לראשונה בישראל: תוכן שיווקי ב-TV - בערוצים הייעודיים
החל מ-2017 יוכלו הערוצים הייעודים לשדר תוכן שיווקי בשידורי הטלוויזיה שלהם, באישור הרגולטור המפקח עליהם – מועצת הכבלים והלוויין. בכך תהפוך המועצה לגוף הרגולטורי הראשון בישראל המסדיר בתקנות את תחום התוכן השיווקי - פרסום סמוי כחלק מהתוכן המשודר בתכניות.
שוק התוכן השיווקי מגלגל על פי הערכות כ-200 מיליון שקלים בשנה, שהם כ-5% מעוגת הפרסום. הערכה היא כי "האור הירוק" שיקבלו כעת ערוצי הנישה לשדר תוכן כזה, יגדיל את הנתח בעוגה, אולם לא בצורה משמעותית, וזאת משום שעדיין מדובר בערוצים בעלי אחוזי צפייה נמוכים יחסית - ערוץ 9, ערוץ 20 (מורשת), ערוץ 24 (המוזיקה) והערוץ הערבי הלא TV.
לאורך השנים מתקשים 4 הערוצים לבסס מודל כלכלי, והכנסה מתוכן פרסומי מוסדר יכולה לתרום למצבם הכלכלי, לדעתה של מועצת הכבלים והלוויין. בחמישי האחרון אישרה המועצה את הכללים שיכנסו לתוקף בעוד חודשיים. המהלך נעשה לאחר שימוע בו התקבלו עמדות של גורמים שונים שרובם המוחלט בירכו על ההחלטה לאסדרת את התוכן השיווקי בטלוויזיה.
הכללים החדשים דורשים למשל יידוע של הצופה על קיומו של תוכן שיווקי, ואוסרים פרסום סמוי בתכניות חדשות ואקטואליה, תכניות ילדים ונוער, תכניות וסרטי תעודה וכן בתכניות צרכנות וייעוץ. הכללים גם קובעים רשימה של מוצרים האסורים בתוכן שיווקי, כגון מוצרי טבק, אלכוהול ומזונות מזיקים. בנוסף קובעים הכללים הפרדה בין המממנים לבין העוסקים בהפקת התכנית: "מפיק המבקש לשלב בתכניות תוכן פרסומי, יקבע נוהל פנימי להנחת דעת המועצה, להפרדה בין המממנים לבין הגורמים העוסקים בהפקת התכניות, ולשמירה על עצמאותם המערכתית", נכתב בטיוטת ההחלטה.
- השינוי שיכניס את המפרסמים לשוק התקשורת הערבי?
- גופי שידור התעניינו באפיק 15 - שייצא בקרוב למכרז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המועצה קבעה גם פרק זמן של חודשיים במהלכו יוכלו גופי השידור ללמוד את התקנות החדשות וכן לבנות את מנגנוני היידוע של הצופים לקיומו של תוכן שיווקי, כפי שהכללים החדשים מחייבים. יש לציין כי גם ועדת פילבר לאסדרת שוק השידורים קבעה כי יש לאסדר את התוכן השיווקי בטלוויזיה ברוח הכללים שאישרה המועצה לשידורי כבלים ולוויין.
בעוד שבשילוב תוכן שיווקי בערוצי הכבלים יש צורך באישור מועצת הכבלים והלוויין, הרי שבנוגע לערוצים המסחריים הארציים - ערוץ 2 וערוץ 10, יש כבר צורך בשינוי חקיקה. כאמור, ועדת פילבר גיבשה הבנות לגבי שילוב תוכן שיווקי, אולם לא נראה כי הנושא יהיה על שולחן הכנסת בקרוב.
"העובדה שהיום תוכן שיווקי אסור לחלוטין הוביל למכירתו כ'סחורה גנובה', בשווי הנמוך מערך השוק שלו", אומרת ד"ר יפעת בן חי שגב. "זה יצר הטעייה של הצופה שלא זיהה פרסומות ככאלה, הטעייה של הרגולטור שלא ראה את השוק בכללותו והמשך מגמת הדשדוש והסטגנציה בשוק הפרסום בטלוויזיה".
- המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה
באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים.
ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים.
פריים טיים ועוד
בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים.
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.