משרד האוצר מציג: מכשיר עוקף בורסה

צחי קלמין, יועץ כלכלי ומומחה לשווקים פיננסים, חושב שקרנות ההיי-טק המתוכננות לא יתרמו מאומה לשיפור הסחירות בבורסה
צחי קלמין | (1)

לפני מס' ימים פרסם משרד האוצר את תוכניתו החדשה בדבר הקמתן של קרנות טכנולוגיה עילית. קרן טכנולוגיה עילית הינה מכשיר ייחודי המתמחה בהשקעות בחברות היי-טק ישראליות, לרבות כאלו שאינן נסחרות בבורסה. ע"פ יוזמי המהלך, מרבית ההון המושקע בחברות ישראליות העוסקות במחקר ובפיתוח טכנולוגיה עילית מקורו בהון זר, ומרביתן נרכשות בידי תאגידים זרים בשלבים מוקדמים יחסית של התפתחותן. בכך למעשה, נמנעת משוק ההון הישראלי האפשרות ליהנות מפירות הבשלת אותן חברות.

ברשות לניירות ערך מקווים שהשקת הקרנות תעודד השקעה של הון ישראלי בחברות ההיי-טק, ואף תהווה כלי חשוב להגדלת המסחר בבורסה בחברות הנסחרות. קרנות הטכנולוגיה העילית המוצעות יוקמו כקרנות סגורות, על מנהל קרן טכנולוגיה עילית תחול חובה לרכוש עבור הקרן מניות של חברות ישראליות למחקר ופיתוח שאינן נסחרות בבורסה. בנוסף, על מנהל הקרן, יחולו הוראות מיוחדות הנוגעות לשיערוך הנכסים הלא סחירים, פרסום דוחות מיידיים אודות אירועים שונים הקשורים בקרן ועוד. במסמך זה, ננסה לבחון את הסיכונים והחסרונות הגלומים במהלך, ונבדוק את השפעתם על התעשייה הפיננסית באחוזת-בית.

החיסרון המסחרי – קרן סגורה

קרנות הטכנולוגיה אותן מציע משרד האוצר מתוכננות לצאת לציבור המשקיעים כקרנות סגורות, בעלות מספר מוגבל של יחידות השתתפות. בשל מגבלותיה, קרן סגורה מתאימה להשקעה משותפת בנכסים בעלי נזילות נמוכה יחסית, כמו נדל"ן או מחקר ופיתוח. קרן כזו תתקשה לפעול ביעילות אם תצטרך לממש נכסים באופן מיידי לפי דרישת ציבור המשקיעים או כאשר היא תוצף באמצעים נזילים, ולכן קרן נאמנות סגורה אינה ניתנת לפדיון שוטף, אלא רק במועד קבוע מראש. להבדיל מקרן נאמנות רגילה אשר מציעה למשקיע נזילות כספית על בסיס יומיומי, הקרנות המתוכננות מציעות השקעה ארוכת טווח ולא נזילה.

החיסרון המבני - שיערוך נכסים לא סחירים

קושי נוסף טמון ביכולת של ציבור המשקיעים, לשערך נכונה את השווי הכלכלי של יחידות הקרן. ביצוע הערכות שווי לחברות טכנולוגיה היא משימה מאתגרת ומורכבת שכן, לחברות העוסקות בתחום ההיי-טק, הביומד והסייבר, אשר נמצאות בשלבי הפיתוח, לא ניתן לבצע הערכת שווי איכותית, מאחר שממד חוסר הוודאות באפיון המוצר וסיכויי ההצלחה לחדור לשווקי היעד לא ידועים.

קשה להאמין שהמהלך המוצע, אכן יגביר את היקפי הסחירות בבורסה. קרנות הטכנולוגיה במתכונתן הנוכחית אינן אטרקטיביות, ופונות למשקיעים מוסדיים בעלי אופק השקעה ארוך טווח.

כמו-כן, השקת קרנות הטכנולוגיה תייצר לחברות הפרטיות מסלול עוקף בורסה, לגיוס משאבים כספיים, שכן להבדיל מהחברות הציבוריות המחויבות בפרסום תשקיפים, דוחות כספיים ומינוי דירקטורים חיצוניים, בוחר משרד האוצר להשיק מוצר אלטרנטיבי בעל שקיפות מוגבלת, אשר חושף את המשקיעים בו, לחברות פרטיות בעלות פרופיל עסקי מסוכן אשר מתומחרות בצורה "אלסטית".

לסיכום: אין זו הפעם הראשונה, בה מנסה משרד האוצר לקדם תוכנית אשר תהפוך את הגופים המוסדיים ל-"אנג'לים" בעל כורכם. אנו סבורים כי על משרד האוצר להימנע מהתערבות בתמהיל ההשקעה של קרנות הפנסיה וקופות הגמל, ולתת להם למקד את היכולות שלהם בהשאת תשואות לציבור החוסכים והעמיתים. כך לדוגמא, דווחה חברת פריורטק על קבלת הלוואה בהיקף של 80 מיליון ₪ מקופת הגמל של מיטב -דש. (ההלוואה ל- 5 שנים, הנושאת ריבית שנתית של 7.5% צמודה למדד) ניתן להעריך כי העסקה הנ"ל הינה סנונית ראשונה, ובקרוב נתבשר על עסקאות נוספות אשר יעידו על חיזוק הקשר עם תעשיית שוק ההון המקומית.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אביחי 10/08/2016 15:13
    הגב לתגובה זו
    בתחום המלונאות
בריטיש אירוויס מחלקה ראשונה עסקית טיסה מחלקת עסקים
צילום: British Airways

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית

חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס


כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?". 

דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס. 

Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.

ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.

מי מזמין ומדוע?

קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.