תחילתן של רפורמות כלכליות בסין: מה יביא לשינוי המיוחל?
בתחילת השבוע החל שיתוף הפעולה הראשוני בין בורסת הונג קונג לבורסת שנחאי. במסגרת שיתוף הפעולה יוכלו משקיעים סינים לראשונה לרכוש מניות סיניות בבורסה בהונג קונג בסכום הנמוך מ-2 מיליארד דולר מדי יום, ואילו משקיעים זרים יוכלו לקנות מניות בבורסה בשנחאי בסכום הגבוה במקצת מ-2 מיליארד דולר מדי יום.
בהמשך סכום העסקאות צפוי לגדול, ותוך שנה עד שנתיים צפוי מיזוג בין בורסת הונג קונג לבורסה בשנזן בה נסחרות בעיקר מניות SMALL CAPסיניות. מהלך זה צפוי להזניק את מחזורי המסחר בבורסת הונג קונג בשנים הקרובות, להפוך את הבורסה לשלישית בגודלה בעולם מבחינת מחזורי מסחר ולהגדיל את חשיבותה של הונג קונג כמרכז פיננסי עולמי. בנוסף מהלך זה צפוי לפתוח את שוק ההון הסיני בפני משקיעים זרים ולהפוך את המטבע הסיני היואן למטבע סחיר.
שיתוף הפעולה בין הבורסות הוא הניצן הראשון לרפורמות כלכליות מרחיקות לכת שצפויות בכלכלת סין בשנים הקרובות במטרה להפוך את הכלכלה והצמיחה שהיו מוטות להשקעות מאסיביות וייצוא לכלכלה, הנשענת על צריכה פרטית ושירותים בדומה לכלכלות המערביות. התלות של הכלכלה הסינית בהשקעות וייצוא הביאו למספר בעיות איתן מתמודד כעת השלטון.
ראשית, ההשקעה האדירה בתשתיות הביאה לזינוק במחירי הנדל"ן, וליצירת ערי רפאים ברחבי המדינה. בנוסף תשתיות רבות, שנבנו, עומדות ללא שימוש. גם התלות בייצוא פוגעת בצמיחה הסינית עקב חולשה בכלכלה העולמית ועלייה חדה בעלויות הייצור בשנים האחרונות בסין. לכן חברות בינלאומיות רבות מצמצמות את הייצור בסין ומעתיקות קווי ייצור למדינות זולות יותר.
- דיפסיק חוזרת - מאתגרת את OpenAI ואת גוגל עם גרסאות חדשות; האם האיום אמיתי?
- הייצור הסיני ממשיך להתכווץ: 8 חודשים רצופים של ירידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כחלק מהתהליך והרפורמות כלכלת סין תצמח בקצב הנמוך באופן משמעותי מהצמיחה בעשור האחרון. אם הורגלנו לראות את הכלכלה בסין צומחת בקצב של מעל ל-9% כמעט מדי שנה בעשור האחרון, אנו צפויים לראות צמיחה נמוכה בהרבה, כאשר בשנת 2014 הצמיחה צפויה להסתכם ב-7.2%-7.4% ואילו בשנת 2015 הצמיחה צפויה להאט לרמה של 7% גם מעבר לשנת 2015 צפויה צמיחה נמוכה יחסית.
את הסבלנות של הממשל הסיני לגבי הצמיחה החלשה יחסית אפשר לשמוע בהתבטאויות האחרונות של בכירים סינים, שצוטטו כי צמיחה של 7% היא בהחלט סבירה למשק הסיני בשנים הקרובות. על מנת למנוע מחסור בנזילות, הבנק המרכזי מזרים כסף לבנקים במדינה לפי הצורך.
לסיכום, כלכלת סין עומדת בפני אתגרים רבים בשנים הקרובות, כאשר האטה כלכלית מביאה לחששות הכלכלנים בנוגע להמשך הצמיחה החזקה של הענק הסיני. אם זאת, הרפורמות הכלכליות מרחיקות הלכת שצפויות לעבור במדינה המונהגות על ידי הממשל החזק, בנוסף לפתיחת השוק הסיני למשקיעים זרים ולהפיכת היואן למטבע סחיר, צפויים להביא לחולשה זמנית בכלכלה הסינית. עם כל אלה, רפורמות אלו חיוניות לכלכלה על מנת לעבור לנתיב צמיחה בריא ויציב יותר הנשען על התחזקות הצריכה המקומית ועל מתן שירותים.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- מהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא הזדמנות בשבילכם?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- 1.למה הנפקת אדמה לא מתבצעת בסיןjQuery203005481272144243121_1416500945306? (ל"ת)שוני 20/11/2014 18:32הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.

שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה בהמשך?
אפשר להאשים את כל העולם בהתחזקות השקל אולם חוסר המעש של הבנק המרכזי הוא הגורם העיקרי שמושך לכאן ספקולנטים; וגם - ההשפעה הקשה של הדולר הנמוך על ההייטק והיצואנים
במדינה מתוקנת עם בנק מרכזי חזק ואמין, היה נגיד הבנק מתייצב בערב החג למול האומה המקומית ואומר: "שגיתי כשלא הפחתתי את הריבית בהחלטה האחרונה, במיוחד לנוכח מה שקרה השבוע בזירה הגיאופוליטית ועם ההשלכות על שערי החליפין, יש מקום להפחית את הריבית ועל כן החליט הבנק המרכזי להקדים ולהודיע על הפחתה מידית"
דולר שקל רציף 0.2%
אבל אנחנו כבר מזמן לא מדינה מתוקנת וכשסדר העדיפויות הציבורי מעמיד את נושא הריבית רחוק ממרכז ההתעניינות, יכולים בבנק ישראל להמשיך לשבת בחוסר מעש ולא להגיב בטענות שונות ומשונות, במיוחד שחברי ההנהלה מתנהלים כמו עדר מפוחד ומצביעים פעם אחר פעם פה אחד בעד גחמותיו של הנגיד.
גם יתרות המט"ח של מדינת ישראל שברו החודש את שיא כל הזמנים עקב שערוכן (כשהשקל מתחזק היתרות גדלות). זאת הטעות האסטרטגית הכי גדולה של בנק ישראל שלא ניצל הזדמנויות רבות בשנתיים האחרונות, בעיקר במהלך המלחמה, על מנת לדלל את היתרות ולהעניק לעצמו תחמושת למצב בו שוב יתחזק השקל יתר על המידה ועל הדרך לייצר רווח עצום לבנק ישראל שהיה מעביר את מאזנו לראשונה מאז תחילת שנות ה-2000 לרווח שהיה מועבר לקופתה המידלדלת של המדינה.
- מחר בבורסה - ארית, תקציב, אג"ח
- ארית נפלה 20%, טבע זינקה 3%, המדדים שברו שיאים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הוויכוח על השפעתם של הספקולנטים על מהלך המסחר הוא ויכוח ארוך שנים - איך הם משפיעים, כמה, האם הם יוצרים מגמה או רק מצטרפים אליה. אי אפשר לשכנע את המשוכנעים למרות שמי שמבין קצת במסחר ומסתכל על גרף הפעילות היומי (ובמיוחד הלילי) מבין מיד שמשהו פה עקום מן היסוד ודורש טיפול הרבה יותר אינטנסיבי מצד מי שאמור לדאוג לכך שזה לא יקרה - ניחשתם נכון, בנק ישראל.
