהחלה ב15:00 עם 2.4% רייטינג ו-55 אלף צופים ועלתה ב-16:00 ל-3.1% רייטינג ו-81 אלף צופים. היא שודרה מול שידורים חוזרים של רשת, עם "כלוב הזהב", שעמד על 1.3% רייטינג ו-36 אלף צופים בשעתיים הללו. לאחר מכן, ב-17:00, המספרים עלו דרמטית והמהדורה עם גדעון אוקו, ששודרה ב-17:00 עלתה ל-5.3% רייטינג ו-141 אלף צופים. השידור החוזר של רשת, עם משחקי השף, עמד על 3.1% ו-81 אלף צופים. 

בהמשך הערב, ולקראת צאת שבת, המספרים המשיכו לעלות, כש-"פגוש את העיתונות" עמד על 8.8% רייטינג ו-225 במהדורה המוקדמת וברצועה שלאחר מכן עם 10% ו-262 אלף צופים. מולו, המהדורה המוקדמת של "מוריה וברקו" היתה על 3.8% רייטיג ו-109 אלף צופים ועלתה לאחר מכן ל4.5% ו-125 אלף צופים. ברצועה של 19:00 הצטרף ערוץ 14, עם המהדורה המוקדמת עם עידו טאובר, שעמד על 3.8% ו-100 אלף צופים.

לייט נייט

ברצועת הלייט נייט, שיחה עם עודד הרוש, שעמד על 3.9% רייטינג ו-106 אלף צופים ולאחריו היה שידור חוזר של רשת, עם "שנות ה-90" של עם 2.8% ו-61 אלף צופים.