שר האוצר משה כחלון ושרת השיכון והבינוי יפעת שאשא-ביטון
צילום: אלעד מלכה

הבזבוז חוגג: הגירעון זינק ל-3.3% - שיא שלילי

יש מחיר להוצאות הממשלה הגבוהות: הגירעון של הממשלה ב-12 החודשים האחורנים זינק. בינואר 2019 נמדד גירעון של 0.8 מיליארד שקל
מערכת Bizportal | (11)

הגירעון הממשלה המצטבר ב-12 החודשים האחרונים (פברואר 2018-ינואר 2019) עומד על 3.3% מהתמ"ג, כך עולה מנתוני מגירעון הממשלה ומימונו לחודש ינואר 2019, שפורסמו על ידי חטיבת מידע ניהולי באגף החשב הכללי במשרד האוצר. מדובר בגירעון הגבוה ביותר ב-15 השנים האחרונות.

בתקציב שנת 2019 תוכנן גירעון שנתי בסך 40.2 מיליארד שקל שהם 2.9% מהתמ"ג. למרות שעבר רק חודש אחד לתוך שנת 2019, כבר הגירעון תופח. בחודש ינואר 2019 נמדד גירעון בפעילותה התקציבית של הממשלה בהיקף של 0.8 מיליארד שקל, זאת לעומת עודף תקציבי של 4.7 מיליארד שקל בינואר 2018.

לאחרונה התריע בנק ישראל מפני החרפת הגירעון. במסגרת ישיבת הממשלה בנושא עדכון תכנית התקציב לשנים 2020-2022, אמר מנהל חטיבת המחקר בבנק ישראל, פרופ' מישל סטרבצ'ינסקי: "תמונת מצב זו מחזקת את הצורך להימנע מצעדים מרחיבי-גירעון עד לכינונה של הממשלה החדשה גם בהתייחס לשנים שאחרי 2019". 

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    אלכס 12/02/2019 10:28
    הגב לתגובה זו
    אלה החברתיים הכי דופקים את חלשים
  • 9.
    רוני חיון 12/02/2019 10:17
    הגב לתגובה זו
    חיים את הרגע.. את המטוס ב-700 מיליון אחרי הבחירות יגיעו הגזרות של העלאת מיסים. חשמל. מים. וכל מה שזז עד הבחירות משחקים בנו כמו בקרקס ..... זה נתניהו וככה זה כחלון נמאסתם ..לכו הביתה
  • 8.
    חייל של מימון 11/02/2019 23:55
    הגב לתגובה זו
    יש לא מעט טיפשים שכחלון יכול לספר להם שהוא מר ביטחון,מר כלכלה ומרמריה.בשורה תחתונה לא עשה שום דבר מלבד נזק עצום לאזרחים .שלום ולא להתראות
  • 7.
    אזרח 11/02/2019 23:45
    הגב לתגובה זו
    פוףףף יצא כל האויר !
  • 6.
    פאחלון 11/02/2019 21:52
    הגב לתגובה זו
    ליקקת לחרדים על חשבוננו.בבחירות הבאות כולנו עוברים ללפיד
  • 5.
    שי 11/02/2019 20:15
    הגב לתגובה זו
    שיתפוצצו הזוגות הצעירים עם הגנים והשכר דירה העיקר שיהיה גרעון 2.9 לעומת 3.3 נכון שרוב מדינות המערב היו חותמות על 3.3 , אבל עדיין הזוגות הצעירים האלה כל היום בישיבה ורוצים כסף
  • אלדו 12/02/2019 09:23
    הגב לתגובה זו
    ולא היה גירעון, אז עכשיו כמה דירות בהנחה גורמות לגירעון? לא העובדה שהאיש השמן של ביבי השמין פי 4?
  • 4.
    שמואל 11/02/2019 20:07
    הגב לתגובה זו
    מה זה בכלל "שיא שלילי" ? האם מישהו היה כותב "שפל חיובי" ?
  • 3.
    יש ר אלי 11/02/2019 19:46
    הגב לתגובה זו
    הוא נכשל בכל, להעיף אותו, וגם משקר במצח נחושה ולא עומד במילתו.
  • 2.
    כחלון המחלק , תקבל 2 מנדטים מעובדי המדינה ותעוף (ל"ת)
    דור 11/02/2019 19:43
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בן 11/02/2019 19:16
    הגב לתגובה זו
    כחלון מבין בכלכלה? איך העז לקחת את תיק האוצר? כולה עסקן פוליטי ללא הבנה בכלכלה. כנ"ל לגבי לפיד וליברמן. זה לא מבין בכלכלה ונהיה שר אוצר גרוע והשני לא היה בצבא והיה שר בטחון גרוע.
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.