גם אם המדד יפתיע לטובה - זה לא ירגיע את הגישה הניצית של הפד'

היום בשעה 15:30 יתפרסם מדד המחירים לצרכן והוא צפוי להשפיע רבות על השווקים ואף על הסנטימנט לחודש הקרוב - אך האם הנתון ישפיע גם על הפדרל ריזרב ופאוול?
עומר רוסו | (1)

נתון אינפלציה טוב מהצפי, יכול לעזור מאוד לשווקים. נתון שכזה ישחרר לחץ רב על מהמניות ותקוות המשקיעים, על המשך ירידה בעתיד, תצית את דימיונם והמניות יראו אטרקטיביות לאחר הירידות החדות בשנה האחרונה. בטח בשל העובדה שמאות מיליארדי דולרים מחכים להיכנס פנימה אצל הקרנות הגדולות, הבנקים ובתי ההשקעות.

אך גם נתון אינפלציה טוב מהצפי לא צפוי לגרום לפד' להוריד את הרגל מהגז. לפד' יש מטרה בסוף השנה להגיע לריבית של 4.5% ובפגישה הבאה הצפי הוא להעלאה נוספת של 0.75%. לא נראה שזה ישתנה בעקבות נתון אחד - ״הפד' רוצה לראות סימנים ברורים לירידה באינפלציה״, משמע נתון אחד כנראה לא יספיק להם.

רמות האינפלציה הנוכחיות ״גבוהות באופן בלתי מקובל על הדעת״ לדעתו של הפד', אך היא כן נמצאת בירידה קלה מהשיאים. 

מדד המחירים לצרכן בקצב שנתי צפוי לרשום עליה של 8.1% לפי התחזיות (כמובן יכולה להיות הפתעה ל-2 הכיוונים) זאת תוך כדי שהוא רושם האטה של 4 חודשים ברציפות. בחודש הקודם עמד הנתון על 8.3%. בקצב חודשי מדד המחירים לצרכן צפוי לעלות ב-0.2%, כאשר בחודש הקודם עלה ב-0.1% בלבד. מבחינת מדד הליבה, החשוב בעיני רבים, הקצב השנתי צפוי להיות עליה של 6.5% המשך עליה מהנתון הקודם שעמד על 6.3%, בקצב חודשי מדובר על עליה לא קטנה של 0.5%, לאט יותר מהחודש הקודם שמדד הליבה עלה ב-0.6%.

"בסופו של דבר, אנו מצפים שהפד' יישאר ניצי ללא קשר למה שיקרה עם מספרי מדד המחירים לצרכן שיפורסמו", כתב כריס זקרלי, מנהל השקעות ב-Independent Investor Alliance.

ירידה במחירי האנרגיה, שקצת שינו את המגמה שלהם כלפי מעלה בשבועות האחרונים, עדיין מהווים מרכיב משמעותי מההאטה באינפלציה. הם סוג של ״מכפים״ על העליה במחירי המזון והשירותים בארה״ב.

מדד המחירים ליצרן הוא הקדמה למדד המחירים לצרכן?

יש סיבה לדאוג - מדד המחירים ליצרן שפורסם אמש הראה שהמחירים הסיטונאיים (ליצרן) עלו מהר מהצפוי בספטמבר - עלייה של 0.4% בחודש לאחר שהוא כבר רשם ירידה של 0.2% באוגוסט. זה נתון שיכול להעיד על אינפלצייה צרכנית גבוהה יותר. "העלייה במחירי היצרנים בספטמבר מעידה על כך שמדד המחירים לצרכן גם יישאר גבוה, מכיוון שהמחירים שהצרכנים משלמים עבור סחורות בעתיד נגזרים מהמחירים שמשלמים היצרנים היום", כתב ריאן בלאנגר, מנהל חברת ניהול ההון Claro Advisors.

טוואן נגוין, כלכלן ארה"ב ב-RSM, מציין כי כאשר מדד המחירים לצרכן הגיע גבוה מהצפוי בשניים מתוך שלושת החודשים האחרונים זה קרה לאחר שמחירי היצרנים הגיעו מעל לציפיות. משמע, יש קורלציה בין השניים.

קיראו עוד ב"גלובל"

לא משנה איך היא יורדת, האינפלציה עדיין נשארת רחוקה מיעד ה-2% של הפד', ונציגי הפד' נחושים בדעתם להמשיך להעלות את הריבית עד שהיא תגיע ליעד. בפרוטוקולים שפורסמו אמש נכתב: ״נציגי הפדרל ריזרב הופתעו מקצב האינפלציה וציינו בפגישתם האחרונה שהם צופים ששיעור ריבית גבוה ישאר כך עד שהאינפלציה תרד״.

זה אומר שאין סיבה לפד' - אפילו אם מדד המחירים לצרכן יירד - להרגיע את עמדתו או לשנות ב-180 מעלות את המדיניות שהוא נוקט בה, בגלל נתון אחד. מה שכן, ירידה במדד המחירים לצרכן, מתחת לצפי האנליסטים יכולה לעורר כאמור את דימיונם של המשקיעים להמשך ירידה בחודשים הבאים, ומשם ל"פיבוט״ מצד הפד'.

"השורה התחתונה היא שאנו מצפים שאינפלציית הליבה תישאר גבוהה מדי", כתבו כלכלני בנק אוף אמריקה, "תומכים וצופים כי הפד' יעלה את הריבית ב-0.75% שוב בפגישה הקרובה״.

הגופים הפיננסים וההשערות שלהם למדד המחירים לצרכן

קרדיט סוויס וברקליז - 8%.

נומורה, בנק מונטריאול, בנק אוף אמריקה, גולדמן זאקס, מורגן סטנלי ו-וולס פארגו - 8.1%.

טי.די השקעות - 8.2%.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    רק למעלה 13/10/2022 15:42
    הגב לתגובה זו
    של האהבה לזבל וחרה
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.