אמריקן אקספרס שילשה את ההפרשות להפסדי אשראי
חברת האשראי הודיעה כי היא סובלת מירידה משמעותית בהיקף השימוש בכרטיסי אשראי בשל הסגר והן בשל עלייה בסיכון של תיק האשראי הקיים שלה. המניה מגיבה בירידות מתונות
וירוס הקורונה עושה רע לעסקים, זה ברור וחברות כרטיסי האשראי הן מהנפגעות המרכזיות ממנו. לחברות כרטיסי אשראי יש שני מרכזי רווח מרכזיים: עמלות מבתי עסק שנגבות כאחוז מהשימוש בהם והמרכז השני הוא אשראי צרכני.
התפשטות וירוס הקורונה גרמה לשתי מגמות בתחום: המגמה הראשונה היא עלייה בביקושים להלוואות ובמקביל ירידה ביכולת של הצרכנים להחזיר את ההלוואות שכבר נטלו בשל הוצאה כפויה לחופשה ללא תשלום והערכות כי חלק מהעובדים כבר לא יחזרו למקום עבודתם.
אמריקן אקספרס (סימול:AXP) נפגעה ברבעון הראשון של השנה בשני הסיגמנטים האלה היא נאלצה להפריש סכומים גבוהים מאוד לחובות מסופקים כך שהם משקפים את הסיכון הגובר ליכולת של החברה לגבות הלוואות שנתנה בעבר כשבמקביל נרשמה ירידה חדה בהיקף העסקאות בכרטיסי אשראי בתקופה האחרונה וכדי להתמודד עם הירידה הזו, היא נאלצה לחתוך את העמלות שהיא גובה מבתי עסק. נראה לפחות בשלב זה, כי המשקיעים אינם מפנימים את הסיכון ההולך ועולה בהשקעה בחברות כרטיסי האשראי ומניית אמריקןם אקספרס יורדה בשיעור נמוך מ-1% לאחפר פרסום הדוחות הכספיים.
כאמור, אמריקן אקפרס דיווחה על תוצאות הרבעון הראשון של השנה שהושפעו מהידרדרות המצב הכלכלי בשל התפשטות וירוס הקורונה. החברה דיווחה על הכנסות של 10.3 מיליארד דולר לעומת תחזיות האנליסטים שצפו הכנסות של 10.71 מיליארד דולר.
- מניית היום: אמריקן אקספרס מכה את התחזית: המניה מזנקת 4.8%
- מנכ"ל אמריקן אקספרס: "הלקוחות ממשיכים לצרוך"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נתון חשוב שפרסמה החברה הוא היקף ההפרשה שלה לחובות מסופקים ששולש ברבעון החולף ל-2.62 מיליארד דולר 809 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. רווחי החברה נחתכו בלא פחות מ-76% בהשוואה לרווחים ברבעון המקביל אשתקד. הרווחים ברבעון הראשון של 2020 הסתכמו ב-367 מיליון דולר שהם 41 סנט למניה לעומת רווחים של 1.8 דולר למניה ברבעון המקביל אשתקד ותחזיות האנליסטים שצפו רווחים של 1.46 דולר למניה.
הרווח המתואם של החברה הסתכם ברבעון הראשון של השנה ב-1.98 דולר למניה, גבוה מתחזיות האנליסטים שצפו רווח מתואם של 1.75 דולר למניה.

מה צפוי ב-S&P 500 - האם יצא מספיק אוויר מהבלון?
לאחרונה נערכנו ליציאת אוויר מוול סטריט ואוויר אכן יצא. השאלה האם יצא מספיק? הנה התובנות שלנו
ובכן, הגענו ליעד הפיבונאצ׳י הראשון לירידה באזור ה-6480, מבחינה סטטיסטית התנודה למטה הייתה קיצונית וביום שישי היה יום היפוך (סגירה חיובית מעל הפתיחה) כך שיש סיכוי שלטווח הקצר נושפי האוויר ירגעו. שבירה של 6480 תלמד על 6200 כעל היעד הבא. איתות חיובי יהיה מעל 6720.
6480-6720 הם לפיכך גבולות המעקב שלנו לתחילת שבוע המסחר ומפה נמשיך.
מה אומרות המניות המופלאות
הגם שמבחינתי תשומת הלב המוגברת למניות ה״מופלאות״ היא בעיקר עניין למערכת היחסים בין תקשורת פיננסית לקוראים (שכן יש מלא מניות מעניינות לתיק) אז שמבחינת אומדן סיכויי השוק לעלות או לרדת יש לניתוח המצרפי שלהן משמעות. נעבור עליהן ביחד ונסכם.
- AAPL: מצב טכני מורכב שכן היא ברמת שיא אבל יש אופטימיות כל עוד מעל 260. שם אותה בצד הירוק בינתיים.
- הנאסד״ק קפץ ב-2.7%; אלפאבית זינקה ב-6%, טסלה עם 7%, ברודקום טסה ב-11%
- לקראת שבוע מסחר קצר ועמוס - מה חושבים האנליסטים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- AMZN: מעל רמת תמיכה ואין סיבה שלא תהיה בצד הירוק כרגע.
הסלמה בין יפן לסין, קרדיט: גרוקסין מגבירה לחץ כלכלי על יפן: הפחתת טיסות כתגובה למתיחות סביב טייוואן
צעד מדיני-כלכלי שמשפיע על תעופה, תיירות ושרשרות אספקה - רקע היסטורי, השלכות מיידיות והסלמה אסטרטגית וגם - איך התפתח העימות בין סין ויפן - כל השלבים
בעוד המתיחות הדיפלומטית בין בייג'ינג לטוקיו הולכת ומחריפה, פרסמה סין הנחיה רשמית לחברות התעופה שלה להפחית באופן משמעותי את מספר הטיסות ליפן, והמהלך ייכנס לתוקף מיידי ויימשך עד מרץ 2026. הצעד, שמגיע על רקע הצהרותיה של ראש ממשלת יפן, סאנאה טקאיצ'י, בנוגע להתערבות צבאית אפשרית במקרה של פלישה סינית לטייוואן, משלב אלמנטים של לחץ מדיני עם השלכות כלכליות ישירות. על פי דיווחים מניקיי אסיה והגרדיאן, כבר בוטלו מאות אלפי כרטיסי טיסה, וההערכות הן שהנזק הכלכלי ליפן עשוי להגיע ל-1.2 מיליארד דולר עד סוף 2025, עם פוטנציאל להפסדים של עד 9 מיליארד דולר אם המגמה תימשך.
ההנחיה, שפורסמה על ידי רשות התעופה האזרחית הסינית (CAAC), מחייבת את החברות להקטין את תדירות הטיסות ב-20% עד 30% במסלולים מרכזיים, כגון סיאנגהאי-אוסקה וצ'ונגצ'ינג-טוקיו. חברות כמו אייר צ'יינה, צ'יינה איסטרן וצ'יינה סאדרן איירליינס קיבלו הוראה ליישם את השינויים לעת עתה, עם שיקול דעת פנימי בבחירת המסלולים שייפגעו. המועד - משלהי נובמבר 2025 ועד מרץ 2026 - תואם את תקופת המעבר בין לוחות הזמנים העונתיים של התעופה, מה שמעיד על כוונה להאריך את ההגבלה מעבר לחגי השנה החדשה, תקופה קריטית לתיירות בין המדינות. על פי נתונים מהשוק הסיני, כבר בנובמבר לבדו בוטלו כ-32% מכרטיסי הטיסה ליפן, המהווים כ-500,000 כרטיסים, והחברות מציעות החזרים מלאים ללא קנסות, מה שמעודד ביטולים נוספים.
הרקע הדיפלומטי: הצהרות טקאיצ'י והתגובה הסינית
הרקע הדיפלומטי לעניין נעוץ בהצהרותיה של טקאיצ'י, שמונה לראש הממשלה הראשונה אישה בתולדות יפן באוקטובר 2025. במהלך ועידת הפרלמנט היפני ב-7 בנובמבר, היא אמרה כי "יפן תשקול התערבות צבאית אם סין תנסה לפלוש לטייוואן, כחלק מהאינטרסים האסטרטגיים שלנו באזור". הדברים, שפורסמו גם ב-CNN ובחוות'ם האוס, נתפסו בביג'ינג כהסלמה ישירה, שכן הם מחזקים את הברית היפנית-אמריקאית סביב טייוואן. סין, שרואה בטייוואן חלק בלתי נפרד משטחה, הגיבה מיידית: משרד החוץ הסיני זימן את השגריר היפני להוקעה, והנחה את אזרחיה להימנע מטיולים ליפן עקב "סיכונים ביטחוניים". כתוצאה מכך, אתרי הזמנות סיניים כמו Ctrip דיווחו על ירידה של 80% בהזמנות ליפן לשארית השנה. להרחבה: סין מזהירה את אזרחיה: הימנעו מנסיעות ליפן על רקע מתיחות סביב טייוואן.
מבחינה כלכלית, ההשפעה על יפן חמורה במיוחד. סין היא מקור התיירות הגדול ביותר של יפן, עם כ-10 מיליון מבקרים בשנה טרום-מגפה, והוצאותיהם מהוות כ-20% מסך ההכנסות מתיירות. על פי הערכות של China Trading Desk, שצוטטו ב-Dim Sum Daily, יפן עלולה לאבד 1.2 מיליארד דולר בהוצאות תיירים סינים עד סוף 2025, בעיקר בתחומי האירוח
- האי הקטן שעלול להצית מלחמת עולם שלישית; כל התרחישים
- יפן מציבה טילים באי ליד טייוואן ומחריפה את ההיערכות מול סין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
, הקמעונאות והפנאי. עסקים באוסקה ובטוקיו, שתלויים בתיירים סינים, כבר מדווחים על ביטולים המוניים: חברת התיירות East Japan International Travel Service איבדה 80% מההזמנות לנובמבר-דצמבר. אם ההגבלה תימשך עד 2026, ההפסדים הכוללים עשויים להגיע ל-9 מיליארד דולר, דבר שיחייב את יפן לגוון מקורות תיירות - אולי דרך אירופה או דרום-מזרח אסיה - אך זה ייקח זמן ויישפיע על תעשיות מקומיות.
