עמוד ענן חדשות ערוץ 2
צילום: צילום מסך חדשות ערוץ 2

מהפך 77' לא הושלם: 48% מאמינים כי התקשורת מייצגת את האליטה האשכנזית

הקיטוב החברתי וסערת התרבות זוכה לחותמת בסקר שנערך לקראת כנס DIGIT לעיתונות דיגיטלית. את צריכת החדשות שלנו אנחנו עושים באינטרנט, והוואטסאפ והרשתות כובשות יותר ויותר את מקומן
אלכסנדר כץ |

סקר דעת קהל שנערך לקראת הכנס השנתי DIGIT לעיתונות דיגיטלית במרכז הבינתחומי הרצליה, קובע כי הפלטפורמה הדיגיטלית שומרת על מעמדה כספק התוכן המועדף על צרכני האקטואליה בישראל לצורך התעדכנות באירועי חדשות. מהסקר עולה כי 30% צורכים את המידע החדשותי שלהם מאתרי האינטרנט השונים (ynet, וואלה, NRG, הארץ, mako ואחרים), בעוד ש-23% עושים זאת באמצעות הטלוויזיה 14% רדיו ו-13% עיתונות. מדובר על נתונים זהים לסקר שנערך בשנה שעברה.

 

על פי הסקר עולה כי חלה עלייה בקבלת מידע מהרשתות החברתיות (15% מול 13% שנה לפני כן) ו-וואטסאפ (4% השנה מול 0 מוחלט שנה לפני כן).

 

הבדלים מובהקים נמצאו בדפוסי צריכת החדשות לפי גיל והשכלה. מהסקר עולה כי צעירים צורכים יותר חדשות ממבוגרים מרשתות חברתיות (19% לעומת 12%) ומהאינטרנט (32% לעומת 29%). מבוגרים צורכים יותר חדשות מצעירים מהטלוויזיה (23% לעומת 22%), מהרדיו (17% לעומת 8%) ומעיתונות יומית מודפסת (14% לעומת 11%). בעלי השכלה על תיכונית צורכים יותר חדשות מבעלי השכלה תיכונית מהאינטרנט (31% לעומת 29%) ומהרדיו (15% לעומת 11%). שיעורי הצריכה של שאר האמצעים דומים.

 

 

התקשורת תומכת באשכנזים

 

 

אבל לצד השינויים בצריכת המידע החדשותי שלנו, ומה שנראה שוב כירידת קרנה של העיתונות, הרבה שהשנה גם סערה בשל מה שנראה כקיטוב בין אשכנזים למזרחיים, קיטוב שמתודלק לא אחת על ידי הפוליטיקאים, וסערת התרבות שעוררו שרת התרבות מירי רגב ומתנגדיה.  

 

מהסקר עולה כי רוב בעלי הדעה סבורים שהעיתונאים בישראל מוטים לטובת יוצאי אשכנז (48%), ואילו רק 3% מבעלי הדעה סבורים שהעיתונאים מוטים לטובת יוצאי עדות המזרח. 49% אגב, חושבים שהעיתונאים אינם מוטים.

 

גם היקף סיקור פרשות ההטרדות המיניות נבדק השנה בסקר. רוב בעלי הדעה סבורים שהסיקור מייצג תמונה אמיתית של המציאות העגומה בישראל (61%). 39% חושבים שהסיקור מוגזם מדי.

 

הסקר נערך עבור כנס DIGIT שיתקיים באפריל בבית ספר סמי עופר לתקשורת במרכז הבינתחומי הרצליה. הסקר נערך בשיטה משולבת – אינטרנטית עם פאנל רב משתתפים, וטלפוני בקרב מגזרים, במהלך חודש מארס, בקרב 503 משיבים המייצג את האוכלוסייה הבוגרת בישראל (גילאי 16 ויותר). טעות הדגימה היא 4.5%. הסקר בוצע על ידי מאגר מוחות - מכון מחקר וייעוץ בינתחומי בניהולם של המנכ"ל פרופ' יצחק כ"ץ, היועץ המדעי פרופ' ברוך מבורך, ונמהל המחקר ד"ר אמיר הורקין.

 

רועי כ"ץ, יו"ר כנס Digit, התייחס לנתוני הסקר ומסר כי "העיתונות הדיגיטלית ממשיכה להעניק מענה אמיתי לצורך של הישראלים בקצב עדכון גבוה של תוכן חדשותי. אירועי הטרור בחצי השנה האחרונה והמהירות בה מופץ המידע מהשטח, חלקו מזעזע ויזואלית ולעיתים לא אמין, ברשתות חברתיות, מחייבים את אתרי החדשות הגדולים לעמוד בתחרות כמעט בלתי אפשרית ועדיין, לשמור על קצב עדכון מהיר ואמינות.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים. 

מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.