תחנת רדיו מקרופון מיקרופון
צילום: צילום: אלכסנדר כץ

בתוך עשור: האזנה לרדיו ירדה ב-20%, זינוק של פי 5 בהאזנה דרך האינטרנט

כך עולה מנתונים עולמיים של חברת מחקר המדיה Edison Research לגבי האזנה לרדיו. הנתונים יוצגו בכנס +FM שיתקיים מחר במרכז הבינתחומי
אלכסנדר כץ | (3)

האזנה לרדיו בצורה בה אנחנו מכירים אותה, השתנתה במרוצת השנים. כבר לא מתקבצים סביב מקלט הרדיו הביתי, כפי שהיה בשנות ה-30 וה-40, בגלל הופעת מקלטי הטלוויזיה במרוצת שנות ה-50 ואילך. בשנים האחרונות כבר לא מאזינים לרדיו רק באמצעות הרדיו, אלא גם באמצעות האינטרנט.

מחר (יום ב') יתקיים כנס הרדיו הבינ"ל +FM בבית ספר סמי עופר לתקשורת בבינתחומי בהרצליה. במהלך הכנס יציג לארי רוזין, נשיא ושותף מייסד של אחת מחברות מחקרי המדיה הגדולות בעולם - Edison Research, סקר עולמי לגבי נתוני האזנה לרדיו. הנתונים אינם מתייחסים לישראל, אלא להאזנה כללית ברחבי העולם. לשינויים הטכנולוגיים יש חלק גדול כמובן, בשינוי שחל במרוצת השנים.

רוזין עוסק כבר למעלה מ-20 שנה בתחום התקשורת, מתוכן ב-16 השנים האחרונות במחקרי קהל. בין היתר הוא משמש כיועץ לגופי תקשורת גדולים, בהם סוני, טיים-וורנר ו-Disney/ABC. חברת Edison מספקת לגופים שונים מידע אסטרטגי וניתוחים מעמיקים, שמטרתם לשפר הבנה של קהלים, ובכך מאפשרת לגופים אלה למצב את עצמם בקרב קהל מתאים וספציפי, בעולם שבו אמצעי התקשורת הם רבים יותר ומבוזרים יותר.

בשנים האחרונות התמקדה החברה בתחום שבין הרדיו, האינטרנט, ותעשיית המוזיקה. נקודת הממשק בין תחומים אלה נתפשת בעיני רבים במקום המצריך מחקר מעמיק, כזה שעליו תוכל להתבסס חדשנות ויצירתיות, שכה נחוצה בתחום שעבר ועודנו עובר תהפוכות רבות בשני העשורים האחרונים.

בעולם: ירידה באזנה לרדיו המסורתי, זינוק להשפעת האינטרנט

על פי הנתונים עולה כי בשנת 2002, הזמן הממוצע להאזנה לרדיו עמד על שעתיים ו-38 דקות (158 דקות). תוך עשור, הממוצע ירד לשעתיים ו-7 דקות (127 דקות). במקביל, בקרב מאזינים בני 12 ויותר בארה"ב, 6% האזינו בשנת 2002 לרדיו באמצעות האינטרנט, ואילו ב-2012 המספר עומד על 28%. נתון מעניין נוסף הוא שב-10% מהבתים בארה"ב לא היה השנה רדיו, מול 4% בלבד בשנת 2008.

לשאלה "מבין אינטרנט, רדיו, טלוויזיה או עיתונים, מהו השירות החיוני ביותר עבורך?", חלו שינויים משמעותיים בקטגוריות של רדיו, אינטרנט ועיתונות. בטלוויזיה הנתונים דיי זהים: בשנת 2002 39% ענו טלוויזיה מול 34% כעבור עשור. לתשובה "רדיו" ענו 26% בשנת 2002, והשנה רק 12%, "אינטרנט" ענו 20% ב-2002, נתון שזינק ביותר מ-100% בעשור, ל-45%, ואילו 11% לפני עשור "עיתונים" מול 5% בלבד כיום. כך עולה כי הופעת האינטרנט הגיעה בעיקר על חשבון הרדיו והעיתונים.

בזכות הטכנולוגיה, ל-15% מהאמריקאים יש רדיו לוויני במכונית, ואילו 16% מהאמריקאים בני 12 ויותר, הודו כי האזינו בשבוע החולף למוזיקה באמצעות 'רדיו פנדורה' באינטרנט. במצב הזה, האזנה לרדיו היא במצב טוב, רק שדרכי ההפצה של הרדיו כבר לא מסורתיות כפי שהיו עד לשנים אחדות.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    תיקון לשוני: זה לא זינוק זו צלילה (ל"ת)
    שלומית 05/03/2012 11:18
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אבל אצלנו הפרסום ברדיו גדל השנה... מפגרים (ל"ת)
    אלי 04/03/2012 22:52
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רדיו רק במכונית (ל"ת)
    כנרת 04/03/2012 20:11
    הגב לתגובה זו