המדינה מתגמשת: אחזקה ישראלית בבזק - מ-19%

גבאי: "אבחנה בין זכויות הצבעה וזכות למינוי דירק' לעומת זכות הונית מאפשרת להוריד ההשקעה הכספית הנדרשת מישראלי למחצית ובה בעת לשמור על השפעתו בחברה". התיקון ותיקונים נוספים יובאו לאישור הממשלה בימים הקרובים
שרון שפורר |

משרדי התקשורת, הממשלה, המשפטים, שירות הביטחון הכללי ורשות החברות הממשלתיות הגיעו להסכמה משותפת בדבר שינוי השתתפות מרכיב ישראלי ברוכש גרעין השליטה בחברה. שרת התקשורת, דליה איציק סבורה, כי ההחלטה תאפשר להקטין את ההון הנדרש מהמרכיב הישראלי למחצית, תוך שמירה על השפעתו בגרעין השליטה לפי צורכי הביטחון.

על-פי ההסכמה שגובשה, תיוותר האפשרות הקיימת לפיה הגורם הישראלי יחזיק 19% לפחות מכל אחד מסוגי אמצעי השליטה בחברה הרוכשת. בנוסף תתווסף אפשרות נוספת לפיה הגורם הישראלי יחזיק 19% לפחות, בכל עת, מהזכות להצביע באסיפה הכללית ומהזכות למנות דירקטורים בחברה הרוכשת, ובלבד ששיעור אחזקותיו בבזק, במישרין או בעקיפין, באמצעות החברה הרוכשת, לא יפחת בכל עת מ-3% ושתהיה לו הזכות למנות והוא ימנה לפחות חמישית ממספר הדירקטורים בבזק ובחברות הבת של בזק, ולא פחות מדירקטור אחד, בכל אחד מאלה.

כמו-כן הוסכם, כי הרוכשים יוכלו לרכוש את גרעין השליטה במבנה של עד 5 חברות, שיתקשרו בהסכם ביניהן, אשר יבטיח להנחת דעת השרים שליטה משותפת שלהן בבזק והיכולת להפעילה וקיום ההסדרים הקבועים בצו הבזק.

תיקונים אלו לצו הבזק יובאו לאישור הממשלה בימים הקרובים ולאחר מכן לחתימת ראש הממשלה, אריאל שרון ולשרת התקשורת, דליה איציק. השינויים התאפשרו לאחר דיונים אינטנסיביים, שנערכו בין גורמי הממשלה בחודשים האחרונים.

השרה איציק מסרה בתגובה, כי "ההחלטה שנתקבלה תאפשר הקטנת ההון הנדרש מהמרכיב הישראלי למחצית, תוך שמירה על השפעתו בגרעין השליטה לפי צורכי הביטחון. פתרון זה מסיר מכשול מהותי בפני ההפרטה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.81%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.