אב שכול פנה - הרשות השנייה הורתה לתקן את פרסומת ה"התאבדות" של 012
הפרסומת האחרונה של חברת התקשורת 012 מבית פרטנר, באמצעות גליקמן נטלר סמסונוב, עברה ללא התייחסות מיוחדת במרבית בתי האב בישראל. עם זאת, הפרסומת שבה מופיעה סצינת התאבדות כחלק מהתסריט, עוררה תגובות קשות בקרב חלק מהצופים שהיו רגישים מאוד לאותה סצינה. אחד מהם, שגם פנה לנציב תלונות הציבור דוד רגב, בדרישה להתערבותו, הוא יוסי וייס, אב שכול שבנו התאבד.
הפרסומת שעלתה לאוויר לפני יותר משבוע הוציאה את וייס משלוותו. האב השכול כתב כך לנציב תלונות הציבור: "כאב שכול לבן שהתאבד אני מוצא את עצמי פגוע ונסער עד עמקי נישמתי מהפרסומת האטומה והמטומטמת של 012 העושה שימוש מפורש בהתאבדות לקידום המוצר של 012. זו חגיגה על הדם מהסוג הנלוז ביותר, שלא לדבר על האחריות המשפטית והמוסרית של כל המעורבים, אם חס וחלילה הזבל הזה יוסיף, ולו אחוז אחד, להגשמת החלטתו של המתאבד הבא".
כזכור, בפרסומת מופיעים השחקנים אייל קיציס וליאור כלפון כשהם עומדים על שפת מרפסת בבניין גבוה. כלפון מבקש לשים קץ לחייו בקפיצה וקיציס משכנע אותו שלא לעשות זאת בין היתר בעקבות השירות החדש של 012. כלפון משתכנע שלא לקפוץ וקיציס קופץ במקומו היישר אל היריעה שאוחז צוות ההצלה למטה, לא לפני שהוא מציע לו להצטרף אליו כדי לקבל פרטים נוספים על ההצעה החדשה של 012.
התשובה של נציב תלונות הציבור למר וייס מגלה כי פנייתו לא הייתה היחידה בעניין פרסומת זו. "בתלונתך" הוא כותב לו "כמוה הגיעו נוספות, קבלת על תשדיר הפרסומת של 012. בפנייתך שנראה כי נכתבה בדם ליבך, כתבת כי כאב לבן ששם קץ לחייו וכחבר בהנהלת עמותת 'בשביל החיים' התומכת במשפחות של אנשים ששמו קץ לחייהם, פרסומת זו עושה שימוש מפורש בהתאבדות לקידום מוצר ומדובר ב'חגיגה על הדם מהסוג הנלוז ביותר' כדבריך".
בעקבות הפנייה, ובירורים נוספים מטען המועצה לשלום הילד, רגב החליט לצפות בפרסומת בעיון ולבסוף החליט כי "למרות שנעשתה בהומור, היא מעוררת חוסר נוחות ורתיעה, בעיקר כשמדובר בנושא כל כך טעון ורגיש העוסק באנשים המבקשים לשים קץ לחייהם".
מאוחר יותר עירב רגב בנושא, את תחום הטלוויזיה ברשות השנייה, המפקח בין היתר על פרסומת זו. בבדיקה שערכה מ"מ סמנכ"ל טלוויזיה, יהודית לויט, שבחנה את הנושא עלה כי: התשדיר עומד בניגוד לכלל 23 לכללי האתיקה בפרסומות הקובע כי "לא ישדר בעל זיכיון תשדיר המעודד התנהגות העלולה להזיק לבריאות ולפגוע בבטיחות ובניגוד לכלל 7 לכללי האתיקה בפרסומת הקובע כי "לא ישדר בעל זיכיון תשדיר פרסומת שיש בו אלימות יתרה או פנייה לרגש הפחד..."
בעקבות הבדיקה הורתה הרשות השנייה לפרטנר לתקן את הפרסומת ולהסיר ממנה את התכנים הפוגעניים, ואכן, בימים האחרונים תוקנה הפרסומת ועלתה לשידור בגרסתה החדשה לאחר שהוסרו ממנה התכנים הפוגעניים.
- שובו של הפריים טיים
- עלייה של יותר מ-20% בצפייה בחדשות
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות
מחברת 012 נמסר בתגובה: "בטרם עלתה הפרסומת בחנה החברה את תוכנה מול מספר קבוצות מיקוד במגוון גילאים, בפניהם שודרה הפרסומת, ונושא זה לא צף. לא הייתה לחברה, כמובן, כל כוונה לפגוע ברגשות צופיה ולגרום לאי נוחות מהצפייה בה. נדגיש, כי לאורך כל הזמן, הייתה החברה קשובה לרחשי הציבור ופניות בנושא נענו בהבנה וברגישות".
ממשרד הפרסום גליקמן נטלר סמסונוב לא נמסרה תגובה.
- 3.מדלן 08/01/2014 15:34הגב לתגובה זומשהו רע עד רע מאוד עובר על משרדי הפרסום בתקופה האחרונה. אני אישית הייתי מכנה את זה "חסרי טעם", חברי לרשת החברתית היו בטח בוטים יותר. שלל הקמפיינים הבאים - גורמים לי בדיוק לפעולה ההפוכה, להדיר את רגלי מהמוצרים שאותם הם מפרסמים: קיציס עוזר לחבר לא להתאבד בגלל מחיר של שיחות לחו"ל, קמפיין אחר- מסביר לי על איזה אברים בגופי עלי לשמור כאשר אני הולכת לבר, משרד פרסום ממשלתי ממלכתי מעליב ילדים שמנים ואת המשפחות שלהם. מה בדיוק מניע אותם כאשר הם עולים עם הקמפיינים האלה- טקס דוב הזהב, האריה השואג, הפיל המתרחץ.... ואח"כ רוצים להתייפייף ומעלים תשדירים שמטרתם לקבל אלינו את השונה ואת האחר. ובעצם על מה בדיוק אני רוטנת- במדינה שבה תוכניות כמו "היפה והחנון" ו"מאמא ליגה"- נחשבות לפאר היצירה- הכל אפשרי. תנסו פעם קמפיינים אינטליגנטיים, חיוביים ובאמת יצירתיים- אולי זה יעבוד לכם
- 2.אלי 08/01/2014 14:24הגב לתגובה זושרואים שהוא יורד בקור רוח.
- 1.בנצי 07/01/2014 18:56הגב לתגובה זואיפה היתה הסמנכלית ואיפה היו שאר המנהלים-עאלק לפני כן? אין מי שנותן מראש את הדעת למצבים כאלה?? או שאולי חיכו לכמעט-סקנדל כדי להרוויח מן הבאזזז התקשורתי והפרסומי הזה?? לא, לא יעלה על הדעת...
- ישעיהו 07/01/2014 21:10הגב לתגובה זוהעניין הוא שהישראלים הפכו להיות צדקנים חסרי חוש הומור. ככה זה שאתה עם פאשיסט אתה לאט לאט הופך להיות צדקן. אגב גם הנאצים היו כאלה תקופה ארוכה.

העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות
ככל שמתקרב מועד העסקה (וכן ככל שהזמן המצטבר של השבתות והחגים הולך ומצטבר), כך אנחנו רואים עלייה בצפייה במהדורות החדשות והנתונים גבוהים מאשר בתקופתו הקודמות, כשסך כל הצופים עדיין עומד על כ-850 אלף, עלייה של כ-10% לעומת מהדורות מוצאי שבת "רגילות", שהממוצע שלהן הוא כ-770 אלף צופים.
חדשות 12 עדיין מובילה את הרייטינג במובהק, כל פעם במרווחים גדולים יותר, במהדורת החדשות המרכזית ובשאר מהדורות החדשות. המהדורה המרכזית של חדשות 12 של קשת עמדה אמש על 18.1% רייטינג עם 463 אלף צופים. וכמו בכל מוצאי שבת, חדשות 13 מנצלת את היעדרותו של ערוץ 14 מלוח השידורים עד צאת השבת ונמצאת במקום השני עם 5.6% רייטינג ו-152 אלף צופים. חדשות 14 היו עם 4.8% רייטינג עם 129 אלף צופים ואילו חדשות כאן11 עדיין תפסו את המקום האחרון, עם 4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים בלבד.
פריים טיים ושאר מהדורות החדשות
בפריים טיים, המשך המהדורות הראה את קשת ממשיכה עם 16.9% רייטינג ו-434 אלף צופים ואילו רשת עם 6.3% ו-169 אלף צופים. לאחר מכן, בפריים טיים, "אור ראשון" לא שיחזרה את הרייטינג של הפרק הראשון, אך עדיין הובילה עם 15.4% ו-387 אלף צופים, ואילו הפטריוטים היציבה והמוצלחת הצליחה לגבור על שעשועון של רשת, כשעמדה על 9.2% רייטינג ו-264 אלף צופים, בעוד "כלוב הזהב" עמד על 8.8% רייטינג ו-234 אלף צופים. "שיר אחד" של כאן11 זכה ל-3.5% רייטינג בלבד ופחות ממאה אלף צופים, עם 79 אלף צופים בלבד.
גם במהלך השבת רוב לוח השידורים היה בסימן החדשות, והמשדר המוקדם של חדשות 12 עם אלמז עמד על 6% ו-134 אלף צופים בעוד החדשות של רשת בהגשת לוסי עמדו על 3% רייטינג ו-68 אלף צופים בלבד. לאחר מכן, ב-17:00, "שבת בחמש" עם גדעון של חדשות 12 היה על 7.9% ו-189 אלף צופים בעוד משדר החדשות של לוסי עלה ל-4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים.
- עלייה של יותר מ-20% בצפייה בחדשות
- בסימן העסקה: הרייטינג עלה בכל מהדורות החדשות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פגוש את העיתונות היתה מול מוריה וברקו, ובשתי הרצועוה, המוקדמת והרגילה, היתה במקום הראשון עם 9.4% רייטינג ו-252 אלף צופים במוקדמת ו-10.7% רייטינג ו-292 אלף צופים במהדירה הרגילה, בעוד מוריה וברקו היו על 4.7% ו-107 אלף צופים במוקדמת ו-4.2% רייטינג ו-103 אלף צופים במהדורה הרגילה.
ברצועה המאוחרת "אברי ושרקי" של קשת היו על 8% רייטינג ו-189 אלף צופים, בעוד לקט של "הצינור" הניב 4.8% רייטינג בלבד עם 120 אלף צופים.

שובו של הפריים טיים
אחרי תקופה שבה מהדורות החדשות הציגו מספר צופים גבוה במיוחד, ישנה חזרה למספרים של טרום העסקה והפריים טיים שוב חוזר
אחרי שבועיים שבהם מהדורות החדשות היו במרכז שידורי הטלוויזיה, וסך הצופים בכלל המהדורות התקרב למיליון צופים, אמש נרשמה ירידה טבעית והמספרים חזרו למימדים "רגילים", עם כ-800 אלף איש. בראש המהדורות עמדה, כרגיל, המהדורה המרכזית של חדשות 12, עם 15.9% רייטינג ו-384 אלף צופים. אחריה, היתה מהדורות החדשות של ערוץ 14 שעמדה על יותר מחצי צופי קשת, עם 8% רייטינג ו-203 אלף צופים. במקום השלישי היתה המהדורה המרכזית של רשת, חדשות 13, שהיתה עם 5.9% רייטינג ו-131 אלף צופים ואילו במקום האחרון היתה המהדורה של כאן11, שעמדה על 3.6% וחזרה להיות מתחת לגבול ה-100 אלף צופים, עם 89 אלף צופים בלבד.
שובו של הפריים טיים
אמנם אצלנו גם הפריים טיים עוסק באקטואליה, או ליתר דיוק, בטראומה לאומית, ובכל זאת, מהדורות החדשות פינו את רצועת הפריים טיים. בראש הרצועה עמדה "אור ראשון" של קשת, סדרה שמבוססת על אירועי ה-7 באוקטובר ועמדה 15.2% רייטינג ו-350 אלף צופים. אחריה "הפטריוטים" היציבה שמראה שיש ביקוש לשיח אקטואלי שחורג ממהדורות החדשות, ועמדה על נתון מרשים של 9.3% רייטינג ו-261 אלף צופים (לצורך העניין, כמויות שעולות על צופי המהדורות של 13 ו-11 יחד). אחריהם היה השעשועון "כלוב הזהב" של רשת שעמד על 6.8% רייטינג ו-161 אלף צופים ואילו את הרשימה סגר השעשועון של כאן11, "המרדף", עם 5.2% ו-127 אלף צופים.
מבחינת שאר הרצועות, חדשות. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 4.4% ו-102 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.5% רייטינג ו-48 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.9% רייטינג ו-40 אלף צופים.
- עלייה של יותר מ-20% בצפייה בחדשות
- העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 4.1% ו-86 אלף צופים, אחריו במקום השני היה ערוץ 14, עם "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 2.2% בלבד ו-44 אלף צופים ואת הרשימה סגר "פותחים יום" של רשת, עם 2.1% רייטינג ו-45 אלף צופים.