שלושה שיודעים כאן תאגיד דודו ארז נתיב רובינזון
צילום: רפי דלויה
בלעדי

פרחי דורש מכאן 50 א' שקל לחודש עבור מערכת הפרסום

במאי ויוני רשות השידור הייתה מכניסה מפרסום ברדיו כ-10 מיליון ש'. התאגיד רושם כבר על הנייר הפסד הכנסה של מיליונים ובכל זאת סירב להצעת פרחי שבשוק מגדירים כ"הוגנת"
משה בנימין | (5)

חודש לאחר עלייתו לאוויר, תאגיד השידור הישראלי כאן יכול לסכם את 30 הימים החולפים עם ציון נכשל בגזרת הרדיו. בימים האחרונים נשמע ששיבוץ הפרסומות ב-8 תחנות הרדיו של התאגיד ובראשם כאן ב',  כאן ג' וכאן 88FM עובד בצורה חלקה יותר לעומת התקלות ב-3 השבועות הראשונים אך עדיין אי אפשר לברך על המוגמר, שכן עדיין מדובר במערכת שנוטה ליפול ונמצאת עוד תחת תקופת ניסיון, כשאנשי התאגיד וטרגט טרם מרגישים בטוחים ומסופקים מביצועיה.

תקציר האירועים הקודמים: התאגיד לא יכול להתלונן שלא היה לו זמן להיערך ולמעשה בדיוק ההיפך, הדחיות האינסופיות עוד הוסיפו חול לשעונו. מנגד, נציגיו, דרשו והכריזו מעל כל במה ותחת כל מיקרופון רענן כי הם ערוכים, מוכנים ויכולים לעלות לאוויר במועד המקורי שנקבע. הצהרות לחוד ומעשים לחוד - מערכת שיבוץ הפרסומות (ותמחורן) שהתאגיד הוא אחראי לה כשהוא גם מכתיב לזכיין הפרסום טרגט ספיריט להשתמש בה לא מצליחה להתמודד עם המשימה שלשמה הובאה ותוכננה.

כזכור, באייס נחשף כי בין התאגיד, טרגט ספיריט ושפ"מ התנהלו מגעים שלא צלחו על רכישת תכנת שיבוץ הפרסומות מאג'יק הייעודית לרדיו שאותה פיתחה שפ"מ בבעלות אברהם פרחי. כעת אנו חושפים על פי מקורות בתחום המדיה, כי המחיר שדרש פרחי, בעל התכנה, שלו סירב התאגיד עמד על כ-50 אלף שקלים לחודש עבודה עם המערכת. משמע, מחיר שנתי שעומד על כ-600 אלף שקל בלבד.

כזכור, כפי שכבר פורסם, ההפסד היומי של התאגיד מיום שידור ב-8 תחנות הרדיו ללא פרסום נאמד בכ-250-300 אלף שקלים ויש מעריכים כי אף יותר מכך. בשוק המדיה מציינים כי חודשים מאי יוני (התאגיד עלה לשידור באמצע מאי) הם חודשים מוצלחים שבהם בממוצע ההכנסה מפרסום ברדיו בתקופת רשות השידור עמדה על כ-9-10 מיליון שקלים.

לא צריך להיות בעל חוש עסקים מפותח כדי להבין את גודל הפספוס והמחדל. בעוד שהתאגיד מאבד הכנסה של כ-10 מיליון שקל מפרסום יושבת על שולחנו הצעה לתכנה שעובדת במחיר חודשי של כמה עשרות אלפי שקלים ופחות ממיליון לשנה. לזאת יש להוסיף את העובדה כי במידה והתאגיד יחליט לוותר סופית על המערכת הלא יציבה שאיתה הוא פועל כיום, עלות התכנון, הפיתוח וההקמה של תכנה חדשה תעלה לו מיליונים לכל הפחות. 

בתאגיד טרם ניאותו להסביר מה עומד מאחורי הפתיחה הכושלת בגזרת הרדיו ומדוע מבחני המערכת שנעשו, אם נעשו, לא אותתו מראש על הכשלים הטכנולוגיים הצפויים. יש בשוק מי שטוען כי למרות הזמן הרב שהיה בידיו בתאגיד לא ערכו מספיק ניסיונות "רטובים" וציפו שמערכת שלא יועדה לרדיו תדע לעשות את העבודה, והיא לא.

בכירים בשוק המדיה הישראלי מגדירים את הסיטואציה שנוצרה כ"מביכה, חובבנית ומתסכלת". יש מי שטוען שהבחירה של התאגיד שלא לשלם את המחיר "ההוגן" לדבריהם על שימוש חודשי היא לא יותר מ"אגו מנופח שיעלה לנו הציבור בהפסד של 20 מיליון שקלים". כך או כך, בשורה התחתונה, משרדי הפרסום נפגעים, המפרסמים נפגעים ויחד איתם הציבור שהתאגיד שהוקם עבורו במקום רשות השידור אמור לממן את עצמו מפרסומות ולא ממקורות אחרים.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

מחברת שפ"מ ואברהם פרחי לא נמסרה תגובה. מטרגט ספיריט לא נמסרה תגובה ומתאגיד השידור לא נמסרה תגובה לידיעה. 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    נעם 18/06/2017 16:42
    הגב לתגובה זו
    וגם מצעד הכתבים נותר בינוני כשהיה.
  • 3.
    אפשר לסגור-שוב מגרדים את ה 2% רייטינג (ל"ת)
    דנה 16/06/2017 20:25
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אגו חירב מוצר מובחר (ל"ת)
    מבפנים 16/06/2017 17:28
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    האגו 15/06/2017 20:53
    הגב לתגובה זו
    נראה שקבלת ההחלטות של הצמד הזה לא משהו. לדעתי כדאי לשקול לנכות את הסכומים האלה משכרם.
  • הנהלת הצאגיד 16/06/2017 20:28
    הגב לתגובה זו
    החלטנו לא לאמץ את הצעתך ובמקום זה אנו מוותרים עליך כצופה/מאזין. אנו מאחלים לך הצלחה רבה בהמשך דרכך וצום קל!
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.