לראשונה מ-2001: האינטרנט לא יהיה הסקטור הצומח בפרסום
דו"ח חדש של זניט, חברת המדיה והמחקר של קבוצת הפרסום העולמית פובליסיס שפורסם לאחרונה, מעריך שלראשונה מאז שנת 2001, שבה הפרסום באינטרנט הפך לסקטור הצומח ביותר מדי שנה, הוא יאבד את התואר לטובת הפניית תקציבים לאמצעים מסורתיים כגון פרסום בבתי קולנוע ופרסום חוצות.
"שנת 2021 תהיה השנה הראשונה, מאז 2001 בה התפוצצה בועת הדוט קום שבה צמיחת הפרסום באינטנרט תרד לאחוז חד ספרתי", כך מעריך ג'ונתן ברנרד, ראש מחלקת התחזיות בזניט. יחד עם היחלשות הצמיחה בסקטור הפרסום באינטרנט, הצמיחה הכללית הגלובלית בפרסום העולמי צפויה להיות מתונה ולעמוד על קצב של 4.6% ב-2019, נמוך יותר מהתחזית במרץ שעמדה על 4.7% ורחוק מאוד מהצמיחה שעמדה על 6.4% ב-2018. בפריסה עולמית, כמעט מחצית מהפרסום העולמי יהיה בארה"ב.
צמיחת סקטור האינטרנט בפרסום העולמי צפויה לעמוד על 10% ב-2020. הפרסום בבתי הקולנוע שיעמוד על 12% יהפוך בשל כך לסקטור הצומח ביותר. סקטור נוסף שזוכה לפריחה הוא החוצות, ובהגדרה רחבה יותר "פרסום מחוץ לבית". על פי חברת Magna פרסום החוצות צמח ב-4.6% גלובלי ב-2018. על פי תחזיות eMarketer, בשנת 2019 פרסום החוצות יצמח מהר יותר מכל אמצעי המדיה המסורתיים.
למרות הוותק הרב והארכאיות הבלתי נמנעת, האופטימיות לגבי תחום שילוט החוצות מבוססת על העובדה שהפלטפורמות לפרסום חוצות הפכו בשנים האחרונות לדיגיטליות ומאפשרות מנעד קריאייטיבי גדול יותר מבעבר, בפורמטים בולטים עם חשיפה נאה. על כך יש להוסיף את מהפכת ה-5G באינטרנט שתאפשר הצגה של תכני וידאו עשירים ומורכבים יותר, וכל זאת לצד היכולת של השילוט הדיגיטלי לעבוד בשיטה פרוגרמטית.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמו שילוט החוצות, ההספדים שנכתבו על הבילוי בבתי הקולנוע וצפייה בפרסומות בבתי קולנוע היו מוקדמים ושגויים. בכל רחבי העולם ובישראל (למרות ירידה בשנה האחרונה) הקולנוע נמצא במגמת צמיחה בולטת. מאז 2011 מגמת מכירי כרטיסי הקולנוע נמצאת בעלייה בישראל של 7-9%, למעט ירידה מ-18.2 מיליון כרטיסים ב-2017 ל-16.7 ב-2018. תור הזהב בתחום נמדד גם בעולם, כאשר בבריטניה נרשם ב-2018 שיא במכירת כרטיסי קולנוע מאז 1970. מכל מקום, הקטר המוביל של מכירת כרטיסים לקולנוע היא סין שחווה פריחה של מעמד הביניים ועירוניות מואצת שבאה לידי ביטוי בחוויית בתי הקולנוע, וזו מובילה להפניה מתבקשת של תקציבי פרסום למסך הגדול.
דו"ח זניט מצביע עוד על טרנד מרכזי שמקשה על צמיחת מחזורי הפרסום העולמיים: חיפוש מבוסס עזרים קוליים כגון אלקסה של אמזון, שטרם הגיע להלימה בין השימוש הגובר בו להפניית תקציבי פרסום אליו ועדיין רחוק מהפוטנציאל הרב שטמון בו.
למרות הירידה המשוערת בצמיחת הפרסום באינטרנט, זניט מעריכה כי בשנת 2021, נתח השוק העולמי שלו בהוצאה לפרסום יעמוד על 52% לעומת 47% כיום, וכך יחצה לראשונה את קו ה-50%. המנוע שיוביל את הפרסום באינטרנט צפוי להיות וידאו ורשתות חברתיות שביניהם גם מתקיימת חפיפה, מעצם השימוש בפלטפורמות וידאו על גבי רשתות חברתיות.

שובו של הפריים טיים
אחרי תקופה שבה מהדורות החדשות הציגו מספר צופים גבוה במיוחד, ישנה חזרה למספרים של טרום העסקה והפריים טיים שוב חוזר
אחרי שבועיים שבהם מהדורות החדשות היו במרכז שידורי הטלוויזיה, וסך הצופים בכלל המהדורות התקרב למיליון צופים, אמש נרשמה ירידה טבעית והמספרים חזרו למימדים "רגילים", עם כ-800 אלף איש. בראש המהדורות עמדה, כרגיל, המהדורה המרכזית של חדשות 12, עם 15.9% רייטינג ו-384 אלף צופים. אחריה, היתה מהדורות החדשות של ערוץ 14 שעמדה על יותר מחצי צופי קשת, עם 8% רייטינג ו-203 אלף צופים. במקום השלישי היתה המהדורה המרכזית של רשת, חדשות 13, שהיתה עם 5.9% רייטינג ו-131 אלף צופים ואילו במקום האחרון היתה המהדורה של כאן11, שעמדה על 3.6% וחזרה להיות מתחת לגבול ה-100 אלף צופים, עם 89 אלף צופים בלבד.
שובו של הפריים טיים
אמנם אצלנו גם הפריים טיים עוסק באקטואליה, או ליתר דיוק, בטראומה לאומית, ובכל זאת, מהדורות החדשות פינו את רצועת הפריים טיים. בראש הרצועה עמדה "אור ראשון" של קשת, סדרה שמבוססת על אירועי ה-7 באוקטובר ועמדה 15.2% רייטינג ו-350 אלף צופים. אחריה "הפטריוטים" היציבה שמראה שיש ביקוש לשיח אקטואלי שחורג ממהדורות החדשות, ועמדה על נתון מרשים של 9.3% רייטינג ו-261 אלף צופים (לצורך העניין, כמויות שעולות על צופי המהדורות של 13 ו-11 יחד). אחריהם היה השעשועון "כלוב הזהב" של רשת שעמד על 6.8% רייטינג ו-161 אלף צופים ואילו את הרשימה סגר השעשועון של כאן11, "המרדף", עם 5.2% ו-127 אלף צופים.
מבחינת שאר הרצועות, חדשות. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 4.4% ו-102 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.5% רייטינג ו-48 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.9% רייטינג ו-40 אלף צופים.
- עלייה של יותר מ-20% בצפייה בחדשות
- העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 4.1% ו-86 אלף צופים, אחריו במקום השני היה ערוץ 14, עם "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 2.2% בלבד ו-44 אלף צופים ואת הרשימה סגר "פותחים יום" של רשת, עם 2.1% רייטינג ו-45 אלף צופים.

העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות
ככל שמתקרב מועד העסקה (וכן ככל שהזמן המצטבר של השבתות והחגים הולך ומצטבר), כך אנחנו רואים עלייה בצפייה במהדורות החדשות והנתונים גבוהים מאשר בתקופתו הקודמות, כשסך כל הצופים עדיין עומד על כ-850 אלף, עלייה של כ-10% לעומת מהדורות מוצאי שבת "רגילות", שהממוצע שלהן הוא כ-770 אלף צופים.
חדשות 12 עדיין מובילה את הרייטינג במובהק, כל פעם במרווחים גדולים יותר, במהדורת החדשות המרכזית ובשאר מהדורות החדשות. המהדורה המרכזית של חדשות 12 של קשת עמדה אמש על 18.1% רייטינג עם 463 אלף צופים. וכמו בכל מוצאי שבת, חדשות 13 מנצלת את היעדרותו של ערוץ 14 מלוח השידורים עד צאת השבת ונמצאת במקום השני עם 5.6% רייטינג ו-152 אלף צופים. חדשות 14 היו עם 4.8% רייטינג עם 129 אלף צופים ואילו חדשות כאן11 עדיין תפסו את המקום האחרון, עם 4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים בלבד.
פריים טיים ושאר מהדורות החדשות
בפריים טיים, המשך המהדורות הראה את קשת ממשיכה עם 16.9% רייטינג ו-434 אלף צופים ואילו רשת עם 6.3% ו-169 אלף צופים. לאחר מכן, בפריים טיים, "אור ראשון" לא שיחזרה את הרייטינג של הפרק הראשון, אך עדיין הובילה עם 15.4% ו-387 אלף צופים, ואילו הפטריוטים היציבה והמוצלחת הצליחה לגבור על שעשועון של רשת, כשעמדה על 9.2% רייטינג ו-264 אלף צופים, בעוד "כלוב הזהב" עמד על 8.8% רייטינג ו-234 אלף צופים. "שיר אחד" של כאן11 זכה ל-3.5% רייטינג בלבד ופחות ממאה אלף צופים, עם 79 אלף צופים בלבד.
גם במהלך השבת רוב לוח השידורים היה בסימן החדשות, והמשדר המוקדם של חדשות 12 עם אלמז עמד על 6% ו-134 אלף צופים בעוד החדשות של רשת בהגשת לוסי עמדו על 3% רייטינג ו-68 אלף צופים בלבד. לאחר מכן, ב-17:00, "שבת בחמש" עם גדעון של חדשות 12 היה על 7.9% ו-189 אלף צופים בעוד משדר החדשות של לוסי עלה ל-4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים.
- עלייה של יותר מ-20% בצפייה בחדשות
- בסימן העסקה: הרייטינג עלה בכל מהדורות החדשות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פגוש את העיתונות היתה מול מוריה וברקו, ובשתי הרצועוה, המוקדמת והרגילה, היתה במקום הראשון עם 9.4% רייטינג ו-252 אלף צופים במוקדמת ו-10.7% רייטינג ו-292 אלף צופים במהדירה הרגילה, בעוד מוריה וברקו היו על 4.7% ו-107 אלף צופים במוקדמת ו-4.2% רייטינג ו-103 אלף צופים במהדורה הרגילה.
ברצועה המאוחרת "אברי ושרקי" של קשת היו על 8% רייטינג ו-189 אלף צופים, בעוד לקט של "הצינור" הניב 4.8% רייטינג בלבד עם 120 אלף צופים.