מלחמה מאחורי הקלעים: כללית דרשה מהרשות ה-2 הבהרות לפרסומת לאומית ונדחתה
בשבועות האחרונים כמעט ואין ברייק פרסומות בפריים טיים שאין בו פרסומת אחת לפחות של אחת מקופות החולים: כללית, מכבי, מאוחדת או לאומית. במסגרת הפרסום העונתי של הקופות, המאבק נמצא כעת בשיאו וחלק מהקופות גם מגובות במשרדי פרסום חדשים במערך ובהתאם בשפה תקשורתית חדשה. המאבק על "גניבת" לקוחות באמצעות שלל הבטחות הוא בין כולם לכולם, כאשר כללית היא הקופה המובילה בישראל בהיקף חבריה. היא גם זו שהתלוננה לרשות השנייה על אותן הבטחות שמוצגות בפרסומת של לאומית אך נענתה בשלילה.
ב-23 בפברואר עלתה לאוויר פרסומת חדשה של קופת חולים לאומית, המציגה את השפה החדשה של הקופה, עדיין עם דמות החסידה מהשנים האחרונות. הפרסומת מציגה את האלטרנטיבה של לאומית לבעיות השירות, לטענתה, בשאר קופות החולים. השפה מבוססת על "לעומתיות" - בכל קמפיין מוצגת בעיית שירות אחרת שמטרידה את לקוחות הקופות המתחרות, כאשר ברגע האמת החסידה של לאומית מגיעה ומציגה את הפתרון של לאומית. על דרך זו הקמפיין הראשון עוסק בזמני ההמתנה הארוכים לרופאים מומחים.
קברניטי קופ"ח כללית צפו בפרסומת ולא חיכו הרבה (יומיים בלבד) לפני שהעבירו לרשות השנייה מסמך ובו בקשה להבהרות בנוגע להבטחות לאומית בפרסומת. לטענת כללית "לפי כל אמות המידה המקובלות בתחום הבריאות, תור לרופא מומחה של עד חודשיים", כפי שהלאומית מקדמת "הוא תור ארוך מאוד, ואינו מתיישב עם רמת השירות המצוינת שלאומית מתימרת להציע". עוד טענה קופ"ח כללית כי ממצאי סקר לאומית אינם מתיישבים עם אף סקר אחר שהם מכירים ו"הם תמוהים בלשון המעטה".
מנגד הציגה כללית נתוני סקר שמהם עולה כי "זמני ההמתנה בלאומית לרופאים מומחים אינם הנמוכים ביותר - וגבוהים במיוחד כאשר מדובר בבדיקות שאינן שכיחות וברפואת ילדים". עוד דרשו בכללית הבהרות לגבי הסקר בפרמטרים של שיעור הממתינים לרופא מומחה, האוכלוסיות המיוצגות במדגם, גודל הפאנל האינטרנטי ועוד.
- מאזינים לרדיו? אילו תחנות הכי פעילות ומי הכי פופולארית בכל אזור?
- עונה פופולרית, סוערת ואלימה: אלפי תלונות נגד האח הגדול
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהתאם לדרישת הרשות השנייה על רקע הפנייה אליה מצד קופ"ח כללית - קופת חולים לאומית העבירה לידיה את ההבהרות על קמפיין הטלוויזיה. בלאומית ציינו גם כי "ברצוננו לחדד כי הקמפיין של לאומית שירותי בריאות מדבר על כך שבלאומית לא צריך לחכות לרופא מומחה הרבה זמן וכי כדאי להצטרף ללאומית למי שמעוניין ב"זמן המתנה קצר יותר לרופאים מומחים". בקמפיין, כפי שניתן לראות בתסריט, אין שום התייחסות כתובה או נאמרת לנושא "התורים הקצרים ביותר לרופאים מומחים", כפי שנכתב בבקשה להבהרה".
פרסומת לאומית עליה התלוננו בכללית
בלאומית לא התאפקו וגם עקצו קלות את אנשי כללית המתלוננים: "ראשית, אנו שמחים שהקמפיין שהעלינו אכן מעורר הדים ומצביע על חשיבות השירות שאותו ביקשנו לקדם. תמוה בעינינו שקיבלנו בקשה להבהרות מהקופה הכי גדולה שהוכיחה את הביצועים הכי גרועים בפרמטרים של זמן המתנה לרופאים, כולל במחקר שהיא עצמה שלחה להתייחסות. אך כאמור אנו שמחים שהם מחזקים ידינו והחלטתנו לשים את הזרקור על נושא שירותי חשוב זה. נקוה שבכך תהא תרומה לפעילות של כולנו לשיפור איכות שירות הלקוחות".
- המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
בסופו של יום, החומר התומך שהעבירה לאומי לרשות השנייה, הפיל את טענות הכללית שרמזו להטעייה, חוסק דיוק או מידע שאינו מבוסס. במכתב שהעבירה ראש אגף הפרסומות איילת כפרי-ברכה לכללית נכתב: "לא התשכנעתע מטיעוניך כי הפרסומת הפרה הוראה מהוראות כללי הרשות השנייה בעניין זה. על סמך הביסוים ומהידע שהוצג בפנינו עולה כי הסקר פורסם בהתאם לכללי הרשות השנייה בעניין ולפיכך לא מצאנו מקום לקבל את טענתכם".

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה
באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים.
ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים.
פריים טיים ועוד
בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים.
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.