וולמארט
צילום: unsplash

ה-AI שישנה את עולם הרכש? וולמארט עם שימוש חדש בבינה מלאכותית לניהול מו"מ

ענקית הקמעונאות האמריקאית השלימה פיילוט במסגרתו עשתה שימוש בתוכנת בינה מלאכותית לצורך ניהול משא ומתן מול ספקים; השימוש הביא לשיפור של 3% במחירי החוזים, כמו גם לשביעות רצון גבוהה מצד הספקים

איתן גרסטנפלד |

האם תחום הבינה המלכותית בדרך לשנות גם את תחום עסקאות הרכש בעולם הקמעונאות? אם תשאלו את אחת החברות המובילות בתחום, וולמארט WALMART האמריקאית, התשובה היא כנראה שכן. על פי דיווח של רשת בלומברג, בפיילוט שערכה לאחרונה ענקית הקמעונאות, נעשה שימוש מוצלח בתוכנת בינה מלאכותית לניהול משא ומתן עם ספקים.

לפי הדיווח, ענקית הקמעונאות עשתה שימוש בצ'אטבוט שפותח על ידי חברת Pactum AI בכדי לנהל משא ומתן אוטומטי מול שורה של ספקי הרשת. לטענת הרשת, הטכנולוגיה הביאה לחסכון של 3% בחוזים שנחתמו מול הספקים באמצעות התוכנה. אך אולי חשוב מכך, הספקים הביעו שביעות רצון גבוהה מהתהליך כשלושה מתוך ארבעה, העדיפו לנהל את המשא ומתן מול התוכנה החדשה מאשר מול אדם, כפי שניהלו עד כה.

המערכת שפותחה על ידי חברת הטכנולוגיה Pactum, אשר נוסדה לפני כארבע שנים בקליפורניה, מגדירה מראש מול הקמעונאי את התקציב והדרישות שלו, דוגמת הנחות ותנאי תשלום, ומשווה בין דרישות הספק לפרמטרים שונים כמו מגמות, ערכי סחורות ועלויות של מתחרים. לאחר מכן, התוכנה אמורה להגיע להסכם תוך מספר ימים. דבר בעל משמעות גדולה שכן פעולות מסוג זה לקוחות לעיתים שבועות או חודשים.

הכלי החדש נוסה על ידי וולמארט לראשונה בקנדה, אך מאז הרחיבה הרשת את השימוש בו לארה"ב, צ'ילה ודרום אפריקה. כיום, תוכנת ה-AI מנהלת משאים ומתנים רק עבור עגלות קניות וכלים חיוניים לפעילות חנויות הרשת, אך בשלב זה לא עבור מוצרים הנמכרים בסניפי הרשת.

הכלי החדש אמנם עשוי למזער את התלות של החברה בעובדי הרכש, אך בעתיד הנראה לעין היא לא צפויה להחליף אותם. זאת היות וכיום, הטכנולוגיה של Pactum משמשת בעיקר לחיסכון בעלויות החוזים, הפשוטים יותר. מה גם שהבוט עדיין צריך לנהל משא ומתן עם אדם אמיתי, כך שדיונים אוטומטיים לחלוטין לא צפויים בעתיד הקרוב. עם זאת, הבוט בהחלט עשוי להקל על העומס של צוותי הרכש דבר אשר עשוי להפחית את הצורך של החברה בגיוס עובדים לתחום זה.

לפני כחודשיים, דיווחה ענקית הקמעונאות על תוצאות הרבעון הרביעי של 2022 בהם רשמה הכנסות של 164.05 מיליארד דולר, מעל הצפי המוקדם של האנלסיטם להכנסות של 159.76 מיליארד דולר. בשורה התחתונה, רשמה החברה רווח מתואם של 1.71 דולר למניה, גבוה מצפי האנליסטים לרווח מתואם ל-1.51 דולר למניה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מייסדי קרביין, מימין לשמאל: יוני יאטסון, אמיר אליחי, ואלכס דיזינגוף.  צילום: Carbyneמייסדי קרביין, מימין לשמאל: יוני יאטסון, אמיר אליחי, ואלכס דיזינגוף. צילום: Carbyne

אקזיט ביטחוני: קרביין נרכשת בידי Axon תמורת 625 מיליון דולר

החברה הישראלית, שפיתחה פלטפורמת תקשורת חירום מבוססת ענן, נמכרת לענקית האמריקאית אקסון בעסקת מזומן שתושלם ברבעון הראשון של 2026 - ארבעה חודשים בלבד אחרי גיוס של 100 מיליון דולר

מנדי הניג |
נושאים בכתבה Carbyne Axon

Axon האמריקאית Axon Enterprise -2.48%  , (נסחרת בנאסד"ק בשווי של כ-56 מיליארד דולר), הודיעה על רכישת חברת הסטארטאפ הישראלית קרביין (Carbyne) תמורת 625 מיליון דולר במזומן. מדובר באחד האקזיטים הגדולים בתחום הטכנולוגיה לביטחון הציבור, שמציב את קרביין בראש רשימת הסטארטאפים הישראלים שנמכרו בתחום ה-GovTech.

קרביין פיתחה מערכת ענן לניהול תקשורת חירום בזמן אמת, המשמשת מאות מוקדים וארגוני ביטחון ברחבי העולם, ומאפשרת תקשורת עשירה הכוללת וידאו חי, מיקום מדויק, תמונות וצ'אט טקסטואלי - לצד ניתוח מבוסס בינה מלאכותית. הפתרון שלה מחבר בין הציבור, מוקדי החירום והכוחות בשטח, ומקצר את משך הזמן מרגע הקריאה ועד לפעולה בשטח.

שילוב המערכות של Axon ושל קרביין צפוי ״להוליד״ את Axon 911 - פלטפורמת חירום אחודה שתאגד את כל שלבי התגובה, משיחת המצוקה הראשונה ועד לניהול הראיות בהמשך. מנכ"ל אקסון, ריק סמית’, ציין כי המהלך “סוגר את הפער שבין הקריאה לעזרה לבין פעולת המענה, ומאפשר למוקדנים ולכוחות בשטח לפעול עם מודיעין בזמן אמת”.

מנכ"ל קרביין, אמיר אליחי, הוסיף כי “החיבור לאקסון מאפשר לנו להרחיב את המשימה שלנו - להביא בהירות ויעילות לרגעים הקריטיים ביותר, שבהם כל שנייה קובעת”.

ארבעה חודשים לפני העסקה האחרונה, ביוני האחרון, השלימה קרביין גיוס של 100 מיליון דולר בהובלת ענקית התקשורת AT&T. זה היה סבב הגיוס החמישי של החברה, שהעלה את סך ההשקעות בה ל-236 מיליון דולר.