בינה מלאכותית
צילום: טוויטר
מהפכת ה-AI

המרוץ לשבב המושלם: מי תשלוט בעידן ה-AI?

מהפכת הבינה המלאכותית נמצאת בכל מקום, אך מלבד אנבידיה שהפכה לשם נרדף לטכנולוגיה שמבקשת לשנות את העולם, ישנם לא מעט חברות שעשוית להנות ממנה; מי החברות שעומדות בצומת המרכזי ואילו תחומים עשויים להיות אטרקטיביים?

קוסטה פיגלין | (3)

בנובמבר 2022 השיקה חברה אנונימית יחסית באותה עת בשם Open AI, צ'טבוט חדש ומתקדם בשם ChatGPT. מהר מאוד התבהר שלא מדובר בעוד מוצר רנדומלי אלא בפריצת דרך אמיתית וברגע שסימן את תחילתה של מהפכת ה-AI.


בוועידת ההשקעות של ביזפורטל יתארחו מומחי השקעות שידברו בין היתר על הבינה המלאכותית, על הסקטורי והמניות שצפוים ליהנות מהבינה המלאכותית - לפרטים והרשמה.


כשלושה חודשים לאחר אותו אירוע, פרסמה חברת השבבים אנבידיה NVIDIA Corp. את דוחותיה הכספיים לרבעון הרביעי של שנת 2022. התוצאות היו גבוהות משמעותית מציפיות השוק וסימנו את שריקת הפתיחה למרוץ חימוש בשבבים מתקדמים וכוח מחשוב של חברות הטכנולוגיה וספקיות תשתית הענן הגדולות. מאז אותו דו"ח לפני קצת פחות משנתיים ועד היום, עלתה מניית אנבידיה בכ-620%. מה שמדהים לא פחות הוא שבמהלך אותה תקופה המכירות צמחו כמעט פי 5 והרווח למניה צמח ללמעלה מפי 10. כאמור, אנבידיה היא ללא ספק אחת המרוויחות הבולטות ביותר מהמרוץ ל-AI אך ככל שהתחום מתפתח ומתבגר יש חברות וסקטורים נוספים שצפויים להרוויח מהמגמה.


תחום נוסף שצובר תאוצה ומושך תשומת לב רבה של משקיעים לאחרונה הוא שבבי ASIC, ראשי תיבות של Application Specific Integrated Circuit או בתרגום לעברית מעגל משולב תלוי יישום. מדובר בשבבים מותאמים אישית שמפתחות חברות הטכנולוגיה הגדולות ונועדו למלא צורך ספציפי ייעודי בתהליכי העבודה שלהן. השימוש בשבב מייצור עצמי במקום במוצר מדף מוזיל את העליות, מוריד את התלות שלהן באנבידיה  ולעיתים אף עוזר להן לשפר ביצועים מכיוון שהוא מותאם באופן ייעודיי לצרכים הספציפיים של המערכת. החיסרון בסוג זה של שבבים הוא זמן פיתוח ארוך ויקר יחסית ורמת גמישות נמוכה מבחינת היכולת להשתמש בהם לצרכים אחרים מהייעוד המקורי במקרה הצורך.


שתי חברות שנהנות מהמגמה הזאת הן מארוול Marvell Technology Group Ltd. -5.72%  וברדקום Broadcom -0.63%  שעוסקות בתכנון השבבים עבור חברות הענן. לגוגל יש שיתוף פעולה ארוך טווח עם ברדקום בשבבי ה-TPU שלה ואילו אמזון הודיעה לאחרונה על חוזה רב שנתי עם מארוול לפיתוח שבבים ייעודיים ל-AWS. כמו כן גם מיקרוסופט, אפל ומטא כמו גם חברות ענק אחרות פועלות לתכנון וייצור שבבים עצמאיים וסביר שישתפו פעולה עם אחת משתי החברות בתהליך.


קוסטה פייגלין. קרדיט - מגדל


חברה נוספת שנהנית ממהפכת ה-AI היא חברת TSMC הטאיוואנית, יצרנית השבבים הגדולה בעולם, שמפעילה מפעלי ייצור בהם מיוצרים השבבים המתקדמים ביותר. בין לקוחותיה נמנות אינטל, אנבידיה, קוואלקום, אפל ו-AMD. במקביל לביקוש הגבוה לשבבים מתקדמים עקב מהפכת ה-AI שמטיב עם עסקיה,  החברה נהנית גם מבעיות ניהוליות וחולשה אצל המתחרה העיקרית שלה, חברת סמסונג הקוריאנית וכמו כן משינוי אסטרטגי של אינטל שיוצאת מתחום היציקה ואף מעבירה חלק מהייצור העצמי שלה למפעלי TSMC. המגמות הללו בדינמיקה התחרותית הביאו בשנתיים האחרונות את TSMC למעמד סמי מונופוליסטי בתחום הייצור המתקדם.

קיראו עוד ב"גלובל"


חברות נוספות שצפויות להנות מה-AI ככל שהתעשייה מתפתחת הן חברות התוכנה הגדולות שמשיקות אפליקציות ושירותים שמבוססים על יכולות AI ויכולים ליעל תהליכי עבודה עבור לקוחותיהן ולחסוך בעלויות כוח אדם. דוגמא לחברה כזאת היא CRM Salesforce.com -1.49%    שהשיקה לאחרונה מוצר בשם Agentforce שמאפשר ללקוחות שלה (לדוגמא ספקי תקשורת) להגדיר באופן מותאם אישית את הסדר הפעולות הנדרש בעת פניית לקוח למרכז שירות, הסוכן הווירטואלי יודע לטפל באופן מלא במגוון רחב של תרחישים בצורה עצמאית וללא מגע אדם. הסוכן גם יכול לתמוך בזמן אמת בשירות הלקוחות האנושי, בסוכני מכירות ועוד וליעל את פעילותם.


בנוסף לאמור, חברות נוספות שיהנו בעתיד מהטעמת יכולות AI בפעילותן הן חברות שפועלות בתעשיות מסורתיות עתירות כוח אדם שה- AI יכול לחליף או לצמצם ובכך לעזור להן לשפר את הפרודוקטיביות ושולי הרווח שלהן. תהליכים אלו ככל הנראה יהיו הדרגתיים יותר וייקחו קצת יותר זמן אבל ללא ספק לשם נושבת הרוח.


הכותב הוא מנהל השקעות בדסק מניות חו"ל, מגדל ביטוח ופיננסים

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מיקרוסופט בהרצליה 20/01/2025 12:01
    הגב לתגובה זו
    אבל מקצועי ומונגש טוב
  • 1.
    שחר 19/01/2025 15:30
    הגב לתגובה זו
    ASIC זה לא תחום נוסף. כי שבבי AI הם גם ASIC
  • זה אתה (ל"ת)
    כרמי 20/01/2025 12:01
    הגב לתגובה זו
צי צבא סין, קרדיט: גרוקצי צבא סין, קרדיט: גרוק

לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין סין ליפן

לאחר שראש ממשלת יפן הצהירה כי תקיפה סינית על טייוואן עלולה להצדיק תגובה צבאית יפנית, שרת החוץ הסינית הבהירה כי תקיפה כזו תגרור "מכה החלטית" מצד סין


הדס ברטל |

לראשונה זה עשורים: אפשרות ממשית להסלמה בין שתי אויבות היסטוריות. בשבוע שעבר התבטאה ראש ממשלת יפן,סנאא טקאיצ'י, באופן חריג ואמרה בוועדה פרלמנטרית כי אם יתפתח מצב חירום בטייוואן עם שימוש "בספינות מלחמה ושימוש בכוח, אז זה עלול להוות מצב המאיים על הישרדותה של יפן, לא משנה איך מסתכלים על זה. המצב בטייוואן הפך להיות כה חמור שעלינו לצפות לתרחיש הגרוע ביותר."  מדובר בשבירה של מדיניות עמימות אסטרטגית שהחלה ביפן במשך עשורים, מהלך שמעורר תגובות זועמות מצד סין ומעצים את החששות מפני התנגשות אזורית שיכולה לערער את היציבות במזרח אסיה כולו. כעת עולה כי סין אינה מתכוונת להישאר אדישה למה שהיא תופסת כפרובוקציה יפנית מסוכנת. משרד ההגנה הסיני הזהיר במפורש כי יפן תיתקל בניצחון מוחץ אם תתערב בסוגיית טאיוואן.
סין, כידוע, רואה בטייוואן כשטח שלה ואינה מכבדת את הריבונות הטייואנית באי. טייוואן היא מדינת אי דמוקרטית עם תעשיית שבבים, מהגדולות בעולם, וכעת עומדת בפני איום ממשי של סין לכיבוש האי. סין הבהירה כי לא תהסס להשתמש בכוח כדי לכבוש את האי, למרות איומי הנשיא טראמפ על ההשלכות שתספוג אם תתקוף.

לאור ההסלמה ביחסה של סין כלפי טייוואן, יפן משנה את גישתה ולא בהצהרות בלבד. דוח ההגנה היפני האחרון מזהה את הפעילות הצבאית הסינית המואצת סביב טאיוואן כאיום מרכזי, ומצהיר כי האזור נכנס לעידן משברי חדש. בקרב הציבור היפני ישנה תמיכה גוברת בעמדה הנחרצת הזו, כאשר כמעט מחצית האזרחים תומכים בהתערבות יפנית במקרה של עימות סביב טאיוואן. אך ההתפתחות המדאיגה ביותר היא ההצעה מטוקיו לבחון רכישת צוללות מונעות גרעינית, צעד שמסמן אולי שינוי אמיתי במדיניות האנטי-גרעינית הקדושה שמחזיקה יפן מאז תום מלחמת העולם השנייה. שר הביטחון שינג'ירו קוימזומי הצהיר בגלוי כי כל האופציות פתוחות, כולל שימוש בכוח גרעיני לצוללות, מהלך שעורר גל של זעם בבייג'ין.

התגובות אינן נשארות במישור המילולי בלבד, שכן הצי הסיני מגביר את שליחת ספינות משמר לחופי האיים היפניים השנויים במחלוקת, והפעילות האווירית סביבן מתגברת. מצב זה מעיד על כך שהמשבר נתפס על ידי שני הצדדים לא כהצהרות תקשורתיות בלבד אלא כבעל פוטנציאל ממשי לפעולה צבאית, והופך את יפן לאחד השחקנים המרכזיים בזירת המתח המחמירה עם סין.




טייוואן, קרדיט: פיקסהביי
טייוואן - קרדיט: פיקסהביי


אויבות היסטוריות שהפכו לבעלות ברית כלכליות

היחסים בין יפן לסין נושאים עד היום את צלקות העבר הטראומטי של מלחמת העולם השנייה, שבמהלכה ביצעה יפן הקיסרית פלישה אכזרית לסין והותירה אחריה מיליוני הרוגים ופצועים. ההערכות מדברות על כשבעה עד עשרים מיליון הרוגים סינים במהלך התקופה הקולוניאלית היפנית. זיכרון הזוועות הללו חרוט עמוק בתודעה הסינית, ובייג'ין לא מהססת להשתמש בו ככלי פוליטי בכל פעם שהיחסים עם טוקיו מתחממים.

ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.