כ-600 פולו-אפים ושווי חשיפה ענק ל'סאלח פה זה ארץ ישראל'
הביקורות היללו, הפוליטיקאים התייחסו – וסאלח פה זה ארץ ישראל הפכה לאחת מסדרות הדוקו המדוברות ביותר שהיו בישראל בשנים האחרונות. מבדיקת יפעת מחקרי מדיה עבור אייס, עולה כי בחודשיים האחרונים – פברואר ומארס – זכתה הסדרה ל-625 אייטמים בתקשורת, 15% כתבות קידום, המלצות צפייה וראיונות עם היוצרים, ו-85% כתבות פולו-אפ, תגובות וקריאות לפעולה.
הסדרה 'סאלח' ששודרה ברשת 13, מתבססת על סרט בעל אותו שם שהופץ ב-2017 וזכה בפרס פורום היוצרים, ובפרסי פסטיבל הקולנוע הבינ"ל דוקאביב לבמאי ולתחקיר הטובים ביותר. הסרט עצמו עורר פולמוס רחב לאחר שהציג את ההיסטוריה של עליית יהודי צפון אפריקה לישראל והרחקתם לאזורי הפיתוח הנידחים כפי שטרם נעשה מעולם והוגדר כחומר נפץ תיעודי על ידי עיתון הארץ.
בסדרה עצמה בת 4 הפרקים מוכיחים היוצרים - באמצעות חשיפה ראשונה של פרוטוקולים חסויים רבים מתוך דיונים פנימיים בסוכנות - שהרחקת יהודי צפון-אפריקה לפריפריה נעשתה מתוך תכנון מוקדם ובאמצעות הפעלת שורת אמצעים מניפולטיביים נגד העולים. במאי הסרט, דוד דרעי, יליד ירוחם, שילב בפרוטוקולים האלה את עדויות בני משפחתו, חבריו ותושבי העיירה. יחד עם דרעי, יצרו את הסדרה דורון גלעזר ורותי יובל. הפרקים ראשון ושני שודרו יחדיו בפריים ראשון ושני, פרקים 3 ו-4 שודרו בנפרד שבוע אחרי שבוע בפריים ראשון – וממוצע הרייטינג שלה עמד על 7.8% בקרב משקי בית באוכלוסייה היהודית, כולל צפייה נדחית עד 2:00 באותו לילה.
הפולו-אפ הציבורי הרחב בא לידי ביטוי בקריאה לשינוי שמות רחובות ומוסדות והקרואים על שם מנהיגי עבר וחשיפת מסמכים ארכיונים הקשורים לאפליית עולים ממדינות המזרח, ועיסוק רב של פוליטיקאים שהתייחסו בהתנהלות המדינה כלפי העולים ממדינות צפון אפריקה. שרת התרבות מירי רגב פנתה לראש הממשלה בנימין נתניהו בדרישה להסיר את החיסיון מעל המסמכים הפנימיים בנוגע ליחס המדינה לעולים אלה, ואילו שר הפנים אריה דרעי פנה לשרת המשפטים איילת שקד בנושא – וזו הודיעה כי מסמכי הסוכנות היהודית ייחשפו בעקבות הסדרה.
- אין ימין או שמאל: הישראלים אוהבים לשנוא עיתונאים באותה מידה
- שונאים, מקללים ומאיימים: היחס לו זוכות מגישות החדשות ברשת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חלק מהידיעות והביקורות בהארץ, מקור ראשון, ynet וישראל היום
הפוליטיקאים תידלקו את השיח סביב הסדרה, והתקשורת לא התעלמה ממנה והתנהלות הפוליטיקאים סביב הסדרה והפרשה, עוד לפני שידורה החל לקראת סוף פברואר. 'סאלח' הולידה 49 אייטמים בגל"צ עליה ועל הגילויים שלה; 36 באתר הארץ אונליין ו-24 בעיתון הארץ; ידיעות אחרונות הקדיש לנושא 35 אייטמים; וכאן רשת ב' עם 26 אייטמים. עוד ברשימה: מעריב - 21; רדיו 103FM - 20; ערוץ 7 - 17; מקור ראשון - 16; ישראל היום - 12; ערוץ 20 - 11; וואלה - 11; ערוץ כאן 11 - 8 אייטמים; ערוץ עשר ורדיו תל אביב - 7 אייטמים כל אחד; mako - 6; חברת החדשות - 5; חינוכית 23, גלובס וקשת 12 - 4 אייטמים כל אחד; ו-ynet עם 2 אייטמים.
'סאלח' במועדון סדרות הדוקו עם החשיפה הגדולה ביותר
מבדיקת יפעת מחקרי מדיה עולה כי שווי הסיקור התקשורתי של הסדרה עומד בחודשים פברואר-מארס על 12.4 מיליון שקלים – לא כולל את שידור 4 פרקי הסדרה עצמה ואת הסיקור העוטף ברשת 13. מדובר על שווי חשיפה גדול ביחס לסדרת דוקו, וגם ביחס לפרק הזמן הקצר שהיא שודרה – 4 פרקים על פני כחודש.
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
- טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
"בעידן של חוסר אמון גובר בתקשורת ובאופן בו היא מתווכת את החדשות לציבור, סדרות תיעודיות בולטות כתוכן בעל השפעה רבה יותר, כפי שראינו לראשונה בסדרה 'צל של אמת'", אומר לאייס שחר גור, מנהל יפעת מחקרי מדיה. "מעבר לנתוני החשיפה המרשימים, ההד הציבורי שנוצר בעקבות שידור 'סאלח', שהגיע עד כדי החלטות ממשלה בנושא, הוא העדות ליכולתו של תוכן תקשורתי להוביל שינוי חברתי".
עוררה סערה לפני שנתיים. סדרת הדוקו צל של אמת של ערוץ 8 ב-HOT
'סאלח' נכנסת למועדון היוקרתי של סדרות הדרמה המדוברות של השנים האחרונות. את הרשימה מובילה בלי ספק הסדרה צל אל אמת – מי רצח את תאיר ראדה, ששודרה במארס 2016 בערוץ 8 של HOT, ועוררה סערה גדולה בציבור הישראלי. שווי החשיפה של אותה סדרה עמד לאחר כחודשיים על כ-27 מיליון שקלים, על פי נתוני יפעת מחקרי מדיה. סדרה אחרת ששודרה ב-ערוץ 8 של HOT והניבה שווי חשיפה גבוה גם כן, הייתה מגש הכסף ששודרה באוקטובר 2015 והחשיפה עליה עמדה על 14.4 מיליון שקלים ל-3 הפרקים ששודרו.
אבל לצד שווי החשיפה הגבוה ל'סאלח פה זה ארץ ישראל', ומספר האייטמים הרב עליה, דווקא ברשתות החברתיות היא לא הצליחה לעורר עניין. מבדיקת חברת הניטור ברשתות החברתיות Vigo, עולה כי בחודש מארס, במקביל לשידורה של הסדרה, נרשמו כ-2,000 שיחות בלבד על ברשתות על הסדרה, מה שלא מכניס אותה לרשימת 10 סדרות הטלוויזיה המדוברות ביותר.
נתון מעניין נוסף הוא ש-55% מכלל השיח התנהל בכלל בטוויטר ועל ידי הברנז'ה התקשורתית, מה שמצביע – לדברי מנכ"ל Vigo רביב טל, על כך שהשיח נשאר בגבולותיה של קהילה קטנה ומצומצמת. הסבר נוסף לנתון הנמוך בסושיאל הוא שהצעירים פחות התעניינו בסדרה, שזכתה לחשיפה במדיה המסורתית, היכן שהמבוגרים יותר נמצאים.
- 3.נו באמת 03/04/2018 08:51הגב לתגובה זועוד פעם אכלו לי שתו לי, הצעירים היום כבר לא מתעניינים בקשקוש הזה. אתם משחקים לידיים של נתניהו שרוצה ללבות אש עדתית כדי שאף אחד לא ישים לב שקיצבת הזיקנה, למזרחים ולאשכנזים כאחד, עלתה רק בשישה שקלים
- 2.מחזור של כתבות (ל"ת)סדרת פח אשפה 01/04/2018 18:58הגב לתגובה זו
- 1.מחזור של כתבות (ל"ת)סדרת פח אשפה 01/04/2018 18:57הגב לתגובה זו
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
