זאת בוקרשט או בודפשט? קמפיין פרסום ישראלי-רומני מנסה לעשות סוף לבלבול

הישראלים יעשו סוף לבלבול הנצחי? דנה בלום סרטורי וניר רפואה עומדים מאחורי קמפיין חדש ומדליק למותג השוקולד הפטריוטי שמנסה לעשות זאת שוב
משה בנימין | (5)

מיום ליום מתברר שהדבר הכי טוב שקרה לעובדי מקאן אריקסון ישראל (לדורותיו) הוא הפרישה של סמנכ"ל הקריאייטיב דיגיטל - ניר רפואה ממקאן דיגיטל, ומעברו למזרח אירופה, שם מונה לראש תחום החדשנות באזור, מטעם רשת מקאן. לאחר ששיתף פעולה עם טל שוויגר במהלך קודם, יצא לדרכו לאחרונה קמפיין, עבור ROM - מותג השוקולד המקומי (מעוטר הפרסים מפסטיבל קאן) בו לקחה חלק דומיננטי בצוות הקריאייטיב דנה בלום סרטורי, לשעבר במקאן דיגיטל וכיום פרילנסרית מזה כשנה.

מותג השוקולד שעובד אסטרטגית על פמפום ערך הגאווה והפטריוטיות של אזרחי רומניה, כבר אחראי ל-2 מהלכים מוצלחים (זכה בגראנד פרי בקאן ב-2011) בקנה מידה בינלאומי, וכעת עושה זאת שוב - הפעם עם תמיכה ישראלית בדמותה של בלום סרטורי. המותג הוותיק (סוג של 'טורטית' במונחי ישראל) שהצליח לסחוף אחריו את הקהל הרומני ולהחזיר עטרה ליושנה חיפש את הצעד הבא בחיזוק הקשר עם הקהל. הפתרון הוא מהלך מצחיק שדוהר על אחת הטעויות הנפוצות והמביכות ביותר שקשורות בבוקרשט, או בבודפשט - טוב זאת הבעיה בעצם.

אותה טעות היא למעשה הבלבול עתיק היומין בין בירות רומניה והונגריה - בוקרשט ובודפשט. אחד הסיפורים המוכרים שעזרו להאדיר את מיתוס הבלבול הוא הופעה מפורסמת של מייקל ג'קסון ב-1999 בבוקרשט - הופעה שנפתחה בקריאה נרגשת לעשרות אלפי הרומנים: "ערב טוב בודפשט". ג'קסון לא היה היחיד שנכשל בלשונו, עשו את זה גם איירון מיידן, לני קרביץ ועוד. בנוסף, רק לפני שנה כהוכחה לכך שלא מדובר בטעות שעתידה לחלוף מן העולם כל כך מהר - מאות אוהדי קבוצת הכדורגל אתלטיק בילבאו שהיו אמורים לטוס לגמר הליגה האירופית בבוקרשט טסו בטעות לבודפשט.

זאת בוקרשט או בודפשט - סרטון המהלך

הפתרון שנהגה על ידי בלום סרטורי, בשיתוף MRM WORLDWIDE, מקאן רומניה, ואנשי הקריאייטיב המקומיים אדריאן קונסטנטין וסבסטיאן אולר החל למעשה לפני שנה ורק לאחרונה יצא לדרכו לאחר שרפואה הוציא אותו לפועל תחת כובעו החדש באירופה. כדי לפתור אחת ולתמיד את הבלבול העלה המותג קמפיין חוצות ברומניה וכן בבודפשט, בעזרתו מותגו מחדש שמות הערים. לבוקרשט נוסף השם "לא בודפשט" ובאותו האופן לבודפשט נוסף השם "לא בוקרשט".

שילוט החוצות, בחסות ROM כמובן, עלה במקומות אסטרטגיים בולטים - המוביל שבהם הוא שער הכניסה לרומניה, בשדה התעופה, שם חיכה לבאים שלט ענק ובו נכתב: Welcome To Not Budapest. בבודפשט מנגד פורסמו שלטי חוצות עם הכיתוב Welcome To Not Bucharest. כיאה למי שבאו מעולם הדיגיטל, הקמפיין לא נגמר בשלב החוצות וזכה לווריאציה מצחיקה גם ברחבי הרשת. הגולשים הרומנים הוזמנו להוריד תוסף ייחודי לדפדפן הגוגל כרום שלאחר הטמעתו יופיעו צמד המילים Not Budapest בכל מקום ברשת בו כתובה המילה Bucharest.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    קמפייניק 24/07/2013 12:55
    הגב לתגובה זו
    אהה,לא היה קמפיין כזה נו ביננו זה די דומה,מי צריך קמפיין
  • 4.
    קמפיין כיף. כיף לי (ל"ת)
    ג'יזס 24/07/2013 02:58
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    צ'י פאצ'ה 23/07/2013 12:49
    הגב לתגובה זו
    באמת. אחלה ראש!!! מאחד שמבין
  • 2.
    מעולם לא היה בלבול כזה. (ל"ת)
    23/07/2013 12:12
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אחות ואח 23/07/2013 12:05
    הגב לתגובה זו
    קחי בריף ושלחי כמה כיוונים. אם יזרום טוב נסדר לך כתבה באייס. תודה מותק. נשיקות.
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.