אסיה איבדה גובה יום חמישי ברציפות; שנחאי התחזקה לקראת הסיום
השווקים במזרח הרחוק ירדו זה היום החמישי ברציפות, רצף הירידות הארוך ביותר מאז מאי. על המסחר העיב הסנטימנט השלילי שנרשם אמש בסיום המסחר בוול סטריט ומהחששות מהחמרה בהאטה הכלכלית בעולם בכלל ובאסיה וסין בפרט, אשר עלולה להשפיע לרעה על תוצאותיהן הכספיות של החברות.
עם סיום המסחר, הניקיי היפני איבד 0.08%. מדד הקוספי ירד 0.17% ואוסטרליה השילה 0.04%. ההאנג סנג לעומתם התחזק 0.12% לקראת סוף המסחר ומדד שנחאי הוסיף 0.5%.
במסחר המשיכו לעמוד במרכז דברי ראש ממשלת סין, וואן ג'יאבאו, מאתמול שהעדיפות העליונה של ממשלת סין כעת היא לייצב את הצמיחה הכלכלית, כאשר המדיניות תכלול הפחתת מס החברות ועוד השקעות ממוקדות מטרה.
ביום שישי הקרוב צפויים להתפרסם נתוני הצמיחה בסין לרבעון השני והשוק ממתין להם בעצבנות. לדיברי ג'יאבאו :סין צריכה לשמר רמה מסויימת של צמיחה כלכלית על מנת שתוכל לספק את היסודות להתפתחות כלכלית וחברתית, כולל שיפור בתנאי המחייה של האנשים". לדברי רה"מ הסיני הפחתת המס לחברות קטנות מגדיל את ההשקעה הפרטית וכי עוד הוצאות בתחומי המחקר והפיתוח הן בין הדברים שבהן מתמקדת הממשלה. הצמיחה בסין ברבען הראשון של 2012 הסתכמה ב-8.1% כעת צופה הקונצנזוס כי הצמיחה ברבעון השני תסתכם רק ב-7.5%.
השוק האסיאתי מושפע משפע נתונים שפורסמו בסין לאחרונה, כגון נתוני הסחר שהצביעו על התמתנות משמעותית ביבוא שמצביעה על חולשה בביקושים המקומיים בנוסף על עלייה מתונה מהצפי ביצוא שמצביע על ירידה בביקושים העולמיים. נזכיר כי ממשלת סין הפחיתה את הריבית פעמיים תוך פחות מחודש במטרה לעודד את הפעילות הכלכלית במדינה.
מניות הבנקאות הסיניות בלטו בירידות, בנק הבנייה איבד 2.9% ובנק התעשייה והמסחר נפל 1.9%. ביפן בלטו מניות יצרניות האלקטרוניקה סוני ושארפ איבדו 2.2% ו-1.6% בהתאמה. בין יצרניות המכוניות בלטה מאזדה שנפלה 2%.
כלכלני סיטיגרופ הביעו חשש כי תוצאותיה של ענקית הכרייה BHP ביליטון יפגעו על רקע ההאטה בביקושים לברזל בסין. מגזר נוסף שסופג היום פגיעה הוא מגזר יצרניות השבבים לאחר שאמש נרשמו ירידות חדות במניות המגזר בארה"ב ובראשן AMD ואינטל.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.
