פינוי בינוי נדלן התחדשות עירונית
צילום: שלומי יוסף

התחדשות עירונית בבת ים: 560 דירות - כמה עולה דירה באזור?

חברת אזורים זכתה במכרז ותבנה ברחובות הקק"ל-תנין ובמבצע סיני. מבדיקת מחירי העסקאות בבניינים האלה עולה תמונה ברורה: המחיר זול ביחס לבת ים, הדיירים ייצאו נשכרים בעתיד
איציק יצחקי | (8)

עוד פרוייקט של התחדשות עירונית, הפעם בבת ים: 560 יח"ד חדשות ייבנו. הזכייה בפרויקט היא במתחם ברחובות הקק"ל-תנין וברחוב מבצע סיני שבבת ים.

במתחם הקק"ל-תנין, חברת אזורים שזכתה במכרז נמצאת בהליך מתקדם של חתימות הדיירים על חוזים, כשבחלק מהבניינים הגיעה החברה לרוב הדרוש. במקביל, מקודם הליך התכנון מול המנהלת להתחדשות עירונית בבת ים בשילוב צוותי התכנון של הרשות המקומית. אזורים בונה כיום כ-2,300 יחידות דיור במתחמי פינוי בינוי בעיר.

מחירי הדיור בבת ים עלו בשנים האחרונות. מחיר למ"ר כיום עומד על כ-34 אלף שקל. במבצע סיני 38, במיקום הפרוייקט, נמכרה דירה בחודש מאי השנה במחיר של 1.65 מיליון שקל - 36.6 אלף שקל למטר. לפני כעשרה חודשים נמכרה דירה נוספת במתחם במחיר של 1.48 מיליון שקל ל-44 מ"ר - כלומר, 33.6 אלף שקל למ"ר. המחירים בקק"ל נמוכים יותר. בינואר 2022 נמכרה בפרוייקט המדובר דירה במחיר של 24 אלף שקל למ"ר. ברחוב התנין 9, בו הפרוייקט עובר, נמכרה דירה לפני שנתיים בדיוק במחיר של 1.19 מיליון שקל - דירת 41 מ"ר - כלומר מחיר של כמעט 29 אלף שקל למ"ר. המחירים באזור נמוכים כי מדובר בדירות ישנות יחסית ומתחת לממוצע בעיר בת ים. המשמעות היא פשוטה - הדיירים ייצאו נשכרים מהפרוייקט הזה. כיום, פרוייקטים חדשים נמכרים סביב 34 אלף שקל למטר, מה שיעלה את מחיר הנכס באופן משמעותי בחלק מהדירות.

המתחם ברחובות קק"ל-תנין, מורכב משני בניינים ותיקים ברחוב קק"ל 10-12 ומ-6 בניינים וותיקים נוספים ברחוב התנין במספרים 4-6-8 ו-7-9-11.  במתחם יהרסו כ- 111 יח"ד, ובמקומן יבנו כ- 330 יח"ד ב-3 בניינים בגובה של כ-26 קומות. כמו כן, המתחם צפוי לכלול שטחי ציבור, וכ-750 מ"ר המיועדים למסחר ותעסוקה.

בפרויקט ברחוב מבצע סיני 30-38, יהרסו 80 יח"ד ב-5 בתי רכבת ישנים, ובמקומן יבנו כ-230 יח"ד. בתחילת אוגוסט החל תהליך החתימות על החוזה בין הדיירים לחברה ותוך פחות מחודש ימים חתם הרוב הדרוש על ההסכם לפינוי בינוי. במקביל מקודם מתחם רחב של כ- 320 יח"ד לפינוי במתחם הרחובות מבצע סיני, הנרייטה סולד והגבעות אשר במקומן יבנו כ- 900 יח"ד חדשות, המתחם נמצא בהליכי חתימה מתקדמים.

המתחמים שמצויים האחד בקרבתו של השני, הם באחת הכניסות המרכזיות לעיר בת ים ורחוב כצנלסון - ציר ראשי בעיר. הם נמצאים בקרבה לצירי תחבורה ציבורית ראשית, תחנת הרכבת יוספטל וכן גם קו המטרו M3 שעתיד להיפתח בתחנת קק"ל בעוד כמה שנים. גם קניון בת ים נמצא לא רחוק.

כזכור, אזורים בונה גם את פרויקט עירוב השימושים וההתחדשות העירונית MOMENT במתחם השבטים אשר במסגרתו ייבנו ארבעה מגדלים בעלי 34-35 קומות ויכללו 714 יח"ד ו-6,500 מ"ר של שטחי משרדים ומסחר.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    סופיה 20/09/2023 16:12
    הגב לתגובה זו
    הגעתי לבת ים לפני 30 שנים, עיר קטנה ונעימה עם מחירים שנוחים לאזרח הקטן שמתקשה כלכלית ביום יום, ועכשיו לאט לאט מוציאים אותנו מהעיר שגדלנו בא.. בקרוב כבר לא נוכל להשכיר דירה בבת ים כי הדירות החדשות פשוט יקרות ברמה של תל אביב .. עצוב שזורקים אותנו ככה במעטפת של עיר מתחדשת למעננו.. אבל זה נגדנו..
  • 5.
    פוטנציאל לעליות במחירי הדירות קריית חיים מערבית שדרות (ל"ת)
    מנשה 20/09/2023 13:48
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    גיא 20/09/2023 12:21
    הגב לתגובה זו
    העיר מוצפת ברכבים אין מקומות חניה.
  • 3.
    שלומי 19/09/2023 20:25
    הגב לתגובה זו
    טירוף..הבלתי נגמר של הבניה לגובה...יהפכו לסלאם...מסוכן וקשה...35קומות....מלכודת אש...רעידות אדמה...ודיירים..שלא יוכלו לשלם החזקת הבנין
  • 2.
    מאיר 19/09/2023 17:18
    הגב לתגובה זו
    בכייה לדורות יהיה בלתי נסבל לצאת ולהיכנס להעיר.העיר תקרוס מבחינת תשתיות
  • 1.
    רפי 19/09/2023 13:19
    הגב לתגובה זו
    באר-יעקב, רחובות,ראשון,חולון,בת-ים כולם לכביש 443 ומשם לכביש 20.כל בוקר כיום יותר משעה לת"א עוד 5 שנים שעתיים וחצי.ממש חלום
  • טפשת 19/09/2023 16:28
    הגב לתגובה זו
    אז גם ככה המכוניות וגם ככה הפקקים וגם ככה גובה הבנינים. הפתרון הוא שכל . אבל אין שכל !
  • המגיב 19/09/2023 22:20
    ממערב - ים, ממזרח - חולון, מצפון - יפו, מדרום - ראשון. אין לאן להתרחב. אין אי לסלול כבישים, ו- העיר הזו במצוקה תקציבית, כי כמעט ואין איזורי מסחר ותעשייה, כך שאין הכנסות מארנונה (ארנונה ממגורים היא הפסדית, ולא מכסה את ההוצאות). לא ברור איך מאשרים תוספת מגורים בעיר הזו.
דירות בבת ים. צילום: צלי אהרוןדירות בבת ים. צילום: צלי אהרון

אבי שמחון: מחירי הדירות בדרך לירידה של 10%

היועץ הכלכלי לראש הממשלה מעריך כי הירידות בשוק הדיור יימשכו, תקף את מתנגדי סבסוד המשכנתאות והזהיר מפגיעה הולכת וגוברת במשקי הבית על רקע יוקר המימון והוצאות המלחמה

אדיר בן עמי |

בוועידת מרכז הבנייה הישראלי שהתקיימה באילת, התייחס פרופ' אבי שמחון, היועץ הכלכלי לראש הממשלה, למצב שוק הדיור ולכיוון שאליו הוא מעריך שהמחירים ינועו בשנה הקרובה. שמחון ציין כי לדבריו, ירידת המחירים כבר החלה, וכי המגמה צפויה להעמיק משמעותית. "מחירי הדירות כבר ירדו בכ־2.5%, ואני מעריך שהם יירדו בכ־10% נוספים במהלך השנה וחצי הקרובות," אמר. לדבריו, השילוב בין האטה בביקושים לבין תנאי המימון המכבידים מוביל לשינוי כיוון בשוק שהתאפיין בעליות רצופות במשך שנים.


שמחון הדגיש כי הוא אינו מרבה לפרסם תחזיות, אך ציין שהנתונים בשטח תומכים בהערכה כי מדובר בתחילת מגמה. גורמים בענף מסכימים כי שינויי הריבית, אי־הוודאות הכלכלית והמלחמה השפיעו על קצב העסקאות והביאו לירידה הדרגתית במחירי הדירות, אף אם לא תמיד באופן אחיד בכל אזורי הארץ.


בהתייחסות רחבה יותר למצב הכלכלי, אמר שמחון כי תקציב המדינה שהושפע עמוקות מהוצאות המלחמה, משקף את המחירים הכלכליים הכבדים של הלחימה. לדבריו, ההחלטה לסיים את גיבוש התקציב עם גירעון של 3.9% התקבלה לאחר התלבטות משמעותית, אך הוא הדגיש כי מדובר ברמה שאינה גבוהה בהשוואה למדינות מערביות אחרות שלא התמודדו עם מלחמה. שמחון ציין כי הממשלה בחרה להימנע מצעדי הרחבה משמעותיים כדי שלא להגדיל את יחס החוב־תוצר מעבר למצבו הנוכחי.


סבסוד המשכנתאות 

שמחון התייחס ליוזמת הסבסוד למשכנתאות המוצעת על ידיו, נושא שהוביל לעימות מול משרד האוצר ובנק ישראל. "יש מאות אלפי משפחות שנפגעו קשות מעליית הריבית. משקי בית ששילמו כ־5,000 שקלים בחודש רק לפני שנתיים משלמים היום מעל 6,000 שקלים," אמר. לדבריו, מדובר בפגיעה שמצמצמת צריכה ומכבידה על הכלכלה. הוא טען כי המדינה חייבת להתערב, אך ציין כי ההתנגדות המקצועית של האוצר ושל הייעוץ המשפטי מבוססת על עקרונות שוויוניות ועל החשש מתקדים תקציבי.


בכירי האוצר והבנק המרכזי טוענים כי סבסוד משכנתאות יטיל על התקציב נטל משמעותי, ועלול להוביל להטיה בשוק הדיור. שמחון, מנגד, הדגיש כי בעיניו מדובר בתמיכה חברתית וכלכלית נדרשת, וכי הפגיעה במשקי הבית הפכה לבלתי נסבלת. לדבריו, היוזמה ממשיכה להיבחן, אך הסיכויים לאישורה עדיין אינם ברורים.