ניתוח

פייסבוק מטלטלת את התעשייה: על ההחלטה לאשר תחרויות והגרלות בוול

עשור שהוא איתנו, ו"הענק הכחול" שוב מסעיר את התעשייה: והפעם - רוצים שהמותג שלכם יהיה רלוונטי? תצרו דיאלוג. קובי גמליאל מ-iSocia מסביר
קובי גמליאל | (3)

"הענק הכחול" יחגוג עוד מעט 10. הוא התחיל כתינוק כחול קטן בים של כרישים ודגים, והפך תוך שנים ספורות לענק הכחול הגדול ביותר שיש לים הדיגיטלי להציע. מלבד היותו ענק וכחול - הענק הכחול הזה משנה תעשיות, הופך מוסכמות ומעל הכל, מצמיח תעשיות חדשות וגם מפיל אותן ברגע. אתמול למשל, הוא עשה זאת שוב, כשריסק את התעשייה שהוא בעצמו בנה.

פייסבוק. בזמן שקרוב ל-42% מצופי הטלוויזיה ראו כיצד זוכה המנצחת הגדולה של העונה החמישית של האח הגדול לחוסר פרגון מצד חבריה הדיירים, פייסבוק שחרר יציאה אחרת שהפכה שוב את התעשייה: כעת ההגבלות שלה על עמודים שמנעו מלעשות תחרויות ופעילויות על הקיר והכריחו מפרסמים להשתמש באפליקציות צד שלישי, משוחררות לחלוטין. אפשרי לתת לגולשים פרסים בעבור תגובה, לייק או תגובה על הקיר. אפשרי לאפשר לאנשים להיכנס לפעילות/ הגרלה/ מבצע דרך הודעה שהם יכולים לשלוח לעמוד. אפשרי להגדיר לייק כמנוע הצבעות.

מרעיש נכון?

אולי לא לכולנו - תעשייה קטנה ולא מעניינת בה אנשים מתנהגים בשכונתיות משוועת ועשו כאוות נפשם בפלטפורמה למרות החוקים הנוקשים - אבל לאלו שכן פעלו על פי החוקים, נראה שיש כאן סולם ערכים חדש בעולם התוכן. ובעקבות השינוי שפייסבוק עשתה באלגוריתם שלה בשבוע שעבר, נראה כי האתגר לא רק מרתק, אלא יגרום למותגים להבין שבשביל להיות רלוונטיים, עליהם לייצר דיאלוג ושיח כמו שהם רוצים. תוכן, is all about.

למה אתם שואלים?

בפייסבוק מבינים שתוכן הוא הכלי העיקרי בו אנשים נמצאים בתוך הרשת. תוכן רלוונטי הוא הסיבה למה אנשים נשארים שם. אף אחד לא מגיע ללשוניות, אף אחד לא נכנס לעמוד מסחרי של חברה ואומר לעצמו בוא נראה אם הם שינו משהו. הכל מונע ומניע מתוך עמוד הבית של המשתמש בו, יש תהליך אגרגציה של התוכן הרלוונטי שלו על פי החברים שלו ועל פי העמודים/ קבוצות/ אירועים שלהם הוא בחר לעקוב ולהתחבר. כעת פייסבוק השאירה את התוסף היחיד מלבד זמן, ששווה להשקיע במדיום הזה במדיה. רוצה לדחוף תוכן לקהל יעד רלוונטי? אל תשקיע באפליקציות טיפשיות שלא מביאות כלום רק בשביל לחלק פרסים. תשקיע בתוכן רלוונטי לקהל יעד רלוונטי ותדאג שהוא יהיה כל כך מדויק שהחשיפה האורגנית שלו לא תהיה תלויה במדיה ממומנת.

מובייל:

60% מהאנשים צורכים את המידע והתוכן דרך הטלפונים הסלולאריים שלהם. 60% מייצרים אינטראקציה בעזרת המכשירים החכמים שלהם. בסופי שבוע המסרים גבוהים בהרבה - עושים צ'ק אין, מתנהגים כאחרון ה#עילאים_והמתנשאים למסעדה או הטיול שהם נמצאים בו ו... במובייל אין לשוניות. זה אולי מפתיע אבל פייסבוק לא הצליחה לייצר UI סלולרי שמשאיר רלוונטיות ללשוניות, ולכן עם השינויים האחרונים שלהם בארה"ב, היא מכניסה הזמנת שולחן, שיחת טלפון ומיקום על גבי האינפורמציה הסטטית שפייסבוק מאפשר ולמעשה הפכה את הלשוניות ללא רלוונטיות באותן פלטפורמות.

חלק מהסיבות לאפשר את הקידום והפעילות המסחרית על העמוד, היא ההפנמה כי במובייל אי אפשר לעשות את זה ואין פתרון טוב יותר מאשר פשוט לאפשר ולא להסתבך עם טכנולוגיות.

* לנתוני הגלישה החדשים במובייל - לחצו כאן

אינסטוש:

אינסטגרם היא חברת בת של פייסבוק שבינתיים נותנת לה לפעול כישות עצמאית. באינסטגרם אין הגבלה של פעילות מסחרית שאפשר לעשות. יתרה מכך, כרגע היא מנוע תוכן ויזואלי אדיר ללא מודל עסקי ופעילות מפרסמים אינטגרלית.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

ההפנמה של הענק הכחול כי השילוב בין התמונות שם לבין ההטבות כאן הוא גרם לנקודה בה אמרו, יש לנו כלי שאפשר לשלב אותו יחד ולהרוויח עוד יותר מהקידום שלו.

הענק הכחול, מחיה ומפיל תעשיות שכמותך.

קובי גמליאל הוא מנכ"ל ומייסד iSocia, חברה המתמחה בניהול מוניטין חברתי

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    הענק הכחול זה IBM (ל"ת)
    אחד שיודע 28/08/2013 18:18
    הגב לתגובה זו
  • אבל הוא התכוון לפייסבוק (ל"ת)
    נכון 29/08/2013 12:49
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שירלי 28/08/2013 14:41
    הגב לתגובה זו
    אותן הגרלות הן תוכן מקורי שיניע את הגולשים לפעול?
אודי סגל ודוריה למפל; קרדיט: אתר רשת 13אודי סגל ודוריה למפל; קרדיט: אתר רשת 13
רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 13 הולכת ונחלשת

לאחר תקופת שיא של מהדורות חדשות בכל הערוצים, הנתונים לא רק שחוזרים לקדמותם אלא אף מייצרים הפרשים גדולים יותר בין גופי השידור, כשחדשות 13 יורדת מזה זמן רב לנתון לא מחמיא, עם מתחת ל-100 אלף צופים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך כל הצופים במהדורות המרכזיות אתמול היה נמוך יחסית, עם כ-712 אלף צופים, אבל נתון מפתיע ולא מחמיא נרשם במהדורה המרכזית של ערוץ 13, שירדה מתחת לרף ה-100 אלף צופים. בראש, כמובן, נמצאת המהדורה המרכזית של חדשות 12 שעמדה על 15.5% רייטינג ו-350 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.1% ו-202 אלף צופים. שני גופי השידור הנוספים הציגו נתונים לא מחמיאים, ולא רק שסכום הצופים של שניהם יחד היה פחות מצופי חדשות 12, אלא אף היה פחות מערוץ 14. המהדרוכה המרכזית של 13 עמדה על 4.5% רייטינג ו-95 אלף צופים ואילו חדשות כאן 11 היו עם נתונים עגומים אף יותר, ועם 2.7% רייטניג ו-65 אלף צופים בלבד.


ריאליטי האוכל בראש הפריים טיים

בפסגת הפריים טיים, עמדה, איך לא, "מאסטר שף", והוכיחה בפעם המי יודע כמה שרייטינג וריאליטי לא סתם מתחילים באותה האות, ועמדה על 14.6% רייטינג ו-337 אלף צופים. אחריה היה הדוקו-ריאליטי של רשת, "ווארט", שעוסקת בחברה החרדית, עם 6.5% רייטינג ו-141 אלף צופים ואילו ממש אחריו היתה "הפטריוטים" הותיקה, עם הפורמט המנצח שמביא ערב אחרי ערב מספרים יציבים, עם 5.9% רייטינג ו-180 אלף צופים. בסיום הרשימה היתה "זמן אמת", תכנית התחקירים כאן11, שהתמקדה בבר קופרשטיין, שורד השבי, ועמדה על 4.7% רייטינג ו-101 אלף צופים. 

רצועות נוספות 

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.6% ו-72 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שמתחילה להיות תחרות של ממש, עם 2.5% רייטינג ו-54 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.5% רייטינג ו-31 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, נרשמו מעט צופים מדרך כלל, ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 1.8% ו-38 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.3% רייטינג ו-35 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-23 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, 14 בצהריים של חדשות 12 עם אלמז היתה עם 3.3% ו-62 אלף צופים, במקום השני היה האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן שעמד על 2.3% רייטינג ו-44 אלף צופים, את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.6% רייטינג ו-33 אלף צופים.

חדשות 13 עם אודי סגל ודוריה למפל. קרדיט: ערוץ 13חדשות 13 עם אודי סגל ודוריה למפל. קרדיט: ערוץ 13
רייטינג

חדשות 13 בשפל חדש: מקום אחרון ופחות מ-70 אלף צופים במהדורה המרכזית

המהדורה המרכזית של חדשות 13 ממשיכה לצנוח, והיא במקום האחרון מבין כל המהדורות, ולא רק שירדה מתחת לרף מאה אלף צופים, אלא עומדת על 66 אלף צופים בלבד

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך כל הצופים במהדורות המרכזיות אתמול ממשיך לרדת, כשאתמול עמד על 700 אלף צופים בדיוק (כמובן, בהתאם לנתוני המדידה), אבל הדרמה ממשיכה להתרחש במהדורה המרכזית של ערוץ 13, שממשיך להתרסק מבחינת הרייטינג ונמצא במקום האחרון בטבלת המהדורות. 

בראש, כמו תמיד, נמצאת המהדורה המרכזית של חדשות 12 שעמדה על 14% רייטינג ו-353 אלף צופים, ואילו גם חדשות 14 שומרת על יציבות והיתה עם רייטינג של 7.7% ו-208 אלף צופים. שני גופי השידור הנוספים הציגו נתונים לא מחמיאים, ולא רק שסכום הצופים של שניהם יחד היה פחות מצופי חדשות 12, אלא אף היה משמעותית פחות מערוץ 14. המהדרוכה המרכזית של כאן11 עמדה על 2.9% רייטינג ו-73 אלף צופים ואילו חדשות 13 הגיעו לשפל חדש, ורשמו 2.6% רייטינג ו-66 אלף צופים בלבד.


פריים טיים

חזרתה של "ארץ נהדרת" ללוח השידורים היא גם חזרתה לראש הפריים טיים. התכנית הותיקה של קשת עמדה על נתון חריג של 18.9% ו-441 אלף צופים והיתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים. אחריה, היתה הפטריוטים, שנמצאת באופן קבוע בחמשת התכניות הנצפות ביותר, ועמדה על 8.3% רייטינג ו-264 אלף צופים. אחריה היה ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", שעמד על 5.9% רייטינג ו-128 אלף צופים. את הרשימה סגרה "סודות המטבח נחשפים", התכנית המקדימה ל-"משחקי השף" של רשת, שקיבלה 3.4% רייטינג ו-83 אלף צופים בלבד. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.4% ו-69 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שמתחזקת מדי יום, עם 2.8% רייטינג ו-58 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.2% רייטינג ו-25 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, נרשמו מעט צופים מדרך כלל, ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 1.8% ו-38 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.3% רייטינג ו-35 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-23 אלף צופים בלבד.