פינוי בינוי נדלן התחדשות עירונית
צילום: שלומי יוסף

התחדשות עירונית בבת ים: 560 דירות - כמה עולה דירה באזור?

חברת אזורים זכתה במכרז ותבנה ברחובות הקק"ל-תנין ובמבצע סיני. מבדיקת מחירי העסקאות בבניינים האלה עולה תמונה ברורה: המחיר זול ביחס לבת ים, הדיירים ייצאו נשכרים בעתיד
איציק יצחקי | (8)

עוד פרוייקט של התחדשות עירונית, הפעם בבת ים: 560 יח"ד חדשות ייבנו. הזכייה בפרויקט היא במתחם ברחובות הקק"ל-תנין וברחוב מבצע סיני שבבת ים.

במתחם הקק"ל-תנין, חברת אזורים שזכתה במכרז נמצאת בהליך מתקדם של חתימות הדיירים על חוזים, כשבחלק מהבניינים הגיעה החברה לרוב הדרוש. במקביל, מקודם הליך התכנון מול המנהלת להתחדשות עירונית בבת ים בשילוב צוותי התכנון של הרשות המקומית. אזורים בונה כיום כ-2,300 יחידות דיור במתחמי פינוי בינוי בעיר.

מחירי הדיור בבת ים עלו בשנים האחרונות. מחיר למ"ר כיום עומד על כ-34 אלף שקל. במבצע סיני 38, במיקום הפרוייקט, נמכרה דירה בחודש מאי השנה במחיר של 1.65 מיליון שקל - 36.6 אלף שקל למטר. לפני כעשרה חודשים נמכרה דירה נוספת במתחם במחיר של 1.48 מיליון שקל ל-44 מ"ר - כלומר, 33.6 אלף שקל למ"ר. המחירים בקק"ל נמוכים יותר. בינואר 2022 נמכרה בפרוייקט המדובר דירה במחיר של 24 אלף שקל למ"ר. ברחוב התנין 9, בו הפרוייקט עובר, נמכרה דירה לפני שנתיים בדיוק במחיר של 1.19 מיליון שקל - דירת 41 מ"ר - כלומר מחיר של כמעט 29 אלף שקל למ"ר. המחירים באזור נמוכים כי מדובר בדירות ישנות יחסית ומתחת לממוצע בעיר בת ים. המשמעות היא פשוטה - הדיירים ייצאו נשכרים מהפרוייקט הזה. כיום, פרוייקטים חדשים נמכרים סביב 34 אלף שקל למטר, מה שיעלה את מחיר הנכס באופן משמעותי בחלק מהדירות.

המתחם ברחובות קק"ל-תנין, מורכב משני בניינים ותיקים ברחוב קק"ל 10-12 ומ-6 בניינים וותיקים נוספים ברחוב התנין במספרים 4-6-8 ו-7-9-11.  במתחם יהרסו כ- 111 יח"ד, ובמקומן יבנו כ- 330 יח"ד ב-3 בניינים בגובה של כ-26 קומות. כמו כן, המתחם צפוי לכלול שטחי ציבור, וכ-750 מ"ר המיועדים למסחר ותעסוקה.

בפרויקט ברחוב מבצע סיני 30-38, יהרסו 80 יח"ד ב-5 בתי רכבת ישנים, ובמקומן יבנו כ-230 יח"ד. בתחילת אוגוסט החל תהליך החתימות על החוזה בין הדיירים לחברה ותוך פחות מחודש ימים חתם הרוב הדרוש על ההסכם לפינוי בינוי. במקביל מקודם מתחם רחב של כ- 320 יח"ד לפינוי במתחם הרחובות מבצע סיני, הנרייטה סולד והגבעות אשר במקומן יבנו כ- 900 יח"ד חדשות, המתחם נמצא בהליכי חתימה מתקדמים.

המתחמים שמצויים האחד בקרבתו של השני, הם באחת הכניסות המרכזיות לעיר בת ים ורחוב כצנלסון - ציר ראשי בעיר. הם נמצאים בקרבה לצירי תחבורה ציבורית ראשית, תחנת הרכבת יוספטל וכן גם קו המטרו M3 שעתיד להיפתח בתחנת קק"ל בעוד כמה שנים. גם קניון בת ים נמצא לא רחוק.

כזכור, אזורים בונה גם את פרויקט עירוב השימושים וההתחדשות העירונית MOMENT במתחם השבטים אשר במסגרתו ייבנו ארבעה מגדלים בעלי 34-35 קומות ויכללו 714 יח"ד ו-6,500 מ"ר של שטחי משרדים ומסחר.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    סופיה 20/09/2023 16:12
    הגב לתגובה זו
    הגעתי לבת ים לפני 30 שנים, עיר קטנה ונעימה עם מחירים שנוחים לאזרח הקטן שמתקשה כלכלית ביום יום, ועכשיו לאט לאט מוציאים אותנו מהעיר שגדלנו בא.. בקרוב כבר לא נוכל להשכיר דירה בבת ים כי הדירות החדשות פשוט יקרות ברמה של תל אביב .. עצוב שזורקים אותנו ככה במעטפת של עיר מתחדשת למעננו.. אבל זה נגדנו..
  • 5.
    פוטנציאל לעליות במחירי הדירות קריית חיים מערבית שדרות (ל"ת)
    מנשה 20/09/2023 13:48
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    גיא 20/09/2023 12:21
    הגב לתגובה זו
    העיר מוצפת ברכבים אין מקומות חניה.
  • 3.
    שלומי 19/09/2023 20:25
    הגב לתגובה זו
    טירוף..הבלתי נגמר של הבניה לגובה...יהפכו לסלאם...מסוכן וקשה...35קומות....מלכודת אש...רעידות אדמה...ודיירים..שלא יוכלו לשלם החזקת הבנין
  • 2.
    מאיר 19/09/2023 17:18
    הגב לתגובה זו
    בכייה לדורות יהיה בלתי נסבל לצאת ולהיכנס להעיר.העיר תקרוס מבחינת תשתיות
  • 1.
    רפי 19/09/2023 13:19
    הגב לתגובה זו
    באר-יעקב, רחובות,ראשון,חולון,בת-ים כולם לכביש 443 ומשם לכביש 20.כל בוקר כיום יותר משעה לת"א עוד 5 שנים שעתיים וחצי.ממש חלום
  • טפשת 19/09/2023 16:28
    הגב לתגובה זו
    אז גם ככה המכוניות וגם ככה הפקקים וגם ככה גובה הבנינים. הפתרון הוא שכל . אבל אין שכל !
  • המגיב 19/09/2023 22:20
    ממערב - ים, ממזרח - חולון, מצפון - יפו, מדרום - ראשון. אין לאן להתרחב. אין אי לסלול כבישים, ו- העיר הזו במצוקה תקציבית, כי כמעט ואין איזורי מסחר ותעשייה, כך שאין הכנסות מארנונה (ארנונה ממגורים היא הפסדית, ולא מכסה את ההוצאות). לא ברור איך מאשרים תוספת מגורים בעיר הזו.
דירות רמת גן
צילום: איציק יצחקי
פינוי בינוי

התחדשות ברמת גן: תכנית אבא הלל של רוטשטיין מקבלת תוקף

72 דירות ישנות ייהרסו ו-202 דירות חדשות יקומו במגדל בן 35 קומות ובבניין בן 10 קומות; מעל 90% מבעלי הדירות חתמו, וההשקעה מוערכת בכ-382 מיליון שקל

צלי אהרון |

הוועדה המחוזית תל אביב אישרה למתן תוקף את תכנית הפינוי-בינוי במתחם אבא הלל ברמת גן, שמקדמת חברת רוטשטיין רוטשטיין -3.45%   העוסקת בייזום והקמת פרויקטי בנייה,ובתחום הנדל"ן המניב. הפרויקט הנוכחי ממוקם בשכונת הגפן. 

נראה שכעת האישור מהווה אבן דרך משמעותית עבור החברה, שכן מאישור התב"ע ניתן להתקדם לשלבי תכנון מפורט, הנפקת היתרי בנייה ולבסוף גם לתהליך הפינוי וההריסה. המתחם כולל כיום שישה מבני מגורים ישנים הכוללים יחד 72 דירות, ובמקומם תקים החברה שני מבנים חדשים: מגדל בן 35 קומות ובניין נוסף בן 10 קומות, ובהם 202 דירות חדשות. לצד המגורים יוקמו גם שטחי מסחר בהיקף של כ-600 מ"ר, וכן שטחי ציבור כחלק מהשדרוג הכולל של האזור.התכנית חלה על שטח כולל של כ־3.7 דונם, הממוקם במפגש הרחובות אבא הלל, התקווה וחרות. 

90% חתימות

האזור נחשב לאחד מצירי ההתחדשות הבולטים של רמת גן בשנים האחרונות, בין היתר בשל הקרבה למוקדי תעסוקה כמו מתחם הבורסה, לפארק הירקון ולתחנות הקו האדום של הרכבת הקלה. תוספת של כ-130 דירות מעבר למצב הקיים משנה את מבנה השכונה: מעבר מבניינים נמוכים שנבנו בעשורים הקודמים למבני מגורים מודרניים בצפיפות גבוהה יחסית, בהתאם למדיניות התכנון העירונית שמקדמת ניצול יעיל יותר של הקרקע לאורך צירים מרכזיים.

בחברה מציינים כי כבר בשלב זה הושגו הסכמות וחתימות של למעלה מ-90% מבעלי הדירות במתחם. מדובר ברף די גבוה שמאפשר התקדמות בטוחה יותר לשלבים הבאים, ומקטין את הסיכון להתנגדויות מהותיות. עבור הדיירים הוותיקים, המשמעות היא מעבר מדירות ישנות לעיתים ללא ממ"ד או חניה, לדירות חדשות בבניינים עם תקני תשתית ומיגון עדכניים. בנוסף, המודל המקובל של פינוי בינוי יכלול עבורם מגורים חלופיים בתקופת הבנייה או תשלום בשכר דירה, ולאחריה חזרה לדירות חדשות.

היקף ההשקעה בפרויקט מוערך בכ-382 מיליון שקל, בעוד שהיקף ההכנסות הצפוי ממכירת הדירות ומשטחי המסחר עומד על כ-472 מיליון שקל. נתונים אלו משקפים את הערכות החברה לגבי עלויות הביצוע, הפיתוח, המיסים והוצאות המימון הצפויות, לצד ההכנסות הפוטנציאליות ממכירות באזור הנחשב לאטרקטיבי מצד רוכשי דירות ומשפרי דיור. עם זאת, כמו בכל פרויקט התחדשות עירונית, מדובר בנתונים משוערים שתלויים בין היתר בצפי העלויות בפועל, בעיכובי תכנון או ביצוע, ובהתפתחות מחירי השוק בשנים הקרובות.

דירות רמת גן
צילום: איציק יצחקי
פינוי בינוי

התחדשות ברמת גן: תכנית אבא הלל של רוטשטיין מקבלת תוקף

72 דירות ישנות ייהרסו ו-202 דירות חדשות יקומו במגדל בן 35 קומות ובבניין בן 10 קומות; מעל 90% מבעלי הדירות חתמו, וההשקעה מוערכת בכ-382 מיליון שקל

צלי אהרון |

הוועדה המחוזית תל אביב אישרה למתן תוקף את תכנית הפינוי-בינוי במתחם אבא הלל ברמת גן, שמקדמת חברת רוטשטיין רוטשטיין -3.45%   העוסקת בייזום והקמת פרויקטי בנייה,ובתחום הנדל"ן המניב. הפרויקט הנוכחי ממוקם בשכונת הגפן. 

נראה שכעת האישור מהווה אבן דרך משמעותית עבור החברה, שכן מאישור התב"ע ניתן להתקדם לשלבי תכנון מפורט, הנפקת היתרי בנייה ולבסוף גם לתהליך הפינוי וההריסה. המתחם כולל כיום שישה מבני מגורים ישנים הכוללים יחד 72 דירות, ובמקומם תקים החברה שני מבנים חדשים: מגדל בן 35 קומות ובניין נוסף בן 10 קומות, ובהם 202 דירות חדשות. לצד המגורים יוקמו גם שטחי מסחר בהיקף של כ-600 מ"ר, וכן שטחי ציבור כחלק מהשדרוג הכולל של האזור.התכנית חלה על שטח כולל של כ־3.7 דונם, הממוקם במפגש הרחובות אבא הלל, התקווה וחרות. 

90% חתימות

האזור נחשב לאחד מצירי ההתחדשות הבולטים של רמת גן בשנים האחרונות, בין היתר בשל הקרבה למוקדי תעסוקה כמו מתחם הבורסה, לפארק הירקון ולתחנות הקו האדום של הרכבת הקלה. תוספת של כ-130 דירות מעבר למצב הקיים משנה את מבנה השכונה: מעבר מבניינים נמוכים שנבנו בעשורים הקודמים למבני מגורים מודרניים בצפיפות גבוהה יחסית, בהתאם למדיניות התכנון העירונית שמקדמת ניצול יעיל יותר של הקרקע לאורך צירים מרכזיים.

בחברה מציינים כי כבר בשלב זה הושגו הסכמות וחתימות של למעלה מ-90% מבעלי הדירות במתחם. מדובר ברף די גבוה שמאפשר התקדמות בטוחה יותר לשלבים הבאים, ומקטין את הסיכון להתנגדויות מהותיות. עבור הדיירים הוותיקים, המשמעות היא מעבר מדירות ישנות לעיתים ללא ממ"ד או חניה, לדירות חדשות בבניינים עם תקני תשתית ומיגון עדכניים. בנוסף, המודל המקובל של פינוי בינוי יכלול עבורם מגורים חלופיים בתקופת הבנייה או תשלום בשכר דירה, ולאחריה חזרה לדירות חדשות.

היקף ההשקעה בפרויקט מוערך בכ-382 מיליון שקל, בעוד שהיקף ההכנסות הצפוי ממכירת הדירות ומשטחי המסחר עומד על כ-472 מיליון שקל. נתונים אלו משקפים את הערכות החברה לגבי עלויות הביצוע, הפיתוח, המיסים והוצאות המימון הצפויות, לצד ההכנסות הפוטנציאליות ממכירות באזור הנחשב לאטרקטיבי מצד רוכשי דירות ומשפרי דיור. עם זאת, כמו בכל פרויקט התחדשות עירונית, מדובר בנתונים משוערים שתלויים בין היתר בצפי העלויות בפועל, בעיכובי תכנון או ביצוע, ובהתפתחות מחירי השוק בשנים הקרובות.