טסלה
צילום: צ'ארלי דיטס, unsplash

מהו האפסייד הפוטנציאלי של טסלה? וכמה מהווים עסקי הרכב משווי החברה?

עסקי הרכב של יצרנית הרכב החשמלי אינם מהווים את מלוא ההכנסות של החברה כפי שרבים חושבים, אך המנכ"ל אילון מאסק רואה דווקא ברובוט הצילום Optimus כמקור ההכנסה העתידי העיקרי של החברה; ומה חושבים האנליסטים?
דור עצמון | (3)

מניית טסלה TESLA INC אינה זולה כאשר בוחנים את הפוטנציאל לעסקי הרכב שלה בלבד, מה שלא אמור להפתיע אף אחד - זו המסקנה של אנליסט פייפר סנדלר אלכסנדר פוטר. ובכל זאת, הוא צופה שוק שורי עבור טסלה, ומדרג את מניית החברה כ'קניה' עם מחיר יעד של 280 דולר - אפסייד פוטנציאלי של יותר מ-25% יותר ממחיר השוק הנוכחי שעומד על 221.3 דולר.

לא קשה להבין את החשיבה של פוטר. לטסלה שווי שוק של כ-700 מיליארד דולר, זה יותר מפי שלושה משווי השוק של טויוטה TOYOTA MOTOR CORP , יצרנית הרכב השנייה בגודלה בעולם, ואחת הגדולות והרווחיות ביותר באופן עקבי. אגרות החוב האמריקאיות של טויוטה נסחרות בכפי תשעה מהרווחים המשוערים ב-2024, בעוד אלו של טסלה נסחרות בכפי 45. טסלה כמובן גדלה הרבה יותר מהר. ב-2023 כולה צפויות מכירות החברה להסתכם בכ-1.8 מיליון ב-2023 - עלייה של כ-40%. המכירות של טויוטה נעות על כ-10 מיליון יחידות בשנה. גם אם טסלה תמכור 10 מיליון יחידות בשנה, היא עדיין תהיה מוערכת בכ-68 אלף דולר לרכב, לעומת כ-485 אלף דולר לרכב ב-12 החודשים האחרונים. טויוטה להבדיל מוערכת בכ-24,000 דולר לכל רכב שנמכר.

טסלה נראית כמו חברת רכב צומחת - ויקרה - אבל זה יותר מזה. "לדעתנו, מקורות הכנסה חדשים הם יהיו הגורם המשמעותי ביותר על המניות, ומכאן מחיר היעד שלנו של 280 דולר", כתב פוטר בדו"ח שלו. טסלה מוכרת גם פאנלים סולאריים, מוצרי סוללות אחסון עבור צרכנים למגורים ומוצרים אחסון נוספים. החברה גם מוכרת תוכנת סיוע לנהג במחיר של עד 15,000 דולר לרכב, מוצר שהמכירה שלו נחשבת לייחודית בעסקי רכבי הנוסעים. לטסלה יש גם את רובוט Optimus לצילום הירח הנתמך בבינה המלאכותית, שהמנכ"ל אילון מאסק אמר שיום אחד יכול להיות הרכיב היקר ביותר בטסלה. "אז התחזית שלי היא שרוב הערך לטווח הארוך של טסלה יהיה Optimus", אמר מאסק באסיפת בעלי המניות השנתית של החברה במאי. "ואני מאוד בטוח  בתחזית הזו".

פוטר גם רואה הזדמנות בדברים כמו משאבות חום לבתים - מערכות HVAC של רכבי טסלה משתמשות במשאבות חום, והן יעילות יותר מטכנולוגיות חימום וקירור קונבנציונליות. האנליסט מעריך את עסקי הרכב של טסלה ב-135 דולר למניה, כ-430 מיליארד דולר משווי השוק שלה - כמעט פי שניים משווי השוק של ההון העצמי של טויוטה. פוטר מעריך את שאר הפעילות של טסלה ב-145 דולר למניה, או כ-460 מיליארד דולר משווי השוק שלה, כולל תוכנה ואחסון אנרגיה. אלו כמובן לפי מחיר היעד שלו למניית החברה.

מחיר היעד של פוטר של 280 דולר הוא בין ההערכות הגבוהות יותר בוול סטריט. מחיר היעד הגבוה ביותר הוא כרגע 300 דולר של האנליסט של ניו סטריט ריסרץ' פייר פראגו, אך מחיר היעד הממוצע הוא כ-192 דולר - מה שמרמז על דאונסייד של 13%. בסך הכל, כ-50% מהאנליסטים הסוקרים את מניית טסלה מדרגים אותה כ'קנייה', כאשר יחס דירוג הקנייה הממוצע למניה ב-S&P 500 הוא כ-53%.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    בועה , התחרות ברכבים החשמליים מתגברת (ל"ת)
    סוחר 08/06/2023 07:35
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אמיר 07/06/2023 16:16
    הגב לתגובה זו
    אופטימוס לא קשור לצילום ולא לירח. זה רובוט דמוי אדם.
  • 1.
    טסלה מובילה בכל פרמטר אפשרי, המתחרות יעלמו (ל"ת)
    טסלה לירחחחח 07/06/2023 11:13
    הגב לתגובה זו
סטארפייטרס ספייססטארפייטרס ספייס

המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%

ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חלל

חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.


סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.


סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.


שלוש שנים בלי הכנסות

החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.


גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.


זהב 1
צילום: Pixbay

הזהב מעל 4,500 דולר: למה המשקיעים רצים למתכות היקרות?

מרכישות של בנקים מרכזיים ועד לריצה של משקיעים להצטייד במתכת שהוכיחה "אצירת ערך" לאורך ההיסטוריה; מה הגורמים שעומדים מאחורי הראלי ועד כמה הוא עוד יימשך?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה זהב כסף

הזהב טיפס לשיא חדש מעל 4,500 דולר לאונקיה, בראלי מרשים שמושך אחריו את כל שוק המתכות היקרות. גם הכסף, הפלטינה והפלדיום קבעו שיאים, כשהכסף עלה השנה בכ-150% והזהב ביותר מ-70% - ביצועים שלא נראו מאז 1979. מה מניע את העלייה הזו, ולמה דווקא עכשיו?


המתיחות בוונצואלה וגם הפד' דוחפים את הזהב למעלה

השילוב של סיכון גיאופוליטי וציפיות להורדות ריבית יצר סביבה אידיאלית למתכות היקרות. המתיחות המתגברת בוונצואלה, כולל צעדים אמריקאיים סביב תנועת מכליות נפט. ארצות הברית החריפה לאחרונה את הלחץ על משטרו של ניקולס מדורו, בין היתר באמצעות צעדים שמגבילים תנועת מכליות נפט וניסיון לצמצם יצוא ונצואלי בשווקים הבינלאומיים. ונצואלה אולי לא שחקנית מרכזית כמו סעודיה או רוסיה, אבל כל פגיעה בזרימת הנפט מוסיפה חוסר ודאות לשוק שגם כך מתמודד עם סיכונים גיאופוליטיים רבים. הופכת את הזהב לנכס מפלט מבוקש.

המתיחות בוונצואלה מצטרפת לרצף של מוקדים עם חוסר יציבות: המלחמה באוקראינה, גם המתיחות באזור שלנו והאי-ודאות סביב מדיניות החוץ והסחר של ארצות הברית. כשהרבה חזיתות פתוחות במקביל, המשקיעים פחות בוחרים “מי צודק” ויותר מחפשים הגנה. זהב וכסף נכנסים בדיוק למשבצת הזו.

החשש המרכזי הוא לא רק מהלחצים על הנפט עצמו, אלא גם מהמסר. כשהעימותים עוברים לאנרגיה, המשקיעים מתחילים לתמחר תרחישים רחבים יותר, של סנקציות, תגובות נגד ושיבושים בשרשראות אספקה. זה מעלה את רמת הסיכון בכל הכלכלה הגלובלית, ודוחף משקיעים להקטין חשיפה לנכסים תנודתיים ולעבור לנכסי מקלט - כמו זהב ומתכות יקרות. במקביל, השוק מתמחר המשך הורדות ריבית בארצות הברית גם בשנה הבאה, לאחר שלוש הפחתות השנה. מכיוון שלזהב אין תשואה שוטפת, סביבת ריבית נמוכה מעניקה לו יתרון יחסי מול נכסים אחרים.

במסחר באסיה, הזהב נסחר סביב 4,489 דולר לאונקיה לאחר שנגע ב-4,526 דולר. הכסף הגיע לכ-72.2 דולר לאונקיה, והפלטינה התקדמה לכ-2,335 דולר, עם עלייה של למעלה מ-4% בפלדיום. מדד הדולר ירד בכ-0.2%, מה שמסייע למחירי סחורות המתומחרות בדולרים.