טור

פייסבוק בוחנת קבוצות למנויים בלבד בתשלום חודשי

כדי לשמור על איכות הקבוצות ולתמרץ את האדמינים, פייסבוק בוחנת מודל של תשלום בקבוצות מסוימות, עד 30 דולר לחודש. ומה הרשת החברתית תרוויח מכך?
מור מריג' |

יש קבוצות פייסבוק מדהימות שמספקות לחברים בהן תוכן ערכי ומועיל על בסיס קבוע, מה שגורם למשתמשים לחזור ולבדוק אותן מדי יום, לעיתים אף כמה פעמים ביום. וזה לא קורה מעצמו. מאחורי כל קבוצה מצליחה עומד מנהל שנותן מעצמו ועובד קשה כדי לשמור על הקבוצה פעילה ועניינית. עכשיו נראה שהרשת החברתית בונה תכנית שתתגמל את המנהלים על המאמץ והזמן שהם משקיעים בפיתוח ותפעול הקהילה.

 

איך זה הולך לעבוד? חברי הקבוצה ישלמו דמי חברות למנהל הקבוצה תמורת תוכן ייחודי שיהיה זמין למשלמים בלבד. על הפיצ'ר החדש כתבה פייסבוק בבלוג שלה: "אנחנו יודעים שמנהלי קבוצות משקיעים הרבה זמן ואנרגיה בתפעול הקבוצה. חלק מהם פנו אלינו ואמרו לנו שהם היו רוצים כלים שיעזרו להם להמשיך ולהשקיע בקהילה או כלים שיאפשרו להם להציע יותר לחברים בה. החלטנו לצאת בפיילוט על מספר מצומצם של קבוצות ואנחנו בוחנים שם תכנית מנויים במטרה לתמוך באדמינים. זה עוד חלק מהוויז'ן הכולל שלנו לתמוך ביוצרים ובאנשים שהופכים את פייסבוק למקום שכיף להיות בו".

 

בכמה כסף מדובר? מנהלי קבוצות הצהירו שמבחינתם לא מדובר ב"עשיית כסף" כמו שפשוט הם היו רוצים עוד אפשרויות ותקציבים כדי להשקיע בקהילה. באחת הקבוצות שהפיילוט רץ בהן, התשלום החודשי עומד על 15 דולר ובתמורה המשתמשים מקבלים גישה למדריכים, שידורים חיים, צ'קליסטים ייחודים ועוד כל מיני פיצ'רים ותכנים בלעדיים. באופן כללי, נראה שמנהלים יוכלו לגבות סכום שנע בין 4.99 ל-29.99 דולרים בחודש עבור גישה מלאה לתכני הקבוצה. בשלב התחלתי, פייסבוק תעמוד מהצד ולא תיקח לעצמה חלק מהרווחים. זה כמובן צפוי להשתנות בהמשך, בהנחה והניסוי יהפוך למציאות קיימת.

 

איך מגיבים לזה המשתמשים? עוד מוקדם לדעת. "אנחנו כרגע מתמקדים בעיקר בלמידה. אנחנו רוצים לבחון את השטח ולהבין היטב איך משתמשי הקבוצה מרגישים לגבי הרעיון הזה. כמובן שנמשיך להשתפר ולשפר את החוויה כדי לעזור למנהלים להציע יותר וכדי לעודד אותם להשקיע בקהילה".

 

בסופו של דבר, הרעיון הזה יקום או ייפול על כדאיות ותועלת. על המנהלים מוטלת כעת החובה להבין היטב איזה תוכן יעניין את חברי הקבוצה ומה הם ימצאו כערכי. פייסבוק מבחינתה מעבירה את האחריות למנהלי הקבוצות "יש להם את הרעיונות שלהם. אנחנו רק רוצים לראות איך ולאן זה יתפתח".

 

נמשיך לעקוב. יהיה מעניין.

 

מור מריג' היא מנהלת התוכן באתר אנגורה מדיה שיווק דיגיטלי 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.