יותר תלונות על שידורי ספורט, HOT ו-yes דווקא בסדר

סיכום 2016 במועצת הכבלים והלוויין מגלה ירידה במס' התלונות נגד השירות של HOT, וירידה משמעותית בנושאים כספיים. נרשמו התלונות נגד סלקום TV למרות שהיא לאא מפוקחת ע"י המועצה
אלכסנדר כץ |

43% מהתלונות שהוגשו נגד חברות הכבלים והלוויין נמצאו מוצדקות – כך עולה מהדוח המסכם לשנת 2016 של מועצת הכבלים והלוויין, שהוכן על ידי האגף להגנת הצרכן במועצה. סיכום השנה מראה על המשך מגמת הירידה בפניות הציבור למועצה נגד החברות. אל המועצה מגיעות גם תלונות נגד חברת סלקום בעקבות סלקום TV, למרות שזו אינה מפוקחת על ידי מועצת הכבלים והלוויין.

 

בשנת 2016 התקבלו במועצת הכבלים והלוויין 2,334 פניות ציבור, ירידה של כ-20% מהתקופה המקבילה אשתקד. ירידה זו מצטרפת לירידה של 38% בפניות הציבור בין השנים 2014 ל-2015.  מתוך 2,334 התלונות הללו, 964 תלונות נגעו ל-HOT, ירידה משמעותית בהשוואה ל-1,616 תלונות אשתקד. התלונות נגד HOT היוו 41% מהתלונות שהגיעו למועצה (לעומת 55% אשתקד).

 

גם מספר התלונות נגד yes במגמת ירידה: השנה נרשמו 442 תלונות נגד חברת הלוויין מול 492 בשנת 2015. מספר התלונות נגד yes היוו 19% מהתלונות שהגיעו למועצה (לעומת 17% אשתקד). נגד חברת סלקום TV הגיעו 71 תלונות (3% מהתלונות שהגיעו למועצה).

 

בשכלול מספר המנויים, על כל 10,000 מנויים ב-HOT, התקבלו 11.8 תלונות (לעומת 19.6 תלונות שנה לפני כן(, ואילו ב-yes יש 7.1 תלונות על כל 10,000 מנויים (לעומת 7.7 אשתקד). מבחינת מספר המנויים, שיעור התלונות נגד חברת סלקום TV דומה לשיעור התלונות נגד yes. במועצה מסבירים אגב כי מספר התלונות נגד HOT פר-מנוי גבוה יותר, בין השאר, כי רוב מנויי הטלוויזיה של החברה מנויים לשירות טריפל, כך שתקלות גם בשירותי האינטרנט או הטלפוניה לעתים מגיעות אל שולחן המועצה.

 

תחת ההגדרה פניות כלליות יש למנות נושאים שונים, כולל נושאים שאינם בטיפול המועצה,ובהם טלפוניה ואינטרנט, פניות בנושא רשות השידור, הרשות השנייה, מערך עידן פלוס או נושאים הקשורים לסלקום TV

 

כ-43% מהפניות למועצה נמצאו כמוצדקות, ירידה ביחס ל-49% שנה לפני כן. 8% מהתלונות נמצאו לא מוצדקות, 3% נמצאו מוצדקות חלקית. כ-42% מהתלונות טופלו לגופן (כלומר, החברות והלקוח הגיעו להסכמה בתיווך המועצה) ו-8% מהתלונות עדיין בטיפול. כ-58% מהפניות נגד HOT נמצאו מוצדקות, כ-42% מהפניות נגד yes נמצאו מוצדקות.

 

בחלוקה לנושאים, הירידה המשמעותית ביותר - 45% - חלה בפניות הקשורות לנושאים כספיים, מ-941 פניות בשנת 2015 ל-513 פניות בשנת 2016. העלייה המשמעותית ביותר, של 77%, נרשמה בתלונות על שידורי הספורט: מ-179 תלונות בשנת 2015 ל-319 תלונות בשנת 2016, וזה כאשר מספר התלונות ב-2015 הוא לאחר זינוק של 200% בהשוואה למספר התלונות בתחום זה ב-2014.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

מספר הפניות בתחום השירות ירד ב-37% בהשוואה לשנת 2015: כ-460 פניות בהשוואה ל-729 פניות, ירידה המצטרפת לירידה של 60% בתלונות בתחום זה בין 2014 ל-2015, המוכיחה לדברי אנשי מועצת הכבלים והלוויין את יעילות מדיניותם בפעולות האכיפה והפיקוח שהיא מבצעת. ירידה של 11% חלה בפניות בנוגע לבעיות טכניות וקליטה; ירידה של 21% בעניינים הקשורים להערמת קשיים בניתוק, ירידה של 24% בתחום שאלות הנודעות למידע וזכויות מול החברה, לצד עלייה של 17% בתלונות על תכניות ותכנים.

 

בעקבות התערבותה של המועצה, במהלך המחצית הראשונה של 2016 כ-54% מהפונים בנוגע לחיובים כספיים, הערמת קשיים לניתוק, בעיות טכניות ונושאי שירות קיבלו החזרים כספיים מהחברות. נושא שחוזר על עצמו בתלונות בתחום השירות הוא הטרדה טלפונית של החברות את הלקוחות, בניגוד מפורשת להוראות הרישיונות לשידורים.

 

יו"ר המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לוויין, ד"ר יפעת בן חי שגב, אמרה: "הנתונים מעידים על הצלחה גדולה של המועצה ועובדיה בפעולות האכיפה שלה נגד עוולות צרכניות בשוק הטלוויזיה הרב ערוצית, לאור החלת הוראות השקיפות שלנו במהלך 2016. המשך מגמת הירידה מובילה, עדיין, ל-195 תלונות בחודש בממוצע, לכן יש עלינו חובה להמשיך לעקוב ולפקח על החברות מבחינה צרכנית".

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14
רייטינג

האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר

לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה במקום הראשון ועמדה על  15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים, מספר מכובד ותחרותי.


הריאליטי אוכל את כולם 

בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת  עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד. 

ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.