השקעה מניות
צילום: Jason Briscoe on Unsplash
בלוגסטריט

האם מניית טבע נמצאת לפני פריצה? ומה לגבי המתכות והסחורות?

חזרנו למשחק - עם ATVI, NIO , פלטינום וכסף ועם רוח גבית מבידן נראה שהשוק לא מתכנן להישאר לפחות יציב ולא לרדת

זיו סגל | (13)

ההערכות שלנו להתעוררות מחודשת בשווקים פוגשת את ה-S&P500 בשיא חדש. לא מזיק לחוויה. אבל, כאמור במאמרים האחרונים, הציפייה להתעוררות היא יותר ברמת מניות וסקטורים ופחות ברמת מדדי המניות. מבחינתם מספיק לנו שהם לא ירדו.

לכך נוסיף את תכניתו השאפתנית של ביידן לשיקום תשתיות ותעסוקה בארצות הברית, בגיבוי של 2 טריליון דולר פחות או יותר, תוכנית שמגובה בחשיבה על מקורות למימונה ואת האופטימיות השכיחה בשווקים בחודש אפריל ונראה שכדאי להמשיך ולחפש הזדמנויות לסיבוב במניות.

לקבלת נתוני רילטיים ללא עלות באפליקציית ביזפורטל

 

> לכל הטורים של זיו סגל

הקו המנחה אותנו כאן לאחרונה הוא שילוב בין מניות של חברות סולידיות מהכלכלה הישנה, שחלקן פורצות רמות התנגדות בימים אלו, לבין חזרה לכמה מלהיטי שנת הקורונה שאחרי ירידות מרץ יכולות לחזור לעלות. היום נתמקד בהזדמנויות מקרב מניות שהוזכרו כאן בשנה האחרונה. כך נתרום להמשכיות של ״בלוגסטריט״.

 

הפלטינום מובילה בפריצה

נתחיל ב-SIL, קרן הסל למניות חברות כריית הכסף. סקטור המתכות היקרות (להבדיל מהנדירות) לא הבהיק בשנה האחרונה אבל אין סיבה שהמשך הזרמות הכספים, שימור הריבית הנמוכה והתפתחות עולמית לא יחזירו אליו את העניין. נכון שיש הרואים בביטקוין את התחליף הדיגיטלי לזהב אולם לדעתי, עדיף להחזיק זהב או מתכות יקרות, ביחוד כשניתן לקנות אותן ״פיסית״ לכאורה באמצעות קרנות סל שמחויבות למלאי. אין כאן בכדי לומר משהו כנגד הביקטוין. נהפוך הוא. עדי ברזילי ואנוכי הערכנו מבעוד מועד שיגיע ל-60,000 וסביר שיעלה עוד. אבל, הוא יעלה מהסיבות שלו. עבור מרבית העולם, חרדת שחיקת הכסף עדיין יכולה להתממש לכדי עליה במחיר הזהב, הכסף והפלטינום.

 

על הגרף של SIL תוכלו לראות קו תמיכה אופקי ממנו היא מנסה לעלות שוב ומולו התנגדות משופעת. תבנית זו מלמדת על פוטנציאל לעליה משמעותית, אחרי שתהיה פריצה למעלה, תבנית שתתגמל את הסבלניים. מי שרוצה סילבר באקסטרים יכול/ה לבחון שוב את AG שהיתה ממניות הבאזז בסיבוב הקודם. אפשר לראות על הגרף שלה את הירידה המשמעותית אל רמת תמיכה מאוד חזקה ואת העליה מרמת התמיכה.

 

גם PPLT, קרן הפלטינום מעניינת מאוד והיא אפילו פרצה כבר את קו המגמה היורד כך שניתן לצפות למהלך חיובי בקרוב.

 

נסגור את פרק המתכות עם מניה שמזמן לא דברנו עליה, KGC, חברת כריית הזהב. אחת מלהיטי גל הזהב הקודם. כמו SIL, תוכלו לראות שחיקה ממושכת של כ-30% במחיר, תמיכה חזקה והתחלה של עליה והתחזקות בהשוואה ל-S&P500 (אתם כבר יודעים למצוא את ההתחזקות - מדד RS / קו סגול).

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

 

שרשרת האנרגיה הנקיה הסינית

ועכשיו ל-NIO. אל טסלה התייחסתי לאחרונה במסגרת הדיון בקרן הסל BATT. גם טסלה וגם NIO הן השמות המוכרים ביותר בסקטור הרכבים החשמליים ולכן סוג של סמן ימני. תוכלו לראות על הגרף של NIO התחלה של פריצת קו מגמה יורד ביחד עם תמיכה מעל הממוצע ל-200 יום ומדובר בסימנים מעודדים. אליה תוכלו להוסיף את יצרנית הקטנועים NIU שבה מחזיקות גם קרנות ARK.

 

המשך ישיר ל-BATT ו-NIO ואזכור סיני נוסף להיום (שנת 2021 היא שנת השור בסין...) היא קרן הסל KGRN. הקרן משקיעה בחברות סיניות שפועלות למען הסביבה ובראשן... NIO. משקלה כ-9% מהקרן. במקום התשיעי מבחינת האחזקות בקרן נמצאת יצרנית הרכבים הסינית XPeng שגם היא, סיבול  XPEV, נראית ערוכה לסיבוב עליה נוסף ומתגמל. 

עוד אחת מלהיטי באזז הרדיט היא TLRY. מכיוון שהיא מובילה בסקטור ומכיוון שהסקטור יהנה במשך זמן ממושך מרוח דמוקרטית גבית היא עדיין רלבנטית. שוחקת מעט את הסבלנות שלנו על רמת תמיכה אבל נראה שביום שתתעורר, זה יהיה מתגמל. מחזיר לכאן את הגרף ארוך הטווח של המניה הזו שמראה את סיפור הפוטנציאל. אחרי מהלך ירידה משמעותי היא דשדשה ופרצה למעלה בדהרה, תקנה, התייצבה ומוכנה למהלך עליה בר קיימא.

 

שנות הקורונה היטיבו עם חברות המשחקים המקוונים. ATVI פורצת עכשיו למהלך עליה נוסף. רבים רואים בתחום המשחקים המקוונים יותר מאשר משחקים אלא שדרוג לרשת חברתית. תוכלו לראות על הגרף ש-ATVI מתפתחת גם על האינדיקטורים הטכניים כך שיש פה משחק מעניין.

 

מניה המוכרת לכל אחד כאן היא טבע. החברה הזו היא סוג של עוף חול. ההתאוששות שלה היא בתבנית משולש. כמו שאנחנו אוהבים. פריצה של המשולש למעלה תאפשר לעוף החול להמריא.

 

זהו להיום עם רשימת הדז׳ה-וו שלנו: להיטי שנת הקורונה עם סימני התעוררות מחודשים. מקווה שתזרום בטוב ותיקח אותנו לסיבוב נוסף. עוד רעיונות ועדכונים ביום רביעי - ניתוח טכני. כל מי שרוצה ללמוד על שוק ההון מוזמנ/ת לצפות בסדרת הכתבות המצולמות של עדי ברזילי ושלי. בהצלחה. [email protected]

כותב המאמר הינו זיו סגל, העוסק בתחום השווקים הפיננסיים, ניתוח טכני, מימון התנהגותי ואימון מנטאלי, בעל עיסוקים מגוונים בתחום באקדמיה ובפרקטיקה.

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    פריצה למטה. (ל"ת)
    רמי 09/04/2021 00:02
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    יעקב 06/04/2021 13:55
    הגב לתגובה זו
    לטבע אין מו"פ חזק כמו כן לטבע אין עדיין תרופת דגל כגון הקופקסון. לטבע אין מנועי צמיחה וכל הביצועים שלה עכשיו הם מפיטורים סגירת מפעלים וצמצום עלויות.
  • טבע חברה שמוכרת במילירדי דולרים וגם מרויחה (ל"ת)
    וגם מחזירה חובות 27/05/2021 17:10
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אבי 06/04/2021 09:52
    הגב לתגובה זו
    גם שטבע עברה את ה-70 דולר היה לכם ולעיתונים אחרים כתבות בסגנון הזה. מניה שלא שווה יותר מ-10 דולר וגם זה בהגזמה פרועה בשבילכם היא שווה 200 דולר, למה כי ניתוח מניות זה עסק כזה שמה לעשות חייב להתנפח עד שהוא מתפוצץ. ואז מי שכתב כתבה מאין זו, מה אומר , זה לא אני , זה כל הבורסה יש מפולת. אז שלא יעבדו ישנו את כל תקנות העיתונאית בנושא זה , נמשיך לקרוא שטויות כאלה. כל הזמן.
  • 6.
    טבע (ל"ת)
    משה 06/04/2021 09:20
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מה לגבי xl? מה קורה שם? (ל"ת)
    חי 05/04/2021 11:18
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    היחידה שמצוינת בכתבה ואין גרף (ל"ת)
    למה טבע בכותרת? 05/04/2021 11:07
    הגב לתגובה זו
  • צרפו בבקשה את גרף של טבע (ל"ת)
    יגאל 05/04/2021 11:55
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    טייגר 7 05/04/2021 10:49
    הגב לתגובה זו
    ביזפורטל מספיק עם החירטוטים הטכניים. איפה נעם טל?
  • אתה לא חייב לקרוא / ליישם / להגיב (ל"ת)
    תומר 05/04/2021 21:01
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    המשפט מחכה לטבע ולכן שום עוף חול ושום משולש לא יעזור (ל"ת)
    טבע 05/04/2021 10:45
    הגב לתגובה זו
  • טבע 05/04/2021 14:59
    הגב לתגובה זו
    תזכור מה שרשמתי. רק הפחד מהמשפט זה מה שמונע ממנה לעוף למעלה.
  • 1.
    שגיא 05/04/2021 10:26
    הגב לתגובה זו
    דבוריהסדר האופיידים התפיידו ....
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.

שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.