המניות הסיניות נראות מציאה; האמנם?
הירידות החדות אתמול בבורסות אסיה נוצרו בעקבות דאגת המשקיעים מהיד הקשה של הממשל הסיני לאחר שהנשיא שי ג'ינפינג זכה לכהונה שלישית. מניות כמו ענקית המסחר האלקטרוני עליבאבא ALIBABA GROUP זוכות להנחה גדולה בהשוואה למקבילותיהן בארה"ב. לפני שנתיים, עליבאבא צמחה מהר יותר מאמזון AMAZON , עם רווחים טובים יותר ומחצית משווי הבורסה.
מאז, תעודות הפיקדון האמריקאיות של עליבאבא צנחו ב-80% כולל ירידה של 12% אתמול על רקע ירידה רחבה יותר של המניות הסיניות הרשומות בארה"ב. קרן שעוקבת אחר מניות כאלה, INVESCO GOLDEN DRAGON CHINA ETF , איבדה כ-14%. אתמול סין אמרה כי כלכלתה צמחה בקצב של 3.9% משנה לשנה במהלך הרבעון השלישי, מתחת ליעד שלה, אך מעל לציפיות של וול סטריט.
ההתבססות של הנשיא שי ג'ינפינג בראש המדינה לצד שותפיו הנאמנים היא סימן שסין תמשיך לקדם אג'נדות חברתיות על חשבון רפורמות בשווקים. מתיחות הסחר בין ארה"ב לסין חרגה הרבה מעבר למכסים - מוליכים למחצה החיוניים כמו נפט לכלכלות מודרניות, ואיסור הייצוא האחרון של ארה"ב לייצור שבבים עלול להכשיל את המגזר הטכנולוגי של סין.
עליבאבא ירדה ל-15% בלבד משווי הבורסה של אמזון. תחזיות הרווחים שלה לא עמדו בקצב של אמזון, בין השאר משום שאין לה את הנוכחות המסיבית של אמזון במחשוב ענן, מה גם העובדה שכלכלת סין מתנדנדת.
- הירידות באסיה ממשיכות גם היום; עליות בחוזים בוול סטריט
- נפילות באסיה: הניקיי יורד 3% אחרי הירידות בוול סטריט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מניות של חברות חוץ שיש להן חוזים עם חברות בסין, אפשרו לאותן חברות לגייס מזומנים ממשקיעים אמריקאים מבלי להפר את הכללים של סין נגד בעלות זרה. המשקיעים צריכים לחשוב עליהם כעל אחזקות שיכולות להרוויח הרבה או להפסיד הכל, מסיבות שאין להן כל קשר לתזרימי המזומנים או מציאות כלכלית אחרת - אלא פוליטיקה בלבד.
גם הונג קונג בשפל של 13 שנים - הבעיות המרכזיות של עיר המחוז הן היחלשות בביקושים העולמיים, הגבלות הקורונה בסין שמשליכות גם על הונג קונג, וכן "בריחה" של גופים, פירמות ואנשים מגבולותיה ככל שאחיזתה של בייג'ינג בעיר מתחזקת. העלאות הריבית של הפד' האמריקאי אילצו את הונג קונג להעלות גם את הריבית שלה, מה שהגדיל את עלויות ההלוואות ומשפיע כמובן לרעה על שוק המניות.
הלחץ הרגולטורי מצד הממשל הסיני מקשה על המשקיעים ועל החברות. למשקיעים חשובה וודאות בהשקעותיהם ובחברות הסיניות שנתונות לשינויים רגולטוריים דרמטיים אין וודאות כזו. הבורסה הסינית מתפרקת בימים האחרונים, והמניות הסיניות יחד איתם.
- 3.עליבאבא מציאה,לא אבו עלי. (ל"ת)ARTICK19 25/10/2022 13:55הגב לתגובה זו
- 2.סין נהייתה קרן הצבי (ל"ת)תשאלו את גלעד 25/10/2022 13:33הגב לתגובה זו
- 1.כל עוד סין מאיימת על טאיוואן לא כדי להשקיע בה (ל"ת)גידי 25/10/2022 13:13הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
