שוק המניות של הונג קונג הגיע לשפל של 13 שנים - האם זה יחמיר?
בזמן שסין וארה"ב מתקוטטות, הונג קונג משלמת את המחיר. משבר חמור מתגלגל בהונג קונג. הפעילות הכלכלית באזור שהיה פעם אחד מהכלכלות הצומחות בעולם, צפויה להתכווץ השנה בפעם השלישית מאז 2019, ושוק המניות נמצא בשפל של 13 שנים.
הבעיות המרכזיות של עיר המחוז הוא היחלשות בביקושים העולמיים, הגבלות הקורונה בסין שמשליכות גם על הונג קונג, וכן "בריחה" של גופים, פירמות ואנשים מגבולותיה ככל שאחיזתה של בייג'ינג בעיר מתחזקת. העלאות הריבית של הפד' האמריקאי אילצו את הונג קונג להעלות גם את הריבית שלה, מה שהגדיל את עלויות ההלוואות ומשפיע כמובן לרעה על שוק המניות.
מדד האנג סנג 0.17% ירד ביותר מ-30% עד כה השנה, בעוד תת-מדד הטכנולוגיה שלו ירד ב-45%. שוק המניות של הונג קונג עבר את הנאסד"ק והפך לבעל הביצועים הגרועים ביותר בשנה האחרונה.
שוק המניות של הונג קונג נמצא בחולשה גדולה במשך רוב השנה עקב 'סערה מושלמת' של גורמים מזרח וממערב הפוגשים זה את זה. מהמערב, הונג קונג מתקררת מהשווקים המתכווצים בארה"ב ובאירופה שעוברים תיקון שהיה צפוי לאחר השוק השורי הארוך ביותר בהיסטוריה. מהמזרח - הונג קונג מושפעת מהקשיים המתמשכים של חברות סיניות, שנפגעות על ידי אמצעי שליטה אכזריים של המשטר בעקבות הגבלות הקורונה, בשילוב עם האטה בכלכלה הביתית והשפעות מתמשכות של פיצוח רגולטורי בן שנתיים על מגזרי טכנולוגיה רבים.
- ירידות קלות באסיה
- החוזים בוול סטריט על האפס - ביפן נרשמו עליות למרות נתונים מאכזבים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המלחמה של בייג'ינג עם חברות הטכנולוגיה הגדולות בסין, שמניותיהן נסחרות בהונג קונג, לצד המשבר הטכנולוגי וצד השיתוק היחסי בסין פגעו קשה במניות הטכנולוגיה הגדולות.
במהלך 12 החודשים האחרונים, מנית עליבאבא ALIBABA GROUP צנחה ב-60%, NetEase NETEASE, INC צנחה ב-40%, ומייטואן MEITUAN DIANPING ב-51%. Tencent Holdings TENCENT HOLDINGS שהיא בעלת המשקל הגדול ביותר במדד של האנג סנג נפלה ב-53% ואיבדה את מקומה כחברה הציבורית היקרה ביותר בסין. בחודש שעבר עקף אותה יצרנית המשקאות Kweichow Moutai.
המנהיג החדש של הונג קונג, ג'ון לי, ניסה להחיות את השוק עם שורה של צעדים. במהלך נאום המדיניות הראשון שלו, הוא אמר שהעיר תפתה בחזרה פירמות וארגונים ומשפחות על ידי הפחתת ארנונה לתושבים שאינם קבועים והקלה על חוקי הויזה. הוא גם הכריז על קרן של 3.8 מיליארד דולר שתשמש לתמרוץ חברות זרות לעבור לעיר, במיוחד בתחומי הטכנולוגיה והפיננסים. עם זאת, הוא היה ספקן לגבי הסרת מגבלות הקורונה הנוקשות. גורם נוסף שמשפיע לרעה הוא ההיחלשות המהירה של היואן הסיני, שכן 70% מהרווחים בהונג קונג מגיעים ממדינת הענק.
- טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
- כולם רוצים לחגוג: האם עונת הכריסמס משפיעה גם עלינו - מי נהנה מזה ומי משלם ביוקר?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
אי ודאות רבה אופפת את השוק והסיכויים המאקרו-כלכליים של הונג קונג, בין השאר בגלל טביעת הרגל הגדולה של בייג'ינג בה. סין השבוע נמצאת בעיצומו של הכינוס הפוליטי החשוב ביותר שלה, שיסתיים בשינויים של כל הפקידים הכלכליים הבכירים במדינה, אפילו בזמן שהמנהיג שי ג'ינפינג זוכה לכהונה שלישית בתפקיד.
בינתיים, נקודות האור האפשריות לשוק של הונג קונג כוללות חברות ביוטכנולוגיה ומה שנקרא "רשימות השיבה הביתה" - חברות סיניות שכבר רשומות בניו יורק והחליטו להירשם בהונג קונג. דו"ח מגלה כי ישנן למעלה מ-130 חברות מועמדות בתור וכי רישום למסחר הונג קונג מהווה "צינור הנפקה בריא".
ובכלל, צריך לזכור שהתמחור של חברות הטכנולוגיה הגדולות שנסחרות בהונג קונג, נמוך עדיין באופן יחסי לחברות האמריקאיות. הן עדיין צומחות, הן רווחיות והן במובנים רבים לא נופלחות מחברות הטק האמריקאיות. במילים אחרות, נראה שמה שהכי ישפיע על כיוונם של מניות הטק הסיניות שנסחרות בהונג קונג וגם על הבורסה ההונג קונגית כולה, זו ההתאוששות אם וכאשר תהיה של מניות הטכנולוגיה. כל זה עם הסתייגות אחת גדולה - כל עוד הממשל הסיני יושב על הגדר ולא מתערב בחברות הטכנולוגיה ולא נפתחת חזית נוספת-חדשה מול הממשל האמריקאי.
זו הסתייגות "גדולה", כי בינתיים הולכים לסוג של "מלחמה קרה", אבל בסופו של דבר סיכוי טוב ששני הצדדים "עושים שרירים", אבל לא יגיעו לשלב של "שוברים את הכלים".
ובעוד בהונג קונג נפילות. בסינגפור עליות נאות. סינגפור היא הבורסה היחידה שעלתה מתחילת השנה. במדד סטרייטס טיימס (STI) שהוא למעשה הבנצ'מרק של בורסת סינגפור, יש נטייה לבנקים. בנקים יכולים להיות השקעה מסוכנת בתקופה של מיתון, אבל הבנקים בסינגפור יציבים וסולידים. הבנקים מהווים כמחצית מהמדד והדוחות שלהם לא מבטאים האטה או חולשה בעסקים. ההיפך - עליית הריבית וההתאוששות מהקורונה מעלים את רווחי הבנקים - מזכיר את המצב אצלנו. על רקע זה עלה המדד הסינגפור ב-8% מתחילת השנה - להרחבה: מיהי הבורסה היחידה בעולם שעלתה מתחילת השנה?
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
.jpg)