העסקת פליטים ומבקשי מקלט ומעמדם בישראל
בעשור האחרון פקדו את יבשת אפריקה אסונות טבע קשים ומלחמות אזרחים עקובות מדם. בעקבות כך, הפכו מיליוני אזרחים ממדינות כמו סודן, אריתריאה וחוף השנהב לפליטים ומבקשי מקלט, הנמלטים מהמציאות הביטחונית, הכלכלית והפוליטית הקשה באפריקה, תוך שהם מחפשים סיוע הומניטרי ומקלט במדינות שונות ברחבי העולם.
מציאות זו יצרה תופעה של הסתננות פליטים מאפריקה דרך הגבול עם מצרים, המחפשים מקלט גם במדינת ישראל.
מדיניות משרד הפנים ביחס למעמדם של פליטים ומבקשי מקלט בישראל
בהתאם לחוקי הכניסה לישראל, כל אזרח זר המבקש להיכנס למדינה חייב לקבל אשרת כניסה תואמת ממשרד הפנים.
הואיל ורוב מבקשי המקלט נכנסים לישראל באופן בלתי חוקי ובלתי מוסדר, הרשויות מגדירות אותם כשב"חים - שוהים בלתי חוקיים, ומי מהם שנתפס ע"י חיילי צה"ל בגבול עם מצרים, מובא להחזקה במשמורת במתקני כליאה שונים ברחבי הארץ. לצורך קבלת מעמד של פליט, צריכים אותם מבקשי מקלט לפנות לרשויות בבקשה מיוחדת.
עד ליום 1.7.2009 פנו מבקשי המקלט בישראל לגוף מיוחד הפועל מטעם האו"ם, המכונה: "נציבות האו"ם לפליטים", אשר הוקם במטרה לטפל באוכלוסיות אלה.
החל מיום 1.7.2009 הועבר הטיפול במבקשי המקלט לסמכותו הבלעדית של משרד הפנים. בהתאם לכך, הוקמה במשרד הפנים יחידת ה-Refugee Status) RSD Department).
יחידה זו הוקמה תוך שיתוף פעולה הדוק עם נציבות האו"ם לפליטים ותחת הדרכתה, ובמסגרת זו הוכשרו נציגי ה-RSD על ידי מומחים בינלאומיים לטיפול בבקשותיהם של מבקשי מקלט. כל בקשה נבדקת לאור היסודות והעקרונות הקבועים באמנת הפליטים, ובמסגרתה נבדקים, בין היתר, המצב הביטחוני והפוליטי בארץ מוצאו של המבקש, נרדפות על רקע דת או גזע ובחינת אמיתות הטענות לבקשה למקלט מדיני.
בחלק מהמקרים, מעניק משרד הפנים מעמד זמני לפליטים ומבקשי המקלט, ומנפיק להם אשרות זמניות בהתאם.
ישנם מספר סוגים עיקריים של אשרות המונפקות לפליטים ולמבקשי המקלט ע"י משרד הפנים:
1. אשרת תושב ארעי מסוג א/5: אשרה זו מוגדרת כאשרת "ארעי כללי" והיא ניתנת למי שמבקש לשהות בארץ לכל מטרה שאיננה עבודה. מעמד זה כפוף לבדיקה מחודשת, ומוארך אחת לשנתיים.
2. אשרת עבודה מסוג ב/1: אשרה זו מוענקת לכל אזרח זר המעוניין לעבוד בישראל. מעמד זה תקף לרוב למשך שנה אחת. ניתן להאריך את האשרה למשך שנה בכל פעם, אך תקופת האשרה המרבית לא תעלה על חמש שנים ושלושה חודשים.
3. רשיון ישיבה לפי סעיף 2(א)(5) לחוק הכניסה לישראל, התשי"ב - 1952: אשרה מסוג זה היא הנפוצה ביותר, והיא מוענקת למי ששוהה בישראל ללא רישיונות אחרים ואינו מוחזק במשמורת. ברוב המקרים, אשרה מסוג זה מעניקה הגנה זמנית מפני גירוש, אך לא בהכרח מעניקה זכות לעבוד בישראל.
4. אשרת הגנה קבוצתית: במקרים נדירים, לצד הפליטים ומבקשי המקלט שבקשותיהם נבחנות באופן פרטני, ישנם מבקשי מקלט הזוכים להגנה קבוצתית זמנית. הגנה זו ניתנת לאזרחים ממדינות המוגדרות כ"מדינות משבר" מטעמים הומניטאריים ובהתאם להמלצת נציבות האו"ם לפליטים, והיא מבוססת על עיקרון היסוד, לפיו אין לשלוח אדם למקום בו צפויה לו סכנת חיים.
המצב המשפטי במדינת ישראל ביחס לפליטים ומבקשי מקלט
חשוב להבין את מעמדם המיוחד של הפליטים ומבקשי המקלט, שכן הם אינם נכנסים באופן אוטומטי להגדרה של "עובדים זרים".
חוקי הכניסה לישראל בשילוב עם הוראות משפט העבודה קובעים, כי כל אזרח זר המבקש לעבוד בישראל, חייב לקבל אשרת עבודה ואשרת כניסה מתאימה מהרשויות בישראל. הליך קבלת אשרת עבודה הוא רב-שלבי, והוא כולל את פנייתו של מעסיק ישראלי למשרד הפנים לצורך קבלת היתר להעסקת העובד הזר בישראל, וכן את הנפקת האשרה בדרכונו של העובד הזר ע"י משרד הפנים.
היות ורבים ממבקשי המקלט נכנסים לישראל באופן בלתי חוקי, ברבים מהמקרים גם מעמדם בפני הרשויות אינו מוסדר. אי הבהירות נובעת מן העובדה, כי החוק במדינת ישראל אינו קובע מדיניות ברורה בעניין מעמדם של מבקשי המקלט והפליטים השוהים בשטחה של מדינת ישראל: מחד, מדינת ישראל חתומה על אמנת הפליטים, ומחויבת מכוחה להעניק מקלט למי שנמצא בשטחה ומבקש מחסה, זאת על פי עיקרון איסור הגירוש הקבוע באמנה;
מאידך, בישראל אין חקיקה מוסדרת או לחילופין פסיקה מחייבת המתייחסת לשאלת מעמדם והעסקתם של פליטים ומבקשי מקלט, ובפועל כל מקרה נבחן לגופו ומטופל על פי נסיבותיו ע"י יחידת ה-RSD של משרד הפנים.
העסקת פליטים ומבקשי מקלט ע"י מעסיקים ישראלים
מעסיקים ישראלים רבים יוצאים מנקודת הנחה, כי אם למבקש מקלט הונפקה אשרת עבודה - ניתן יהיה להעסיקו ללא צורך בקבלת היתר העסקה ממשרד הפנים. הנחה זו בטעות יסודה. לאור העובדה, כי נושא העסקת פליטים ומבקשי מקלט הינו עמום, מעורפל ואינו מוסדר בחקיקה, מומלץ כי כל מעסיק ישראלי המעוניין להעסיק פליט או מבקש מקלט, יפנה למשרד הפנים על מנת לברר את מעמדו של הפליט במדינת ישראל, ובמקביל יבקש היתר להעסיקו בישראל.
מרגע קבלת היתר מתאים והסדרת מעמדו של הפליט ע"י משרד הפנים, יוכר הפליט כ"עובד זר" ויהיה זכאי לכל הזכויות הסוציאליות המוקנות בחוקי העבודה השונים לעובדים. זאת, משום שדיני העבודה הינם בעלי תחולה טריטוריאלית, והם חלים על כל עובד במדינת ישראל, ללא קשר לאזרחותו או לזיקתו הלאומית.
העסקת פליטים ומבקשי מקלט שלא כדין - ענישה
לא למותר לציין, כי העסקת פליט, מבקש מקלט או עובד זר בניגוד להוראות החוק, מלווה בסנקציות שונות הקבועות בסעיפי החוקים הרלבנטיים.
בהתאם להוראות חוק עובדים זרים (העסקה שלא כדין), התשנ"א-1991, מעסיק, אשר מעסיק עובד זר שאינו רשאי לעבוד בישראל מכוח חוק הכניסה לישראל והתקנות על פיו, עובר עבירה מנהלית ויהיה צפוי לקנס או מאסר.
כמו כן, על פי תקנות העבירות המנהליות (קנס מנהלי - העסקת עובדים זרים שלא כדין), התשנ"ב-1992, העסקת עובד זר בניגוד לחוק עובדים זרים, מהווה עבירה מנהלית. יש לציין, כי מדובר ב"עבירה נמשכת", והמעסיק צפוי, בנוסף לקנס המנהלי הקצוב, גם לקנס בגין כל יום שבו העסיק את העובד בניגוד לחוק.
הכותבת היא עו"ד דנה להב, מומחית לדיני עבודה. המחלקה המשפטית "כל עובד", חברת חשבים.
:

מאמר זה אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי, ואין המומחים או המערכת אחראים לתוצאות השימוש בהן.
- 1.אילן 04/05/2011 22:16הגב לתגובה זואין כל סנקציה משפטית בגין העסקת פליט.
- מעסיק מודאג 10/12/2011 08:42הגב לתגובה זולפי מיטב הבנתי נכון להיום לא ניתן להפעיל סנקציות כנגד מעסיק שהעסיק פליט.אשמח אם מישהו יכול לתקן אותי אם אני טועה ?מה לגבי הקביעה של בג" צ בעניין האם היא לא תקפה ?אשמח לקבל ייעוץ [email protected]
גרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאליןיותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים
5,400 ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים במהלך 2024, מתוכם בין 1,500 ל-2,000 הייטקיסטים, כמה מיליונרים חדשים בהייטק יהיו השנה?
בסוף 2024 נמנו בישראל כ-186 אלף מיליונרים בדולרים, עלייה של 2.9% לעומת השנה הקודמת, המשקפת כ-5,400 ישראלים חדשים שחצו את רף המיליון דולר בנכסים נטו. אפשר להניח שהמספרים האמיתיים הם מעל 200 אלף - זה מגובה גם בנתון של בנק UBS שמציב את ישראל במקום ה-17 בעולם בעושר ממוצע למבוגר, כ-284 אלף דולר.
לפי דוח של Henley & Partners לשנת 2024, במהלך 2023 נרשמה עזיבה של כ-200 בעלי הון מישראל, בעוד שב-2022 נכנסו כ-1,100 בעלי הון לארץ. מרבית הנוטשים מעבירים את מרכז חייהם לארה"ב, בריטניה ופורטוגל. ובכל זאת, גם
לאחר ההגירה, מאזן המיליונרים נטו בישראל ממשיך לעלות בקצב של אלפים בשנה. משנת 2024 יש מצב הפוך - עלייה לארץ, אם כי אין נתונים רשמיים.
שליש מהמיליונרים החדשים מגיעים מההייטק
שנה שעברה הוגדרה כשנה חזקה להון הטכנולוגי הישראלי. לפי דוח 2024 של PwC , נרשמו 53 עסקאות אקזיט בשווי כולל של 13.38 מיליארד דולר, ו-34 עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף נוסף של 8.95 מיליארד דולר. שש הנפקות (IPO) גייסו יחד 781 מיליון דולר. בסך הכול, 106 עסקאות בתחום ההייטק הגיעו להיקף כולל של 26.7 מיליארד דולר. מתוכן, 8 עסקאות חצו את רף חצי מיליארד דולר (ששווים הכולל עמד על 6.8 מיליארד דולר), ו-23 עסקאות בטווח 100-500 מיליון (ששווים הכולל עמד על 5.8 מיליארד דולר), שמהוות יחד 44% מהיקף השוק. רוב העסקאות היו בתחומי IT & Enterprise Software, סייבר, ואינטליגנציה מלאכותית.
לפי IVC ו-Rise IL, כ-70% מההון שנוצר בעסקאות האלו הגיע לחברות טכנולוגיה. במחקרים קודמים של PwC הוערך כי 15-25% מהמניות בעסקאות הייטק מוחזקות בידי מייסדים ועובדים ישראלים. בהנחת 20% לבעלי מניות פרטיים, ההון החדש שהוזרם ליחידים ב-2024 עומד על כ־4.5 מיליארד דולר. אם מחלקים סכום זה למקבלי רווחים טיפוסיים בטווח 2-3 מיליון דולר, מדובר בכ-1,500-2,000 ישראלים שהפכו למיליונרים חדשים מהייטק בשנה אחת בלבד, כשליש מכלל הגידול באוכלוסיית בעלי ההון בישראל.
- מעל אלף מיליונרים חדשים ביום - האמריקאים התעשרו ב-2024
- UBS: "צופים 45,000 מיליונרים בישראל עד 2029"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שנה שעברה גם התאפיינה גם בזינוק בעסקאות סקנדרי, כלומר עובדים ומייסדים שמימשו אחזקות עוד לפני אקזיט או הנפקה. מדובר בעשרות חברות ישראליות פרטיות, שבהן מימושים של מיליונים בודדים ועד עשרות מיליונים למייסדים. בשנת 2025 יש אומנם תנודות, אך המגמה חיובית - יש גידול בהיקף ההשקעה בהייטק ובאקזיטים. אם על פי הנתונים מעל 1,500 איש בהייטק הפכו למיליונרים, הרי שב-2025 אפשר כבר לדבר על היקף כפול.

בוקר טוב למבקר המדינה שחשף ש"מלחמה עולה כסף": הדוח הלא רלוונטי של מתניהו אנגלמן
דוח המבקר חושף כשלים בהיערכות הכלכלית למלחמה, התנהלות בעייתית של הקבינט החברתי-כלכלי והיעדר מענה מערכתי ליישובי הצפון ומאשים בנזקים כלכליים חמורים, אבל זה לא דוח עמוק, מלא ואובייקטיבי; והכי חשוב: המצב האמיתי הוא לא "התרסקות כלכלית", הכלכלה הישראלית ניצחה - התועלת מהמלחמה ומהחזרת החטופים החיים עולה על כל פיפס בגירעון
מעמד של מבקר הוא מעמד על. אתה נמצא למעלה, שולט, מסתכל למטה ומחליט מה לבקר, איך לבקר, כמה לבקר. אין כנראה גוף ציבורי אחד שתיפקד באופן מושלם מה-7 באוקטובר הארור. גם משרד האוצר וכל ההתנהלות הכלכלית שלו היתה מחדל, אם כי הדרג המקצועי התעשת שם יחסית מהר. הראש - לא. מה לעשות? שר האוצר במלחמה, ויש לו אג'נדה ברורה. הכלכלה מבחינתו בעדיפות שנייה, שלישית. ברור שזה מחדל, זה היה כך מהיום הראשון, כנראה שכל אזרח כאן ראה ורואה את זה. אגב, באופן יחסי, חייבים להגיד וגם לשבח - הכלכלה מצוינת. המבקר מבקר, אבל צריך להגיד מילה טובה לעם, לעסקים, לממשלה, לאוצר. רוב המדינות אחרי שנתיים של מלחמה היו מגדילות את הגירעון במספרים מטורפים ואפילו קורסות אצלנו העלות יחסית נמוכה.
המבקר טועה שהוא כותב על נזק-עלות ענקית לדורות הבאים ומבליט את זה בדוח שלו. זו תמונה חלקית, ולא אובייקטיבית. הוא כנראה צריך לחזור ולהתרענן בקורסים בכלכלה. אף אחד לא חושב שמלחמה לא עולה כסף, אבל מול העלות הזו יש גם תועלת. שיבדוק המבקר מה באמת העלות לעומת התועלת בהישגים במלחמות בכמה חזיתות ויבין שהעלות ששילמנו באופן יחסי היא נמוכה - כמה שווה להוריד את האיום האיראני? יש לזה בכלל מחיר?
כמה שווה להחזיר את החטופים החיים ורוב החללים? יש לזה מחיר?
בכלכלה יש מונחים מאוד ברורים - מדברים שם על תועל ועלות וזה לא חייב להיות בכסף, זה במשאבים, במקורות ועוד. התועלת שבהחזרת כוח ההרתעה שווה הרבה. המבקר צריך לתת לנו גם את ההתייחסות לזה. אחרת, מה עשה בעצם - אמר לנו שמלחמה עולה כסף?
ובכן, בוקר טוב, אדוני המבקר, מתניהו אנגלמן. אומרים עלייך ועל תפקידך שבסוף אלו אנשים והאנשים מוטים. אנחנו לא חשבנו שאתה מוטה, אבל הדוח שלך הוא לא רציני. אתה צודק לחלוטין לגבי סמוטריץ', לגבי הקבינט הכלכלי שלא תיפקד, לגבי ההפקרה של התושבים בצפון. אבל דוח צריך להאיר גם על המקומות שהיו תקינים ולתת תמונה מלאה. הדוח הזה יצא לא מאוזן, לא אובייקטיבי ולא רלבנטי.
- נגמרה הביקורת: אנגלמן מבקש חצי מיליון לדרך - השכר לא הספיק?
- מבקר המדינה באיום לרמטכ"ל: "אם לא תהיה ברירה - אפעיל סמכויות חקירה"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתמונה הגדולה, הכלכלה היא המקום שתיפקד הכי טוב בשנתיים האחרונות.
ונביא כאן את ריכוז עיקרי הממצאים של הדוח שמשתרע על פני מאות עמודים וחושף תמונה מדאיגה ומורכבת של כשלים מערכתיים בהיערכות הכלכלית לשעת חירום, התנהלות בעייתית ואף מחדלים בתפקוד הקבינט החברתי-כלכלי, והיעדר מענה מערכתי ראוי לתושבי הצפון שספגו את נזקי המלחמה הממושכת.
