קופת חולים לאומית
צילום: יח"צ/ צילום מסך

מלחמה מאחורי הקלעים: כללית דרשה מהרשות ה-2 הבהרות לפרסומת לאומית ונדחתה

ההבהרות הן על הטענות לתור הקצר בלאומית - שהגיבה: "תמוה שקיבלנו בקשה להבהרות מהקופה הכי גדולה שהוכיחה את הביצועים הכי גרועים"
משה בנימין |

בשבועות האחרונים כמעט ואין ברייק פרסומות בפריים טיים שאין בו פרסומת אחת לפחות של אחת מקופות החולים: כללית, מכבי, מאוחדת או לאומית. במסגרת הפרסום העונתי של הקופות, המאבק נמצא כעת בשיאו וחלק מהקופות גם מגובות במשרדי פרסום חדשים במערך ובהתאם בשפה תקשורתית חדשה. המאבק על "גניבת" לקוחות באמצעות שלל הבטחות הוא בין כולם לכולם, כאשר כללית היא הקופה המובילה בישראל בהיקף חבריה. היא גם זו שהתלוננה לרשות השנייה על אותן הבטחות שמוצגות בפרסומת של לאומית אך נענתה בשלילה.                              

ב-23 בפברואר עלתה לאוויר פרסומת חדשה של קופת חולים לאומית, המציגה את השפה החדשה של הקופה, עדיין עם דמות החסידה מהשנים האחרונות.  הפרסומת מציגה את האלטרנטיבה של לאומית לבעיות השירות, לטענתה, בשאר קופות החולים. השפה מבוססת על "לעומתיות" - בכל קמפיין מוצגת בעיית שירות אחרת שמטרידה את לקוחות הקופות המתחרות, כאשר ברגע האמת החסידה של לאומית מגיעה ומציגה את הפתרון של לאומית. על דרך זו הקמפיין הראשון עוסק בזמני ההמתנה הארוכים לרופאים מומחים. 

       

קברניטי קופ"ח כללית צפו בפרסומת ולא חיכו הרבה (יומיים בלבד) לפני שהעבירו לרשות השנייה מסמך ובו בקשה להבהרות בנוגע להבטחות לאומית בפרסומת. לטענת כללית "לפי כל אמות המידה המקובלות בתחום הבריאות, תור לרופא מומחה של עד חודשיים", כפי שהלאומית מקדמת "הוא תור ארוך מאוד, ואינו מתיישב עם רמת השירות המצוינת שלאומית מתימרת להציע". עוד טענה קופ"ח כללית כי ממצאי סקר לאומית אינם מתיישבים עם אף סקר אחר שהם מכירים ו"הם תמוהים בלשון המעטה". 

מנגד הציגה כללית נתוני סקר שמהם עולה כי "זמני ההמתנה בלאומית לרופאים מומחים אינם הנמוכים ביותר - וגבוהים במיוחד כאשר מדובר בבדיקות שאינן שכיחות וברפואת ילדים". עוד דרשו בכללית הבהרות לגבי הסקר בפרמטרים של שיעור הממתינים לרופא מומחה, האוכלוסיות המיוצגות במדגם, גודל הפאנל האינטרנטי ועוד.

בהתאם לדרישת הרשות השנייה על רקע הפנייה אליה מצד קופ"ח כללית - קופת חולים לאומית העבירה לידיה את ההבהרות על קמפיין הטלוויזיה. בלאומית ציינו גם כי "ברצוננו לחדד כי הקמפיין של לאומית שירותי בריאות מדבר על כך שבלאומית לא צריך לחכות לרופא מומחה הרבה זמן וכי כדאי להצטרף ללאומית למי שמעוניין ב"זמן המתנה קצר יותר לרופאים מומחים". בקמפיין, כפי שניתן לראות בתסריט, אין שום התייחסות כתובה או נאמרת לנושא "התורים הקצרים ביותר לרופאים מומחים", כפי שנכתב בבקשה להבהרה".

פרסומת לאומית עליה התלוננו בכללית

בלאומית לא התאפקו וגם עקצו קלות את אנשי כללית המתלוננים: "ראשית, אנו שמחים שהקמפיין שהעלינו אכן מעורר הדים ומצביע על חשיבות השירות שאותו ביקשנו לקדם. תמוה בעינינו שקיבלנו בקשה להבהרות מהקופה הכי גדולה שהוכיחה את הביצועים הכי גרועים בפרמטרים של זמן המתנה לרופאים, כולל במחקר שהיא עצמה שלחה להתייחסות. אך כאמור אנו שמחים שהם מחזקים ידינו והחלטתנו לשים את הזרקור על נושא שירותי חשוב זה. נקוה שבכך תהא תרומה לפעילות של כולנו לשיפור איכות שירות הלקוחות".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

בסופו של יום, החומר התומך שהעבירה לאומי לרשות השנייה, הפיל את טענות הכללית שרמזו להטעייה, חוסק דיוק או מידע שאינו מבוסס. במכתב שהעבירה ראש אגף הפרסומות איילת כפרי-ברכה לכללית נכתב: "לא התשכנעתע מטיעוניך כי הפרסומת הפרה הוראה מהוראות כללי הרשות השנייה בעניין זה. על סמך הביסוים ומהידע שהוצג בפנינו עולה כי הסקר פורסם בהתאם לכללי הרשות השנייה בעניין ולפיכך לא מצאנו מקום לקבל את טענתכם".   

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14
רייטינג

האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר

לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה במקום הראשון ועמדה על  15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים, מספר מכובד ותחרותי.


הריאליטי אוכל את כולם 

בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת  עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד. 

ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.