טויוטה מזנקת ב-8% - מה קורה בענקית הרכב היפנית?
למרות קשיים תפעוליים וירידה של 6.2% בייצור העולמי, יצרנית הרכב היפנית מפתיעה עם תוכנית שאפתנית להכפלת התשואה להון
יצרנית הרכב היפנית הגדולה בעולם, טויוטה מוטור TOYOTA MOTOR CORP , מזנקת לאחר שדיווחה על תוכניות להכפיל את יעד התשואה להון (ROE) ל-20%. הדיווח, שהגיע מבכיר בחברה, הוביל לעלייה חדה של 8.2% במניית החברה - העלייה היומית החדה ביותר מאז מרץ 2020.
התוכנית השאפתנית מגיעה בעיתוי מאתגר עבור טויוטה, שמתמודדת עם תקופה מורכבת בפעילותה התפעולית. החברה נאלצה להקפיא את הייצור של דגמי Grand Highlander ו-Lexus TX למשך ארבעה חודשים בשל בעיה במערכת כריות האוויר, כאשר רק באוקטובר האחרון הצליחה לחזור לפעילות מלאה.
נתוני הייצור העדכניים של החברה מציגים תמונה מעורבת: בחודש נובמבר נרשמה ירידה של 6.2% בייצור הגלובלי, עם 869,230 כלי רכב שיוצרו ברחבי העולם. זהו החודש העשירי ברציפות של ירידה בייצור, אך במקביל, המכירות העולמיות של החברה מציגות סימני התאוששות עם עלייה בחודשיים האחרונים.
המהלך להכפלת יעד התשואה להון משקף את הביטחון של הנהלת טויוטה ביכולת החברה לשפר משמעותית את יעילותה הפיננסית. התשואה להון היא מדד מפתח המשקף את היכולת של חברה להפיק רווחים מההון העצמי של בעלי המניות, והכפלת היעד מאותתת על שאיפות שאפתניות במיוחד.
- הפגנת עוצמה בשוק הרכב המקומי עם 280,000 כלי רכב ב 2024
- טויוטה קאמרי - חסכונית ומרווחת עם פלפל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 1.לרון 27/12/2024 15:05הגב לתגובה זובלשון העם,אחרי ירידות מכרתי TM לצורכי מס סוף השנה,וטראח בום היא קופצת 8%,שוין=טוב,אין מה לעשות,קורה!
מניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPTהמניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום יותר מפי 50
החברה שנכנסה לוול סטריט לתוך שלד, פועלת בתחום סימון וזיהוי חומרים, ומציעה טכנולוגיה שמאפשרת לעקוב אחר מוצרים לאורך שרשרת האספקה באמצעות סמנים כימיים המשולבים בחומר עצמו. הסמנים שומרים על תכונותיהם גם לאחר עיבוד, התכה או מיחזור, ומאפשרים לזהות את מקור החומר גם בשלבים מתקדמים של תעשייה. למרות שהחברה פעלה במספר ענפים והציגה יכולות טכנולוגיות ייחודיות, היא התקשתה במשך שנים לבסס לעצמה מעמד יציב בשוק ההון. מה שהדליק את המשקיעים בתקופה האחרונה היה סדרת הודעות שהחברה פרסמה. בכנס בדובאי חשפה SMX יכולות זיהוי של זהב וכסף לאחר התכה, יכולת שלטענתה קיבלה הכרה מגוף רגולטורי מקומי. לאחר מכן פרסמה החברה דוחות נוספים שהציגו התקדמות במימוש הטכנולוגיה בתחומים נוספים.
בנוסף וכנראה הסיבה העיקרית לזינוק, החברה הציגה לאחרונה גם הסכם מימון משמעותי עם קרן Target Capital 1 בהיקף של כ־110 מיליון דולר. ההסכם כולל שטר המרה ויכולת למשוך אשראי נוסף, ללא מגבלות משמעותיות. מבחינת השוק, מדובר באיתות של תמיכה מצד גוף מוסדי, אך גם במהלך שמדגיש את הצורך של החברה בהון נוסף כדי להמשיך לפעול בקצב הנוכחי. השילוב בין גיוס ההון, ההכרה הטכנולוגית והחשיפה בתקשורת יצר תמהיל שמוכר היטב בשוק האמריקאי: ציפייה שעסק קטן יחסית יצליח לפרוץ לתחומים גדולים. תנאי כזה מייצר לעיתים הזדמנויות אמיתיות, אך גם פותח פתח לתנועות חדות שמנותקות מהמצב העסקי בפועל.
ההיסטוריה של SMX בשוק ההון מורכבת. החברה הונפקה באוסטרליה לפני שש שנים, ולאחר מכן ביצעה מיזוג SPAC לפי שווי של כ־200 מיליון דולר. אף על פי שהחברה התחילה פעילות מסחרית רק בשנים האחרונות, הדוחות הכספיים מצביעים על הפסדים משמעותיים. במחצית הראשונה של השנה הפסדיה המצטברים הגיעו ליותר מ־100 מיליון דולר, והיא טרם הציגה הכנסות משמעותיות. בעלי המניות המרכזיים בחברה השתנו גם הם. קיבוצים שהחזיקו מניות בתקופת המיזוג כבר אינם חלק מהתמונה. כיום, שני בעלי העניין העיקריים הם המנכ"ל חגי אלון והיו"ר אופיר שטרנברג, כל אחד עם החזקה של כ־6%.
האתגר הכפול
מצד אחד הטכנולוגיה של SMX מציעה מענה לסוגיות שהעסיקו תעשיות שונות במשך זמן רב, מזיהוי מתכות יקרות לאחר עיבוד ועד שיפור האמינות של נתונים בתחום הרגולציה הסביבתית. מצד שני, הפיכת יכולת טכנולוגית למקור הכנסה עקבי דורשת תהליך ארוך: בניית מערך מסחרי, חדירה לשווקים שמרניים יחסית ועמידה בתקנים רגולטוריים מחייבים. הפער הזה עדיין לא נסגר, והוא נמצא במרכז הדיון סביב פוטנציאל הצמיחה של החברה.
תחנת מכירה של קארוונה. קרדיט: רשתות חברתיותהמהפך של קארוונה: מכמעט מחיקה ממסחר לכניסה ל-S&P 500
אחרי חשש לחדלות פירעון, צניחה של 99% במניה וביקורת חריפה מצד שורטיסטים, קארוונה הצליחה לייצב את פעילותה, להפחית חוב, לשפר רווחיות ולזנק באלפי אחוזים עד להפיכתה לחברה במדד היוקרתי
קארוונה Carvana 12.59% מציגה בימים אלה אחד מסיפורי המהפך הבולטים בוול סטריט: חברה שכמעט נמחקה מהמסחר לאחר קריסה של יותר מ־99% במניה והתרסקות בביקושים, הצליחה בתוך שלוש שנים להתייצב, לצמצם חוב, לשפר רווחיות ולהשיב לעצמה את אמון השוק עד לכדי הכללה במדד S&P 500 וזינוק של אלפי אחוזים בשווייה.
בסוף 2022 קארוונה עברה מירידה הדרגתית במכירות וחולשה בביקושים להתמוטטות מהירה בסנטימנט המשקיעים. המניה, שהייתה מהמובילות בגל הטכנולוגי־צרכני של תקופת הקורונה, הידרדרה למחירים שאיימו למחוק את שווייה כמעט לחלוטין מהמסחר. שילוב של ריביות גבוהות, האטה בשוק הרכב ומשבר תפעולי פנימי יצרו תחושה שהחברה לא תשרוד. המשבר נבע בין היתר מהתרחבות מהירה שבוצעה בשנים שלפני כן. בתקופת הקורונה, שבה שיבושי ייצור פגעו קשות בשוק הרכבים החדשים, לקוחות פנו בהמוניהם לשוק המשומשים. קארוונה נהנתה מזינוק בביקושים ומדפוסי רכישה מקוונים שהתאימו למודל שלה. אך במקביל, החברה הגדילה משמעותית את ההוצאות, לקחה חוב בהיקפים גדולים והרחיבה מלאים, צעדים שהפכו לבעייתיים כששוק הרכב החל להתייצב.
במקביל לנפילה בביקושים ולעלייה בעלויות המימון, החברה הוצפה בביקורת מצד אנליסטים ומשקיעים. אחת התקיפות המשמעותיות הייתה של חברת המחקר הינדנבורג, שהאשימה את קארוונה בהתנהלות חשבונאית בעייתית ובחיתום רשלני. הדו"ח גרם לתנודתיות חריפה נוספת במניה, והגביר את החשש שהחברה מצויה במסלול לחדלות פירעון. בשלב זה, מניית קארוונה נפלה לשפל של 3.72 דולר, מחיר שהעלה ספק לגבי יכולת ההישרדות של חברה שהייתה עד לא מזמן חלק מגל ההתלהבות סביב מסחר מקוון בענף הרכב. רבים בוול סטריט כבר ראו את החברה כ"זומבי", עסק שחי רק בזכות חוב חדש שמממן חוב ישן.
תוכנית ההבראה
על רקע המשבר העמוק שחוותה, קארוונה פתחה ב־2023 במהלך הבראה רחב שבא לייצב את פעילותה. החברה
צמצמה הוצאות, ביצעה פיטורים והתמקדה בהפחתת פעילויות שלא תרמו לליבה העסקית. במקביל, היא ניהלה מגעים עם נושיה שהסתיימו בהסדר חוב משמעותי, שאיפשר לדחות תשלומים ולהקטין את הלחץ הפיננסי בטווח הקצר. השילוב בין התייעלות תפעולית לבין התאמות מבניות בחוב יצר בסיס לתחילת
ההתאוששות.
