גלית חמי. עורכת 'כלכליסט'
צילום: משה בנימין

עורכת כלכליסט תוקפת: "TheMarker איבד את האמון שלו בגלל האג'נדה בסיקור מתווה הגז"

בפאנל שעסק בהעדפות צרכני התקשורת אל מול שיקולי העריכה התייחסה גלית חמי לסיקור מתווה הגז על ידי TheMarker: "צריך לשכנע גם את הלא משוכנעים ולהציג דעה מנגד ולא לסתום פיות"
משה בנימין |

האם הצופים נאנסים לצפות בסרטוני הזוועות הויראליים בלית ברירה או שזוהי ההעדפה שלהם ולפיכך אלו התכנים שמקבלים את הבמה? כותרת זו היא לב הדיון של הפאנל "דין התנועה" שעוסק בהעדפות של צרכני התקשורת אל מול שיקולי העריכה, ביומו השני של כנס העיתונות באילת.

על משתתפי הפאנל נמנים רועי כ"ץ מרדיו תל אביב, פרופסור מוטי נייגר מהמכללה האקדמית נתניה, עורך מבט בערוץ 1 אבי מוסקל,  אלעד טנא עורך NRG, אלי פלאי מו"ל קבוצת משפחה וגלית חמי עורכת עיתון כלכליסט. את הפאנל הנחה איש התקשורת דרור גלוברמן.

לדברי חמי "גם אם אנשים רצים לצפות בסרטונים הם יגידו לך אחר כך איזה גועל נפש. אנחנו צריכים לשמור על הנקודה שבה הצורך לצפות לא יוביל לשנאה אלינו. אם אנחנו נתדרדר במדרון הזה נגיע למצב שהסרטונים יעשו בנו שימוש ציני". 

כ"ץ, לשעבר בוואלה וכיום ברדיו ת"א אמר לחבריו לפאנל כי "מתנהל פה דיון כאילו זה 1998 -  אם לא נראה להם את הסרטונים, אז הם לא יראו את זה ברשתות חברתיות? אם אתה מתעלם מכל סרטווני דאעש אז שאל את עצמך מה תפקידך? אם אתה רוצה להישאר רלוונטי תבדוק על מה מקליק הקהל שלך".

לדברי טנא, עורך אתר NRG: "התפקיד שלנו הוא לעניין את הצופים - הדוגמה שלי היא לסרטון הנערים החטופים שפורסם ואצלנו בחרנו להציג רק כטקסט. בסוף זו בחירה של העורך ויש לא מעט זירות ויראליות שניתן למצוא - הבחירה הקלה היא ללכת לסרטי הסנאף והזוועות".

גלוברמן, מנחה הפאנל פנה לכ"ץ בשאלה: "האם יש באמת חשיבות אקטואלית להצגת סרטונים שכאלו מעבר לבצע כסף? אנחנו (התקשורת) עושים מזה כסף. אתה עושה את זה כי אתה מפחד ממתחריך - זו ציניות".

על כך השיב כ"ץ שאמר: "אני לא מתבייש כשקוראים לי ציני וזו לא הפעם הראשונה - אבל בשאלה האם להראות אירוע - כן או לא? בואו נזכר באירוע התאומים בארה"ב - בואו נחזור לשם ונשאל את עצמנו את השאלה". עוד הוסיף כ"ץ ואמר כי "כל פעם שעושים סקר על מה רוצים לקרוא בעיתון, כולם רוצים מדע והיסטוריה אבל בסוף כולם רוצים ללחוץ על לינק של בר רפאלי. אנחנו מכירים את זה מהתקשורת האמריקאית - יש את תופעת הקארדשיאנס ואותו חתלתול מדהים שעושה פליפ לאחור ואין מה לעשות זה מביא קליקים והאתרים מתמלאים - 'באזפיד' בנה מזה את כל הצמיחה שלו. זה משתנה כאשר המפרסמים לא רוצים מותגים יוקרתיים שלהם ליד עכוזה המרהיב של אחת מבנות קרדשיאנס ואז האתר צריך לסגת לאחור ולמצוא את נקודת האיזון בין רצון המפרסם לתוכן שלו".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

על כך הוסיפה חמי בעקיצה ברמיזה למתחריה כי "יש גם אתרים כלכליים שעושים שימוש ציני בתמונות סקסיסטיות".

אלי פלאי, מו"ל קבוצת המשפחה ונציג העיתונות החרדית בפאנל אמר: "בחברה החרדית ולצערי זה מלמד משהו עליה - השאלה הראשונה שנשאלת בזמן אירוע בטחוני היא האם יש חרדי בנפגעים. אצלנו היתה זו החלטה מערכתית שאנחנו מסיטים את הדיון מסרטוני הדמים והאימה להיערכות כוחות הבטחון לדוגמה, כי אם לא אז אנחנו אלו שמלבים את העניין הזה. גם אצלנו נופלים  מדי פעם - היה שער אחרי הפיגוע בגאולה שבו ראיינו את הפצוע והעורך נתן כותרת: 'הוא דקר אותי פעם ועוד פעם ועוד פעם' כדי להגיע לחלק הכמעט ויזואלי של זה, ואז אתה מקבל פידבק שלילי מהקהל שמבקש לא לראות את זה ליד שולחן השבת שלו".

 

התקשורת עושה קמפיינים לטובת אג'נדה - דה מרקר איבד את האמון

בשיאו של הפאנל נשאלה בפעם המי יודע כמה שאלת הזהות הפוליטית של התקשורת - האם היא שמאלנית בהגדרתה ובאג'נדה שאותה היא מקדמת? 

לדברי כ"ץ: "התקשורת שמאלנית? לא, אבל אנחנו גם לא כאלה מיוחדים, כי בכל העולם מאשימים את העיתונאים שהם חבורת ליברלים עם כל מיני כינוי גנאי ואנחנו לא מיוחדים בזה שהציבור שונא את התקשורת". עוד הוסיף כ"ץ כי "בכל אירוע גדול בישראל גל של קיטש שוטף את התקשורת הישראלית לצד מהלך סתימת פיות והמהירות שבה אנשים מוציאים תעודת חוגר או קצין לפני תעודת עיתונאי היא מדהימה. הדבר השני זה תופעת הקמפיינים - עיתונים לא רק רוצים להיות מסקרים אלא התקשורת כבר עושה קמפיינים מטורפים לטובת אג'נדה וזה חטא גדול".

חמי הוסיפה לדבריו ואמרה כי "צריך לבדוק האם בעקבות האג'נדה של העיתון הוא לא שוכח את התפקיד שלו שזה להעביר אינפורמציה כמו למשל במקרה מתווה הגז. TheMarker למשל איבד את האמון במקרה הזה - קמפיין זה יופי אבל אתה צריך לשכנע גם את הלא משוכנעים ולהציג דעה מנגד ולא לסתום פיות ולהגיד זה הדבר וכך צריך להיעשות ואם לא אז לא". 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.