דן קריסטל
צילום: יח"צ
דעה

מנהלים - רוצים להגדיל את הרווח? תשקיעו בעובדים

ייעול תהליכי העבודה, יצירת שפה ארגונית אחידה, חיזוק ממשקי העבודה הפנים-ארגוניים ו"גאוות יחידה" הם חלק מהתהליכים הדרושים לצורך הצעדת החברה קדימה  

דן קריסטל | (5)

בדוחות הכספיים של החברה, המשמשים כבסיס ל"הערכת השווי" שלה, בין אם זו חברה ציבורית או פרטית, אחד המרכיבים הבונים את "שווי החברה" מתייחס להיקף ה"משאבים החומריים" שניתן לחוש אותם באופן מוחשי, דוגמת: מכונות, מבנים, ציוד, כמו גם התחייבויות כספיות שונות שיש לחברה (הלוואות, השקעות וכו'). מרכיב נוסף הוא כוח האדם בחברה, כאשר ההתייחסות היא בהיבט הכלכלי-פיננסי של "עלויות מעביד" והתחייבויות פיננסיות שונות.

אולם, בעייני בהערכת שווי, הסתכלות שכזו על משאבי החברה, גם אם היא קלה ונוחה לעבודה ולכימות פיננסי, אינה נכונה ואינה מלאה ולעיתים גם חוטאת לאמת. מדוע?

מכיוון שאופן הסתכלות זה מפספס שניים ממשאבי הארגון המשמעותיים ביותר, המהווים את הבסיס להצלחתו: הידע והניסיון המקצועי של האנשים העובדים בארגון. מהמנכ"ל ועד אחרון העובדים. בכל ארגון, באשר הוא, בלי קשר לגודלו, אופיו או מגזר הפעילות שלו - "האנשים הם הארגון". חשבו כמה פעמים בחודשים האחרונים עלתה לכותרות חברה כזו או אחרת בגלל תגובה או התייחסות של נציג חברה, לטוב או לרע.

נכון – תפיסה זו מקורה (אולי) בעולמות היי-טק הממוקדים בפיתוח עובדיהם ומבינים את חשיבות ההשקעה בהם, בייחוד באלה המוגדרים כ"טאלנטים". אולם בשנים האחרונות הולכת ומתפשטת תפיסה זו גם בקרב חברות וארגונים ממגזרים נוספים.  

מכיוון שכך, ומכיוון שאחד הרצונות הבסיסיים של האנשים הוא לחוות הצלחה, הרי שארגון שיימצא כל הזמן בתהליך מתמיד של למידה ושיפור, יבטיח את התקדמותו האישית והמקצועית של אנשיו ובעקבות זאת את השבחת תפקודם המקצועי, תוך פיתוח הידע והניסיון האישי והמקצועי שלהם.

הרווח במקרה זה הוא הדדי - לא רק לחברה שתקבל עובדים טובים ואיכותיים יותר, אלא גם לעובדים עצמם שירגישו שמטפחים אותם, משקיעים בהם ולכן יעדיפו, במקרים רבים, גם להישאר בארגון שצועד קדימה ולא שוקט על השמרים.

אולם, בחברה עסקית, הטמעת תהליך של למידה ארגונית כחלק שוטף מתהליכי העבודה שלה, הוא אתגר לא פשוט שגם צריך להתמודד עם כמה "אילוצי מערכת" בו זמנית.

ראשית, הצורך לעמוד ביעד העסקי מספר אחד: העמדת השירות/מוצר ללקוחות בזמן, ובאיכות המיטבית; לשם כך חשוב וכדאי מאד שהארגון יידע להתמודד עם "באגים" ו"בלתמ"ים" הקשורים להתנהלות העסקית.

בנוסף ל"אילוצי מערכת" אלה, מתקיים במגזר העסקי אילוץ נוסף, מהותי וקריטי להמשך קיומה של החברה והוא הצורך להתקדם ולהתפתח ולשקוד כל העת על פיתוח של מוצרים / שווקים / טכנולוגיות / שיטות עבודה חדשות; שהרי אם נעמוד במקום ולא נתקדם, נכחד.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

מחקרים שנעשו בתחום מגלים כי לוקח פרק זמן של מינימום 90 יום מרגע התנעת תהליך הלמידה ועד שמתחילים להנץ הניצנים הראשונים של אימוץ המיומנות החדשה/דרך ההתנהלות החדשה; וגם ההצלחה בתקופה זו, היא בתנאי שכל המשתתפים בתהליך מגויסים להצלחתו ב-100%. עם זאת ועל אף אילוצים אלה, השקעה בהטמעת תהליך למידה ארגוני תשיא עבור החברה את הערכים המוספים הבאים, אשר ניתנים גם למדידה וכימות:

הגדלת ההנעה הפנימית של העובד 

הכנסת העובד לתהליך למידה ביוזמת החברה, מעבירה לעובד את המסר שמשקיעים בו ובהתפתחותו. עובדה זאת טומנת בחובה פוטנציאל להגברת תחושת הערך של העובד ורצון להשיב-בחזרה על ההשקעה בו. רצון אשר יעלה את ההנעה הפנימית של העובד ואת מידת המחוברות הארגונית שלו, ויתורגם גם לעלייה בתפוקת העבודה שלו.

ייעול תהליכי העבודה 

תהליך הלמידה הארגוני מעניק לעובדים המשתלמים כלים ומיומנויות הרלוונטיים לביצוע משימתם הארגונית.

יצירת שפה ארגונית אחידה

שפה ארגונית אחידה חיונית לצורך הטמעת אחידות שמאפשרת עבודה משותפת.

חיזוק ממשקי העבודה הפנים-ארגוניים 

חיזוק הקשר בין המחלקות השונות, מביא אתו ייעול של תהליכי העבודה ויכול אף לקצרם באופן ניכר.

"גאוות יחידה" 

חיבור העובדים להיסטוריה הארגונית אשר תיצור "גאוות יחידה", במידה והדבר נעשה במסגרת תהליך הלמידה. קיום אותה "גאוות היחידה" עתיד לחזק את המחוברות הארגונית של העובדים ואת רצונם לתרום להצלחת החברה.

יצירת מוניטין לחברה 

חברה אשר משקיעה בעובדיה, משקיעה גם בעצמה. השקעה זאת תתרום למוניטין החברה באופן בו היא נתפסת כלפי חוץ.

כך לדוגמה – חברה מתחום הלוגיסטיקה והשינוע, אשר זכיתי להוביל שם תהליך של פיתוח מנהלים בעקבות הטמעת תקני ISO, השקיעה בתוכנית מנהלים ממוקדת העונה על צרכי החברה. בעקבות תהליכי הלמידה שהתקיימו בתוכנית פיתוח המנהלים הזו נוצרה שפה ארגונית אחידה ומשותפת, התחזקו ממשקי העבודה בין המחלקות השונות, התייעלו תהליכי העבודה בכ-25% מה שאפשר לחברה לגוון את לקוחותיה ולהגדיל הכנסותיה ואת שורת הרווח.

דוגמה נוספת, בחברה אחרת, מתחום הפלסטיקה - תהליך למידה ופתוח ממוקד במחלקת הבטחת האיכות הביא לחיזוק "גאוות היחידה" של המחלקה, שיפור התפקוד הפנימי של המחלקה, חיזוק ממשקי העבודה שלה עם מחלקות הייצור ובסופו של דבר – להפחתת "רעשים" ארגוניים ולגידול בשורת הרווח.

כמובן, ישנם גם קשיים לא מעטים בהתנעת תהליך זה ובהמשכו; יחד עם זאת, ניסיון העבר האישי שלי מעיד כי זוהי החלטה המשתלמת לארגון, בסופו של יום, גם מבחינה כלכלית ולכן זוהי השקעה נטו המחזירה את עצמה, ולא הוצאת כספים לשווא.

בסיכומו של דבר, ההחלטה על כניסה לתהליך של למידה ארגונית היא החלטה מנהיגותית של מנהל המוביל את ארגונו להצלחה ומצליח לראות כמה צעדים קדימה. זוהי החלטה המצביעה, לא פעם, על אומץ-לב מנהיגותי. 

הכותב הוא דן קריסטל, מנהל תחום למידה ארגונית והון אנושי בפירמת AUREN ישראל.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אור שדה 01/09/2019 22:13
    הגב לתגובה זו
    רק ארגון המחויב לקדם את העובדים, הן מקצועית והן כבני אדם, יזכה לראות ברכה בעמלו (ובסופו של דבר גם בשורת הרווח). מאמר מצוין ומאיר עיניים!
  • 4.
    יוסי 01/09/2019 21:01
    הגב לתגובה זו
    רוצים לבחון חוסן של ארגון? תבחנו בין השאר שביעות רצון עובדים, מערך השתלמויות, השקעה במשאב האנושי בחיזוק הקשר עם הארגון. כתבה איכותית ראויה לביזפורטל
  • 3.
    רן בר-עם 01/09/2019 20:55
    הגב לתגובה זו
    ללא ספק ההון האנושי הוא משאב קריטי בכל ארגון וחובה לשקללו במסגרת הערכת שווי
  • 2.
    מארק רפפורט 29/08/2019 15:49
    הגב לתגובה זו
    והשקעה בעובד מעלה את ערך העובד והיברה כאחד. בנוסף לדעתי יש לשפר את התקשורת הפנים האירגונית מכזאת המבוססת על הישרדות , בה כל תקשורת נעשית בכדי ש.. לכזאת המבוססת על הקשבה, נתינה, תרומה ורתימה.
  • 1.
    לפנק לפנק לפנק (ל"ת)
    האשם תמיד 29/08/2019 10:08
    הגב לתגובה זו
התרסקות מטוס (צילום מסך)התרסקות מטוס (צילום מסך)

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?

איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם 

עופר הבר |

הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.

הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.

מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.



המושבים הבטוחים יותר


היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם  Live Crash Test.

מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.