רדיו דרום כנס אילת
צילום: צילום: יח"צ

"כל פעם חשבנו שהמבצע נגמר, אבל אז הפסקת האש נופלת - זה לא קל נפשית"

בשבוע שעבר קיבלה רדיו דרום את פרס הרדיו בכנס אילת לעיתונות, עבור מבצע השידורים בקיץ החולף. ירון ששון בשיחה עם אייס על רדיו תחת אש
אלכסנדר כץ |

זה כבר הפך להרגל - אחת לשנה וחצי-שנתיים עוברת התחנה האזורית רדיו דרום למתכוננת חירום, ואנשיה מנסים להסביר לנו, במרכז, מה זה לעבוד תחת אש, כשהמשפחות בטווח הרקטות, ואתה צריך להעביר את ההתרחשויות לתושבים.

אחרי 51 יום של מבצע צוק איתן, ואפילו כמה ימים לפני כן, בתחנה הדרומית שמפעילה 2 תדרים באזורים שזוכים להתייחסות מיוחדת מצידם של ארגוני הטרור, חזרו מיד עם סיום האירועים לנוהל שידורים רגיל. ואולם, הוועדה המארגנת של יום הרדיו בכנס אילת, החליטה להעניק לה פרס עבור מה שכונה "רדיו במלחמה" - על העבודה העיתונאית שביצעו עובדי הרדיו במהלך מבצע 'צוק איתן'. "מחלקת התכניות דאגה לשידורים מעניינים, מפיגי מתח ומלאי תכנים עבור תושבי הדרום, כולל שידורי אקטואליה עשירים ומגוונים ושידורי חוץ", נמסר מאגודת העיתונאים בתל אביב בהודעה על מתן פרסי הרדיו.

התחנה, שפועלת תחת פיקוחה של הרשות השנייה, מפוצלת בין גזרת באר-שבע (וכוללת גם את נתיבות וחלק מעוטף עזה) וגזרת אשקלון (כולל שדרות וחלק נוסף של עוטף עזה). בבאר-שבע היא משדרת בתדרים 95.8FM ו-97FM, ואילו במישור החוף הדרומי היא משדרת ב-101.5FM.

"זה מפרגן, זה מחבק", מודה מנהל מחלקת האקטואליה בתחנה, ירון ששון, שמדי מבצע מנסה להסביר לקוראים, באמצעות אייס, מה המשמעות של שידורי מלחמה בתחנה אזורית קטנה ומשפחתית. "הפרס מראה שמעריכים את העבודה הקשה, במיוחד כשמדובר בתחנה אזורית, קטנה ביחס לארציות רשת ב' וגל"צ. אנחנו ברדיו מתמודדים אחת לכמה זמן עם מה שאוהבים כבר לכנות 'סבבים'. מסתבר שרואים את העבודה הקשה שעשינו, ומפרגנים עליה".

כמה ימים לפני שהחל רשמית מבצע צוק איתן, החל הדרום לספוג רקטות, מה שסימן לאנשי התחנה לעבור לפורמט חירום. "עוד לפני המלחמה כבר היו כבר אזעקות ורקטות לעבר האזור, וכבר אז נכנסו לכוננות - למתכונת של שידורים בחירום. זה אומר 'גל פתוח' - תכנית האקטואליה המרכזית 'בוקר טוב דרום' התשתנתה ומרבית האייטמים - אם לא כולם - החלו לעסוק במצב הביטחוני. גם לוח השידורים השתנה ובעצם מדי יום לאורך המבצע, ולאור האירועים - דנו חברי הנהלת הרדיו לגבי מתכונת השידורים ביום שלמחרת, למשל כאשר נכנסנו למעין הפסקות אש, ובניסיון לחזור לשגרה. בימים כאלה, תכנית האקטואליה חזרה לשעת שידור אחת במקום שעתיים, ותכניות הבידור חזרו לאוויר כדי להפיג את מצב הרוח".

"ואז קורסת הפסקת האש ויש הרוגים", מתאר ששון את שגרת השידור שהייתה בקיץ החולף, "והכל משתנה ומורידים את כל הבידור. הטון של המוזיקה משתנה, האקטואליה מקבלת יותר ביטוי שהתכנית מתארכת לשעתיים ואף ליותר, אנחנו התחלנו לשדר מבזקים מדי חצי שעה עגולה בנוסף למבזקי ynet שמשודרים בכל שעה עגולה".

כשמדובר במלחמה, אנשי התקשורת עובדים בפול טיים ג'וב, נותנים 200%, ובמיוחד כשמדובר במערכת קטנה, וזאת בגלל המחסור במשאבים הרגילים". מספר ששון לאייס. "היינו עם 2 כתבים חדשים שרק נכנסו לעבודה וישר הוזנקו לסקר את האירועים ועשו את העבודה טובה מאד".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

וכשתכניות הבידור מושבתות, העובדים במחלקת התכניות והבידור, יחד עם הבעלים יוסי סבן והמנכ"ל דוד יוסוב, אספו תרומות וחילקו אותן ברחבי הדרום. בצומת נתיבות הציבה התחנה עמדת שידור עם אמנים מתחלפים, וחלוקת תרומות תחת ניהולה של סמנכלית התוכן קרן אוזן.

כפי שכבר פורסם באייס, 16 תחנות הרדיו האזוריות הפסידו במהלך המבצע לפחות 15 מיליון שקלים כאשר על פי הערכות, לרדיו דרום נתח לא מבוטל בסכום זה בשל איזור שידורה. ששון מספר: "המצב לא פשוט - גם לא כלכלית. ישר מרגישים את זה בירידה חדה בפרסום, לצד עלייה בהוצאות. אנחנו ערוכים למצבים כאלה, ועם תום המבצע ניסינו כמה שיותר מהר לחזור לשגרה, וגם להחזיר את המפרסמים שירדו מן האוויר".

-אגב, היו עובדים שביקשו מנוחה? לצאת להתאווררות? אולי פסיכולוגים?

"פסיכולוגים לא, אבל מפיקה אחת שבמקור היא מאריאל וגרה בבאר שבע בבית בלי ממ"ד. אין לה משפחה בבאר שבע, ובתחילת המבצע היא החליטה לעזוב את הדרוםף ואפשר להבין אותה. לאורך כל המבצע ליוונו אחד את השני בוואטסאפ של מחלקת החדשות, בשיחות טלפון, כדי לעודד אחד את השני ולהמשיך הלאה. כל פעם חשבנו שזה נגמר, אבל אז הפסקת האש מתרסקת - זה לא קל נפשית לאנשים".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.