דרור בין רשות החדשנות
צילום: חנה טייב

רשות החדשנות: מענק של עד 200 אלף שקל עבור יזמים טכנולוגיים

הרשות תציע ליזמים בתחילת דרכם מענקים עבור גיבוש רעיונות למוצרים עם חדשנות טכנולוגית גבוהה; מיזמים המספקים פתרונות חדשניים המשלבים בין עולמות הביולוגיה ומדעי החיים לבין הנדסה יזכו למענק מוגדל
איתן גרסטנפלד | (2)

רשות החדשנות תעניק מענק של עד 200 אלף שקל ליזמים ויזמות לגיבוש רעיונות למוצרים עם חדשנות טכנולוגית גבוהה. זאת במטרה לעודד ליזמים ויזמות בראשית דרכם, המעוניינים לגבש ולקדם רעיון לסטארט-אפ.

מטרת המסלול היא לסייע לגיבוש הרעיון הטכנולוגי והעסקי של המיזם, כדי לאפשר ליזמים לקבל החלטה אם לפתוח חברת סטארט-אפ ולגייס הון פרטי או למצוא שותפים עסקיים להמשך פיתוח הרעיון. היזמים יוכלו לקבל מענק בשיעור של עד 85% מהתקציב המאושר ועד לתקרת מענק של 100,000 שקלים לכל שנה (עד שנתיים).

מיזמים המספקים פתרונות חדשניים בעולמות ה-Bio Convergence שמבוססים על שילוב טכנולוגי בין עולמות הביולוגיה ומדעי החיים לבין הנדסה כגון פיזיקה, ננו-טכנולוגיה, מדע חומרים, מדעי המחשב ועוד, יוכלו לבקש מענק מוגדל בשיעור של עד 85% מהתקציב המאושר ועד לתקרת מענק של 200,000 שקלים לכל שנה (למשך שנתיים), לשימושים בעולמות הבריאות, חקלאות, אנרגיה וכיו"ב.

ההחלטה היום מגיעה על רקע נתוני הדו"ח השנתי העגומים, שפרסמה הרשות בשבוע שעבר. מהדו"ח עלה כי אחרי עשור של צמיחה עקבית, במהלך שנת 2022 חלה ירידה של כ-45% בהיקף ההשקעות בחברות סטארט-אפ בישראל. מגמה אשר המשיכה אל תוך הרבעון הראשון של 2023, ואשר צפויה להחריף את הנחיתות ביחס להשקעות מקומות אחרים בעולם.

כמו כן, על פי נתוני הרשות 91% מהמו״פ בישראל מבוצע על ידי המגזר הפרטי - השיעור הגבוה ביותר במדינות ה-OECD. במקביל,  בישראל נרשם השיעור הנמוך ביותר של החלק של הממשלה במימון מו״פ מבין מדינות ה-OECD – רק 9% מההוצאה הלאומית למו״פ ממומנים על ידי הממשלה. בתוך כך, לפי נתוני ה-OECD, ישראל היא המדינה היחידה מבין מדינות הארגון שבה גורמים מחוץ למדינה מממנים יותר מ-50% מהמו״פ שמבוצע במגזר הפרטי. בפרט, משקל המשקיעים הזרים בהון סיכון הישראלי בשנים 2022-2021 הוא לפחות כ-75%-80%.

לדברי שר החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אופיר אקוניס: ״נדרשת תמיכה ממשלתית לעידוד יוזמות חדשנות בתחילת דרכן. הממשלה עושה זאת ומאמינה שתמיכה בשלב משמעותי זה של הפיתוח, תסייע ותעודד הצלחות גדולות יותר בהמשך הדרך. אנחנו עושים זאת כדי לבצר ולחזק את ישראל כמעצמת על טכנולוגית גם בעשור הבא וביתר שאת בעת הזאת״.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    נילס 04/07/2023 12:29
    הגב לתגובה זו
    אפשר לתת בהגרלה 200 אלף שח לסטארטאפ אקראי, יהיה יעיל בדיוק כמו מה שקורה עכשיו אין שום דין וחשבון שהגוף המיותר הזה נותן
  • סליג 04/07/2023 17:28
    הגב לתגובה זו
    כדי לקבל מענק צריך לעמוד בקריטריונים.
אנתרופיק
צילום: טוויטר

איך אנתרופיק עוקפת את OpenAI בדרך לרווחיות

בעוד OpenAI שופכת הון עתק על מרכזי נתונים ומנויים לצרכנים, אנתרופיק בונה עסק אמיתי - שקט, יציב ומבוסס על לקוחות עסקיים. והמספרים מתחילים לדבר בעד עצמם

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אנתרופיק OpenAI

OpenAI הפכה לשם נרדף לבינה מלאכותית. היא גייסה מיליארדים, בנתה חוות שרתים עצומות ומניעה את מירוץ הצ’אטבוטים הגלובלי. אבל מאחורי הקלעים, החברה מתמודדת עם בעיה בסיסית: עדיין לא ברור איך להפוך את ההצלחה האדירה הזו למודל עסקי יציב. בזמן ש־OpenAI מחפשת הכנסות, יריבתה הקטנה אנתרופיק בונה בשקט עסק אמיתי.


שתי החברות עוסקות באותו תחום: פיתוח מודלי שפה מתקדמים שמניעים בוטים, כלי עזר לעובדים, יישומי תכנות ותהליכי אוטומציה. אבל ההבדל ביניהן הוא לא טכנולוגי, אלא אסטרטגי: OpenAI פונה להמונים, אנתרופיק מדברת ישירות עם העסקים.


OpenAI נשענת על השותפות עם מיקרוסופט, שמשלבת את המודלים שלה במוצרי אופיס וב־Copilot. מעבר לכך, היא פונה לקהל הרחב: משתמשי ChatGPT שמשלמים 20 דולר בחודש בגרסה הבסיסית, או 200 דולר בתוכנית הפרו. למרות שמספר המשתמשים עצום עם יותר מ־800 מיליון מדי שבוע לפי החברה, ההכנסות רחוקות מלכסות את העלויות הכבדות של מחשוב, אחסון ופיתוח. אנתרופיק, לעומתה, נמנעת מהמירוץ אחר משתמשים חינמיים. כ־80% מהכנסותיה מגיעות מחברות - ארגונים שמיישמים את המודלים שלה לצורכי עבודה ממשיים. לפי נתוני החברה, כבר יש לה יותר מ־300 אלף לקוחות עסקיים, רובם בתחומי טכנולוגיה, משפטים ופיננסים.


חיסכון מוחשי בזמן ובכסף

הלקוחות של אנתרופיק לא מתעניינים בחוויית שיחה, אלא בחיסכון מוחשי בזמן ובכסף. הם משתמשים במודלים של החברה לכתיבת קוד, ניסוח חוזים, הפקת חשבוניות ובדיקות מסמכים. המיקוד הזה הופך את אנתרופיק לעסק ברור יותר מהמתחרה שלה. בעוד OpenAI מנסה לגבש מודל רווח מהציבור הרחב, אנתרופיק כבר רווחית כמעט על בסיס שימושים עסקיים בלבד. לפי הערכות שוק, היא פועלת בקצב הכנסות שנתי של כ־7 מיליארד דולר וצפויה להגיע לתשעה מיליארד עד סוף השנה, כמעט זהה להכנסות OpenAI, עם בסיס משתמשים קטן פי כמה.


דו"ח של קרן ההון סיכון מנלו ונצ’רס מצביע על יתרון משמעותי נוסף: לפי סקר שערכה בקרב חברות טכנולוגיה, אנתרופיק מובילה את תחום הקידוד עם נתח שוק של 42%, לעומת 21% בלבד ל־OpenAI. גם בשימושי בינה מלאכותית כלליים בחברות, אנתרופיק ניצבת בראש עם 32% לעומת 25% ליריבה שלה.


אנתרופיק
צילום: טוויטר

איך אנתרופיק עוקפת את OpenAI בדרך לרווחיות

בעוד OpenAI שופכת הון עתק על מרכזי נתונים ומנויים לצרכנים, אנתרופיק בונה עסק אמיתי - שקט, יציב ומבוסס על לקוחות עסקיים. והמספרים מתחילים לדבר בעד עצמם

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אנתרופיק OpenAI

OpenAI הפכה לשם נרדף לבינה מלאכותית. היא גייסה מיליארדים, בנתה חוות שרתים עצומות ומניעה את מירוץ הצ’אטבוטים הגלובלי. אבל מאחורי הקלעים, החברה מתמודדת עם בעיה בסיסית: עדיין לא ברור איך להפוך את ההצלחה האדירה הזו למודל עסקי יציב. בזמן ש־OpenAI מחפשת הכנסות, יריבתה הקטנה אנתרופיק בונה בשקט עסק אמיתי.


שתי החברות עוסקות באותו תחום: פיתוח מודלי שפה מתקדמים שמניעים בוטים, כלי עזר לעובדים, יישומי תכנות ותהליכי אוטומציה. אבל ההבדל ביניהן הוא לא טכנולוגי, אלא אסטרטגי: OpenAI פונה להמונים, אנתרופיק מדברת ישירות עם העסקים.


OpenAI נשענת על השותפות עם מיקרוסופט, שמשלבת את המודלים שלה במוצרי אופיס וב־Copilot. מעבר לכך, היא פונה לקהל הרחב: משתמשי ChatGPT שמשלמים 20 דולר בחודש בגרסה הבסיסית, או 200 דולר בתוכנית הפרו. למרות שמספר המשתמשים עצום עם יותר מ־800 מיליון מדי שבוע לפי החברה, ההכנסות רחוקות מלכסות את העלויות הכבדות של מחשוב, אחסון ופיתוח. אנתרופיק, לעומתה, נמנעת מהמירוץ אחר משתמשים חינמיים. כ־80% מהכנסותיה מגיעות מחברות - ארגונים שמיישמים את המודלים שלה לצורכי עבודה ממשיים. לפי נתוני החברה, כבר יש לה יותר מ־300 אלף לקוחות עסקיים, רובם בתחומי טכנולוגיה, משפטים ופיננסים.


חיסכון מוחשי בזמן ובכסף

הלקוחות של אנתרופיק לא מתעניינים בחוויית שיחה, אלא בחיסכון מוחשי בזמן ובכסף. הם משתמשים במודלים של החברה לכתיבת קוד, ניסוח חוזים, הפקת חשבוניות ובדיקות מסמכים. המיקוד הזה הופך את אנתרופיק לעסק ברור יותר מהמתחרה שלה. בעוד OpenAI מנסה לגבש מודל רווח מהציבור הרחב, אנתרופיק כבר רווחית כמעט על בסיס שימושים עסקיים בלבד. לפי הערכות שוק, היא פועלת בקצב הכנסות שנתי של כ־7 מיליארד דולר וצפויה להגיע לתשעה מיליארד עד סוף השנה, כמעט זהה להכנסות OpenAI, עם בסיס משתמשים קטן פי כמה.


דו"ח של קרן ההון סיכון מנלו ונצ’רס מצביע על יתרון משמעותי נוסף: לפי סקר שערכה בקרב חברות טכנולוגיה, אנתרופיק מובילה את תחום הקידוד עם נתח שוק של 42%, לעומת 21% בלבד ל־OpenAI. גם בשימושי בינה מלאכותית כלליים בחברות, אנתרופיק ניצבת בראש עם 32% לעומת 25% ליריבה שלה.