קרן התחקירים
צילום: מסך

ההפינגטון פוסט מקומי? מיזם התחקירים העצמאי יצא לדרך

הציבור מציע נושאים, בוחר את התחקיר ומממן אותו - זה הרעיון שעומד בבסיס קרן התחקירים שפרסמה הבוקר תחקיר ראשון בכמה אתרי תוכן עצמאיים. מנהל הקרן גיא מרגלית מסביר על המהלך - וכמה עולה לעשות תחקיר
אלכסנדר כץ |

מהלך יוצא דופן של מספר אתרי תוכן עצמאיים, יצא הבוקר (יום ג') לאור – עם פרסום תחקיר על הסכם סחר חדש שיעזור לתאגידים מסחריים, אבל על הדרך יכול לפגוע באינטרס הציבורי של הישראלים. התחקיר פורסם בכמה אתרים עצמאיים – כגון העין השביעית, המקום הכי חם בגיהנום, הפלוג, 100 ימים של שקיפות, חדר המצב, הכלכלה האמיתית, החיבור ועוד. המימון לעריכת התחקיר על ידי ערן הילדסהיים, הושג על ידי מימון המונים, ובקרן התחקירים מבטיחים כי זוהי רק תחילת הדרך.

 

תחילתה של היוזמה של הקרן הייתה בשיתוף פעולה עם אתר וויזמאס – רשת חברתית למשאלי עם וקביעת סדרי עדיפויות ציבוריים, שביקשה להקים ולממן הפקת תחקירים עיתונאי וכתבות עומק. ואולם לאחר מספר חודשים יוזמה זו הוקפאה, והקרן עברה לפלטפורמה עצמאית - בדיוק על אותה משבצת תוכנית.

 

את הקרן מנהל גיא מרגלית, והיא פועלת באמצעות עמותת 'שקוף'. למרגלית אין ניסיון בעיתונות, אולם הוא ניהל במשך שנים את מחלקת המחקר של חברת הייעוץ LINX, ולדבריו, "רציתי לעשות טוויסט לעולם הטוב", ברומזו לעולם התקשורת.

 

בשיחה עם אייס, מספר מרגלית כי השקת הפרויקט הובילה למאות הצעות מצד הציבור לתחקירים אפשריים: "הציבור מדרג את התחקירים ו-10 המדוברים עולים להצבעה בקרב הציבור הרחב. ברגע שנבחר תחקיר, הולכים למימון המונים - לפיילוט עשינו את זה באמצעות פייפל. בהמשך זה יהיה באמצעות הדסטארט". התחקיר עצמו נבחר בהצבעה על ידי הציבור הרחב, ובמרכזו - מו"מ חשאי שמקיימת ישראל כדי להצטרף להסכם הסחר הבינ"ל הענק טיס"א (TISA).

לדברי מרגלית, עלות של תחקיר יכולה לנוע בין 5,000 ל-100 אלף שקלים, תלוי בנושא התחקיר. "עומק התחקיר יהיה כעומק התקציב", הוא מסביר לאייס. "אם נופלת עלינו בוחטה, אז אני אנתב את זה ל'תחקיר זהב' או שזה יאפשר לנו לעבוד על כמה פרויקטים במקביל. התחקיר הנוכחי עולה לנו כ-5,000 שקלים".

 

וממה מורכבת עלות התחקיר? כמובן שלצד המשכורת לתחקירן, יש עלויות נוספות כגון מוניות, אמצעי מעקב, ביטוחים, נסיעות לחו"ל לצורך עבודה ועוד – "והכל יהיה תלוי כמובן בסכומים שנצליח לגייס".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

כבר בשבוע הבא הקרן תתחיל בהליך הצגת התחקירים והדירוג של אותם תחקירים אופציונליים, ולאחר מכן תערך הצבעה נוספת. "החזון הוא שהאתר שלנו יהיה שער של עיתונות עצמאית בישראל, מעין הפינגטון פוסט הישראלי. אתר כזה לא ייקבץ רק את החדשות של גופי העיתונות העצמאית בישראל כאגרגטור (מרכז חדשות באינטרנט, א"כ), אלא יאפשר לציבור בצורה שוטפת לקבוע איזה תחקירים וגם איזה כתבות הוא רוצה - ולממן אותם, ממש לשלוח כתבים לשטח שיסקרו את הנושאים האלה. ככה אפשר יהיה להסיר את המגבלות העסקיים והפוליטיים מהתקשורת – אלה המוטלות על העיתונות הממוסדת והגדולה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14
רייטינג

האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר

לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה במקום הראשון ועמדה על  15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים, מספר מכובד ותחרותי.


הריאליטי אוכל את כולם 

בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת  עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד. 

ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.