אסטרטג: "המיתון מגיע - ושוק המניות לא יצליח להימנע מפגיעה"
הנתונים הכלכליים האחרונים בארה"ב מצביעים על מיתון שמגיע, כך לפי כריס ווטלינג מנכ"ל חברת הייעוץ הפיננסי Longview Economics, שמזהיר כי ייתכן שמשקיעים יצטרכו להתכונן לירידות בשוק המניות.
ווטלינג התייחס למה שהוא תיאר כאינדיקטורים כלכליים מובילים "די משכנעים" ו"גרועים בצורה אכזרית". המדד הכלכלי המוביל לארה"ב של חברת הייעוץ הפיננסי ירד ב-1.2% במרץ, והגיע לרמה הנמוכה ביותר מאז נובמבר 2020. נראה היה שהנתונים מצביעים על כך שהחולשה הכלכלית עלולה להתעצם בקרוב ולהתפשט בכלכלת ארה"ב. לצד אות האזהרה הזה, אמר ווטלינג שציר הזמן הטיפוסי למיתון לאחר היפוך עקום התשואות של משרד האוצר, שהתהפך לראשונה במרץ 2022, ואז שוב בחודשים הבאים, היה פחות או יותר שנה בערך. "בכל פעם שהיה לך את זה בארה"ב, היה לך מיתון. אז אני חושב שזה מגיע, זה בדרך. זה עניין של זמן", אמר ווטלינג.
בעוד כלכלנים רבים הזהירו מפני מיתון מתקרב, קרן המטבע הבינלאומית אמרה רק בשבוע שעבר כי היא הופתעה מהחוזק האחרון של שוק העבודה האמריקאי וההוצאות הצרכניות. קרן המטבע הבינלאומית פרסמה ב-11 באפריל את הדו"ח האחרון של World Economic Outlook, שבו היא אמרה שהיא רואה את הכלכלה הגדולה בעולם מתרחבת ב-1.6% השנה, לעומת תחזית של 1% ב-2022. גיטה גופינת', סגנית המנהל של קרן המטבע הבינלאומית, אמרה בשבוע שעבר שסימנים להתקררות נתוני האינפלציה נתנו לקרן סיבה להאמין שכלכלת ארה"ב תוכל להימנע ממיתון. עם זאת היא הוסיפה כי האפשרות למניחה חדה במניות עדיין לא ירדה מהפרק.
ציפיות הרווח "אופטימיות מדי"
כשנשאל האם שוקי המניות יכולים לעבור את המיתון הכלכלי הצפוי ללא פגע יחסית, השיב ווטלינג: "אני מתכוון שהם לא יעברו את זה ללא פגע לדעתנו. אני אפילו לא בטוח לגבי 'יחסית'".
- "הכלכלה האמריקאית - עד כה טובה, הפד חייב להישאר עצמאי"
- מה הדליק לגולדמן זאקס נורות אדומות - ומה זה אומר על התיק שלכם?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"המציאות היא שאם אתה מסתכל על שולי הרווח, שהגיעו לשיאים ב-2021 וקצת משנת 2022, וכמובן שכאשר יש לך הרבה אינפלציה בסביבה, אתה יכול להשיג מינוף תפעולי טוב מאוד כדי שתוכל להשיג שולי רווח גבוהים," אמר ווטלינג. "כשאתה נכנס למיתון, עלינו לעשות פגיעה כפולה בשולי הרווח. אתה צריך לנרמל אותם בחזרה לרמות המקובלות ואז אתה צריך לתמחר מיתון. אז אני חושב שהציפיות לרווחים אופטימיות מדי ולכן שוק המניות יצטרך להתמודד עם זה בשלב מסוים".
- 6.אלכס 22/04/2023 10:23הגב לתגובה זופאול טיפש בינלאומי . עושה ניסויים בכלכלה בבני אדם. כמו חברות התרופות בנפש חולה.
- 5.רק שורטים המעוף בקרוב 1600 (ל"ת)בני 22/04/2023 08:18הגב לתגובה זו
- 4.לקנות שורטים על המעוף ועל מניות נדלן (ל"ת)אלי 22/04/2023 08:18הגב לתגובה זו
- 3.אלי 21/04/2023 21:11הגב לתגובה זוחייבים לעצור את העלאות הריבית מיידית
- 2.מיקליס 21/04/2023 20:43הגב לתגובה זוב 2001 73% מהמסחר העולמי היה בדולר, ב 2021 כבר 58% ובשנתיים האחרונות בגלל הסנקציות על רוסיה טוענים כבר 47% למרות שאין עדיין פרסום נתונים סופי אבל המגמה ברורה ובטח שהיא הואצה , המטבע הזה הפך ללא אמין ומשמש כנשק כלכלי ולכן כולם בורחים ממנו, כל העסקאות העולמיות החדדות נחתמות במטבעות לאומיים או יואן סיני ויש מדינות שכבר לא משתמשות בו כמו רוסיה ובלארוס, סעודיה מוכרת נפט ביואן, ברזיל נגד הדולר והמגמה מתרחבת, זה יאיץ גם נפילת מניות של חברות מערביות ובחדות, המצב של היורו, הין, הדולר האוסטרלי, ניו זילנדי וקנדי והליש"ט הבריטי כולם במצב עוד יותר גרוע ורק בישראל בגלל טעויות של הממשלה המטבעות הללו מתייקרים כשבעולם המגמה הפוכה
- רונן 22/04/2023 12:09הגב לתגובה זוההפרש בין הדולר בתקופת לפיד לתקופת הרפורמה היה 10 אגורות. בלבד אבל מאשימים את ביבי שהשקל קורס .כל הקלקלנים לפח .
- אז תקנה יואן 22/04/2023 00:48הגב לתגובה זומוזמן לקנות יואן ולהחזיק רזרבות במטבע הזה עדין אצלנו דמוקרטיה ושוק חופשי , % הדולר ירד כי עסקאות גדולות של סין נעשות בכוונה נגד הדולר זה בסדר - סין כמדינה טוטליטרית ממש אהובה על האנטי רפורמה .. כל עוד זה מכניס לנו כסף אין בעיה ...
- 1.צח 21/04/2023 19:46הגב לתגובה זובושה וחרפה התנהלות חובבנית. איש מסוכן
- יעקב סל 22/04/2023 09:24הגב לתגובה זוחרבן את כל המצב העולמי הוא לא ינוח עד שהמיץון יהרוס את הכלכלה
- אז קדימה טמבל תחליף אותו (ל"ת)עודד יערי 22/04/2023 05:48הגב לתגובה זו
- צח צודק אתה טיפש (ל"ת)רועי 22/04/2023 19:26
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון; מה זה בכלל השבתת הממשל בארה"ב ומדוע היא מתרחשת?
החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל.
שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.
ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים, שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר, יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.
מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה?
השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות באופן חלקי או מלא עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.
השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות, בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.
- טראמפ משגר מסר לסין אך משאיר את טייוואן בערפל אסטרטגי
- מה אמר טראמפ על הסכם נורמליזציה עם סעודיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים, אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים והשקעות מתעכבות.
