הפרינט מת, וה-TV? כ-77 סנט מכל דולר יופנה לפרסום בדיגיטל
כמדי שנה (מאז 2007) חברת המדיה GroupM, מקבוצת הפרסום הגדולה בעולם WPP, מפרסמת את סקירת הדיגיטל השנתית שלה תחת השם Interaction. הסקירה שמתארת את תמונת המצב בדיגיטל, בתעשיית הפרסום העולמית, כוללת גם את התחזית השנתית של GroupM לסקטור זה - תחזית שמתוקף מעמדה של החברה זוכה לפרסום רב.
הדו"ח המעמיק מציג תובנות ומסמן מגמות וטרנדים בקרב מספר מישורים הנוגעים לתחום הדיגיטל, ביניהם: AI - בינה מלאכותית, AR ו-VR - מציאות רבודה ומציאות וירטואלית, וידאו, תמחור מדיה, טלוויזיה ועתידה, אודיו והדואופול הדיגיטלי ששולט בשוק העולמי - גוגל ופייסבוק, תרמיות בפרסום, פייק ניוז, חוסמי פרסומות ועוד.
77% מכל הכסף החדש בפרסום - לדיגיטל
בשורה התחתונה GroupM חוזה צמיחה בהוצאה לדיגיטל ב-46 מדינות עם הערכה ש-77 סנט מכל דולר בהוצאה חדשה לפרסום יופנה לדיגיטל. הדו"ח מציין כי תחום הדיגיטל עקף את הטלוויזיה ב-10 מדינות (אוסטרליה, קנדה, סין, דנמרק, פינלנד, הולנד, ניו זילנד, נורווגיה, שבדיה, בריטניה) וצפוי לעשות זאת בעוד 5 מדינות השנה: צרפת, גרמניה, אירלנד, הונג קונג וטייוואן.
עם זאת בסיכום עולמי של נתוני המדיה, המחקר של GroupM מעלה שהטלוויזיה היא עדיין אמצעי המדיה המוביל בעולם. נתח הטלוויזיה ב-2016 עמד על 42% ולפי ההערכות הוא צפוי לאבד כאחוז ב-2017 ל-41%. הבטן הרכה של הטלוויזיה על פי המחקר הוא קהל היעד בגילאי 16-24 אותם הטלוויזיה מאבדת באופן עקבי.
2 ענקיות הדיגיטל - פייסבוק וגוגל שולטות בשוק העולמי כשם שהן עושות בשוק הישראלי. על פי הסקירה, 2 החברות הן הנהנות המרכזיות מרובה של הצמיחה בשוק הדיגיטל העולמי. הדו"ח מציין כי ב-2017 סנאפצ'ט ואמאזון צפויות להוות יריבים שעשויים לנגוס בנתח השוק של גוגל ופייסבוק, כמו גם 3 הענקיות הסיניות: Baidu, Alibaba ו-Tencent שצפויות להרחיב את חדירתן לשווקי המערב.
בתחום ה-ecommerce צופה GroupM עלייה של 18% בהוצאת צרכנים, בסכום כולל של למעלה מ-2.205 טריליון דולר. בממוצע הצפי הוא הוצאה של כ-869 דולר על רכישה באונליין לכל אזרח אמריקאי. המובילים ברכישה באונליין הם הבריטים עם הוצאה ממוצעת של 4,000 דולר לאדם בשנה - רמז עבה לכל מי שמשווק את מרכולתו ברשת ומנסה לפנות ללקוחות מכל העולם.
גם ארה"ב נפלה - הדיגיטל עובר לראשונה את הטלוויזיה
סקירה נוספת שמחזקת את הדו"ח של GroupM, ונעשתה על ידי PricewaterhouseCoopers עבור ארגון הדיגיטל האמריקאי מעלה כי ההוצאה לדיגיטל בשוק האמריקאי זינקה ב-22% ל-72.5 מיליארד דולר ב-2016 לעומת 59.6 מיליארד ב-2015. שתי אבני דרך חשובות צוינו בסקירה זו: לראשונה תחום המובייל עבר את הדסקטופ בדיגיטל ובנוסף, דרמטי יותר, תחום הדיגיטל כולו עבר את ההוצאה לפרסום בטלוויזיה שריכזה בידיה הוצאה של 71.3 מיליארד דולר.
- רועי עידן שובר את הפריים עם "נוטוק" בקשת
- האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
הסקטור הדיגיטלי המוביל שמשך את התחום למעלה הוא הוידאו עם עלייה של 53% ל-9.1 מיליארד דולר ב-2016. בתחום המובייל העלייה בוידאו אף הייתה חדה יותר באופן קיצוני, עם עלייה של 145% ל-4.2 מיליארד דולר.
"נוטוק" של רועי עידן בקשת. קרדיט: אתר מאקורועי עידן שובר את הפריים עם "נוטוק" בקשת
בפעם הראשונה מזה זמן רב תכנית שאינה ריאליטי או אקטואליה משתלטת על הפריים טיים, וההימור של קשת על "נוטוק" של רועי עידן מוכיח את עצמו; במהדורות החדשות המרכזיות נשמר הסטטוס קוו, אם כי כאן11 שוב יורדת מתחת ל-100 אלף צופים
תוכן איכותי בפריים טיים?
אולי זה היעדרות הריאליטי, ואולי הקהל פשוט מעדיף לצפות בתוכן איכותי, כשערוצי הטלוויזיה נותנים לו את האפשרות הזאת, אבל כך או כך, מי שעמדה במקום הראשון ברצועת הפריים טיים אמש היתה הסדרה של רועי עידן "נוטוק", שעוסקת בחברה הדרוזית ובגלגולי נשמות, שהיתה השידור הנצפה ביותר בכל ערב השידורים, ועמדה על 15.4% רייטינג ו-373 אלף צופים. אחריה היה הדוקו-ריאליטי של רשת, "ווארט", שעוסקת בחברה החרדית, עם 8.4% רייטינג ו-216 אלף צופים ואילו ממש אחריו היתה "הפטריוטים" הותיקה, עם הפורמט המנצח שמביא ערב אחרי ערב מספרים יציבים, עם 8.3% רייטינג ו-223 אלף צופים. בסיום הרשימה היה הריאליטי אוכל של כאן11, שהתחיל בסערה וכבש את הפריים טיים אבל הולך ודועך מבחינת רייטינג, ועמד על 5.6% רייטינג בלבד ו-137 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 4.2% ו-89 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-49 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.3% רייטינג ו-33 אלף צופים בלבד.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 3.4% ו-64 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.5% רייטינג ו-40 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 0.9% רייטינג ו-23 אלף צופים בלבד.
- האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצהריים, 14 בצהריים של חדשות 12 עם אלמז היתה עם 3.4% ו-74 אלף צופים, במקום השני היה האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן שעמד על 2.1% רייטינג ו-54 אלף צופים, את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.4% רייטינג ו-35 אלף צופים.
"נוטוק" של רועי עידן בקשת. קרדיט: אתר מאקורועי עידן שובר את הפריים עם "נוטוק" בקשת
בפעם הראשונה מזה זמן רב תכנית שאינה ריאליטי או אקטואליה משתלטת על הפריים טיים, וההימור של קשת על "נוטוק" של רועי עידן מוכיח את עצמו; במהדורות החדשות המרכזיות נשמר הסטטוס קוו, אם כי כאן11 שוב יורדת מתחת ל-100 אלף צופים
תוכן איכותי בפריים טיים?
אולי זה היעדרות הריאליטי, ואולי הקהל פשוט מעדיף לצפות בתוכן איכותי, כשערוצי הטלוויזיה נותנים לו את האפשרות הזאת, אבל כך או כך, מי שעמדה במקום הראשון ברצועת הפריים טיים אמש היתה הסדרה של רועי עידן "נוטוק", שעוסקת בחברה הדרוזית ובגלגולי נשמות, שהיתה השידור הנצפה ביותר בכל ערב השידורים, ועמדה על 15.4% רייטינג ו-373 אלף צופים. אחריה היה הדוקו-ריאליטי של רשת, "ווארט", שעוסקת בחברה החרדית, עם 8.4% רייטינג ו-216 אלף צופים ואילו ממש אחריו היתה "הפטריוטים" הותיקה, עם הפורמט המנצח שמביא ערב אחרי ערב מספרים יציבים, עם 8.3% רייטינג ו-223 אלף צופים. בסיום הרשימה היה הריאליטי אוכל של כאן11, שהתחיל בסערה וכבש את הפריים טיים אבל הולך ודועך מבחינת רייטינג, ועמד על 5.6% רייטינג בלבד ו-137 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 4.2% ו-89 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-49 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.3% רייטינג ו-33 אלף צופים בלבד.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 3.4% ו-64 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.5% רייטינג ו-40 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 0.9% רייטינג ו-23 אלף צופים בלבד.
- האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצהריים, 14 בצהריים של חדשות 12 עם אלמז היתה עם 3.4% ו-74 אלף צופים, במקום השני היה האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן שעמד על 2.1% רייטינג ו-54 אלף צופים, את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.4% רייטינג ו-35 אלף צופים.
