אמזון
צילום: Christian Wiediger unsplash

אמזון מקפיאה את ההחלטה שלא לקבל כרטיסי ויזה שהונפקו בבריטניה

לפני כחודשיים הודיעה החברה שלא תמשיך לקבל כרטיסי אשראי של ויזה במידה והונפקו על אדמת בריטניה החל מה-19 בינואר (קרי עוד יומיים) וכעת מבטלת את ההחלטה, טרם ידוע אם באופן זמני או קבוע. בפעם הקודמת שזה קרה מניית ויזה נפלה, מה יקרה הפעם?
תומר אמן |

ענקית הקמעונאות  AMAZON (סימול: AMZN) דיווחה כי לא תוציא בינתיים לפועל את המהלך שלה עליו דיווחה בחודש נובמבר במסגרתו לא תקבל יותר בפלטפורמה שלה תשלומים מטעם כרטיסי אשראי שהונפקו על ידי חברת  VISA (סימול: V) תחת אדמת הממלכה המאוחדת. 

במקור, דיווחה החברה ב-17 בנובמבר של השנה הקודמת כי לא תקבל יותר תשלומים שבוצעו באתר שלה מצד כרטיסי האשראי הבריטים של החברה החל מה-19 בינואר, קרי עוד יומיים (רביעי). כעת דיווחה החברה כי היא פועלת במגעים הדוקים עם ויזה וזאת על מנת למצוא את עמק השווה עבור החברות. 

בערב הדיווח הראשוני האשימה אמזון את העמלות הגבוהות שגובה חברת האשראי עבור עסקאות שבוצעו בבריטניה, כאשר מנגד הגיבה ויזה כי היא מאוכזבת מאוד מההחלטה וכי תפעל בשיתוף פעולה עם ענקית הקמעונאות על מנת למצוא פיתרון ששתי החברות תהיינה שלמות איתו. 

לא מדובר בפעם הראשונה בה נוצר משבר ביחסים בין שתי הענקיות, לאחר שמוקדם יותר בשנה הקודמת דיווחה אמזון כי תטיל עמלה של כ-0.5% על כל עסקה אוסטרלית או סינגפורית אותה יבצעו הלקוחות שלה באמצעות כרטיסי אשראי של ויזה במדינות האלו. עדיין לא ברור מדוע החליטה אמזון להשהות את החלטתה בדבר אי קבלת הכרטיסים, וכמו כן אם ההחלטה סופית או זמנית. 

תחילה סבורים היו מומחים כי המהלך התקבל על ידי אמזון מוקדם יותר בחודש נובמבר לאחר שבעקבות לעזיבתה של בריטניה מהאיחוד האירופאי (ברקסיט), חברות אשראי רבות כמו ויזה והיריבה  MASTERCARD INCORPORATED (סימול: MA) העלו את העמלות שלהן על עסקאות המבוצעות בין האיחוד האירופי ובין בריטניה. 

אולם כעת ההערכות בשוק הן כי ההחלטה התקבלה דאז על ידי אמזון לאו בעקבות עזיבתה של בריטניה מהאיחוד האירופי, וכי אם הייתה זו דרך של ענקית הקמעונאות לשדל את ויזה להוריד את הריביות אותם היא גובה. 

אמזון אינה החברה היחידה המציינת לרעה את העלויות הגבוהות שכרוכות בשימוש בכרטיסי האשראי של ויזה, כאשר דוגמה נוספת הינה רשת הסופרמרקטים האמריקאית "קרוג'ס" שחסמה באופן זמני את היכולת לשמש בכרטיסי האשראי שלה בכמה מחנויותה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

בד בבד סובלות חברות האשראי האלו מלחצים גוברים מצד שירותי פינ-טק חדשים כמו "קלרנה" השוודית ו-"אפטרפיי" האוסטרלית המציעות שירותים בדמות "BNPL" (קנה עכשיו, שלם אחר כך) המאפשרים ללקוחותיהם לפרוס את תשלומי הרכישות על פני כמה חודשים, וטרם ידוע מה יעשו חברות אלו על מנת להגביר את יכולת התחרות שלהן בהיבט זה. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
סונדאר פיצאי גוגל GOOGLE
צילום: Eesan1969, Wikipedia
שיחת היום

בזמן שישנתם: התוצאות של ענקיות הטק ואיך הן ישפיעו על השווקים?

גוגל, מיקרוסופט, מטא פרסמו דוחות - איך הדוח ומה המניות עשו אחרי המסחר ואיך זה השפיע על אנבידיה? 

אדיר בן עמי |

שלוש מחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם:אלפאבת (החברה האם של גוגל), מיקרוסופט ומטא, דיווחו אתמול אחרי המסחר על תוצאות הרבעון השלישי של השנה. התגובות בשוק היו מגוונות, כאשר ההשקעות האגרסיביות ב-AI להיות מוקד מרכזי. מניית אלפאבת זינקה בכ-7% במסחר המאוחר, בעוד מניית מטא צנחה בכ-8% ומניית מיקרוסופט ירדה בכ-4%. ההשפעה ניכרה גם במניית אנבידיה, הספקית המובילה של שבבי AI, שמנייתה הוסיפה כ-2% במסחר שלאחר הסגירה, אך כעת באזור האפס, ועדיין מדובר על עלייה של כ-8.5%% בשלושת הימים האחרונים. 

(עדכון עם השלכות על השווקים - טראמפ ושי נפגשו - "מקווה שחתימת הסכם סחר תתרחש בקרוב מאוד")

התמונה הכוללת שמתגלה מהדוחות הללו היא של צמיחה מרשימה בהכנסות, אך גם של אתגרים משמעותיים: ההשקעות האגרסיביות ב-AI ממשיכות להיות מנוע הצמיחה העיקרי, אך הן מגיעות עם עלויות גבוהות, מגבלות קיבולת וחששות מפני תשואה ארוכת טווח. בעוד אלפאבת מציגה תוצאות טובות ואיזון בין השקעות לתשואה על השקעה, מטא ומקרוסופט מחפשות עדיין את "דרך המלך" של השקעות שיניבו תשואה מספקת  

אלפאבת: צמיחה מואצת בענן וב-AI, עם מודל עסקי עמיד ומתרחב

אלפאבת פתחה את גל הדוחות בעוצמה, עם תוצאות שמעבר לציפיות האנליסטים. ההכנסות ברבעון השלישי (יולי-ספטמבר) הגיעו ל-102.3 מיליארד דולר, עלייה של 16% בהשוואה לשנה קודמת, ועלייה של 15% בנטרול שינוי מטבע, ועקפו את התחזיות שעמדו על 99.85 מיליארד דולר. הרווח הנקי זינק ב-33% ל-35 מיליארד דולר, והרווח למניה (EPS) המתואם עמד על 3.10 דולר, לעומת תחזית של 2.33 דולר בלבד. התגובה בשוק הייתה מיידית: המניה טיפסה ב-7.5% במסחר שלאחר השעה, מה שמעיד על אמון מחודש במנהיגותה של אלפאבת בתחום ה-AI. זהו הרבעון הראשון שבו אלפאבת חצתה את רף ה-100 מיליארד דולר בהכנסות רבעוניות.

המנוע העיקרי מאחורי הצמיחה היה יחידת Google Cloud, שהכנסותיה זינקו ב-35% ל-18.5 מיליארד דולר, הרבעון החזק ביותר בתולדותיה. הגידול הזה נובע בעיקר מביקוש גובר לשירותי ענן מבוססי AI, כולל מודלי Gemini המתקדמים, שמשמשים חברות סטארט-אפ ותאגידים גדולים לבניית יישומי AI. אלפאבת דיווחה על גידול של יותר מ-250% בהכנסות ממוצרים גנרטיביים, כאשר חוזים חדשים בתחום זה תורמים ליתרת חוזים בלתי ממומשים של 180 מיליארד דולר, סימן ברור להכנסות יציבות בשנים הקרובות. תחום החיפוש, שנותר עמוד התווך של החברה ומספק כ-60% מההכנסות, הניב 61.2 מיליארד דולר, מעל התחזיות  הודות לשילוב AI בשיפור תוצאות החיפוש, מה שמגביר את זמן השהייה של משתמשים ומגדיל את ההכנסות מפרסום. גם יוטיוב תרמה חלק משמעותי, עם 11.8 מיליארד דולר בהכנסות מפרסום וידאו, עלייה של 20% שמיוחסת להתרחבות בפלטפורמות וידאו קצרות ומבוססות AI. מעבר למספרים, הדוח חשף התקדמות טכנולוגית: Gemini 2.0, שיושק בקרוב, צפוי לשפר את יכולות הרב-מודליות, מה שיאפשר שילוב טוב יותר בין טקסט, תמונה ווידאו – תחומים שכבר מניבים הכנסות נוספות מחברות בתחומי המדיה והפרסום.

אמזון
צילום: reuters
דוחות

אמזון עקפה את הציפיות - המניה מזנקת ב-9%

ענקית המסחר והענן רשמה ברבעון השלישי רווח של 1.95 דולר למניה והכנסות של 180.2 מיליארד דולר, מעל הציפיות. חטיבת AWS זינקה ב־20%, והרווח הנקי קפץ ל־21.2 מיליארד דולר, בין היתר בזכות השקעותיה באנתרופיק ובתחום הבינה המלאכותית

אדיר בן עמי |

אמזון Amazon.com Inc. -3.23% פרסמה את דוחותיה לרבעון השלישי של 2025 והציגה תוצאות חזקות מהצפוי. החברה רשמה רווח למניה של 1.95 דולר, לעומת תחזיות האנליסטים שעמדו על 1.58 דולר, והכנסות של 180.2 מיליארד דולר, מעל הציפיות שעמדו על 177.8 מיליארד דולר. מדובר בצמיחה של 13% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל אשתקד.


הצמיחה נרשמה בכל מגזרי הפעילות של החברה: המכירות בצפון אמריקה עלו ב־11% ל־106.3 מיליארד דולר, במגזר הבינלאומי נרשמה עלייה של 14% ל־40.9 מיליארד דולר, ואילו חטיבת הענן AWS, מנוע הצמיחה המרכזי של אמזון, זינקה ב־20% ל־33 מיליארד דולר, הקצב המהיר ביותר מאז 2022. מנכ"ל החברה, אנדי ג’סי, אמר כי "הבינה המלאכותית ממשיכה להניע שיפורים בכל תחום בעסק שלנו, ואנו רואים ביקוש חסר תקדים הן ב־AWS והן בתשתיות הליבה שלנו".


הרווח התפעולי של אמזון עמד על 17.4 מיליארד דולר, בדומה לשנה שעברה, אך כלל שני חיובים חריגים: 2.5 מיליארד דולר בגין הסדר משפטי עם רשות הסחר הפדרלית (FTC) ו־1.8 מיליארד דולר בהוצאות פיטורים. ללא אותם חיובים, הרווח התפעולי המתואם היה מגיע ל־21.7 מיליארד דולר. הרווח הנקי קפץ ל־21.2 מיליארד דולר, לעומת 15.3 מיליארד דולר ברבעון המקביל, בין היתר הודות לרווחי השקעה של 9.5 מיליארד דולר מהחזקתה בחברת הבינה המלאכותית Anthropic.


בתחום הענן והבינה המלאכותית אמזון רשמה התקדמות ניכרת. החברה הודיעה על השקת Project Rainier, אשכול מחשוב אדיר שמכיל כמעט חצי מיליון שבבי Trainium2, שבבים ייעודיים שפיתחה אמזון בעצמה לטובת הרצת מודלים מתקדמים של Anthropic. בנוסף, הושקו שרתים חדשים המבוססים על שבבי NVIDIA Grace Blackwell, לצד הרחבת שירותי Amazon Bedrock עם מודלים של OpenAI, Anthropic ו־DeepSeek. AWS גם הציגה כלים חדשים למפתחים כמו AgentCore ו־Nova Multimodal Embeddings, שנועדו לשפר את החיפוש והאינטראקציה בין טקסט, תמונות, וידאו וקול.


ביחידת הקמעונאות, אמזון המשיכה להשקיע בהאצת המשלוחים, והרחיבה את שירות ה־Same-Day Delivery לעשרות מדינות וקהילות נוספות בארה"ב. שירות העוזר הקולי Rufus הגיע ל־250 מיליון משתמשים, והחברה מדווחת כי לקוחות המשתמשים בו נוטים להשלים רכישות בתדירות גבוהה יותר. במקביל, אמזון הרחיבה את יכולות ה־AI לסוחרים בפלטפורמה, כאשר יותר מ־1.3 מיליון מוכרים משתמשים כעת בכלים אוטומטיים ליצירת תיאורי מוצרים.