לינקדאין בעברית? ההתרחבות תגדיל מאד את הפרסום בשוק הישראלי
אין ספק שהרשת החברתית העסקית לינקדאין תתבסס בשנה הקרובה לכיוון של מובילת פרסום לקהל העסקי וכמדיה מרכזית בתחרות על נתח השוק העסקי למגייסים ומחפשי עבודה. מנהלי הרשת מבצעים זאת באמצעות שיפור אדיר בפיתוח פיצ'רים לקהלים מגוונים וצעירים יותר ועד פיתוח כלי הפרסום ואפליקציות חדשות אותן אסקור במאמר.
לינקדאין, המונה כיום למעלה מ-300 מיליון חברים, היא הרשת העסקית בעלת ההשפעה הגדולה ביותר בעולם. בישראל חברים כבר כמיליון גולשים, מהם כ-300 אלף מוגדרים כמנהלים. בשונה מהתפיסה הרווחת של השנים הקודמות, לינקדאין אינה רק פלטפורמה למפגש בין "עסקים" ו"חיפוש עבודה", אלא רשת חברתית לכל דבר עם הזדמנויות עסקיות והזדמנויות קריירה מגוונות ויש לה מטרה אחת גדולה והיא להתבסס כפלטפורמה המובילה בעולם לקהל העסקי.
בשנת 2013, לינקדאין ביססה את עצמה כרשת העסקית הבלעדית בעולם, כאשר בשנה החולפת התמקדה ב-2 כיוונים עיקריים:
1. פיתוח אלגוריתמים וממשקים שיסייעו לאנשים לייצר נטוורקינג ובמימוש המטרות העסקיות חברתיות שלהם כמו הנגשת ההמלצות על ידי הממליצים והמומלצים הרלוונטיים, שיפור מנוע החיפוש והתאמתו לסוגי חיפושים: חברות, אנשים, קבוצות. שיפור ממשק הקבוצות כדי להראות על רלוונטיות וקידום אורגני פנימי של מושגי מפתח (כמו מילות המפתח שהמשתמש רושם ועד ה-endorsment skills שגולשים שולחים לחבריהם וגם מגדירים באופן עצמי.
2. הוספת מוצרים ופיצ'רים חדשים: התפתחות נוספת לכיוון פייסבוק כרשת חברתית עם הוספת הפוסטים הממומנים כפרסום של דפים עסקיים, שיפור הדף העסקי, ויצירת רלוונטיות לקהלים כגון מתחם ה-education לסטודנטים, ה-pulse כחדר חדשות שמייצר רלוונטיות אקטואלית למשתמש, במקביל להתפתחות בממשק המשתמש הידידותי יותר ובהיצע תוכן ונטוורקינג לקהל צעיר ורחב יותר.
עם התרחבות הקהלים, המוצרים והעמקת ההיצע שלינקדאין סיפקה לעוגנים החלוציים שביססו את הרשת, למשל חברות ההשמה ומחלקות כוח האדם הגדולות בחברות המסחריות, עלו מספר המצטרפים באופן משמעותי.
ללינקדאין העולמית התווספו ב-2013 מעל 75 מיליון משתמשים. בישראל התווספו יותר מ-100 אלף איש וכרגע המספר האנשים בלינקדאין עומד כאמור על כמיליון.
אולם לינקדאין הבינה שלא מספיק שהגולשים יהיו רשומים, ואף לא מספיק שישקיעו בפרופיל איכותי ואטרקטיבי, אלא שיש צורך - בדומה לפייסבוק - שאותם גולשים יישארו באתר וייצרו קשרים יומיומיים אחד עם השני. מסיבה זו, פיתחה לינקדאין את מתחם ה-pulse, מעין חדר חדשות חברתי המספק עדכונים חמים מעולם העסקים/צרכנות/רשתות החברתיות ומותאם לפרופיל הספציפי של המשתמש. כמו כן שיפרו את האפשרויות בניוז פיד לשתף, לעשות לייק ואף להבליט סטטוס עבודה או לימודים מעודכן.
אלו הפיצ'רים שמאפיינים את לינקדאין של 2014, והדרכים בהם מנהלי השיווק והמנכ"לים יכולים להשתמש בהם כדי להבליט את המותג שלהם:
1. שירות חיפוש עבודות: עוצב מחדש, האלגוריתם של חיפוש העבודות השתפר ומציג לכל משתמש, בהתאם לסוג החיפוש שלו ובהתאם לפרטי הפרופיל שלו משרות רלוונטיות. חברות גדולות יכולות למנף את שירות זה ואף בתשלום להציע מגוון תפקידים ולפלח אותן למתעניינים לפי מילות מפתח בשדה החיפוש.
- כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?
- אפל מעלה את מחיר TV+ ב-30% ל-13 דולר לחודש
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?
2. אפליקציית לינקדאין contacts: הוקמה ב-2013 ומאפשרת להתעדכן בצורה מרוכזת ומנוהלת ממסרים, קשרים חדשים, אירועים ועוד. עוד דריסת רגל שרק תמשיך להשאיר לגולש את השימוש בלינקדאין באמצעות הסלולארי.
3. מיתוג אישי: בשנה האחרונה שכללו בלינקדאין את האפשרות להציג פרופיל מיתוגי של כל פרופיל. כיום בפרופיל האישי שלנו ניתן לקשר מצגות, כתבות ומאמרים שפירסמנו, לינק לווידאו ולאתר רלוונטי, תמונות מכנסים, תעודות הצטיינות, פרסים ואף פרסומים או מאמרים שהוצאנו לאור.
4. שינוי נראות ועיצוב סרגל הכלים לניווט טוב יותר: סרגל הכלים החדש הוא רזה יותר, ממוקד יותר ומאפשר בצורה אינטואיטיבית יותר למצוא את העבודות, חברים, חברות וקבוצות אותם היינו מחפשים.
5. עדכוני מדיה עשירה ופרסום: לינקדאין אפשרה השנה לצרף מסמכים ותמונות, אך יותר מכול עדכנה את ממשק הפרסום. בלינקדאין הפרידו בין לקוחות פרימיום הקונים את המדיה ממנהלי הלקוח באתר, ולבין מפרסמים קטנים הקונים את המדיה לבדם ולומדים את מערכת הפרסום באופן עצמאי. בין הפיצ'רים שהוספו בפרסום, לכל המפרסמים יש את היכולת להוסיף גם נגני וידאו. ממפרסמים של 10,000 דולר ומעלה ניתן לפרסם בפורמט של באנרים בפלאש ובוידאו.
6. פוסטים ממומנים: לינקדאין עדכנה השנה למפרסמים את היכולת - הן לדפים עסקיים והן לפרופילים אישיים - לפרסם, בדומה לפייסבוק, את הפוסטים שלהם בתשלום לקהל ייעודי אותו הם מפלחים בממשק הפרסום. זו הייתה הצהרה חדשה לגבי החשיבות שלינקדאין תפנה ב-2014 למינוף הדפים העסקיים.
7. לינקדאין education: בשנים האחרונות הבינו המנהלים בלינקדאין שהקהל הרחב הנמצא באתר, אינו נמנה כבר רק על אנשי עסקים ומחפשי קריירה. דם צעיר וגידול משמעותי, מביאים מדי יום אלפי צעירים להשתמש בלינקדאין לצרכים חברתיים, לימודיים ואף עסקיים. לצורך כך השיקה לינקדאין השנה את הלינקדאין education, איזור בלינקדאין המציג את כל האוניברסיטאות והמכללות הרלוונטיות הקיימות כיום. כל משתמש שנכנס, יכול לנסות ולמצוא קשרים חדשים וישנים בהתאם לקטלוג של האקדמיה בה הוא ציין שלמד. כרגע יש מעל 1,500 אוניברסיטאות ומעל 60 מדינות הרשומות בשירות זה.
8. שיפור ממשק הקבוצות בלינקדאין: שינוי בממשק הקבוצות - כגון הצגת המשפיעים החזקים בקבוצה ופיצ'רים חדשים - מגדילים בממוצע פי 4 את הצפיות של המשתמש.
9. אפליקציות: אפליקציית אייפד חדשה ואינטואיטיבית וגרסה חדשה לסלולאר במערכות אנדרואיד וios
10. פיצ'ר ה-pulse: מעין חדר חדשות המותאם לפי תחומי העניין של הגולשים בלינקדאין ומסביבו לא מעט פוסטים אישיים של מיטב המוחות העסקיים הקיימים היום, כגון ריצ'רד ברנסון, הבעלים של וירגי'ן, מנכ"ל אתר ה-e commerce המצליח zappos ועוד.
11. API: לינקדאין ייצרו חיבורי API לאתרים של חברות השמה שרצו לפרסם באתר שלהם דרך לינקדאין.
***
מראיונות עם בכירים בלינקדאין, נראה שבשנת 2014 יושקע רבות בפיתוח ממשקי הפרסום ואפשרות לפרסום בשפות נוספות, כגון עברית, שינוי שיגדיל משמעותית את הפרסום לשוק הישראלי.
כסף רב גם מושקע במובייל, כמו עדכון גרסאות של אפליקציית הלינקדאין הקיימת, אפליקציית הלינקדאין contact וכמובן עדכוני גרסאות באפליקציית הטאבלטים. צוות פיתוח עובד בקדחתנות על פיתוחיAPI נוספים גם כן, כדי לאפשר לחברות להציג את פרופילי הבכירים שלהם הלינקדאינים באתר הבית שלהם.
עם השינויים החדשים, מנהלי חברות ומנהלי שיווק יכולים באמצעות לינקדאין לחזק את הפיתוח העסקי ולהגיע לאנשים רלוונטיים בצורה אינטואיטיבית יותר, ממוקדת יותר וזולה יחסית. גם חברות כוח האדם, נמצאות שם ופוטנציאל ניהול הגיוס רק מתגבר ומשתכלל.
לינקדאין הלכה רחוק מאד עם האפשרות לקשר בין אנשים, לטעמי בצורה לא פחות יעילה מפייסבוק, בהקבלה של עניין עסקי, מקצועי ואף חברותי. לא בכדי הפרמטר שקיבל את הדירוג הגבוה ביותר מבין השירותים הניתנים בלינקדאין (לפי אתר social media today), הוא השירות "מי צפה בי בשבוע האחרון". עכשיו נותר לבחון כיצד שנת 2014 תבסס את מעמדה של לינדקאין כמדיה הגדולה בעולם לסקטור העסקי.
זיו שיינפלד הוא מנכ"ל חברת
- 3.לינקדאין 23/01/2014 09:32הגב לתגובה זועד שהפיצ'ר של הפרסום לא יתיר שימוש בעברית - הכלי הזה יהיה פחות משמעותי בארץ
- זיו שיינפלד 23/01/2014 11:38הגב לתגובה זוזה נכון שכרגע אין עוד פרסום בעברית במודעות הרגילות אבל: אפשר היום לייצר מודעת וידאו עם סרטון בעברית. קישור ליוטיוב. אפשר גם להרקים באנר ואז הגראפיקה תהיה בעברית. ארק הטקסט טכנית לא מתקיים בעברית. וגם זה משיחה עם מנהלי הלקוחות בלינקדאין, זה ייפתר. תודה
- 2.מבין עניין הבחור ! (ל"ת)מעריצה 22/01/2014 18:50הגב לתגובה זו
- 1.תודה (ל"ת)מאיר 22/01/2014 18:25הגב לתגובה זו
- תודה על הסקירה. מקיף ביותר. סחתיין (ל"ת)חני 22/01/2014 22:36הגב לתגובה זו

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?
האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?
רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ, אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.
הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול? יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים.
אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.
- חיפה הפסידה, ערוץ הספורט ניצח: 17.6% למשחק נגד פ.ס.ז' ומסי
- האח הגדול שימשה מקפצה למשחקי השף. התוצאה: לא משהו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המספרים מאחורי האח הגדול
האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?
האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?
רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ, אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.
הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול? יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים.
אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.
- חיפה הפסידה, ערוץ הספורט ניצח: 17.6% למשחק נגד פ.ס.ז' ומסי
- האח הגדול שימשה מקפצה למשחקי השף. התוצאה: לא משהו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המספרים מאחורי האח הגדול
האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.