האם ארה"ב תראה תוכנית תמרוץ נוספת? מרבית הבכירים בארה"ב כבר מתחילים ללחוץ
בשעה ששוק העבודה בארה"ב ממשיך להידרדר ולאבד משרות, בכירי הבית הלבן, המיוצגים על ידי סטני הוייר, אמרו ל-CNBC שהכלכלה האמריקנית זקוקה ל"חבילת תמרוץ" שנייה.
"ראינו את שיעורי האבטלה מזנקים ל-6.1%, ואנו מודאגים משחיקת דמי האבטלה", אמר הוייר. "אנו מודאגים שהמובטלים יחוייבו בחשבונות חשמל שאין ביכולתם לשלם. כמו כן, התחייבויות תוכנית הבריאות של המדינות בארה"ב גדלות".
הוייר הסביר שלא כמו בתוכנית התמרוץ הקודמת שאופיינה בהחזרי מס, הקונגרס צריך להרכיב תוכנית שתהיה נגישה למובטלים ולתשתיות אנושיות. צעדים אלו יצרו משרות חדשות בשוק העבודה ויעודדו את הכלכלה.
במהלך הרבעון השני, תוכנית התמרוץ הממשלתית עזרה לכלכלה האמריקנית לצמוח בקצב שנתי של 1.9%, קצב מתון יחסית, אך מספק בכדי להסית את מנוע הצמיחה הגדול בעולם מהמסלול המיתוני.
הוייר ביקר את ממשל בוש על איבוד של יותר מ-2 מיליון משרות השנה, בהשוואה לממשלת קלינטון בשנת 2000, אז יצר קלינטון 1.4 מיליון משרות על פני תקופה של 8 חודשים. "ברור עד מאוד", כך אמר, "עדיין לא עודדנו את הכלכלה מספיק בכדי שלאנשים יהיו משרות וקמצוץ בטחון".
עם זאת, במונחי מיסים, הוייר אמר שחשוב שלא להכביד על החוב הלאומי שנאמד ב-1.6 טריליון דולר שנצבר בתקופת כהונתו של בוש. "אם ניצור תוכנית תמרוץ שנייה, זה לא הגיוני מנקודת מבטנו לעודד או לדכא מקביל – תפיסה שיושמה עם צאת תוכנית התמרוץ הראשונה", אמר הוייר.
"לא העלנו את המיסים – למעשה, הענקנו הטבות מס לעסקים ובמקביל הענקנו החזרי מס לציבור. אך בטווח הארוך, אנו נרצה שתהיה מערכת מס הוגנת, ואנו רוצים שהממשל ישלם בעבור מה שירכוש ויפסיק את הסחרור למעמקי החובות – מה שלא תורם למדינתנו".
מפתיע: האינפלציה בישראל נמוכה בהרבה מהמדינות המפותחות
אם חשבתם שישראל הרבה יותר יקרה מהעולם, המספרים מוכיחים אחרת: עשור של אינפלציה נמוכה מציב את ישראל בפער של יותר מפי 2.5 מול ה-OECD
מסתבר שקצב האינפלציה בישראל נמוך בהרבה מאשר ברוב המדינות המפותחות, ה-OECD. זאת בניגוד ל"תחושות בטן" שיש לנו. מסתבר גם שמדד מפתיע מראה שאפילו מחירי השירותים העירוניים בתל אביב, כבר אינם בראש רשימת הערים המרכזיות היקרות בעולם המערבי, כפי שהיה בעבר. המסקנות הללו מספקות ללא כל ספק עוד תחמושת לאלו הדורשים מבנק ישראל להוריד את הריבית במיידי וכמה שיותר.
בממוצע שנתי קצב האינפלציה בישראל ב-10 השנים האחרונות היה 1.4% לשנה מול ממוצע של 3.8% ב-OECD. משמע בחו"ל, ברבות מהמדינות המערביות, קצב האינפלציה הממוצע גבוה ביותר מפי 2.5 מאשר אצלנו!
המקור: עיבודי חיסונים פיננסים לפרסום של ה-OECD
www.oecd.org/content/dam/oecd/en/data/insights/statistical-releases/2025/7/consumer-prices-oecd-07-2025.pdf- למה השוק מריע לאינפלציה של 3%?
- מהאינפלציה לצמיחה: מלחמת הסחר חוזרת למרכז הבמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תל אביב (מבחינת יוקר המחייה) זה לא מה שהיה פעם
כדי להבין עד כמה תמונת האינפלציה מורכבת וכוללת הרבה מאד אלמנטים שהמדיה הכלכלית פעמים רבות מתעלמת מהם, להלן טבלה ובה בדיקה שפרסמו Visual Capitalist על בסיס נתונים שבדק דויטשה בנק, בנוגע לעלות החודשית שמשקי הבית ועסקים בערים שונות בעולם משלמים על שירותים עירוניים דוגמת חשמל, מים, פינוי אשפה וכו':
מגדל one world trade tower קרדיט: גרוק10 המגדלים הגבוהים בעולם
בין חלקם יש תחרות, רובם שברו שיא כלשהו וכולם מהווים הישג הנדסי, היכנסו לראות מיהם המגדלים הגבוהים בעולם: איפה תוכלו לעלות לקומה ה-96 ב-40 שניות ואיפה תוכלו לעמוד על רצפת זכוכית בקומה ה-120
כל אחד מהמגדלים הגבוהים בעולם הוא הישג הנדסי וטכנולוגי, אך נראה כי מתקיימת מאין תחרות בין המתכננים שלהם על שיאים שונים: בין אם מעליות מהירות, השעון הכי גדול, קומת התצפית עם הנוף הכי רחוק ומה לא. מעבר ליוקרה ולחדשנות יש לכל אחד מהם גם אלמנטים תרבותיים שמדברים על זהות ולאומיות. ריכזנו עבורכם רשימה שכולה שבירת שיאים בלתי ייאמנים של הנדסה, טכנולוגיה וחדשנות, יחד עם עוד 10 מגדלים ישראליים שמביאים לנו גם קצת כבוד.
1 # Burj Khalifa, דובאי, איחוד האמירויות
הגובה של המבנה מגיע לכ-828 מטרים. הוא הושלם ונפתח בשנת 2010. המבנה כולל כ-154 קומות + 9 קומות תחזוקה. העלות הכוללת לבנייתו הוערכה בכ-1.5 מיליארד דולר . בשעתו, המגדל שבר שיאים רבים והפך לסמל של פריצת גבולות האדריכלות והנדסה. המבנה משמש בעיקר למגורים, מלון, משרדים ותצפית לתיירים.
המגדל נבנה כחלק מהשאיפה של דובאי להפוך למרכז גלובלי של עסקים ותיירות,
תצפית "at the top" שנמצאת בקומה 124, מושכת מיליוני מבקרים מדי שנה ומאפשרת ראייה של עד 80 קילומטר בימים בהירים. האדריכל אדריאן סמית שאב השראה מצמח ההימנוקליס המדברי בעיצוב הצורה המדורגת של המגדל, שמטרתה להפחית את עומסי הרוח בגובה רב כל כך. המעליות במגדל נוסעות במהירות של עד 10 מטר לשנייה ומחזיקות בשיא עולמי למהירות למעליות בודדות.
- בנייה לגובה בירושלים? לא כל כך מהר
- 1,654 דירות חדשות ייבנו בבת ים. כמה הן יעלו?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

