TV

מי עבר את הגבול? צפו ב-10 הפרסומות הכי סקסיסטיות ב-2013 על פי ויצו

מצעד הקלון של ויצו יוצא לדרך ויקבע מי הפרסומת הכי סקסיסיטית. ברשימה: קמפיין "תשמרי על הכוס שלך", 'דואר ישראל', סרטון הסקס של 'הארץ' ועוד
משה בנימין | (6)

בשבוע הבא ייערך יום האישה הבינלאומי, המשמש גם כאות השנתי למצעד "אות הקלון" למפרסם הפוגעני, מאחוריו עומד ארגון ויצו. כמדי שנה (זו השנה השישית ברציפות) מפרסם הארגון את רשימת 10 הפרסומות הסקסיסטיות מתוכו בוחרת ועדה מקצועית את הפרסומת הפוגענית ביותר.

זהות הפרסומת שתקבל את אות הקלון ודירוג חמש הפוגעניות ביותר, ייחשפו באירוע מיוחד של ויצו ליום האישה ביום רביעי הקרוב ה-5 במארס. האירוע השנתי יעסוק בהשפעה של הייצוגים הסקסיסטיים של נשים במדיה על בני הנוער.

בין 10 המפרסמים שהגיעו השנה לישורת האחרונה ניתן למצוא את 'דואר ישראל' (גליקמן נטלר סמסונוב) ובה קשישה מעודדת שודד לערוך חיפוש על גופה, תוך כדי גילויי "הנאה" מהפעולה הפולשנית והאלימה כלפיה; קמפיין לקידום קניון 'דיזיין סנטר' (ברוקנר נטע יער) בכיכובו של אסי עזר, אשר מציג ריב בין בני זוג אשר חמותיהן דואגות ללבות אותו תוך הצגת סטראוטיפים פוגעניים על נשים; מודעת שמן זית של 'חלוצה' (ארואטי ברמן GPS) המציגה אישה לבושה בבגדי חאקי חושפניים. סגנון לבושה, האופן שבו היא קוטפת זייתים וסוחטת בתשוקה שמן, מיני ופוגעני. האישה המפתה את הצופה;

בגזרת מותגי הפרינט היו אלה הקמפיינים הפרובוקטיביים של מגזין 'טיים אאוט' (זניט מדיה) להעלאת המודעות לסם האונס, עם הסיסמא "תשמרי על הכוס שלך", המופנית כלפי נשים וצעירות בלבד. אם תשמרי על הכוס שלך, לא תאנסי. השני הוא של עיתון 'הארץ' בו מוצג זוג צעיר המקיים יחסי מין בתנוחות שונות ובמהלכם האישה מושווית למוצר צריכה. היא אובייקט מיני, אין לה מה לומר ואינה חשובה. בודקים את "הביצועים שלה" כמו כל מוצר.

המודעה של 'אלדו' (פרסום עצמי)

המודעה של 'ניו פארם' (מקאן אריקסון)

מודעת 'זניט מדיה'

קמפיינים נוספים ש"זכו" להיכנס לרשימה המפוקפקת הם: 'נורופן' (יורו ישראל); 'סנו' (דרורי שלומי); 'קרולינה למקה' (ראובני פרידן IPG); נעלי 'אלדו' (פרסום עצמי); רשת 'ניו פארם' (מקאן אריקסון).

בשנה שעברה הוענק האות לראשונה למפרסם ממשלתי - לקמפיין "כל אחד מביא אחד" של לשכת הפרסום הממשלתית, עבור משרד התיירות בכיכובה של נעה תשבי, שקרא לישראלים להזמין אנשים מכל העולם לביקור בישראל. בשנים קודמות הוענק האות לקמפיין החזיות של FIX גיבור סברינה של משרד הפרסום באומן בר ריבנאי, קמפיין השקה לקניון 'ארנה', לפרסומת של 'מי עדן' בהשתתפות בר רפאלי ולפרסומת לסבון כלים Fairy בהשתתפות ישראל אהרוני וגברי בנאי.

לדברי שרון צ'רקסקי, מנהלת קמפיין אות הקלון של ויצו: "הקמפיין רלוונטי מתמיד לאור פרשיות המין שהתרחשו בשנה האחרונה. היום אנו רואים בכל מקום ייצוגיים פורנוגרפיים, שפעם הנגישות אליהם היתה מוגבלת. קמפיינים שבמרכזם עומדת תנועת ה"טוורקינג", צילומים עצמיים (סלפי) פרובוקטיביים ברשת, קליפים פוגעניים שאנו רואים ב-MTV - הפכו להיות חלק נורמטיבי מהחיים שלנו ואין ספק שהדבר מחלל אלינו כחברה ומעוות את תפיסת המיניות בקרב בני הנוער".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

ועדת השיפוט שתבחר את הפרסומת הסקסיסטית כוללת את ח"כ מיכל רוזין (מרצ), מנהלת לשעבר של איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית; פרופ' חנה הרצוג, ראש התכנית ללימודי נשים ומגדר באוניברסיטת תל אביב, ד"ר רוני הלפרן, ראש התכנית ללימודי מיגדר במכללת בית ברל, שלומית ליר, יו"ר פועלות ברשת, בילי מוסקונה לרמן, עיתונאית, אורית סוליציאנו, מנכ"לית מרכזי הסיוע לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית, נורית חג'ג', מנכ"לית הקשת הדמוקרטית המזרחית לשעבר, שרון צ'רקסקי, מנהלת קמפיין "אות הקלון" ומנהלת קשרי ממשל של ויצו ועו"ד עירית גזית, מנהלת מערך הסיוע המשפטי של ויצו.

דואר ישראל - גליקמן נטלר סמסונוב

חלוצה - ארועטי ברמן GPS

נורופן (יורו ישראל)

סנו JET (דרורי שלומי)

הארץ

קרולינה למקה (ראובני פרידן)

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    פדרגרופר 27/02/2014 02:41
    הגב לתגובה זו
    הייתי בטוח שניכנס
  • 4.
    דפנה, תל-אביב 26/02/2014 18:46
    הגב לתגובה זו
    כל הפרסומות די חמודות. הדודות האלה מויצו ממש מטומטמות. אני גם מבקשת שלא ידברו בשמי כאישה, לא רוצה להיות מזוהה עם המשוגעות האלה. שידברו רק בשם עצמן.
  • בחורה 27/02/2014 19:54
    הגב לתגובה זו
    אבל נראה לי שהכתב שם בטעות את הפרסומת הלא נכונה של נורופן כאן בכתבה.
  • 3.
    26/02/2014 18:40
    הגב לתגובה זו
    ומה עם הקמפיין למיניכריות?! הייתי בטוח שניכנס. שיט.
  • 2.
    עמית 26/02/2014 16:36
    הגב לתגובה זו
    הכי גרוע זו המשתמטת שרוקדת עם האזניים של השפן בשביל לפרסם משקפיים מסין שכתוב עליהם ברלין משהו. איכס
  • 1.
    עמית 26/02/2014 16:34
    הגב לתגובה זו
    הכי גרוע זו המשתמטת שרוקדת עם האוזניים של השפן. הבלה
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות

הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14

גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות. 

מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.

מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.

החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים

גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.

מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות

הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14

גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות. 

מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.

מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.

החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים

גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.