היהודון של הדר שטירמר. מתוך הסרטון של ועד מתיישבי השומרון
צילום: צילום מסך

המטרה הושגה? 85% מהרשת נגד סרט ה"יהודון" של ועד מתיישבי השומרון

מתקפת הימין הותירה את השמאל המבולבל, אך האם המטרה הושגה? אילון זרמון: "הסרטים שותלים 'קוקיז' אצל המתלבטים". והאם המשטרה תתערב?
משה בנימין |

חודש ויומיים לפני הבחירות נראה כי האגף הימני בקשת הפוליטית, מחליט לחמם את האווירה עם סרטונים שלוחצים חזק על העצבים והרגשות של הציבור הישראלי. מצד אחד קמפיין הליכוד הציג סרטון שמציג את אנשי דעאש בדרכם לירושלים - סרטון שהיה הופך ודאי לשיחת היום המובילה - אם לא הסרטון של ועד מתיישבי השומרון שגנב לו את התואר וההצגה מרחיקת הלכת בסרטון שהציג את אנשי השמאל הקיצוני בישראל בדמותו של "יהודון" תאב בצע שמוכן להיות כלי השרת של האנטישמים והנאצים והילחם בעמו עבור בצע כסף. 

2 הסרטונים הועלו אמש (יום שבת) לרשת והשתלטו על השיח הציבורי. בדיקה של חברת הניטור Vigo עבור אייס, פחות מ-24 שעות לאחר העלאת הסרטונים לאוויר מגלה כי סרטון דעאש של הליכוד זכה עד עכשיו לכ-50 אלף צפיות מול 40 אלף צפיות לסרטון של ועד מתיישבי השומרון. ברמת המעורבות של הקהל, הליכוד מובילה בהיקף ניכר עם 15 אלף לייקים, 2,000 תגובות ו-2,000 שיתופים. סרטון הדר שטירמר של ועד מתיישבי השומרון יצר סערה במרחב הציבורי אך הסתפק ב-500 לייקים, 300 תגובות ו-300 שיתופים בלבד.

לדברי טל רביב, מנכ"ל Vigo, "מלחמת הסרטונים ברשת עלתה מדרגה נוספת, אבל בעצם לא מחדשת לנו דבר: שוב עולים סרטונים קיצוניים שכמותם לא נראו עוד, ושוב אותם המתלוננים מתריסים ומאיימים בפנייה ליועץ המשפטי, ובינתיים הסרטונים ממשיכים לצבור פופולריות ולהיות מדוברים על ידי כל. כמו הסרטונים הקודמים, גם אלה יגיעו למהדורות החדשות ולמאות אלפי צפיות לפני שיורדו בהתנצלות, וימתינו לסרטונים הקיצוניים יותר שיגיעו אחריהם. צפו לתגובות של כחלון והרצוג בשעות הקרובות".

 

אי אפשר לומר שתגובת קהל הגולשים אינה צפויה. על פי Vigo, הסרטון של ועד מתיישבי השומרון זכה לכתף קרה מצד קהל הגולשים: 5% מקהל הגולשים העניקו לו את תמיכתם האוהדת, 10% התייחסו אליו באופן ענייני ואינפורמטיבי ו-85% מהקהל התנגדו לו. במקרה של הליכוד, 25% מקהל הגולשים תמכו וצידדו בסרטון, 10% הגיבו אליו באופן אינפורטיבי/ענייני ושאר הגולשים - 65% מתוך אלו שהשתתפו בשיח עליו התנגדו לו.

התומכים המובילים בסרטון של הליכוד, מקרב הפרסונות הפוליטיות היו הח"כים יולי אדלשטיין ומירי רגב. סרטון ועד מתיישבי השומרון טרם זכה לגילויי אהדה מצד דמויות פוליטיות מוכרות, לפחות לא באופן גלוי. בקרב המתנגדים המובילים לסרטון של הליכוד נמנים הח"כים זהבה גלאון, מיקי רוזנטל, נחמן שי, איציק שמולי, עומר בר לב, המועמדים לכנסת רויטל סויד ומוסי רז, וראש השכ"ב לשעבר יובל דיסקין. במקרה של ועד מתיישבי השומרון המתנגדים הבולטים הם סויד, רז, ח"כ מיכל רוזין וחברת מועצת עיריית תל אביב מטעם מרצ, גבי לסקי.

 

 

לדברי הפרסומאי אילון זרמון, "2 הסרטים משיגים את מטרתם ושותלים 'קוקיז' במוחם של אותם אנשים שמתלבטים. הם מוסיפים להם מנה של דמוניות על השמאל, וזוהי בדיוק המטרה שהיוצרים להשיג. בעניין הנושא של האם זה מוסרי, או האם הם עברו את הגבול או לא? אני חושב שהם סרטים לגיטימיים במערכת בחירות. הם אמיצים ונראים בדיוק כפי שהם תוכננו להיות. השיח הסטרילי/רכילותי קרי בקבוקים או גלידות וכד' לא יכול לנצח מערכת בחירות. שיח של הפחדה סביב נושא עתיד המדינה וכדומה יושב בדיוק על הרגש הישראלי/יהודי, שהייתי אומר גם באיזשהו מקום גטואי ולכן לאורך כל ההסטוריה של מערכות הבחירות הוא היה אפקטיבי".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

זרמון מוסיף עוד כי "כרגיל השמאל היה צריך להעלות את זה לפני הימין אבל שוב הוא פספס את ההזדמנות ונפל לתוך מלכודת הימין של הצחוק. הימין לקח את המומנטום  וההובלה והתחיל עם סרטי הפחדה. לצקצק עכשיו בלשון ולהגיד 'עברתם את הגבול' - יש בזה משהו תבוסתני ולא ווינרי, בלי להעליב אף אחד".

על ניהול הקמפיין של הליכוד יש לזרמון רק דברים טובים לומר. לדבריו "במבחן התוצאה הקמפיין הוא טוב מאוד. הם מכתיבים את האג'נדה והודפים בקלילות מדהימה ומרשימה כל 'שערורייה' והם מכתיבים מתי יש לדבר ברצינות, מתי להפחיד ומתי לא, והם מנהלים את מערכת הבחירות הזאת עד כה ביד רמה כאשר כל השאר מגיבים למה שהם עושים".

על הסרטון המדובר של ועד מתיישבי השומרון אומר זרמון: "קהל היעד שלהם זה מחנה הימין והם ניסו להעצים את האמירה המבעבעת שהשמאל הוא כמו היהודים הגלותיים עם השנאה העצמית והתבוסתנות שמוכנים למכור את נשמתם לשטן תמורת כמה גרושים וזוהי אמירה של הימין הקיצוני לא מעט שנים. אני לא מבין על מה מתרגשים כאן - הם אומרים את זה בחדשות, בראיונות ובכל מיני מקומות ואני חושב שהתגובות על כך שזה עבר את הגבול נובעות מהעובדה שהימין ממשיך להבקיע גולים ואילו השמאל מגיב ברפיסות ולא מייצר אג'נדה במקום לדבר על בקבוקים ושטויות שמתאימים למדור הרכילות של ליאורה. לדעתי כרגע זה לא כוחות".

תגובת השמאל הראשונה לסרטוני הימין הגיעה מצד מרצ והפעם לא בצורה של סרטון תשובה אלא דווקא בכלים שמרניים יותר. יו"ר צעירי מרצ תומר רזניק הגיש לפני היום תלונה במשטרה נגד הליכוד וועד מתיישבי השומרון בגין הסתה. 

לדברי רזניק, "כששמעתי אמש את 3 היריות בסרטון הליכוד לא יכולתי להימנע מזיכרון רצח רבין. ב-95 נתניהו עמד על המרפסת בכיכר ציון וב-2015 הליכוד בראשותו מפיץ סרטוני הסתה. הלקח כלל לא נלמד, ראש הממשלה מתפרק כליל מאחריותו הממלכתית ולא ניתן שיתירו את דמם של מצביעי השמאל".

 

"זו מקהלה מתוזמרת", הוסיף רזניק, "שמטרתה להפחיד ולהרתיע את מתנגדי השלטון ולהופכם ללא לגיטימיים. במשחק הציני הזה הופרו כל כללי המשחק ומופנית הסתה פרועה תוך שימוש ציני בדימויים אנטישמיים. אני קורא למשטרת ישראל להפעיל את כלי האכיפה הנמצאים בידה ולעצור את ההסתה".

מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.