מטוס קרב (דובר צהל)
מטוס קרב (דובר צהל)

הפצצות הגיעו - מה עומד מאחורי המשלוח האמריקאי?

למה משמשות הפצצות, כמה הן עולות והאם הן יכולות לשמש לתקיפה באיראן? שר הביטחון, ישראל כ"ץ: "נכס משמעותי לחיל האוויר ולצה"ל. מודה לנשיא ארה"ב טראמפ ולממשל האמריקני על עמידתם האיתנה לצד מדינת ישראל"

אביחי טדסה | (12)
נושאים בכתבה פצצות חימושים

משלוח פצצות האוויר הכבדות הגיע לישראל. האוניה, שעליה חימושים כבדים מסוג MK-84, עגנה ונפרקה בנמל אשדוד. החימושים הועמסו על עשרות משאיות של יחידת התובלה באגף 'אמון' ואגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה בצה"ל והועברו לבסיסי חיל האוויר. 

עד כה הגיעו לישראל מעל 76,000 טונות של ציוד צבאי ב-678 הטסות ו-129 השטות. מדובר ברכבת האווירית והימית הגדולה ביותר בתולדות מדינת ישראל. שר הביטחון, ישראל כ"ץ: "אספקת החימושים שהגיעה הלילה לישראל ושוחררה על ידי ממשל טראמפ, מהווה נכס משמעותי לחיל האוויר ולצה"ל, ומהווה עדות נוספת לקשר החזק בין ישראל לארה"ב. בשיחתנו האחרונה, מזכיר ההגנה הגסת' חזר על מחויבותה של ארה"ב להמשיך ולספק לישראל את כל הכלים הנדרשים לטובת הבטחת ביטחונה. אני מודה לנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ ולממשל האמריקני על עמידתם האיתנה לצד מדינת ישראל - נמשיך לפעול יחד למען חיזוק ביטחוננו".



מה עומד מאחורי משלוח הפצצות מארה"ב?


המשלוח הזה מגיע לאחר שטראמפ אישר לאחרונה העברת 1,800 פצצות מסוג MK-84 לישראל, וזאת לאחר שהממשל הקודם, בראשות ג'ו ביידן, עצר את אספקתן. מדובר בפצצות במשקל כ-900 ק"ג כל אחת, שנחשבות לנשק קריטי בשל יכולת החדירה הגבוהה שלהן. ההחלטה מסמלת שינוי משמעותי בגישה האמריקאית כלפי חימוש ישראל ומעלה שאלות בנוגע לשימוש הצפוי בהן. האם ישראל נערכת להתקפה באיראן?


מה היתרון המבצעי של ה-MK-84?


המשקל הגבוה של הפצצה מאפשר חדירה עמוקה יותר לעומת דגמים קלים יותר, כמו MK-82 או MK-83. הפצצה יכולה לעבור דרך מבנים מבוצרים ולפגוע במטרות בעומק משמעותי


האם מדובר בפצצות מונחות ואיך הן מגיעות ליעד?


הגרסה הבסיסית של הפצצות אינה כוללת מערכת הנחיה, אך ניתן להוסיף להן קיטים להנחיית GPS או לייזר, מה שהופך אותן לאחת ממערכות התקיפה המדויקות ביותר בשימוש חיל האוויר. הנחיית GPS מאפשרת פגיעה במטרות גם בתנאי מזג אוויר מורכבים, ואילו הנחיית לייזר מספקת רמת דיוק גבוהה במיוחד, כאשר המטרה מסומנת על הקרקע. מטוסי הקרב המתקדמים של חיל האוויר הישראלי, בהם F-15 ו-F-35, מותאמים לנשיאת כמה פצצות MK-84 בו-זמנית, תוך שמירה על יציבות אווירודינמית.


כמה עולה פצצה כזו?

מחירה של פצצת MK-84 בממוצע הוא כ-20 אלף דולר, נראה שישראל על רקע הקשרים עם ארה"ב והחשיבות של ארה"ב שיהיה בידנו נשק כזה, קיבלה את הפצצות במחיר נמוך יותר. ועדיין מדובר ברכישה ענקית שמגיעה לעשרות מיליארדים. 

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    אנונימי 16/02/2025 14:05
    הגב לתגובה זו
    האמת פצצה זולה אם אומרים שטפיר אחד עולה 50 אלף דולר מיירט של כיפת ברזל
  • 7.
    1800 פצצות לפי 20000 $ כא סהכ 36 מיליון $ (ל"ת)
    טעות בכתבה 16/02/2025 11:19
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    שימי 16/02/2025 11:11
    הגב לתגובה זו
    פייק 80 אחוז שלח ממשל ביידן והפייק הוא משרד רוהמ
  • 5.
    טיהור יחל בקור כלבים וקיצו גל צונמי אדיר. (ל"ת)
    טהרו לבבכם והיפקדו 16/02/2025 10:52
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    טיהור מוזס 2000 16/02/2025 10:51
    הגב לתגובה זו
    נשק ננשק תרדוף יצוא יבוא עסקת במסחר ומשלוח יד .
  • 3.
    יענקל 16/02/2025 10:50
    הגב לתגובה זו
    אני אוכל להרשות לעצמי כמה מישהו יכול לומר איך הכי נכון לאחסן אותן והאם הן לא מתקלקלות אם שמים לידן בצל
  • 2.
    אנונימי 16/02/2025 10:23
    הגב לתגובה זו
    תודה עמוקה לנשיא טראמפ שבתקופה קשה ומאתגרת במלחמה חסרת פשרות מעניק לנו את החימושים שיכולים להכריע את המלחמה בזירות שונות ולסיים טותה בנצחון של מדינת ישראל כמובן אחרי החזרת כל החטופים עד האחרון שבהם.
  • 1.
    אנונימי 16/02/2025 09:53
    הגב לתגובה זו
    כמה מתוך זה יספיק לחסל את הסמול
  • אנונימידני 16/02/2025 14:16
    הגב לתגובה זו
    אתה משסה איש על אחיו יוצר פילוג ובעל דיעות חשוכות
  • להזכירך מי שמשחרר את הפצצות הם אלה מהסמול הקיצוני של קפלן (ל"ת)
    סמולני הטעות במקור 16/02/2025 10:59
    הגב לתגובה זו
  • סמולני 16/02/2025 14:44
    בתקופתי היו רק 5 אחוז כיפות איש באמונתו יחיה רק שלא יאמצו את רמת המוסר וההומניות הנחותות של נציגיהם בכנסת בני המשיח סמוטריץ ובן גביר
  • זד 16/02/2025 14:09
    תתעדכן חמוד... בקרוב נהיה גם יותר
ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים

המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"

רן קידר |

הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.

הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם,  נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.

תגים מזוייפים

בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.

במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.

הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.