מטא צוקרברג
צילום: טוויטר
לקראת הדוחות

לקראת דוחות מטא: הציפיות גבוהות ובוול-סטריט אופטימיים

האנליסטים מצפים לרווח למניה של 4.8 דולר על הכנסות של 38.3 מיליארד דולר; הוצאות ההון של מטא צפויות לפי הערכות לעמוד על קרוב ל-10 מיליארד דולר
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה לקראת הדוחות מטא

לאחר שדחפו את השוק מעלה כל השנה, מניות הביג טק נחלשו בחודש יולי. המניות של גוגל GOOGLE , טסלה TESLA INC ומיקרוסופט MICROSOFT ירדו לאחר שהחברות דיווחו על התוצאות לרבעון יוני. היום לאחר המסחר מטא META PLATFORMS צפויה לדווח ויכול להיות שהיא תצליח לשבור את המגמה השלילית.

לפי קונצנזוס האנליסטים, הצפי הוא שהבעלים של פייסבוק, אינסטגרם ווואטסאפ תדווח על עלייה חזקה בהכנסות של 20% לרבעון השני ל-38.3 מיליארד דולר. המכירות של מודעות בפלטפורמות השונות זינקו לאחר שהמפרסמים ניתבו את תקציבי הפירסום מפרסומות בטלוויזיה ל-3 מיליארד המשתמשים הפעילים של החברה, בשנה עמוסת אירועים הכוללת אולימפיאדה ובחירות לנשיאות.

העלייה הזו במכירות עשויה להזניק את הרווחים של מטא ב-60% למחיר למניה של 4.8 דולר, לפי הערכות בוול-סטריט.

ההסברים לירידות החודש במניות הטכנולוגיה נעו בין תנועת משקיעים למניות הקטנות לחששות בנוגע להאטה בהוצאות בינה מלאכותית ג'נרטיבית ותהיות לגבי המומנטום של פרסום באינטרנט. חלק מהחששות הללו נוגעות גם למטא. מנכ"ל החברה, מארק צוקרברג, הצהיר לאחרונה כי מטא תשקיע משאבים רבים בפיתוח פלטפורמת הבינה המלאכותית בקוד פתוח שלה Lama בחמש השנים הקרובות. 

מטא היא אחד הלקוחות הגדולים ביותר של אנבידיה, ולפי הערכות, ענקית הרשתות החברתיות הוציאה בממוצע כמעט 10 מיליארד דולר בהוצאות הון בחודש יוני.

ב-New Street Research אמרו כי בעוד הערכות בוול-סטריט מצפות לתחזית צמיחה של 14.5% בחודש ספטמבר, האנליסטים בחברת המחקר מצפים לצמיחה שמרנית יותר של 13.3%. מכירות של מודעות בסין צפויות לעזור ולדחוף את הביצועים במחצית השנייה.

 

תכריז על פיצול?

הבעלים של פייסבוק, אינסטגרם וואסטאפ נחשבת למוזרה מבין שבעת המופלאות בכל הקשור לפיצול מניות, כאשר היא היחידה שלא פיצלה את המניה שלה אף פעם. המניה של מטא נסחרת כעת בקצת באיזור ה-500 דולר וייתכן מאוד והיא תהיה ענקית הטכנולוגיה הבאה שתפצל את המניה שלה.

פיצול מניות לא משנה את הערך של החברה. כלומר, זאת תהיה טעות להגיד שמניה של חברה היא "זולה" יותר לאחר הפיצול רק בגלל שמחיר המניה נמוך יותר. אך הורדת מחיר המניה אכן הופך אותה לנגישה יותר עבור יותר משקיעים וכך הופך אותה הרבה פעמים לאטרקטיבית יותר.

בעוד פיצול מניות לא באמת משנה שום דבר עבור החברה חוץ ממחיר מניה נמוך יותר, בבנק אוף אמריקה כן ציינו כי פיצולים נוטים לתת דחיפה נוספת למניה שכבר עלתה המון. "מניות עלו בממוצע ב-25% במהלך 12 החודשים לאחר פיצול, לעומת עלייה של 12% במדד הרחב. הפיצולים העלו גם את התשואות בכל עשור", כתבו האנליסטים. לכן, זה לא יהיה מפתיע אם מטא תודיע בסופו של דבר בדומה לשאר חברות הטכנולוגיה פיצול המניה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

 

הדוחות לרבעון הראשון

ענקית הרשתות החברתיות רשמה בדוחותיה לרבעון הראשון רווח למניה של 4.71 דולר על הכנסות של 36.46 מיליארד דולר. הצפי בוול-סטריט היה לרווח למניה של 4.3 דולר על הכנסות של 36.1 מיליארד דולר.

מטא צופה לרבעון השני הכנסות של בין 36.5 ל-39 מיליארד דולר, בעוד צפי האנליסטים עומד כאמור על 38.3 מיליארד דולר. ההוצאות לשנת 2024 כולה צפויות לעמוד על 96-99 מיליארד דולר, עם הפסד גדול יותר במגזר Reality Labs והוצאות הון של 35-40 מיליארד דולר, כאשר החברה מתכוונת להמשיך ולהשקיע בבינה מלאכותית.

הוצאות החברה ברבעון הראשון עמדו על 22.64 מיליארד דולר, עלייה של 6% משנה לשנה. המחיר הממוצע למודעה עלה ב-6% לעומת השנה שעברה. שיעור חשיפת הפרסומות באפליקציות השונות של החברה גדל ב-20% משנה לשנה, כאשר מספר המשתמשים הפעילים באופן יומי עלה ל-3.24 מיליארד, לעומת צפי של 3.16 מיליארד. 

ההפסד התפעולי במגזר Reality Labs עמד על 3.85 מיליארד דולר, לעומת הצפי בוול-סטריט להפסד של 4.51 מיליארד דולר, כאשר המגזר רשם הכנסות של 440 מיליון דולר לעומת צפי של 494.1 מיליון דולר. ההכנסות מפרסומות עמדו על 35.64 מיליארד דולר, לעומת צפי של 35.57 מיליארד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".