הערוץ הייעודי בערבית הלא TV הושק מחדש: האם המפרסמים יקצו הפעם תקציבים?
3.5 שנים לאחר שעלה לאוויר ו-8 חודשים לאחר שמבנה הבעלות בו השתנה, הושק הערוץ הייעודי בשפה הערבית הלא TV מחדש בתקווה שהפעם הוא גם יצליח לתקוע שורשים ולהניב הכנסות. באירוע שהתקיים היום (יום ג') במשרדי הערוץ בטייבה, התחייב הבעלים באסם ג'אבר, המחזיק בקבוצת התקשורת פנורמה, "השקענו משאבים רבים במחקר ופיתוח, ואני גאה להציג ערוץ טלוויזיה ראוי וטוב. אנחנו נהיה בית חם לקהל הערבי המחפש איכות, בידור וחוויית צפייה".
אחת הבעיות של הערוץ הפועל תחת פיקוחה של מועצת הכבלים והלוויין, הייתה ריבוי בעלויות. דוגמא? איש העסקים זיאל אל עומרי מקבוצת רנד, לב גליל, מוסא חסדייה – בעלי משרד הפרסום סקטורס - אל בוסתאני , ג'עבר עצמו, ענני תקשורת, רשת, ביסאן תקשורת, ג'עפר פרח, רן אדליסט ועמי הולנדר. בהמשך מכר חסדייה את מנויותיו לרנד. בחודש מארס האחרון רכש ג'אבר את המניות מכל השותפים, והוא מחזיק כעת ב-95.1% מהערוץ, והשאר בידי ענני תקשורת.
בעיה נוספת נעוצה בשוק הפרסום המצומצם של המגזר הערבי. על פי הערכות מדובר על כ-80 עד 100 מיליון שקלים, והלא TV התקשה מאד לתפוס נתח משוק זה, ולהגדיל אותו. יועץ השיווק שי לחוביצר, המלווה את הלאTV מזה תקופה ארוכה, הסביר לאייס כי ישנן חברות מסחריות שעדיין לא מוכנות להפנות תקציבי פרסום למגזר, למרות שמדובר בכמעט 20% מכלל אוכלוסיית ישראל.
"יש חברות שהשכילו לעבוד עם המגזר הערבי, הרי ערבים נוסעים במכוניות, מדברים בסלולאר והם קהל לקוחות", אמר לחוביצר. "נהיה צריכים לשכנע אותן לשים כסף בערוץ, ולשוק התקשורת המגזרי". ג'אבר הגדיל לומר: "אנחנו רוצים לומר למפרסמים שהראשונים שיפיקו תועלת מפרסום אצלנו יהיו המפרסמים. אני רוצה שהם יקבלו תוצאות מהפרסום בהלא TV ולא לפרסם אצלי בגלל שאני ערבי".
- השינוי שיכניס את המפרסמים לשוק התקשורת הערבי?
- "יש 2 מיליון איש, אבל החברות הגדולות מפרסמות אפס במגזר הערבי"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
זינוק במספר השעות המופקות, שורה של תכניות חדשות
הערוץ המחודש שבמשך תקופה מאד ארוכה שידר שידורים חוזרים, החל להגדיל בחודשים האחרונים בצורה משמעותית את התוכן המקורי בשידור ראשוני שהוא משדר. בחודש מאי האחרון הופקו 26 שעות, ואילו באוקטובר האחרון – כבר 96 שעות. הערוץ השיק 8 תכניות חדשות במגוון נושאים, בין היתר תכנית אקטואליה יומית, לייף סטייל, ילדים, נשים ועוד. לערוץ 2 מתחמי שידור – במרכז טייבה (3 אולפנים) ובחיפה (אולפן הפקות וצילום תכניות קצרות), והוא משודר באפיק 30 של HOT ו-yes, ובשידור פתוח ולא מקודד באמצעות הלוויין עמוס.
החודש התקיים סקר טלפוני בקרב 580 גברים ונשים בני 16 ומאלה באוכלוסייה הערבית באמצעות מכון ביסאן בקרב, שגילה נתונים מעודדים עבור הערוץ. על פי הסקר, ב-4 החודשים האחרונים חלה עלייה חדה בהכרות של הקהל עם הערוץ – מ- 28% ששמעו על הלא TV בחודש יולי, ל-41% כעת. בקיץ רק 10% נהגו לצפות בהלא TV, וכעת הנתון כבר זינק ל-23%.
על פי תנאי הרישיון, הערוץ אינו יכול לשדר מהדורות חדשות, ולכן הוא מסתפק בתכניות אקטואליה אולפניות. על המסך מופיע 24 שעות סקרול מבזקים של אתר פאנט שבבעלות קבוצת פנורמה, והיום למשל הוא סיקר את הבחירות בבאקה אל־גרבייה. באסר גז'אבר מצהיר כי "אני יותר מאשמח להקים מערכת חדשות ולשדר חדשות בערוץ", וכאן בדיוק מתגלגל הכדור למגרשה של מועצת הכבלים והלוויין, שהעומדת בראשה, ד"ר יפעת בן חי שגב, לא יכלה להגיע היום למסיבת העיתונאים שהתקיימה.

שנה עברית ברייטינג: 3 הישגים והתרסקות אחת
לקראת סוף תשפ"ה, אפשר לומר חד משמעית שחדשות 12 של קשת הם המוצר הטלוויזיוני המצליח ביותר השנה, וככל הנראה מאז הקמתה של הטלוויזיה המסחרית; לאחר פריצה יוצאת דופן, ערוץ 14 התייצב ותכניות הדגל שלו, המהדורה המרכזית והפטריוטים הגיעו כנראה לתקרת הזכוכית שלם; רשת בבעיה, היות ולמעט "האח הגדול" נמצאת בירידה מתמדת; כאן11 והתאגיד נמצאים בבעיית רייטינג קשה לכל אורכו ורוחבו של לוח השידורים
רצועות שידור רבות מילאו את לוח השידורים ולוח השנה בתשפ"ה ואנחנו כאן כדי לנסות לעשות קצת סדר בנתונים.
מעל כולם, ניצבות מהדורות החדשות של קשת, אם זו המהדורה המרכזית שנמצאת תמיד, אבל תמיד, בראש הטבלה, ואם אלו שאר רצעות החדשות, בבוקר, ברצועות המוקדמות של הערב ובלייט נייט. קשת היא השליטה הבלתי מעורערת של החדשות בישראל ומעבר להכנסות שנובעות מכך, חדשות 12 מכתיבות סדר יום ציבורי, אם זה בבחירת האייטמים לשידור ואם זה באופן שבו הם מתווכים. החדשות של היום כבר מזמן אינן מתכסות בגלימה של אובייקטיביות, אלא משודרות מתוך עמדה ברורה, גם אם היא לא נאמרת בפירוש. וכך, עם שליטה חזקה כל כך, חדשות 12 היא במובנים רבים הציבוריות הישראלית ואפשר גם לקרוא לה הממלכתיות החדשה (תואר שמגיע לה כבר כמה עשורים ברציפות).
כך גם אתמול, כשהרייטינג של המהדורה המרכזית של חדשות 12 עמד על 14.3% ו-376 אלף צופים. אמנם אתמול הטבלה הפנימית של מקומות 2-4 השתנה ואינה מייצגת את השנה האחרונה, אבל היא כן מייצגת את הרייטינג של מוצאי שבת, שבהם ערוץ 14, שהתבסס כמעט באורח קבע במקום השני, יורד למקום האחרון עם 4.7% רייטינג בלבד ו-111 אלף צופים בסך הכל. רשת, שלרוב נמצאת במקום השלישי, היתה עם 5% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו כאן11, שלאחרונה ירדה לנתונים שמעידים על צפייה דלילה מאד, היתה אתמול עם 4.9% רייטינג ו-124 אלף צופים.
הריאליטי בראש הפריים טיים
מוצר טלוויזיוני נוסף שתמיד מספק את הסחורה הוא "האח הגדול" של רשת. גם אתמול משדר "פגישת מחזור" של הריאליטי המצליח ביותר אי פעם והמוצר שמציל את רשת עמד על 16% רייטינג ו-448 אלף צופים. ניתן רק לדמיין מה היה מצבה הכלכלי של רשת ללא המוצר הזה, אבל מבלי להיכנס לספוקלציות, הוא בבירור קלף מנצח ולכל אורך השנה, בכל ערב ששודר, היה במקום הראשון ברייטינג של הפריים טיים. ניתן להתווכח על רמת העניין, אבל זוהי תופעה עולמית וסיפור ישן למדי על הפופולריות של תכניות הריאליטי, בטח ובטח כשהן בתחרות מול תכניות "איכות" כלשהן. וכך, אתמול ריאליטי נוסף "מאסטר שף" של רשת היה במקום השני עם נתונים מכובדים של 14.7% ו-354 אלף צופים. שתי תכניות הריאליטי הם עם הרייטינג הגבוה ביותר בכל רצועות השידור, והם מוצר טלוויזיוני יותר מצליח אפילו מחדשות 12. עם זאת, לא ניתן לומר שהם מביאים ערך מוסף מעבר לערך הכלכלי שהם מביאים איתם.
באותה רצועת הפריים טיים שודרו גם הפטריוטים של ערוץ 14, שאמנם התברגה באורח קבע למקום השלישי בלבד, אבל ניתן רק לשער שהתמורה הכלכלית שהיא נותנת לערוץ 14, לעומת ההשקעה הכלכלית היא גבוהה וזהו מוצר טלוויזיה מצליח. עם זאת, כמו כל שידורי ערוץ 14, הוא הגיע לתקרת הזכוכית שלו. וללא מהלך גורף כלשהו של הערוץ, זה יהיה מקומו. כבר לא ערוץ נישה, אבל לא זה שמכתיב את האג'נדה הציבורית.
- המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בפריים טיים שודר גם "שיר אחד" בכאן11, פרויקט ראוי וחשוב של התאגיד, שמסקר את התרבות הישראלית דרך השירים שעיצבו אותה. עם זאת, הרייטינג אמנם גבוה יחסית לכאן11, אבל עדיין עמד על 3.5% בלבד ו-85 אלף צופים בסך הכל. וזהו הסיפור של כאן11 ותאגיד השידור הציבורי. ישנו דיון שלם לגבי התיקצוב שלו, ההטייה שלו ושל עובדיו, בייחוד סביב מחלקת החדשות וסביב סוג התכנים שמשודרים בתכניות המקור, אבל מבלי לנקוט בעמדה כלשהי, היות ואנחנו כאן כדי לדבר על הרייטינג, כאן11 בבעיה קשה. השידור הציבורי לא מצליח להתחרות בשידור המסחרי, וכשמדובר על רצועות החדשות, המצב הופך לעגום במיוחד, היות וברוב רובם של הימים הרייטינג שלו לא רחוק מהרייטינג של ערוץ נישה כמו ערוץ 9. זוהי ממש התרסקות והיא על חשבוננו.

דרהי מתכוון להיכנס לתקשורת הדתית; שת"פ עם "כיכר השבת" ו"סרוגים"
דרהי ביקש את רשות התחרות לבדוק שת"פ שיכול להגיע עד כדי רכישה - רשות התחרות אישרה את המהלך; וכמה שווים האתרים?
איש העסקים פטריק דרהי קיבל לאחרונה את אישור רשות התחרות לשיתוף פעולה עם שניים מאתרי החדשות הבולטים במגזרים הדתי והחרדי "כיכר השבת" ו"סרוגים". לפי ההערכות, מדובר במהלך אסטרטגי שעשוי להתפתח לרכישה מלאה בעתיד, כאשר שווי האתרים מוערך בכ-45 עד 50 מיליון שקל. העסקה בוצעה באמצעות חברת נקסט ויז'ון מדיה, שנמצאת בבעלות עקיפה של דרהי.
אתרי "כיכר השבת" ו"סרוגים" פונים לקהלים מובהקים: הראשון נחשב לפופולרי במיוחד במגזר החרדי, והשני לציבור הציוני־דתי. שני האתרים הוקמו לפני למעלה מעשור ונחשבים לבעלי נוכחות דיגיטלית בולטת.
דרהי, שמחזיק כיום גם בערוץ החדשות i24NEWS, לצד החזקה בהוט, השיק בשנה שעברה מהדורה בעברית לערוץ i24NEWS תוך שהוא מגייס אליה שדרים ומגישים מערוצים אחרים. במקביל, דרהי מנסה מזה חודשים למכור את HOT, חברת התקשורת שבאמצעותה נכנס לישראל לפני שנים. לצורך כך נשכרו בנקי השקעות בינלאומיים, בהם רוטשילד ו-UBS. לפי הערכות, התמורה הנדרשת עומדת על בין 6 ל-8 מיליארד שקל.
בנוסף לפעילותו בתחום התקשורת, דרהי השלים לאחרונה את רכישת פרויקט הנדל"ן מנדרין אוריינטל בתל אביב, מגדלי הדולפינריום לשעבר, תמורת סכום מוערך של כ-900 מיליון שקל. מדובר ברכישה שבוצעה באמצעות חברת הרב קוק נווה צדק שבשליטתו, אשר קיבלה לידיה כ-94% ממניות חברת סיגייט המחזיקה בפרויקט.
- פטריק דרהי פושט רגל בצרפת – וטייקון בישראל; איך זה מסתדר?
- פטריק דרהי מסתבך - עלול לאבד את השליטה בענקית התקשורת, אלטיס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7