groupm
צילום: יח"צ

הפרינט מת, וה-TV? כ-77 סנט מכל דולר יופנה לפרסום בדיגיטל

מדוח של חברת המדיה GroupM מקבוצת WPP, עולה כי תחום הדיגיטל עקף את הטלוויזיה ב-10 מדינות וצפוי לעשות זאת בעוד 5 מדינות השנה, בהן צרפת וגרמניה 
משה בנימין |
נושאים בכתבה WPP דיגיטל

כמדי שנה (מאז 2007) חברת המדיה GroupM, מקבוצת הפרסום הגדולה בעולם WPP, מפרסמת את סקירת הדיגיטל השנתית שלה תחת השם Interaction. הסקירה שמתארת את תמונת המצב בדיגיטל, בתעשיית הפרסום העולמית, כוללת גם את התחזית השנתית של GroupM לסקטור זה - תחזית שמתוקף מעמדה של החברה זוכה לפרסום רב.

הדו"ח המעמיק מציג תובנות ומסמן מגמות וטרנדים בקרב מספר מישורים הנוגעים לתחום הדיגיטל, ביניהם: AI - בינה מלאכותית, AR ו-VR - מציאות רבודה ומציאות וירטואלית, וידאו, תמחור מדיה, טלוויזיה ועתידה, אודיו והדואופול הדיגיטלי ששולט בשוק העולמי -  גוגל ופייסבוק, תרמיות בפרסום, פייק ניוז, חוסמי פרסומות ועוד. 

77% מכל הכסף החדש בפרסום - לדיגיטל

בשורה התחתונה GroupM חוזה צמיחה בהוצאה לדיגיטל ב-46 מדינות עם הערכה ש-77 סנט מכל דולר בהוצאה חדשה לפרסום יופנה לדיגיטל. הדו"ח מציין כי תחום הדיגיטל עקף את הטלוויזיה ב-10 מדינות (אוסטרליה, קנדה, סין, דנמרק, פינלנד, הולנד, ניו זילנד, נורווגיה, שבדיה, בריטניה) וצפוי לעשות זאת בעוד 5 מדינות השנה: צרפת, גרמניה, אירלנד, הונג קונג וטייוואן.   

   

עם זאת בסיכום עולמי של נתוני המדיה, המחקר של GroupM מעלה שהטלוויזיה היא עדיין אמצעי המדיה המוביל בעולם. נתח הטלוויזיה ב-2016 עמד על 42% ולפי ההערכות הוא צפוי לאבד כאחוז ב-2017 ל-41%. הבטן הרכה של הטלוויזיה על פי המחקר הוא קהל היעד בגילאי 16-24 אותם הטלוויזיה מאבדת באופן עקבי. 

2 ענקיות הדיגיטל - פייסבוק וגוגל שולטות בשוק העולמי כשם שהן עושות בשוק הישראלי. על פי הסקירה, 2 החברות הן הנהנות המרכזיות מרובה של הצמיחה בשוק הדיגיטל העולמי. הדו"ח מציין כי ב-2017 סנאפצ'ט ואמאזון צפויות להוות יריבים שעשויים לנגוס בנתח השוק של גוגל ופייסבוק, כמו גם 3 הענקיות הסיניות: Baidu, Alibaba ו-Tencent שצפויות להרחיב את חדירתן לשווקי המערב.

בתחום ה-ecommerce צופה GroupM עלייה של 18% בהוצאת צרכנים, בסכום כולל של למעלה מ-2.205 טריליון דולר. בממוצע הצפי הוא הוצאה של כ-869 דולר על רכישה באונליין לכל אזרח אמריקאי. המובילים ברכישה באונליין הם הבריטים עם הוצאה ממוצעת של 4,000 דולר לאדם בשנה - רמז עבה לכל מי שמשווק את מרכולתו ברשת ומנסה לפנות ללקוחות מכל העולם.

גם ארה"ב נפלה - הדיגיטל עובר לראשונה את הטלוויזיה

סקירה נוספת שמחזקת את הדו"ח של GroupM, ונעשתה על ידי PricewaterhouseCoopers עבור ארגון הדיגיטל האמריקאי מעלה כי ההוצאה לדיגיטל בשוק האמריקאי זינקה ב-22% ל-72.5 מיליארד דולר ב-2016 לעומת 59.6 מיליארד ב-2015. שתי אבני דרך חשובות צוינו בסקירה זו: לראשונה תחום המובייל עבר את הדסקטופ בדיגיטל ובנוסף, דרמטי יותר, תחום הדיגיטל כולו עבר את ההוצאה לפרסום בטלוויזיה שריכזה בידיה הוצאה של 71.3 מיליארד דולר.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

הסקטור הדיגיטלי המוביל שמשך את התחום למעלה הוא הוידאו עם עלייה של 53% ל-9.1 מיליארד דולר ב-2016. בתחום המובייל העלייה בוידאו אף הייתה חדה יותר באופן קיצוני, עם עלייה של 145% ל-4.2 מיליארד דולר. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

שירות דיגיטלי (X)שירות דיגיטלי (X)
ראש בראש

הראל ומור - מי מנצחת בדיגיטל?

חיסכון בקופת גמל להשקעה בדיגיטל - בהראל הגדולה התהליך לא ידידותי ומתיש, במור הוא מזמין

יוסי ישראל |

סוף שנה, סוף תהליך: מי באמת מציע חוויית הצטרפות נוחה לקופת גמל להשקעה?

סוף השנה כבר כאן, ויחד איתו גל הקמפיינים שמזכיר לנו "להצטרף אונליין לקופת גמל להשקעה" ו"לנצל את הטבת המס" השנה עד 81,711 ₪. ההבטחה ברורה: חיסכון פשוט, מהיר, דיגיטלי. אבל כמה פשוט זה באמת?

בדקתי מהסלולרי את שני האתרים הראשונים שעולים בגוגל בחיפוש "קופת גמל להשקעה" - הראל ומור בית השקעות, ובחנתי אותם לפי 5 פרמטרים מרכזיים. התוצאות מגלות פער משמעותי בין הבטחה שיווקית לבין המציאות הדיגיטלית.

הציונים בכתבה: 1=חוויה גרועה, 3=בינונית, 5=מצוינת


הרושם הראשוני: האם הממשק מזמין להישאר?

מור

מתחילה חזק. העיצוב מאופק, פלטת הצבעים נעימה לעין, והשפה אישית ומרגיעה. אבל בדיוק כשמתחילים להרגיש בנוח, צץ פופאפ שמבקש להשאיר פרטים. מהלך ששובר את הזרימה בשלב מוקדם מדי.