ביוג'ן נושפת בעורפה של טבע: רשמה זינוק ברווחים הודות לעלייה חדה במכירות הטיסברי

תחרות קשה מצפה לקופקסון: ביוג'ן צופה עלייה נוספת במכירות הטיסברי עד סוף העשור. מבול הדוחות ממשיך להציף את וול סטריט: רלף לורן מפתיעה את האנליסטים, טיים וורנר רשמה צניחה ברווחים
אילן קליקה |

יצרנית התרופות הגדולה בעולם לטיפול בטרשת נפוצה, ביוג'ן (Biogen), הודיעה היום כי רווחיה לרבעון הרביעי של שנת 2007 צמחו ב-85%, כתוצאה ממכירות תרופת הדגל שלה, הטיסברי. נזכיר כי הטיסברי היא מתחרה ישירה לתרופת הקופקסון, הלא היא תרופת הדגל של טבע הישראלית המיועדת לטיפול בטרשת נפוצה.

הרווח הנקי של ביוג'ן גדל לרמה של 201.2 מיליון דולר, או 67 סנט למניה, וזאת בהשוואה לרווח של 108.6 מיליון דולר, או 32 סנט למניה אשתקד. הרווח בניכוי הוצאות חד פעמיות (non-GAAP) הכה את תחזיות האנליסטים ב-9 סנט למניה.

הכנסות החברה התחזקו ב-26% בהשוואה לשנה הקודמת, לרמה של 893 מיליון דולר, וזאת בעוד שמכירות הטיסברי זינקו פי 4 ברחבי העולם.

כמו כן, בחברת ביוג'ן מאמינים כי עד סוף שנת 2010 עוד 100 אלף חולים יטופלו בתרופה זו. הערכה זו, בשקלול עם מחיר התרופה כיום, תשקף תוספת של 2.8 מיליארד דולר לשרות המכירות השנתיות.

"היה זה רבעון טוב מאוד, ומגיע להם הקרדיט", ציין מיכאל קינג, אנליסט ב- Rodman & Renshaw.

דוחות נוספים זרמו היום מצד חברות גדולות בוול סטריט. ענקית הביגוד רלף לורן (Polo Ralph Lauren), הודיעה היום כי רווחיה לרבעון השלישי הכו את ציפיות האנליסטים. כמו כן, החברה עדכנה מעלה את תחזיות רווחיה לשנת 2008, זאת על בסיס הפחתות במיסוי ועלייה במכירות באירופה.

הרווח הנקי טיפס ב-2% לרמה של 112.7 מיליון דולר, או 1.08 דולר למניה, וזאת בהשוואה לרווח של 1.03 דולר למניה, או רווח של 110.5 מיליון דולר אשתקד. הכנסות החברה ברבעון החולף טיפסו ב-11% לרמה של 1.27 מיליארד דולר.

חברת טיים וורנר (Time Warner) הודיעה היום כי רווחיה לרבעון הרביעי צנחו ב-41%. הרווח לרבעון הרביעי נקבע על 1.03 מיליארד דולר, שהם 28 סנט למניה, ירידה בהשוואה לרווח של 1.75 מיליארד דולר ברבעון המקביל בשנת 2006.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים

המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"

רן קידר |

הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.

הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם,  נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.

תגים מזוייפים

בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.

במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.

הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.