תחנת רדיו מקרופון מיקרופון
צילום: צילום: אלכסנדר כץ

בתוך עשור: האזנה לרדיו ירדה ב-20%, זינוק של פי 5 בהאזנה דרך האינטרנט

כך עולה מנתונים עולמיים של חברת מחקר המדיה Edison Research לגבי האזנה לרדיו. הנתונים יוצגו בכנס +FM שיתקיים מחר במרכז הבינתחומי
אלכסנדר כץ | (3)

האזנה לרדיו בצורה בה אנחנו מכירים אותה, השתנתה במרוצת השנים. כבר לא מתקבצים סביב מקלט הרדיו הביתי, כפי שהיה בשנות ה-30 וה-40, בגלל הופעת מקלטי הטלוויזיה במרוצת שנות ה-50 ואילך. בשנים האחרונות כבר לא מאזינים לרדיו רק באמצעות הרדיו, אלא גם באמצעות האינטרנט.

מחר (יום ב') יתקיים כנס הרדיו הבינ"ל +FM בבית ספר סמי עופר לתקשורת בבינתחומי בהרצליה. במהלך הכנס יציג לארי רוזין, נשיא ושותף מייסד של אחת מחברות מחקרי המדיה הגדולות בעולם - Edison Research, סקר עולמי לגבי נתוני האזנה לרדיו. הנתונים אינם מתייחסים לישראל, אלא להאזנה כללית ברחבי העולם. לשינויים הטכנולוגיים יש חלק גדול כמובן, בשינוי שחל במרוצת השנים.

רוזין עוסק כבר למעלה מ-20 שנה בתחום התקשורת, מתוכן ב-16 השנים האחרונות במחקרי קהל. בין היתר הוא משמש כיועץ לגופי תקשורת גדולים, בהם סוני, טיים-וורנר ו-Disney/ABC. חברת Edison מספקת לגופים שונים מידע אסטרטגי וניתוחים מעמיקים, שמטרתם לשפר הבנה של קהלים, ובכך מאפשרת לגופים אלה למצב את עצמם בקרב קהל מתאים וספציפי, בעולם שבו אמצעי התקשורת הם רבים יותר ומבוזרים יותר.

בשנים האחרונות התמקדה החברה בתחום שבין הרדיו, האינטרנט, ותעשיית המוזיקה. נקודת הממשק בין תחומים אלה נתפשת בעיני רבים במקום המצריך מחקר מעמיק, כזה שעליו תוכל להתבסס חדשנות ויצירתיות, שכה נחוצה בתחום שעבר ועודנו עובר תהפוכות רבות בשני העשורים האחרונים.

בעולם: ירידה באזנה לרדיו המסורתי, זינוק להשפעת האינטרנט

על פי הנתונים עולה כי בשנת 2002, הזמן הממוצע להאזנה לרדיו עמד על שעתיים ו-38 דקות (158 דקות). תוך עשור, הממוצע ירד לשעתיים ו-7 דקות (127 דקות). במקביל, בקרב מאזינים בני 12 ויותר בארה"ב, 6% האזינו בשנת 2002 לרדיו באמצעות האינטרנט, ואילו ב-2012 המספר עומד על 28%. נתון מעניין נוסף הוא שב-10% מהבתים בארה"ב לא היה השנה רדיו, מול 4% בלבד בשנת 2008.

לשאלה "מבין אינטרנט, רדיו, טלוויזיה או עיתונים, מהו השירות החיוני ביותר עבורך?", חלו שינויים משמעותיים בקטגוריות של רדיו, אינטרנט ועיתונות. בטלוויזיה הנתונים דיי זהים: בשנת 2002 39% ענו טלוויזיה מול 34% כעבור עשור. לתשובה "רדיו" ענו 26% בשנת 2002, והשנה רק 12%, "אינטרנט" ענו 20% ב-2002, נתון שזינק ביותר מ-100% בעשור, ל-45%, ואילו 11% לפני עשור "עיתונים" מול 5% בלבד כיום. כך עולה כי הופעת האינטרנט הגיעה בעיקר על חשבון הרדיו והעיתונים.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    תיקון לשוני: זה לא זינוק זו צלילה (ל"ת)
    שלומית 05/03/2012 11:18
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אבל אצלנו הפרסום ברדיו גדל השנה... מפגרים (ל"ת)
    אלי 04/03/2012 22:52
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רדיו רק במכונית (ל"ת)
    כנרת 04/03/2012 20:11
    הגב לתגובה זו
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)
בלעדי

פטריק דרהי יפטר מעל 100 עובדים ב-i24NEWS

פטריק דרהי מציע עד 20 אלף שקל לפורשים מ-i24NEWS, בשלב הבא יגיעו הפיטורים

ליאור דנקנר |

ערוץ i24NEWS, עבר מקבוצת אטליס שהיתה בשליטתו של פטריק דרהי, לבעלות ישירה של פטריק דרהי, וזה ממש לא רק שינוי קוסמטי. דרהי כבר לא משתמש בכסף של בעלי האג"ח של אטליס כדי להשקיע בערוץ תקשורת ולהפוך לטייקון תקשורת מקומי, הדירקטוריון אמר לו לעצור. 

גם העסקה לרכישת ידיעות אחרונות בהולד הוקפאה, ולמעשה בוטלה. דרהי שנים מדבר עם ידיעות ולא היתה עסקה, ועכשיו נראה שגם לא תהיה. בכל מקרה, ההחלטה של אטליס, שנמצאת במצב מאוד מורכב פיננסית, להפסיק את המימון לערוץ החדשות, הובילה לכך שדרהי קיבל את הבעלות והוא גם אחראי על המימון. 

דרהי כנראה אדם עשיר שהשאיר את בעלי המניות בקבוצה שלו ואת מחזיקי החוב עניים, אבל לא בטוח שהוא רוצה להפסיד את הכסף שלו על ערוץ חדשות. אז המהלך הראשון שדרהי מבצע ב-i24NEWS הוא, ניחשתם נכון, פיטורים.

קריאה חשובה: התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת


קיצוץ בכוח אדם וניסיון לצמצם הפסדים

הערוץ מציע תוכנית פרישה מרצון לעובדים כחלק מצעדי התייעלות. הערוץ, שהוקם ב-2013 ומשדר חדשות בינלאומיות מאולפנים בנמל יפו בשפות אנגלית, צרפתית, עברית וערבית, מציע לפורשים מרצון, מענקים של 10 אלף שקל לעובדים בעלי ותק של ארבעה חודשים עד שנה, 15 אלף שקל לשנה עד שנתיים, ו-20 אלף שקל לעובדים שנמצאים בחברה למעלה משנתיים. 

מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות

הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14

גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות. 

מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.

מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.

החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים

גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.