יותר תלונות על שידורי ספורט, HOT ו-yes דווקא בסדר

סיכום 2016 במועצת הכבלים והלוויין מגלה ירידה במס' התלונות נגד השירות של HOT, וירידה משמעותית בנושאים כספיים. נרשמו התלונות נגד סלקום TV למרות שהיא לאא מפוקחת ע"י המועצה
אלכסנדר כץ |

43% מהתלונות שהוגשו נגד חברות הכבלים והלוויין נמצאו מוצדקות – כך עולה מהדוח המסכם לשנת 2016 של מועצת הכבלים והלוויין, שהוכן על ידי האגף להגנת הצרכן במועצה. סיכום השנה מראה על המשך מגמת הירידה בפניות הציבור למועצה נגד החברות. אל המועצה מגיעות גם תלונות נגד חברת סלקום בעקבות סלקום TV, למרות שזו אינה מפוקחת על ידי מועצת הכבלים והלוויין.

 

בשנת 2016 התקבלו במועצת הכבלים והלוויין 2,334 פניות ציבור, ירידה של כ-20% מהתקופה המקבילה אשתקד. ירידה זו מצטרפת לירידה של 38% בפניות הציבור בין השנים 2014 ל-2015.  מתוך 2,334 התלונות הללו, 964 תלונות נגעו ל-HOT, ירידה משמעותית בהשוואה ל-1,616 תלונות אשתקד. התלונות נגד HOT היוו 41% מהתלונות שהגיעו למועצה (לעומת 55% אשתקד).

 

גם מספר התלונות נגד yes במגמת ירידה: השנה נרשמו 442 תלונות נגד חברת הלוויין מול 492 בשנת 2015. מספר התלונות נגד yes היוו 19% מהתלונות שהגיעו למועצה (לעומת 17% אשתקד). נגד חברת סלקום TV הגיעו 71 תלונות (3% מהתלונות שהגיעו למועצה).

 

בשכלול מספר המנויים, על כל 10,000 מנויים ב-HOT, התקבלו 11.8 תלונות (לעומת 19.6 תלונות שנה לפני כן(, ואילו ב-yes יש 7.1 תלונות על כל 10,000 מנויים (לעומת 7.7 אשתקד). מבחינת מספר המנויים, שיעור התלונות נגד חברת סלקום TV דומה לשיעור התלונות נגד yes. במועצה מסבירים אגב כי מספר התלונות נגד HOT פר-מנוי גבוה יותר, בין השאר, כי רוב מנויי הטלוויזיה של החברה מנויים לשירות טריפל, כך שתקלות גם בשירותי האינטרנט או הטלפוניה לעתים מגיעות אל שולחן המועצה.

 

תחת ההגדרה פניות כלליות יש למנות נושאים שונים, כולל נושאים שאינם בטיפול המועצה,ובהם טלפוניה ואינטרנט, פניות בנושא רשות השידור, הרשות השנייה, מערך עידן פלוס או נושאים הקשורים לסלקום TV

 

כ-43% מהפניות למועצה נמצאו כמוצדקות, ירידה ביחס ל-49% שנה לפני כן. 8% מהתלונות נמצאו לא מוצדקות, 3% נמצאו מוצדקות חלקית. כ-42% מהתלונות טופלו לגופן (כלומר, החברות והלקוח הגיעו להסכמה בתיווך המועצה) ו-8% מהתלונות עדיין בטיפול. כ-58% מהפניות נגד HOT נמצאו מוצדקות, כ-42% מהפניות נגד yes נמצאו מוצדקות.

 

בחלוקה לנושאים, הירידה המשמעותית ביותר - 45% - חלה בפניות הקשורות לנושאים כספיים, מ-941 פניות בשנת 2015 ל-513 פניות בשנת 2016. העלייה המשמעותית ביותר, של 77%, נרשמה בתלונות על שידורי הספורט: מ-179 תלונות בשנת 2015 ל-319 תלונות בשנת 2016, וזה כאשר מספר התלונות ב-2015 הוא לאחר זינוק של 200% בהשוואה למספר התלונות בתחום זה ב-2014.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

מספר הפניות בתחום השירות ירד ב-37% בהשוואה לשנת 2015: כ-460 פניות בהשוואה ל-729 פניות, ירידה המצטרפת לירידה של 60% בתלונות בתחום זה בין 2014 ל-2015, המוכיחה לדברי אנשי מועצת הכבלים והלוויין את יעילות מדיניותם בפעולות האכיפה והפיקוח שהיא מבצעת. ירידה של 11% חלה בפניות בנוגע לבעיות טכניות וקליטה; ירידה של 21% בעניינים הקשורים להערמת קשיים בניתוק, ירידה של 24% בתחום שאלות הנודעות למידע וזכויות מול החברה, לצד עלייה של 17% בתלונות על תכניות ותכנים.

 

בעקבות התערבותה של המועצה, במהלך המחצית הראשונה של 2016 כ-54% מהפונים בנוגע לחיובים כספיים, הערמת קשיים לניתוק, בעיות טכניות ונושאי שירות קיבלו החזרים כספיים מהחברות. נושא שחוזר על עצמו בתלונות בתחום השירות הוא הטרדה טלפונית של החברות את הלקוחות, בניגוד מפורשת להוראות הרישיונות לשידורים.

 

יו"ר המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לוויין, ד"ר יפעת בן חי שגב, אמרה: "הנתונים מעידים על הצלחה גדולה של המועצה ועובדיה בפעולות האכיפה שלה נגד עוולות צרכניות בשוק הטלוויזיה הרב ערוצית, לאור החלת הוראות השקיפות שלנו במהלך 2016. המשך מגמת הירידה מובילה, עדיין, ל-195 תלונות בחודש בממוצע, לכן יש עלינו חובה להמשיך לעקוב ולפקח על החברות מבחינה צרכנית".

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.