וולמארט
צילום: unsplash

ה-AI שישנה את עולם הרכש? וולמארט עם שימוש חדש בבינה מלאכותית לניהול מו"מ

ענקית הקמעונאות האמריקאית השלימה פיילוט במסגרתו עשתה שימוש בתוכנת בינה מלאכותית לצורך ניהול משא ומתן מול ספקים; השימוש הביא לשיפור של 3% במחירי החוזים, כמו גם לשביעות רצון גבוהה מצד הספקים

איתן גרסטנפלד |

האם תחום הבינה המלכותית בדרך לשנות גם את תחום עסקאות הרכש בעולם הקמעונאות? אם תשאלו את אחת החברות המובילות בתחום, וולמארט WALMART האמריקאית, התשובה היא כנראה שכן. על פי דיווח של רשת בלומברג, בפיילוט שערכה לאחרונה ענקית הקמעונאות, נעשה שימוש מוצלח בתוכנת בינה מלאכותית לניהול משא ומתן עם ספקים.

לפי הדיווח, ענקית הקמעונאות עשתה שימוש בצ'אטבוט שפותח על ידי חברת Pactum AI בכדי לנהל משא ומתן אוטומטי מול שורה של ספקי הרשת. לטענת הרשת, הטכנולוגיה הביאה לחסכון של 3% בחוזים שנחתמו מול הספקים באמצעות התוכנה. אך אולי חשוב מכך, הספקים הביעו שביעות רצון גבוהה מהתהליך כשלושה מתוך ארבעה, העדיפו לנהל את המשא ומתן מול התוכנה החדשה מאשר מול אדם, כפי שניהלו עד כה.

המערכת שפותחה על ידי חברת הטכנולוגיה Pactum, אשר נוסדה לפני כארבע שנים בקליפורניה, מגדירה מראש מול הקמעונאי את התקציב והדרישות שלו, דוגמת הנחות ותנאי תשלום, ומשווה בין דרישות הספק לפרמטרים שונים כמו מגמות, ערכי סחורות ועלויות של מתחרים. לאחר מכן, התוכנה אמורה להגיע להסכם תוך מספר ימים. דבר בעל משמעות גדולה שכן פעולות מסוג זה לקוחות לעיתים שבועות או חודשים.

הכלי החדש נוסה על ידי וולמארט לראשונה בקנדה, אך מאז הרחיבה הרשת את השימוש בו לארה"ב, צ'ילה ודרום אפריקה. כיום, תוכנת ה-AI מנהלת משאים ומתנים רק עבור עגלות קניות וכלים חיוניים לפעילות חנויות הרשת, אך בשלב זה לא עבור מוצרים הנמכרים בסניפי הרשת.

הכלי החדש אמנם עשוי למזער את התלות של החברה בעובדי הרכש, אך בעתיד הנראה לעין היא לא צפויה להחליף אותם. זאת היות וכיום, הטכנולוגיה של Pactum משמשת בעיקר לחיסכון בעלויות החוזים, הפשוטים יותר. מה גם שהבוט עדיין צריך לנהל משא ומתן עם אדם אמיתי, כך שדיונים אוטומטיים לחלוטין לא צפויים בעתיד הקרוב. עם זאת, הבוט בהחלט עשוי להקל על העומס של צוותי הרכש דבר אשר עשוי להפחית את הצורך של החברה בגיוס עובדים לתחום זה.

לפני כחודשיים, דיווחה ענקית הקמעונאות על תוצאות הרבעון הרביעי של 2022 בהם רשמה הכנסות של 164.05 מיליארד דולר, מעל הצפי המוקדם של האנלסיטם להכנסות של 159.76 מיליארד דולר. בשורה התחתונה, רשמה החברה רווח מתואם של 1.71 דולר למניה, גבוה מצפי האנליסטים לרווח מתואם ל-1.51 דולר למניה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משקפיים חכמות של מטא וריי באן. קרדיט: רשתות חברתיותמשקפיים חכמות של מטא וריי באן. קרדיט: רשתות חברתיות

המשקפיים של צוקרברג: לא קונים אותן בזול אבל הן ישנו את העולם

משקפי מטא ריי באן ב-799 דולר - עם AI מובנה וצמיד שקורא מחשבות. כל מה שצריך מהסמארטפון יהיה בצג המשקפיים מבלי להפריע לראייה; האם המשקפיים יחליפו את האייפון? 

רן קידר |

מטא (Meta), חברת האם של פייסבוק, אינסטגרם ו-וואטסאפ, חושפת מוצר פורץ דרך: משקפי מטא ריי באן דיספליי, משקפי שמש חכמים ראשונים עם מסך מובנה, במחיר של 799 דולר, הכולל גם את צמיד השליטה Meta Neural Band. מדובר בצעד נוסף בחזון של מארק צוקרברג ליצירת ממשק ישיר בין המשתמש לבין הבינה המלאכותית של החברה, מבלי לפתוח טלפון או מחשב. 

ההשקה התקיימה באירוע Meta Connect 2025, שנערך ב-17-18 בספטמבר בקליפורניה, והיא מסמנת נקודת מפנה בתחום המשקפיים החכמים, כאשר מטא מציגה לראשונה מסך AR (מציאות רבודה) מובנה בעדשה הימנית. צוקרברג תיאר זאת כ-"קטגוריה חדשה של משקפי AI", שבה הטכנולוגיה הופכת לחלק טבעי מהיום־יום, ולא רק לגאדג'ט נפרד. במקביל להשקה זו, מטא הציגה גם את דגם Ray-Ban Meta דור שני במחיר נמוך יותר של 379 דולר, עם שיפורים כמו סוללה כפולה (עד 8 שעות) וצילום וידאו ב־3K, וכן את משקפי Oakley Meta Vanguard לספורטאים, במחיר 499 דולר, שמיועדים לפעילויות אקסטרים כמו רכיבה על אופני הרים או סקי, עם סוללה של 9 שעות. דגמים אלה זמינים כבר עכשיו, בעוד שהדיספליי יגיע לחנויות בארה"ב ב-30 בספטמבר, עם תמיכה ראשונית בשווקים כמו בריטניה, צרפת ואיטליה.

המשקפיים החדשים מהווים שדרוג משמעותי לדגמי מטא ריי באן הקודמים, שהושקו ב-2023 והתמקדו בעיקר בצילום, נגינת מוזיקה ושיחות קוליות. כעת, עם המסך המובנה, מטא מתקרבת יותר לחזון של "בינה מלאכותית צמודה" - AI שמלווה את המשתמש בכל רגע נתון. ההשקה הגיעה בעיצומו של אירוע שנמשך יומיים, שבו צוקרברג הדגיש את המעבר ממטאוורס טהור לבינה מלאכותית אישית, עם השקעות של מיליארדים בפיתוח Llama 3 ומודלים מתקדמים. משתמשים ראשונים תיארו את החוויה כ-"מהפכנית", אם כי ציינו גם תקלות קלות בחיבור, כמו בעיות רשת שהופיעו במהלך הנאום המרכזי.

המסך הקסום: כל המידע שאתם צריכים - ישירות מול העיניים

המסך המובנה, בעל רזולוציה של 600x600 פיקסלים, מציג תוכן ישירות בעדשה הימנית מבלי להפריע לראייה הרגילה. הוא מופיע רק כשצריך ונעלם באופן אוטומטי. בין התכונות הבולטות: הודעות טקסט משירותי מטא כמו ווטסאפ ואינסטגרם, שיחות וידאו קצרות, ניווט בזמן אמת דרך מפות של גוגל או אפל, תוצאות חיפוש מידיות מהבינה המלאכותית Meta AI, וכתוביות חיות עם תרגום בזמן אמת לשפות שונות, כולל עברית. לדוגמה, במהלך שיחה עם דובר זר, המשקפיים יכולות להציג תרגום טקסטואלי חי על המסך, מה שהופך אותן לכלי שימושי לתיירים או אנשי עסקים בינלאומיים. בנוסף, הן תומכות בהצגת תצוגות תמונה ממוזערות, כמו תצוגה מקדימה של תמונות או סרטונים, מה שמאפשר למשתמש לבדוק תוכן מבלי להסיר את המשקפיים.

בנוסף, המשקפיים כוללות מצלמה מתקדמת של 12 מגה־פיקסל עם זום אופטי פי 3, המאפשרת צילום תמונות באיכות גבוהה ווידאו ב-3K (שדרוג מהדגמים הקודמים שהוגבלו ל-1080p), ושיתוף ישיר לרשתות החברתיות של מטא בלחיצת כפתור. הן תומכות גם בהפעלת מוזיקה מספוטיפיי או אפל מיוזיק, שיחות קוליות עם מערך מיקרופונים של 5-6 יחידות לשמע ברור (תלוי במקור), ואפילו שליטה בסמארטפון מרחוק, כמו שינוי שירים או קבלת התראות. משקל המשקפיים עומד על 69 גרם בלבד, מה שהופך אותן לנוחות לשימוש ממושך, והן זמינות גם למי שסובל מליקויי ראיה, עם עדשות של בין -4.00 עד +4.00, כולל עדשות Transitions Ruby שמשנות צבע באור השמש.