רווחי אקוויטי אינם בגדר רווחים ראויים לחלוקה - פס"ד ד"ר עלי ברנע

מאת: רו"ח (משפטן) ישי כהן ורו"ח ענת דואני
חשבים מידע עסקי |

ביום 23.11.2010 ניתן פסק דינו של ביהמ"ש המחוזי בע"מ 906-07 ד"ר עלי ברנע (להלן: "המערער") נ' פקיד שומה חיפה. בפסק הדין נדונה בין השאר השאלה האם רווחי אקוויטי נכללים בחלופה המיסויית בחישוב הרווחים הראויים לחלוקה (להלן: "רר"ל") כהגדרתם בסעיף 94ב לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה").

עובדות המקרה: המערער הוא מנכ"ל ובעל מניות בחברת ביייטמן הנדסה בע"מ (להלן: "בייטמן ישראל"). בשנת 2002 מכר המערער את מניותיו בחברת בייטמן ישראל, ובדיווח רווח הון כלל המערער סכום רר"ל החייב במס בשיעור 10%. המשיב לא הכיר בחישוב שנעשה, מאחר שהחישוב כלל רווחי אקוויטי בגין חברת הבת (בעלת מפעל מאושר במסלול החלופי). לדעת המשיב אין לכלול רווחי אקוויטי בחישוב הרר"ל לעניין חלופת המס.

להלן קטע רלוונטי מסעיף 94ב(ב) לפקודה:

"...ובצירוף הרווחים שהיו חייבים במס כאמור אילולא פוטרו ממנו;"

לדברי ביהמ"ש: "אין מחלוקת בין הצדדים כי על-פי החלופה החשבונאית נלקחים בחשבון גם רווחי אקוויטי בחישוב הרווחים הראויים לחלוקה."

אם כך, ניתן למקד את המחלוקת לשאלה - האם רווחי אקוויטי נכללים ברווחים שהיו חייבים במס אילולא פוטרו ממנו, כלשון סעיף 94ב(ב) לפקודה.

ביהמ"ש דחה את טענת המערער וקבע: "לא נעשתה חלוקת רווחים או חלוקת דיבידנד מחברת הבת לבייטמן ישראל בפועל, אלא רווחי חברת הבת נרשמו חשבונאית בלבד אצל בייטמן ישראל (רווחי אקוויטי) ומשום כך אין הם מהווים הכנסה למעשה אצל בייטמן ישראל... משאין הם בגדר הכנסה, ממילא אין גם רלוונטיות לפטור הקבוע בסעיף 126(ב) לפקודה."

(ההדגשות אינן במקור - י"כ, ע"ד)

להלן כמה נקודות ראויות לציון בפס"ד זה:

*נראה מניתוחו של ביהמ"ש כי החלופה החשבונאית נלקחת ממאזן החברה "כפי שהוא", וללא כל "התאמות". לדעתנו כך הדבר גם במאזנים הערוכים על פי כללי חשבונאות מקובלים, ובכלל זה דוחות מתואמים, יישום כללי IFRS ועוד.

*בפסק הדין נכתב: "אין כוונת הסעיף ליתן הנחה כפולה ממס: הן בשלב מיסוי ההכנסה השוטפת של החברה והן בשלב מיסוי מכירת המניה; קרי, שיעור המס המופחת ינתן על חלק מהתמורה שהתקבל בידי מוכר המניה, אשר החברה שילמה בגינו מס או שהיתה צריכה לשלם מס בגינו אלמלא הופטר, במסגרת הכנסתה השוטפת. על פי הגיון זה לא יכולים רווחי אקוויטי להילקח בחשבון ברווחים הראויים לחלוקה."

לנו נראה כי ההיגיון של ביהמ"ש אינו ברור, שכן על פי תזה זו - מהו כפל ההנחה? ולו חולקו בפועל רווחי האקוויטי מחברת הבת לחברת האם, האם עדיין היו פטורים ממס בידיה? (בהתעלם מעניין דיווידנד ממפעל מאושר, ראו להלן).

*מיד בהמשך מציין ביהמ"ש כי חברת הבת לא חילקה את רווחיה בפועל לחברת האם. "אילו עשתה כן הייתה מחויבת במס חברות באותה שנה, כמתחייב על פי חוק לעידוד השקעות הון..."

ואנו תמהים: ולו היה מדובר בחברת בת "רגילה", כך שהמס השוטף בגין רווחיה כבר שולם בה בלא קשר לחלוקתם, כלום ביהמ"ש היה משנה את קביעתו וקובע כי הרר"ל כן יכללו את רווחי האקוויטי?

*נראה כי קביעה גורפת כזו של בית המשפט עלולה ליצור עיוות חריף, שכן ייתכן שרווחים אלה לא יזכו לעולם להיחשב לרר"ל, מכיוון שהרר"ל מחושב בהתאם לנמוך מבין החלופה המיסויית. ונדגים:

חברה רשמה בשנת 2000 רווחי אקוויטי אשר חולקו בפועל בשנת 2002. נניח כי בעל מניות מכר את אחזקותיו לאדם אחר בשנת 2001:

1. המוכר אינו זכאי לרר"ל זה לאור העובדה כי חלופת המס (שאינה כוללת רווחי אקוויטי) נמוכה יותר.

2. הרוכש אינו זכאי לרר"ל זה לאור העובדה כי חלופת החשבונאות (שאינה כוללת רווחים באותה תקופה, שכן אלה נרשמו כבר ב-2000) נמוכה יותר.

*עניין נוסף העולה בבירור מפסק הדין הוא כי ביהמ"ש מכריע, בלי משים, בוויכוח רב השנים, וקובע כי הכנסה שמקורה בדיווידנד בין-חברתי היא הכנסה פטורה, ולא כפי שניתן לנתח מלשון סעיף 126(ב) לפקודה (שאינו סעיף פטור) כי מדובר בהכנסה שאינה נכללת בחישוב ההכנסה החייבת. לקביעה זו עשויה להיות השפעה על תחומים נוספים, לדוגמה לעניין ייחוס הוצאות מימון לפי הוראות סעיף 18(ג) לפקודה, אשר על פיו יש לייחס הוצאות שאינן ניתנות לייחוס ספציפי באופן יחסי גם להכנסה שלגביה נקבע שיעור מס מיוחד או שהיא פטורה ממס, ובכלל זה דיווידנד בין-חברתי.

הכותבים - ממשרד ארצי את חיבה פתרונות מיסוי בע"מ

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים - פרטים נוספים

חשיפה שמטלטלת את עולם הספורט: עשרות כדורגלנים, שופטים ורופאים חשודים בקבלת קצבאות פיקטיביות בסך כולל של עשרות מיליונים; מועדונים בליגת העל התחייבו להשיב כספים, אך החקירה עדיין בעיצומה

רן קידר |

פרשת ההונאה בביטוח הלאומי מסתעפת. כבר בהתחלה היה ברור שמדובר בהונאת ענק של שחקני כדורגל שנעזרו ברופאים (הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים) , וכעת מתברר שהיו מעורבים גם שופטי כדורגל ושהחקירה בעיצומה כשקבוצות כדורגל גם בליגת העל נדרשות להחזיר כספים לביטוח לאומי על תשלומים שלא מגיעים להן.  

זו הונאה שמשלבת עשרות שחקני כדורגל, רופאים, ועל פי החשדות גם: שופטים, מבקרי שופטים, אנשי הנהלה במועדונים ועובדים לשעבר של ביטוח לאומי. אלו פעלו לכאורה לכאורה במשותף כדי למשוך קצבאות בטענה של פציעה ואובדן כושר עבודה. 

שחקנים שהמשיכו לשחק ולהרוויח שכר דיווחו לביטוח הלאומי על אובדן כושר עבודה. בתיאום עם עורכי דין, הוזמנו חוות דעת רפואיות מטעם רופא שהעריך אחוזי נכות גבוהים במיוחד, הרבה מעבר למציאות. אותם שחקנים הופיעו בפני ועדות רפואיות וקיבלו קצבאות חודשיות בגין פגיעות לכאורה, בזמן שהם המשיכו לשחק באותו הרכב בדיוק.

החקירה, שמנוהלת בשיתוף פעולה בין הביטוח הלאומי ליחידת להב 433, התבצעה במשך חודשים רבים תחת מעטה חשאיות. מאז שנעשתה גלויה, נחקרו כבר למעלה מ‑50 חשודים, בהם שמות מוכרים בעולם הספורט. חלק מהשחקנים כבר הודו, חלק ממשיכים להכחיש, אך כל העדויות מצביעות על דפוס פעולה קבוע ורחב היקף.

על פי החשד, הקצבאות הועברו לא רק לשחקנים, אלא גם למועדונים עצמם. הפועל באר שבע, בית"ר ירושלים והפועל חיפה התחייבו להחזיר כספים שהתקבלו שלא כדין. בקבוצה אחרת נמצא כי פעל רופא מתחזה, שהנפיק אישורים רפואיים בשמות של רופאים אחרים, ללא כל הסמכה רפואית חוקית.

מירי רגב
צילום: יחצ

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"

שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו,  "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"

עוזי גרסטמן |

יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.


בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.


בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".

בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".