אילון מאסק
צילום: יוטיוב

יורה לה בגלגלים: טסלה צפויה לאבד את השליטה בשוק ה-EV

פולקסוואגן תגיע ליכולת ייצור של 2.6 מיליון רכבים עד 2025, טסלה 2.3 מיליון: החברה מכרה מעל 200 אלף רכבי EV בשנת 2020 (צמיחה של כ-214%), ועוד כ-9 מיליון רכבים נוספים: פולקסוואגן תקים 8 מפעלים לייצור רכבים חשמליים
אור צרפתי | (12)

לאחר שנים בהם שלטה טסלה TESLA INC (סימול:TSLA) ללא עוררין בשוק ה-EV, המתחרה הוותיקה רוצה לחזור למקום הראשון. על פי האנליסטים של UBS- עד שנת 2025 יצרנית הרכב הגדולה בעולם, פולקסוואגן, תתפוס את השליטה. "טסלה אינה עוסקת רק ברכבים חשמליים, היא גם חברת תוכנה חזקה, שהפכה את הרכב למכשיר דיגיטלי. הם מתקדמים היטב בנושא הנהיגה האוטונומית, אך עם כל זה כן... אנחנו הולכים לאתגר את טסלה" אמר מנכ"ל פולקסוואגן. 

סיום שלטונה של טסלה יהווה אבן דרך ענקית עבור היצרנית הגרמנית בדרך להפוך למעצמת רכבים חשמליים. מאז שערוריית מבחני זיהום אוויר בשנת 2015, פולקסוואגן השקיעה כ-35 מיליארד אירו (42 מיליארד דולר) בפיתוח רכבים חשמליים, כלומר אסטרטגיית החברה שמה במקום הראשון את הטכנולוגיה החדשנית ובמעבר מדלקים מזהמים. החברה הדגישה השבוע את גודל השאיפות הללו, כאשר היא צופה למכור יותר משני מיליון רכבים חשמליים עד שנת 2025. עוד הוסיפה החברה כי היא מתכננת להקים מפעלי סוללות עצומים משלה, תעסיק 6.5 אלף מומחי IT, תשיק מערכת הפעלה חדשה ובכך תהפוך לחברת התוכנה השנייה בגדולה באירופה (אחרי SAP). 

ב-UBS אומרים כי החברה מתמקדת בהוזלת מחירי הסוללות בכדי להפוך את שוק ה-EV לנגיש יותר, וכי "השוק לא הצליח להעריך את המהירות בה פולקסוואגן תופסת את מקומה של טסלה, וכמה כסף החברה הגרמנית עומדת להרוויח על ידי העברת כל מגוון המכוניות שבראשותה לרכבים חשמליים לפני שיצרניות רכב גדולות אחרות כמו טויטה וג'נרל מוטורוס יעשו זאת" פרסמו האנליסטים. בבנק השקעות העלו את מחיר היעד של מניית פולקסוואגן בכ-50% ל-300 אירו (358 דולר למניה) והוסיפו כי הם "בטוחים יותר מתמיד שפולקסוואגן תספק למשקיעים את השילוב הייחודי של חברת צמיחה עם ערך. כבר בשנה הבאה, החברה תהפוך ליצרנית ה-EV הגדולה בעולם, יחד עם טסלה."

פולקסוואגן שבבעלותה חברות הרכב פורשה, אאודי, סקודה וסיאט , מכרה 231,600 רכבים חשמליים 100% (לא היברידי)- מחצית ממכירות הרכב של טסלה, אך עליה של 214% משנה לשנה. הצמיחה המהירה צפויה להמשיך, כאשר בעשור הקרוב פולקסוואגן צפויה להשיק כ-70 דגמים חדשים, וכבר בשנת 2022 היא תפעיל 8 מפעלים לרכבים חשמליים שייצרו מגוון רכבים- ממכוניות קטנות, רכבי שטח ועד לסדאן יוקרתית. ב-UBS צופים כי החברה תגיע ליכולת ייצור של 2.6 מיליון רכבים חשמליים עד שנת 2025, בעוד טסלה צופה להגיע ליכולת ייצור של 2.3 מיליון רכבים. במקומות הבאים נמצאות טויטה עם צפי ליכולת ייצור של כ-1.5 מיליון רכבים חשמליים, יונדאי וניסאן עם כמיליון, וג'נרל מוטורס שסוגרת את החמישייה עם כ-800 אלף רכבים. 

היתרונות של פולקסוואגן ברורים, היא יצרנית רכב עוצמתית, שפיתחה את פלטפורמת הייצור המודולרית (MEB) המאפשרת לחברה לעבור במהירות לייצור מספרים עצומים של רכבי EV, תוך צמצום עלויות משמעותי. באמצעות MEB, יצרה פולקסוואגן את הדגם החשמלי הקומפקטי ID3 , שעל פי הערכות הוסיף לעלויות הייצור כ-4000 יורו (4,770 דולר) לעומת הדגם המקביל שמונע ע"י דלק "גולף". אולם UBS צופים כי ירידה חדה בעלות הסוללה, החלק היקר ביותר ברכבים החשמליים, תצמצם את הפער עד שנת 2025. פולקסוואגן הודיעה השבוע כי היא תפתח שישה מפעלי ענק לייצור סוללות עד שנת 2030, ושמה כיעד להקטין את עלויות ייצור הסוללות בכ-50%. מלבד רכבים חשמליים, פולקסוואגן מכרה מעל ל-9 מיליון רכבים בשנת 2020, כלומר יכולת שינוע ולוגיסטיקה שכל חברת רכב חולמות עליו. 

מה המחיר ? למרות התיקון במחיר מניית טסלה, החברה עדיין נסחרת לפי שווי של כ-700 מיליארד דולר. פולקסוואגן לעומת זאת נסחרת לפי שווי של 111 מיליארד דולר. ניתן להסביר את פער השווים בכך שלטסלה יש עדיין עליונות ביכולת ומחיר הסוללות, בתוכנה ובשיעורי הרווחיות על הרכבים החשמליים שלה- לצורך השוואה, יכולה הנהיגה האוטונומית של טסלה עוקפת את זאת של פולקסוואגן בכמה שנים. יחד עם זאת, בעוד שפולקסוואגן ממשיכה לבסס את מעמדה כחברת הרכב הגדולה בעולם, טסלה היא לא חברת רכב. מי שמכיר את איילון מאסק יודע שהוא לא מכוון לפסגה אלא לכוכבים, הרכב החשמלי של טסלה הוא "כרטיס הביקור של החברה", כזה שצפוי לפתוח לה את הדלת אל עבר ביסוס מעמדה כחברת תוכנה ואנרגיה חדשנית- גם בשווקים הללו נמצאים מתחרים חזקים מאד, ולמרות הפוטנציאל העצום שיש לטסלה לגעת בכל חלק בחיינו, הדרך עוד ארוכה והמחיר הנוכחי משקף 100% הצלחה. 

 

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    רונן 18/03/2021 18:38
    הגב לתגובה זו
    לפי הצפי של טסלה היא תגדל ב 50% לפחות בשנים הקרובות, רוב המומכים חושבים שזו הערכה שמרנית
  • 11.
    עידן 18/03/2021 15:23
    הגב לתגובה זו
    צודק.
  • 10.
    אבי 18/03/2021 14:20
    הגב לתגובה זו
    או יבואן שלה ולא כשהוא נמכר ללקוח הסופי.
  • 9.
    ב 2025 טסלה תייצר הרבה יותר מ 2.3 מליון וגם יותר מ 2.6 (ל"ת)
    . 18/03/2021 13:26
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    סקפטי 18/03/2021 11:48
    הגב לתגובה זו
    אני לא מבין מאיפה המספר 2.3 ב2025. טסלה צומחת בכושר הייצור שלה בקצב של כ 50% בשנה ואולי אפילו יותר. רק זה - מביא אותה ל 2.5 מליון ב 2025. (יותר מ 2.3 מליון). נתון זה לבדו, עוד לפני שיפורי כושר הייצור שעשויים להגדיל את הצמיחה ל60% לשנה. בקיצור - הכותב חוטא (כמו רוב האנליסטים) בהערכת חסר של יכולת הצמיחה של טסלה, להערכת יתר של יכולת הצמיחה של התעשייה המסורתית.
  • 7.
    אילון 18/03/2021 09:46
    הגב לתגובה זו
    ואז וולקסווגן תבין את עוצמת החבטה שהיא תקבל מטסלה. טסלה תכה את יצרני הרכב הגרמנים במגרש הביתי שלהם ביכולת הייצור, בעלות הייצור ובטיב המוצר. על הטכנולוגיה ברכבים של טסלה אני עדיין לא מדבר....
  • 6.
    טסלאי 18/03/2021 09:38
    הגב לתגובה זו
    וטסלה אמרו שהם ייצרו 20 מיליון רכבים ב-2030, ו-7 מיליון ב-2025. אז איך בדיוק טסלה מאבדת את ההובלה לפולקסוואגן עמוסת החובות (180 מליארד יורו חובות)???
  • 5.
    אנשים מעריצים גרמנים. אולי זה אומר עליהם משהו. (ל"ת)
    אייל 18/03/2021 08:07
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    כתבה מעולה. תודה (ל"ת)
    זאב 18/03/2021 05:44
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    כפיר 18/03/2021 02:17
    הגב לתגובה זו
    פשוט חרטה של מגדת עתידות
  • 2.
    זויני 17/03/2021 23:02
    הגב לתגובה זו
    כשכסף לא שווה כלום, הוא מחפש תשואה בכל מקום, גם בכוכבים
  • 1.
    נתי 17/03/2021 22:29
    הגב לתגובה זו
    החברה שאוכלת דיזל למחייאתה, שורפת חמצן בטורבו, החברה ששקרה לגבי צריכת דלק וזיהום, היא תנצח את טסלה? הצחקתם אותי.
Lakera  מייסדי  (Lakera )Lakera מייסדי (Lakera )

צ'ק פוינט רוכשת חברה לאבטחת ה-AI ב-300 מיליון דולר; מצפה להיות מובילה בתחום

רכישה לא סטנדרטית של צ'ק פוינט - חברה שוויצרית בולטת באבטחת מידע ב-AI עם 70 עובדים (11 דוקטורים); ההכנסות בשלב זה עדיין נמוכות - הפוטנציאל גבוה

רן קידר |
נושאים בכתבה צ'ק פוינט AI

צ׳ק פוינט מודיעה על רכישה לא שגרתית כדי להיכנס לעולם ה-AI Secuirty הצומח מאוד. על פי ההערכות היא תשלם כ-300 מיליון דולר עבור Lakera.AI, אחת מהחברות המובילות בעולם לאבטחת יישומי Agentic AI. 

צ׳ק פוינט סבורה שהיא תוכל לייצר סטנדרט חדש באבטחת AI, עם הגנה מקצה לקצה על כלל מערכות ה-AI הפועלות בארגון, וכך תאפשר לארגונים ברחבי העולם לאמץ טכנולוגיות AI בצורה מאובטחת ובקנה מידה רחב. 

חברת Lakera.AI, שנוסדה בשנת 2021 על ידי מומחי AI יוצאי Google ו-Meta, נבנתה במיוחד עבור סביבות AI, עם אבטחה בזמן אמת ומחקר מתקדם בליבת הפעילות שלה. החברה מספקת הגנה על LLMs, סוכני AI ו-MCP, ומפעילה מרכזי מחקר ופיתוח בציריך ובסן פרנסיסקו. ל-Lakera כ-70 עובדים, מהם 11 בעלי תואר דוקטור. 

הפלטפורמה של Lakera.AI משלבת הגנה מתקדמת בזמן אמת עם בדיקות תקיפה מתמשכות (Red Teaming), ומונעת פעולות לא מורשות או חריגות תוך כדי פעילות ה-AI. שני הפתרונות המרכזיים שלה, Lakera Red ו-Lakera Guard, מספקים הערכות מצב לפני פריסה ואכיפה בזמן אמת, כדי להגן על LLMs, סוכני AI וזרימות עבודה מולטי-מודליות. החברה פיתחה את פלטפורמת אבטחת מערכות Gandalf AI, שנחשב לאחד מפרויקטי ה-Red teaming הגדולים בעולם ה-AI, עם למעלה מ-80 מיליון נקודות נתונים של תקיפות. הפלטפורמה משמשת ככלי מחקרי ואנליטי להבנת נקודות תורפה במערכות AI. כל זה מאפשר מערך הגנה מתפתח שמקדים את האיומים החדשים בעידן ה-AI, ומספק לארגונים את הביטחון הדרוש לשימוש בטכנולוגיות AI בקנה מידה רחב. Lakera משרתת לקוחות מ-Fortune 500 ברחבי העולם, ותומכת ביותר מ-100 שפות. 

עם השלמת הרכישה, מטה Lakera בציריך יהפוך למרכז המחקר והפיתוח הגלובלי של צ׳ק פוינט בתחום אבטחת AI. המרכז החדש יפעל לצד מרכז הפיתוח בתל אביב, וישמש מוקד לפיתוח טכנולוגיות מתקדמות ולהובלת חדשנות בתחום אבטחת ה-AI – וימצב את צ׳ק פוינט כמובילה עולמית בהגנה על ארגונים מבוססי AI ובעיצוב עתיד אבטחת ה-AI.

ג'נסן הואנג מנכ״ל אינבידה בסין, צילום: רשתות חברתיותג'נסן הואנג מנכ״ל אינבידה בסין, צילום: רשתות חברתיות

הביקוש לשבב החדש של אנבידיה בסין מאכזב

ענקיות הטק הסיניות לא מגלות עניין רב בשבב החדש של אנבידיה המיועד לשוק הסיני, במה שמסתמן כהשקה חלשה לאנבידיה; ברקע שיחות הסחר בין ארה"ב וסין עשויות לשנות את התמונה במידה ויגיעו להסכמות בנוגע למכירת שבבים מתקדמים לסין

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אנבידיה סין

ההשקה של שבב הבינה המלאכותית החדש של אנבידיה NVIDIA Corp. -1.61%  , RTX6000D, שנבנה במיוחד לשוק הסיני, לא מעוררת התלהבות בקרב ענקיות הטכנולוגיה המקומיות. על פי מקורות המעורים בשיחות הרכש, החברות רואות בו יקר מדי ביחס לביצועים שהוא מספק, וחלקן כלל לא הזמינו אותו.

בדיקות שערכו כמה מהחברות הצביעו על כך שהביצועים של השבב נופלים מאלו של ה-RTX5090, שבב עוצמתי שנאסר לייצוא לסין אך עדיין זמין בשוק האפור בפחות ממחצית מהמחיר. מחיר ה-RTX6000D עומד על כ-50 אלף יואן (כ-7,000 דולר).

ה-RTX6000D מבוסס על ארכיטקטורת Blackwell החדשה של אנבידיה, עם זיכרון GDDR וקצב העברת נתונים של 1,398 ג׳יגה־בייט לשנייה, מתחת לרף של 1.4 טרה־בייט שהציבה ארה״ב במגבלות מאפריל. הוא פותח בין היתר כדי למלא את החלל שהותיר ה-H20, שנאסר למכירה באפריל לפני שהאיסור בוטל. ה-H20, שמחירו בין 10,000 ל-12,000 דולר, מבוסס על ארכיטקטורת Hopper הישנה יותר אך מציע רוחב פס גבוה בהרבה של 4 טרה־בייט לשנייה.

חברות כמו עליבאבא Alibaba 2.64%  , טנסנט ובייטדאנס ממתינות להבהרות אם יוכלו לקבל את שבב ה-H20 של אנבידיה, שמחירו נע בין 10-12 אלף דולר אך מציע ביצועים גבוהים יותר, וטרם חזר להישלח למרות שקיבל ביולי אישור מחודש מהאמריקאים. החברות אף תולות תקווה בשבב ה-B30A החזק בהרבה, שצפוי לספק פי שישה ביצועים מה-H20, אך עדיין לא קיבל אישור ייצוא מוושינגטון.

הביקוש הפושר עומד בניגוד לתחזיות האופטימיות של אנליסטים, כאשר ג'יי.פי מורגן צפו באוגוסט שיימכרו כ-1.5 מיליון יחידות במחצית השנייה של השנה, בעוד מורגן סטנלי העריכו ביולי כי יהיו בידי אנבידיה כ-2 מיליון יחידות בצנרת. לפי אחד המקורות, אנבידיה החלה השבוע לשלוח את השבב החדש.

דובר אנבידיה ציין כי השוק תחרותי, והחברה מציעה את המוצרים הטובים ביותר שהיא יכולה.