עורך TheMarker: "תאגידים וטייקונים מפעילים לחץ גדול מאד על מערכות העיתונים"
"הלחץ שמפעילים תאגידים, טייקונים וקבוצות אינטרס כאלו ואחרות על מערכות העיתונים הוא מאד גדול. גילינו שהרבה חזרתיות ועקשנות מביאות אותנו לתוצאה טובה יותר גם אם זה אומר להיות יותר לוחמניים, אגרסיביים ולא לקחת שבויים. כשאנחנו רואים משהו שבעיניו הוא פסול אנחנו לא לוחשים אותו אנחנו צורחים אותו", כך אמר היום (יום ד') סמי פרץ, עורך TheMarker, בפאנל בעלי הון. ציבור ותקשורת כלכלית בכנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה של המכון הישראלי לדמוקרטיה.
על כך הגיב מנכ"ל משרד התקשורת, עו"ד שלמה פילבר: "האיום הכי גדול על התקשורת מניסיוני כרגולטור הוא ההתנהלות של התקשורת עצמה, והתכנים שהיא בוחרת לעסוק בהם. את התקשורת הכלכלית מעניין היום כל מיני נושאים אחרים, הכל חוץ מכלכלה, כמו לנסות להשפיע פוליטית. אפילו השיח הוא כמעט טוקבקיסטי".
בתשובה לטענתו של מנכ"ל משרד התקשורת כי התקשורת הכלכלית לא מציגה את המדיניות על כלל רבדיה, השיב עורך גלובס, חגי גולן כי ייתכן והדבר נובע מכך ש"אולי אתה נתפס כזרוע ארוכה של ראש הממשלה שרוצה לעזור לידידים שלו". פילבר השיב "אולי יש לי בעיה להסביר, המדיניות שראש הממשלה אמר לי במפורש שהוא לא מאמין בהשתלטות על התקשורת, אלא בפתיחת השוק לתחרות". גלית חמי, עורכת כלכליסט טענה כי "זה סותר את העובדה שיש לו וטו על כל החלטה בשוק התקשורת".
בהמשך אמר גולן כי "האיום המרכזי הוא האיום הכלכלי-עסקי על עצם קיומה של התקשורת הכלכלית. התקשורת במצבה כיום, מתקשה לגבש ולייצר מודל עסקי ברור באופן שבו היא מתנהלת".
חמי הסכימה עמו והוסיפה כי "צריך גם לזכור שלהבדיל מתקשורת כללית, תקשורת כלכלית היא גם יקרה יותר, אנחנו צריכים אנשים בעלי השכלה והכשרה, מבלי לזלזל בתקשורת הכללית. לנתח דוח כלכלי זה קצת יותר מסובך מלסקר אירוע פלילי". חמי הוסיפה כי "מדאיגה אותי תופעת הדה-לגיטימציה שאנו חווים יותר ויותר כנגד התקשורת והרגולציה. כשאני מסתכלת על המגמה כלפי התקשורת הכללית, הרגולציה חונקת אותה מבחינה כלכלית".
גלית חמי, מנחת הפאנל תמר איש-שלום, חגי גולן וסמי פרץ, בכנס אלי הורביץ
מנכ"ל משרד התקשורת ציין כי ב"דוח פילבר" שצפוי להתפרסם בקרוב, הממשלה הולכת למשוך את ידה משוק השידורים "אנחנו מכינים כלים שתהיה תחרות בשווקים האלה", אמר פילבר והוסיף כי "לא מעט מההחלטות שיפורסמו בקרוב באות ואומרות שהממשלה לא מעורבת יותר כמו למשל ביטול החוק שמתיר היום לממשלה למנות דירקטורים בחברות החדשות של ערוץ 10 וערוץ 2". הוא ציין כי "אין סיבה בעולם שפוליטיקאי אחר או כזה ימנה את מועצת המנהלים. אנחנו נחליף את זה בנציגי ציבור".
- האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
פרץ התייחס לעניין ההולך וגדל של הציבור בתקשורת כלכלית: "יש כאן אנומליה מאד מעניינת, כשמסתכלים על השנים האחרונות, רמת העניין של הציבור הישראלי בתוכן כלכלי נמצאת בעלייה אבל גרף ההכנסות בירידה".
אבנר סטפק, מבעלי קרן ההשקעות מיטב-דש הדגיש את חשיבות עצמאות התקשורת והוסיף כי "במקום שבו אין לוביסטים לציבור, התקשורת הכלכלית יכולה וצריכה למלא את הוואקום הזה".
בהמשך אמר פילבר כי "המדינה היסטורית הפקיעה זמני שידור של הזכייניות ורצינו להמליץ שגם תעמולת בחירות בטלוויזיה תהיה בתשלום, אבל משרד המשפטים מתנגד לעניין".
בפתיחת המושב דיבר עורך בכיר מהאקונומיסט, ריאן אוונט והתייחס בדבריו לקמפיין של המועמד לנשיאות ארה"ב דונלד טראמפ: "הוא מוכר הרבה פרסומות וזמן אויר וזה מהווה אתגר מהותי לתקשורת. אנחנו לא יודעים איך להתמודד עם אדם שלא אכפת לו אם הוא משקר, אנחנו מקווים שצורכי קריאת החדשות יעדיפו את מה שאנחנו עושים יותר מאשר כל השטויות האלה".
בפתיחת המושב דיבר עורך בכיר מהאקונומיסט, ריאן אוונט (Ryan Avent) והתייחס בדבריו לקמפיין של המועמד לנשיאות ארה"ב דונלד טראמפ "הוא מוכר הרבה פרסומות וזמן אויר וזה מהווה אתגר מהותי לתקשורת. אנחנו לא יודעים איך להתמודד עם אדם שלא אכפת לו אם הוא משקר, אנחנו מקווים שצורכי קריאת החדשות יעדיפו את מה שאנחנו עושים יותר מאשר כל השטויות האלה.
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
