בתוך עשור: האזנה לרדיו ירדה ב-20%, זינוק של פי 5 בהאזנה דרך האינטרנט
האזנה לרדיו בצורה בה אנחנו מכירים אותה, השתנתה במרוצת השנים. כבר לא מתקבצים סביב מקלט הרדיו הביתי, כפי שהיה בשנות ה-30 וה-40, בגלל הופעת מקלטי הטלוויזיה במרוצת שנות ה-50 ואילך. בשנים האחרונות כבר לא מאזינים לרדיו רק באמצעות הרדיו, אלא גם באמצעות האינטרנט.
מחר (יום ב') יתקיים כנס הרדיו הבינ"ל +FM בבית ספר סמי עופר לתקשורת בבינתחומי בהרצליה. במהלך הכנס יציג לארי רוזין, נשיא ושותף מייסד של אחת מחברות מחקרי המדיה הגדולות בעולם - Edison Research, סקר עולמי לגבי נתוני האזנה לרדיו. הנתונים אינם מתייחסים לישראל, אלא להאזנה כללית ברחבי העולם. לשינויים הטכנולוגיים יש חלק גדול כמובן, בשינוי שחל במרוצת השנים.
רוזין עוסק כבר למעלה מ-20 שנה בתחום התקשורת, מתוכן ב-16 השנים האחרונות במחקרי קהל. בין היתר הוא משמש כיועץ לגופי תקשורת גדולים, בהם סוני, טיים-וורנר ו-Disney/ABC. חברת Edison מספקת לגופים שונים מידע אסטרטגי וניתוחים מעמיקים, שמטרתם לשפר הבנה של קהלים, ובכך מאפשרת לגופים אלה למצב את עצמם בקרב קהל מתאים וספציפי, בעולם שבו אמצעי התקשורת הם רבים יותר ומבוזרים יותר.
בשנים האחרונות התמקדה החברה בתחום שבין הרדיו, האינטרנט, ותעשיית המוזיקה. נקודת הממשק בין תחומים אלה נתפשת בעיני רבים במקום המצריך מחקר מעמיק, כזה שעליו תוכל להתבסס חדשנות ויצירתיות, שכה נחוצה בתחום שעבר ועודנו עובר תהפוכות רבות בשני העשורים האחרונים.
בעולם: ירידה באזנה לרדיו המסורתי, זינוק להשפעת האינטרנט
על פי הנתונים עולה כי בשנת 2002, הזמן הממוצע להאזנה לרדיו עמד על שעתיים ו-38 דקות (158 דקות). תוך עשור, הממוצע ירד לשעתיים ו-7 דקות (127 דקות). במקביל, בקרב מאזינים בני 12 ויותר בארה"ב, 6% האזינו בשנת 2002 לרדיו באמצעות האינטרנט, ואילו ב-2012 המספר עומד על 28%. נתון מעניין נוסף הוא שב-10% מהבתים בארה"ב לא היה השנה רדיו, מול 4% בלבד בשנת 2008.
לשאלה "מבין אינטרנט, רדיו, טלוויזיה או עיתונים, מהו השירות החיוני ביותר עבורך?", חלו שינויים משמעותיים בקטגוריות של רדיו, אינטרנט ועיתונות. בטלוויזיה הנתונים דיי זהים: בשנת 2002 39% ענו טלוויזיה מול 34% כעבור עשור. לתשובה "רדיו" ענו 26% בשנת 2002, והשנה רק 12%, "אינטרנט" ענו 20% ב-2002, נתון שזינק ביותר מ-100% בעשור, ל-45%, ואילו 11% לפני עשור "עיתונים" מול 5% בלבד כיום. כך עולה כי הופעת האינטרנט הגיעה בעיקר על חשבון הרדיו והעיתונים.
- 3.תיקון לשוני: זה לא זינוק זו צלילה (ל"ת)שלומית 05/03/2012 11:18הגב לתגובה זו
- 2.אבל אצלנו הפרסום ברדיו גדל השנה... מפגרים (ל"ת)אלי 04/03/2012 22:52הגב לתגובה זו
- 1.רדיו רק במכונית (ל"ת)כנרת 04/03/2012 20:11הגב לתגובה זו

אפל מעלה את מחיר TV+ ב-30% ל-13 דולר לחודש
העלאת המחיר מגיעה במקביל לעליות דומות אצל מתחרות, אך אפל נותרת עם מודל אחיד ללא גרסה זולה עם פרסומות; ההכנסות מהשירותים הפכו לאחד ממנועי הצמיחה הבולטים של החברה
שירותי הסטרימינג מתייקרים, גם באפל - אפל עדכנה כי תעלה את מחיר המנוי החודשי לשירות הסטרימינג TV+ מ-10 דולר ל-13 דולר, כלומר עלייה של כ-30%. העלייה תחול מיידית למנויים חדשים בארה"ב ובמספר שווקים בינלאומיים. עבור לקוחות קיימים, נראה שהשינוי צפוי להיכנס לתוקף בהמשך, בהתאם למחזור החיוב.
בעוד שמחיר החבילה השנתית של TV+ יישאר 99 דולר, באפל מדגישים כי מחיר חבילת השירותים Apple One לא משתנה. כלומר, לקוחות שמשלמים על חבילת השירותים המאוחדת של אפל הכוללת גם iCloud, Apple Music ועוד, ייהנו מהטבה עקיפה.
המהלך של אפל משתלב במגמה רחבה של עליות מחירים בשוק הסטרימינג. עם זאת, בניגוד למתחרותיה כמו נטפליקס, דיסני+ ו-HBO Max, אפל ממשיכה להציע רק תכנית אחת - בלי גרסה בסיסית עם פרסומות או מדרגות תמחור.
ייתכן שזה שומר על חוויית צפייה נקייה ומבודלת, אך מצד שני גם מגביל את קצב ההתרחבות. מאז שהושק ב-2019, TV+ נחשב לשחקן איכותי אך עם קהל מצומצם יחסית. עם זאת, התכנים המקוריים של אפל ממשיכים לקצור הכרה, כולל 81 מועמדויות לאמי בחודש שעבר, כש-Severance גרפה לבדה 27 מועמדויות בעונתה השנייה.
- אפל מהמרת על הודו ופותחת חנות שלישית
- מנוע החיפוש המפורסם בעולם מגיע לנאסד"ק ומה קרה היום לפני 72 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההחלטה להעלות מחירים מתקבלת על רקע גידול בהכנסות חטיבת השירותים של אפל. ברבעון האחרון רשמה החברה עלייה של 13% בהכנסות ממגזר זה שהגיעו ל-27.4 מיליארד דולר. מדובר בנתח הולך וגדל בפעילות של אפל, במיוחד בתקופה שבה מכירות האייפון נמצאות במגמת האטה.

אפל מעלה את מחיר TV+ ב-30% ל-13 דולר לחודש
העלאת המחיר מגיעה במקביל לעליות דומות אצל מתחרות, אך אפל נותרת עם מודל אחיד ללא גרסה זולה עם פרסומות; ההכנסות מהשירותים הפכו לאחד ממנועי הצמיחה הבולטים של החברה
שירותי הסטרימינג מתייקרים, גם באפל - אפל עדכנה כי תעלה את מחיר המנוי החודשי לשירות הסטרימינג TV+ מ-10 דולר ל-13 דולר, כלומר עלייה של כ-30%. העלייה תחול מיידית למנויים חדשים בארה"ב ובמספר שווקים בינלאומיים. עבור לקוחות קיימים, נראה שהשינוי צפוי להיכנס לתוקף בהמשך, בהתאם למחזור החיוב.
בעוד שמחיר החבילה השנתית של TV+ יישאר 99 דולר, באפל מדגישים כי מחיר חבילת השירותים Apple One לא משתנה. כלומר, לקוחות שמשלמים על חבילת השירותים המאוחדת של אפל הכוללת גם iCloud, Apple Music ועוד, ייהנו מהטבה עקיפה.
המהלך של אפל משתלב במגמה רחבה של עליות מחירים בשוק הסטרימינג. עם זאת, בניגוד למתחרותיה כמו נטפליקס, דיסני+ ו-HBO Max, אפל ממשיכה להציע רק תכנית אחת - בלי גרסה בסיסית עם פרסומות או מדרגות תמחור.
ייתכן שזה שומר על חוויית צפייה נקייה ומבודלת, אך מצד שני גם מגביל את קצב ההתרחבות. מאז שהושק ב-2019, TV+ נחשב לשחקן איכותי אך עם קהל מצומצם יחסית. עם זאת, התכנים המקוריים של אפל ממשיכים לקצור הכרה, כולל 81 מועמדויות לאמי בחודש שעבר, כש-Severance גרפה לבדה 27 מועמדויות בעונתה השנייה.
- אפל מהמרת על הודו ופותחת חנות שלישית
- מנוע החיפוש המפורסם בעולם מגיע לנאסד"ק ומה קרה היום לפני 72 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההחלטה להעלות מחירים מתקבלת על רקע גידול בהכנסות חטיבת השירותים של אפל. ברבעון האחרון רשמה החברה עלייה של 13% בהכנסות ממגזר זה שהגיעו ל-27.4 מיליארד דולר. מדובר בנתח הולך וגדל בפעילות של אפל, במיוחד בתקופה שבה מכירות האייפון נמצאות במגמת האטה.