זוג אבות לילדים מהליך פונדקאות זכאים לדמי לידה בנפרד
העובדות
פלוני (להלן: "התובע") ובן זוגו (המשמש כבא כוחו בתביעה זו), אשר נישאו בשנת 2009 בנישואים אזרחיים בקנדה ונרשמו כנשואים במשרד הפנים, בקשו להקים משפחה בהליך פונדקאות בקנדה.
בהליך הפונדקאות הופרו שתי ביציות מאותה אם (שאינה הפונדקאית), אחת מזרעו של התובע והשנייה מזרעו של בן זוגו. כך, מהריון אחד נולדו תאומים שהם אחים ביולוגיים מצד האם ולכל אחד מהם אב ביולוגי שונה.
בעת לידת התאומים נסעו התובע ובן זוגו לקנדה כדי להביא כל אחד את ילדו הביולוגי. מאחר והילדים נולדו בשבוע ה- 27 להיריון נדרש אשפוזם וכן מעקב רפואי בשל היותם פגים במשך למעלה מ- 10 שבועות. לאחר שבני הזוג הסדירו את רישום הילדים ואזרחותם, דבר שלקח יותר ממאה ימים, הם חזרו לישראל, כל אחד עם ילדו.
בן זוגו של התובע הגיש תביעה לדמי לידה, מענק לידה ודמי אשפוז עבור הולדת הבת ותביעותיו אושרו על ידי המוסד לביטוח לאומי (להלן: "המל"ל") אולם התובע אשר הגיש תביעה זהה להולדת בנו מאותה הלידה נדחה בטענה כי אינו זכאי לתשלום זה.
- חשבים משיקה מוצר חדש : הסורק - שירות התראות משפטיות
- חשבים מציגה מהפיכה טכנולוגית בעולם דיני העבודה והשכר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך הדיונים הציגו התובע ובן זוגו ראיות לפיהן נדרש כל אחד מהם בנפרד, להסדיר עניינו של ילדו הביולוגי באופן אישי בקונסוליה הישראלית בטורונטו, הן לצורך הרישום והן לצורך הוצאת הדרכון, באופן בו אף אחד מבני הזוג לא היה רשאי לדאוג לבדו לצרכי שני הילדים יחדיו, הואיל ומדינת ישראל אינה מכירה בבני זוג חד מיניים כבעלי זכות הורית.
לטענת התובע, בהיותו הורה יחיד זכאי הוא לקבל עבור לידת בנו דמי לידה, מענק לידה ודמי אשפוז בנפרד מבן זוגו, משכך טעה המל"ל בהכרה בו ובבן זוגו כתא משפחתי אחד ותשלום דמי לידה ומענק לידה רק לבן זוגו, שכן עצם רישום בני הזוג כנשואים אינו מעיד על מעמדם האישי כאשר הלכה למעשה ובהתאם להוראות הדין הישראלי, נדרשו בני הזוג לנהל הליכים נפרדים להכרה כל אחד כלפי ילדו.
לטענת המל"ל, בהתאם להוראות סעיפים 49 ו-50 לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995, הואיל ולתובע ובן זוגו נולדו תאומים בלידה אחת ונתקבלה תביעתו של בן הזוג לתשלום דמי לידה ומענק לידה, אלו שולמו לידי התובע ובן זוגו כתא משפחתי אחד. עוד נטען כי העובדה שהן משרד הפנים והן משרד החוץ אינם מכירים בבני הזוג כהורות משותפת ומחייבים הליכים נפרדים להכרה באזרחות הילדים ואת שהותו של כל אחד מבני הזוג בחו"ל, אינה מקימה לתובע ובן זוגו זכות נפרדת לתשלום דמי לידה מהמוסד לביטוח לאומי.
- "כיבוש עזה אינו רק אתגר ביטחוני אלא איום כלכלי חמור על ישראל"
- רפאל מציגה את "מגן אור" מערכת הלייזר החדשה
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- בנק ישראל: בנק מזרחי טפחות הוא הכי יקר בהלוואות ומשכנתאות
פסק הדין
בית הדין נדרש לשאלה האם יש להכיר בכל אחד מבני הזוג, במקרה זה, כהורה בודד בכל ההתנהלות הכרוכה בהכרת הילד אשר נולד והזכאות לזכויות כשל הורה בודד הגם שבני הזוג מוכרים כידועים בציבור וכתא משפחתי אחד בחוקים אחרים.
בית הדין דחה את טענת המל"ל כי הקביעה לפיה כל אחד מבני הזוג זכאי לדמי לידה ומענק לידה, במקרה זה, משמעותה אפליה של זוג הטרוגני אל מול בני זוג מאותו המין המביאים תאומים לעולם בהליך פונדקאות, שכן המדינה היא זו שאינה מכירה באבהות של שני הורים מאותו מין ובילדיהם, אלא מכירה רק בתובע כאפוטרופסו של בנו ואילו בבן זוג כאפוטרופוס של בתו וכך נוצר מצב לפיו כל אחד מבני הזוג מתנהג כהורה יחיד ולא כבן זוג.
בית הדין קבע כי מכלול טענות התובע יחד עם דרישת רשויות המדינה לשם הבאת ילדים לישראל וקביעת דין שונה לתובע ובן זוגו ביחס לזוגות הטרוגניים הפונים להליך פונדקאות, הן בבדיקת האבהות והן ברישום ההורות, מקימה לתובע ובן זוגו זכאות לדמי לידה נפרדים, מענק לידה ודמי אשפוז. בקביעה זו עמד בית הדין על הרציונל בתשלום דמי לידה להורה, ככאלו המהווים דמי גמולים חליפי שכר שנועדו לאפשר להורה לשהות עם הרך הנולד בסמוך לאחר הלידה לתקופה הקבועה בדין ולא לעבוד.

בנק ישראל פרסם תכנית כוללת להקלות כלכליות לחיילי חובה
האמנה החדשה, שנקראת "אמנת זמינות פיננסית לסיוע לחיילים וחיילות בשירות חובה", תעודד את הבנקים להעניק פתרונות יצירתיים, להקפיא הליכים משפטיים ולשפר את הנגישות הפיננסית של חיילים לאורך השירות ובסיומו
הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל השיק מהלך ראשון מסוגו, שמטרתו להעניק סיוע פיננסי ייעודי לחיילי וחיילות חובה. האמנה החדשה, שאומצה באופן וולונטרי על ידי כלל המערכת הבנקאית, מתיימרת להתמודד עם תופעה שהפכה בשנים האחרונות לנפוצה במיוחד: חיילים בשירות סדיר שמוצאים את עצמם תחת עומס כלכלי מהותי, לעיתים כבר במהלך השירות, ונושאים איתם את נטל החובות גם לאחר השחרור.
היוזמה, הקרויה "אמנת זמינות פיננסית", נבנתה בשיתוף פעולה של שורת גופים ובהם הבנקים, חברות כרטיסי האשראי, איגוד הבנקים, משרד המשפטים (הסיוע המשפטי), רשות האכיפה והגבייה, ועמותת "נדן". לפי הפיקוח, מטרת האמנה אינה רק הקלה מידית על חיילים הנמצאים בקשיים, אלא גם מניעה, באמצעות כלים לשיפור הידע הפיננסי והנגישות לשירותים.
מרכיב מרכזי באמנה הוא הטיפול בחוב. על פי המתווה, בנקים שיעמדו בהוראות יקפיאו הליכים משפטיים למשך שנה לחוב של עד 15 אלף שקל, וינסו לגבש עם החייל החייב הסדר תשלומים מקל, בהתאם ליכולותיו. ההקפאה תוארך בעוד חודש אם החייל ריצה עונש מאסר של 30 יום ומעלה. מדובר במהלך שיש בו היבט חברתי מובהק, אם כי המבחן המשמעותי יהיה מידת השימוש בו בפועל, ובעיקר מידת שיתוף הפעולה מצד הבנקים עצמם, שיכולים אמנם להעניק הקלות נוספות, אך אינם מחויבים לכך.
כחלק מהשינוי, ימנו הבנקים אנשי קשר ייעודיים לחיילים, שיקבלו הכשרה ממוקדת בהובלת הגופים הרלוונטיים, כולל מפגש עם נציגי צה"ל והסיוע המשפטי, ויוכלו להציע פתרונות בהתאמה אישית. כל חייל יוכל לפנות לאיש הקשר בבנק שבו מתנהל חשבונו, ללא תלות במקום השירות או הסניף. במקביל, תוענק גמישות תפעולית, תעודת חוגר תוכר כאמצעי זיהוי רשמי לפעולות בסיסיות בבנק, חיילים יוכלו לפעול בכל סניף הקרוב אליהם ולא רק בסניף האם, ויונפקו כרטיסי חיוב דיגיטליים זמינים עבור חיילים המשרתים הרחק מהבית.
- סמוטריץ' נגד בנק ישראל: "אם הנגיד לא יוריד את הריבית אני אוריד מיסים"
- האם מתפתחת בבנק ישראל "דיקטטורה מחשבתית"?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באשר לאשראי, תצא המלצה להציע מסגרות מותאמות ליכולת הכלכלית של החיילים, תוך הפחתת סיכון להיכנסות למינוס או לחריגות לא מבוקרות. מעניין לראות שהאמנה אינה עוסקת רק בהיבט המיידי אלא גם בתקופות חריגות, כמו מלחמה. ההתייחסות למבצעים כמו "חרבות ברזל" ו-"עם כלביא" מעידה על לקח ברור שלמד הפיקוח: בתקופות לחימה נדרשת רמה גבוהה של גמישות ונכונות מצד המערכת הבנקאית לפעול ברגישות מול חיילים שנפגעו, נפצעו, או נמצאים בזמינות מבצעית אפסית.

"כיבוש עזה אינו רק אתגר ביטחוני אלא איום כלכלי חמור על ישראל"
פרופ' צבי אקשטיין, ראש מכון אהרון למדיניות כלכלית: "הסדרה בשילוב רפורמות כלכליות יכולה להחזיר את המשק למסלול של יציבות וצמיחה"
מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן מפרסם ניתוח הבוחן את ההשלכות הכלכליות של שלושה תרחישים ביטחוניים־מדיניים אפשריים הנוגעים לחזית עם עזה: סיום הלחימה והסדרה בינלאומית לניהול אזרחי של רצועת עזה; סיום הלחימה בעזה, ללא הסדרה. כיבוש מלא של רצועת עזה הכולל ניהול אזרחי מתמשך בידי ישראל
הניתוח שנבנה בשיתוף מומחי ביטחון מצביע כי כיבוש עזה כרוך בהוצאות ביטחוניות גבוהות, צפוי לגרור סנקציות כלכליות, ימנע יישום רפורמות תומכות צמיחה ויוביל לפגיעה ברמת החיים של האזרחים וביציבות הפיננסית של המשק. תרחיש כזה יוביל ל"עשור אבוד" – שנים רבות של צמיחה איטית - כפי שקרה לאחר מלחמת יום כיפור. לעומת זאת, בתרחיש הסדרה והעברת הניהול האזרחי של רצועת עזה החל מ-2026 לאחריות בינלאומית תתאפשר חזרת המשק למסלול של צמיחה כלכלית כפי שקרה לאחר האינתיפאדה השנייה.
מכון אהרן מפריד בניתוח הכלכלי בין הטווח הקצר (2027-2025) לטווח הארוך (2035-2028). בכל אחד מהתרחישים הוערכו היקפי המילואים הנדרשים, היקף העובדים שיעדר ממקום העבודה, העלויות הביטחוניות והשפעותיהם על הגרעון, הצמיחה ויחס החוב לתוצר.
כיבוש מלא של רצועת עזה
בתרחיש זה צה"ל נוקט בפעילות צבאית עצימה מאוד ברבעון האחרון של 2025 וכן ב-2026, לרבות גיוס מילואים רחב של כ-100 אלף אנשי מילואים. ישראל, מתוקף החוק הבינלאומי, מחויבת בחלוקת מזון ובשירותים אזרחיים בסיסיים לתושבי עזה. הפעילות הצבאית, יחד עם ההוצאות בגין ניהולה האזרחי של עזה, לרבות חלוקת המזון, מגדילות את ההוצאות הצבאיות ב-2025 וב-2026 אל מעל ל-9% תוצר בשנה, ואת הגרעון בשנים אלו ל-7.6% ו-7.9% בהתאמה. החוקרים מדגישים שבכל התרחישים שנבחנו מתקיימת התאמה תקציבית של 2% תוצר (הפחתת הוצאות או העלאות מיסים) בשנים 2027-2026. צמיחת התוצר בתרחיש זה תיפגע באופן משמעותית: 0.7% ב-2025 ו-1.1% ב-2026. ותוביל לצמיחה שלילית של התוצר לנפש (ירידה של 1.1% ב-2025, ושל 0.7% ב-2026). תוצאות אלו הן סכנה של ממש ליציבות הפיננסית של ישראל – יחס החוב לתוצר צפוי לעלות ל-75.9% בסוף 2026 ול-78.8% ב-2027. רמות אלו של יחס חוב לתוצר צפויות להוביל להפחתה משמעותית של דירוג החוב של ישראל, לזינוק בפרמיית הסיכון ולעלייה בעלויות מימון ומחזור החוב של הממשלה. החוקרים מניחים כי תחת תרחיש כיבוש עזה לא יהיה ניתן ליישם רפורמות תומכות צמיחה כלכלית כגון השקעה בהון האנושי, בתעסוקה, בתשתיות ובעיקר תשתיות תחבורה ותשתיות דיגיטציה של המשק.
- כולם מדברים על עלייה לארץ - הוא מדבר על הגירה מהארץ; הכלכלן שמספק תחזית פסימית לשנה הבאה
- מאות כלכלנים במכתב: "עדיין לא מאוחר לעצור את הרכבת לפני התהום"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תרחיש זה טומן בחובו סיכונים גדולים לכלכלה הישראלים וליציבות המשק: ראשית, תנאים אלו לא יאפשרו מימון מלא של דרישות מערכת הביטחון צפויה פגיעה משמעותית בשירותי האזרחיים, בעיקר בריאות, חינוך והשקעות בתחבורה. בנוסף, תרחיש כזה יחריף את מצבה המתדרדר של ישראל בזירה הבינלאומית הצפויה להטיל סנקציות כלכליות שיפגעו בחברות יצוא, בעיקר יצוא הייטק, ובייצור מקומי בשל קושי ביבוא מוצרי גלם וביניים.