אילון מאסק
צילום: יוטיוב

יורה לה בגלגלים: טסלה צפויה לאבד את השליטה בשוק ה-EV

פולקסוואגן תגיע ליכולת ייצור של 2.6 מיליון רכבים עד 2025, טסלה 2.3 מיליון: החברה מכרה מעל 200 אלף רכבי EV בשנת 2020 (צמיחה של כ-214%), ועוד כ-9 מיליון רכבים נוספים: פולקסוואגן תקים 8 מפעלים לייצור רכבים חשמליים
אור צרפתי | (12)

לאחר שנים בהם שלטה טסלה TESLA INC (סימול:TSLA) ללא עוררין בשוק ה-EV, המתחרה הוותיקה רוצה לחזור למקום הראשון. על פי האנליסטים של UBS- עד שנת 2025 יצרנית הרכב הגדולה בעולם, פולקסוואגן, תתפוס את השליטה. "טסלה אינה עוסקת רק ברכבים חשמליים, היא גם חברת תוכנה חזקה, שהפכה את הרכב למכשיר דיגיטלי. הם מתקדמים היטב בנושא הנהיגה האוטונומית, אך עם כל זה כן... אנחנו הולכים לאתגר את טסלה" אמר מנכ"ל פולקסוואגן. 

סיום שלטונה של טסלה יהווה אבן דרך ענקית עבור היצרנית הגרמנית בדרך להפוך למעצמת רכבים חשמליים. מאז שערוריית מבחני זיהום אוויר בשנת 2015, פולקסוואגן השקיעה כ-35 מיליארד אירו (42 מיליארד דולר) בפיתוח רכבים חשמליים, כלומר אסטרטגיית החברה שמה במקום הראשון את הטכנולוגיה החדשנית ובמעבר מדלקים מזהמים. החברה הדגישה השבוע את גודל השאיפות הללו, כאשר היא צופה למכור יותר משני מיליון רכבים חשמליים עד שנת 2025. עוד הוסיפה החברה כי היא מתכננת להקים מפעלי סוללות עצומים משלה, תעסיק 6.5 אלף מומחי IT, תשיק מערכת הפעלה חדשה ובכך תהפוך לחברת התוכנה השנייה בגדולה באירופה (אחרי SAP). 

ב-UBS אומרים כי החברה מתמקדת בהוזלת מחירי הסוללות בכדי להפוך את שוק ה-EV לנגיש יותר, וכי "השוק לא הצליח להעריך את המהירות בה פולקסוואגן תופסת את מקומה של טסלה, וכמה כסף החברה הגרמנית עומדת להרוויח על ידי העברת כל מגוון המכוניות שבראשותה לרכבים חשמליים לפני שיצרניות רכב גדולות אחרות כמו טויטה וג'נרל מוטורוס יעשו זאת" פרסמו האנליסטים. בבנק השקעות העלו את מחיר היעד של מניית פולקסוואגן בכ-50% ל-300 אירו (358 דולר למניה) והוסיפו כי הם "בטוחים יותר מתמיד שפולקסוואגן תספק למשקיעים את השילוב הייחודי של חברת צמיחה עם ערך. כבר בשנה הבאה, החברה תהפוך ליצרנית ה-EV הגדולה בעולם, יחד עם טסלה."

פולקסוואגן שבבעלותה חברות הרכב פורשה, אאודי, סקודה וסיאט , מכרה 231,600 רכבים חשמליים 100% (לא היברידי)- מחצית ממכירות הרכב של טסלה, אך עליה של 214% משנה לשנה. הצמיחה המהירה צפויה להמשיך, כאשר בעשור הקרוב פולקסוואגן צפויה להשיק כ-70 דגמים חדשים, וכבר בשנת 2022 היא תפעיל 8 מפעלים לרכבים חשמליים שייצרו מגוון רכבים- ממכוניות קטנות, רכבי שטח ועד לסדאן יוקרתית. ב-UBS צופים כי החברה תגיע ליכולת ייצור של 2.6 מיליון רכבים חשמליים עד שנת 2025, בעוד טסלה צופה להגיע ליכולת ייצור של 2.3 מיליון רכבים. במקומות הבאים נמצאות טויטה עם צפי ליכולת ייצור של כ-1.5 מיליון רכבים חשמליים, יונדאי וניסאן עם כמיליון, וג'נרל מוטורס שסוגרת את החמישייה עם כ-800 אלף רכבים. 

היתרונות של פולקסוואגן ברורים, היא יצרנית רכב עוצמתית, שפיתחה את פלטפורמת הייצור המודולרית (MEB) המאפשרת לחברה לעבור במהירות לייצור מספרים עצומים של רכבי EV, תוך צמצום עלויות משמעותי. באמצעות MEB, יצרה פולקסוואגן את הדגם החשמלי הקומפקטי ID3 , שעל פי הערכות הוסיף לעלויות הייצור כ-4000 יורו (4,770 דולר) לעומת הדגם המקביל שמונע ע"י דלק "גולף". אולם UBS צופים כי ירידה חדה בעלות הסוללה, החלק היקר ביותר ברכבים החשמליים, תצמצם את הפער עד שנת 2025. פולקסוואגן הודיעה השבוע כי היא תפתח שישה מפעלי ענק לייצור סוללות עד שנת 2030, ושמה כיעד להקטין את עלויות ייצור הסוללות בכ-50%. מלבד רכבים חשמליים, פולקסוואגן מכרה מעל ל-9 מיליון רכבים בשנת 2020, כלומר יכולת שינוע ולוגיסטיקה שכל חברת רכב חולמות עליו. 

מה המחיר ? למרות התיקון במחיר מניית טסלה, החברה עדיין נסחרת לפי שווי של כ-700 מיליארד דולר. פולקסוואגן לעומת זאת נסחרת לפי שווי של 111 מיליארד דולר. ניתן להסביר את פער השווים בכך שלטסלה יש עדיין עליונות ביכולת ומחיר הסוללות, בתוכנה ובשיעורי הרווחיות על הרכבים החשמליים שלה- לצורך השוואה, יכולה הנהיגה האוטונומית של טסלה עוקפת את זאת של פולקסוואגן בכמה שנים. יחד עם זאת, בעוד שפולקסוואגן ממשיכה לבסס את מעמדה כחברת הרכב הגדולה בעולם, טסלה היא לא חברת רכב. מי שמכיר את איילון מאסק יודע שהוא לא מכוון לפסגה אלא לכוכבים, הרכב החשמלי של טסלה הוא "כרטיס הביקור של החברה", כזה שצפוי לפתוח לה את הדלת אל עבר ביסוס מעמדה כחברת תוכנה ואנרגיה חדשנית- גם בשווקים הללו נמצאים מתחרים חזקים מאד, ולמרות הפוטנציאל העצום שיש לטסלה לגעת בכל חלק בחיינו, הדרך עוד ארוכה והמחיר הנוכחי משקף 100% הצלחה. 

 

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    רונן 18/03/2021 18:38
    הגב לתגובה זו
    לפי הצפי של טסלה היא תגדל ב 50% לפחות בשנים הקרובות, רוב המומכים חושבים שזו הערכה שמרנית
  • 11.
    עידן 18/03/2021 15:23
    הגב לתגובה זו
    צודק.
  • 10.
    אבי 18/03/2021 14:20
    הגב לתגובה זו
    או יבואן שלה ולא כשהוא נמכר ללקוח הסופי.
  • 9.
    ב 2025 טסלה תייצר הרבה יותר מ 2.3 מליון וגם יותר מ 2.6 (ל"ת)
    . 18/03/2021 13:26
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    סקפטי 18/03/2021 11:48
    הגב לתגובה זו
    אני לא מבין מאיפה המספר 2.3 ב2025. טסלה צומחת בכושר הייצור שלה בקצב של כ 50% בשנה ואולי אפילו יותר. רק זה - מביא אותה ל 2.5 מליון ב 2025. (יותר מ 2.3 מליון). נתון זה לבדו, עוד לפני שיפורי כושר הייצור שעשויים להגדיל את הצמיחה ל60% לשנה. בקיצור - הכותב חוטא (כמו רוב האנליסטים) בהערכת חסר של יכולת הצמיחה של טסלה, להערכת יתר של יכולת הצמיחה של התעשייה המסורתית.
  • 7.
    אילון 18/03/2021 09:46
    הגב לתגובה זו
    ואז וולקסווגן תבין את עוצמת החבטה שהיא תקבל מטסלה. טסלה תכה את יצרני הרכב הגרמנים במגרש הביתי שלהם ביכולת הייצור, בעלות הייצור ובטיב המוצר. על הטכנולוגיה ברכבים של טסלה אני עדיין לא מדבר....
  • 6.
    טסלאי 18/03/2021 09:38
    הגב לתגובה זו
    וטסלה אמרו שהם ייצרו 20 מיליון רכבים ב-2030, ו-7 מיליון ב-2025. אז איך בדיוק טסלה מאבדת את ההובלה לפולקסוואגן עמוסת החובות (180 מליארד יורו חובות)???
  • 5.
    אנשים מעריצים גרמנים. אולי זה אומר עליהם משהו. (ל"ת)
    אייל 18/03/2021 08:07
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    כתבה מעולה. תודה (ל"ת)
    זאב 18/03/2021 05:44
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    כפיר 18/03/2021 02:17
    הגב לתגובה זו
    פשוט חרטה של מגדת עתידות
  • 2.
    זויני 17/03/2021 23:02
    הגב לתגובה זו
    כשכסף לא שווה כלום, הוא מחפש תשואה בכל מקום, גם בכוכבים
  • 1.
    נתי 17/03/2021 22:29
    הגב לתגובה זו
    החברה שאוכלת דיזל למחייאתה, שורפת חמצן בטורבו, החברה ששקרה לגבי צריכת דלק וזיהום, היא תנצח את טסלה? הצחקתם אותי.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.