אירופה השלימה שבוע חמישי ברציפות של ירידות

מחירי הסחורות המאמירים וההאטה בצריכה הפרטית כבר באים לידי ביטוי במחיריהן של היצרניות הגדולות ביבשת. כמו גם הורדות ההמלצה מצד גופי ההשקעה הפכו לדבר שבשגרה
שהם לוי |

המניות האירופאיות רשמו היום ירידות ושלחו את מדד ה- Stoxx 600 לשבוע חמישי ברציפות, לאחר שאנליסטים הודיעו כי ההאטה בצריכה הפרטית ומחירי סחורות גבוהים יפגעו ברווחים של החברות L'Oreal ו- Unilever.

חברת לוראל, יצרנית מוצרי הקוסמטיקה הגדולה בעולם, צנחה לשפל של ארבעה חודשים, בעוד יצרנית המזון וחומרי הניקוי יוניליוור צנחה לרמת שפל מאז 2004 במסחר באמסטרדם. מניות נסטלה הובילו את מגזר המזון וחברות המשקאות לשפל של כמעט 5 חודשים.

מדד ה- Stoxx 600 איבד 0.4% לרמה של 343.96 נקודות במסחר בלונדון, והגביר את הירידה השבועית ל-2.3%. בכך למעשה השלים את מהלך הירידות הממושך ביותר מאז חודש אוגוסט.

מתוך 18 השווקים שנפתחו למסחר במערב אירופה 13 נעלו את המסחר בירידות. הקאק הצרפתי איבד 0.5%. הפוטסי בלונדון השיל 0.3%. הדקס הגרמני הוסיף לערכו פחות מ-0.1%. אינדקס ה- Stoxx 50איבד מערכו 0.3%, והאירו Stoxx 50, המודד את מדינות גוש האירו השיל 0.2%.

אירופאיות במרכז

קבוצת דנונה, יצרנית היוגורט הגדולה באירופה, איבדה 3% וסגרה במחיר של 58.36 אירו במסחר בפריז. האנליסט, Jeremy Fialko, מ- ABN Amroחתך את המלצתו למניה ל"מכירה" לעומת "החזק" קודם לכן. בין הגורמים שעלולים להביא לירידה במחיר המניה מציין האנליסט את האתגרים שבמיזוגה של Numico, אותה רכשה החברה בשנה שעברה תמורת 12.3 מיליארד אירו.

מניותיה של Premier Foods, נפלו לשפל במסחר בלונדון ברקע לחששות כי החברה תתקשה לשלם את חובותיה באם מחירי המזון יוסיפו להאמיר, כמו כן עשויה החברה למכור מניות כדי להעלות את רכיב ההון. המניה צנחה ב-19% למחיר של 133 פני, והציגה את הביצועים הגרועים ביותר בקרב מניות מדד ה- Stoxx 600 היום.

יצרנית הרכבים, Volvo, צנחה 3.5% למחיר של 90.5 קורונות שוודיות. האנליסטים בגולדמן זאקס הפחיתו את המלצתם למניות החברה ל"נייטרלי" מ"קנייה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
קניות
צילום: freepik

הכפלת הפטור ממס על יבוא אישי - שאלות ותשובות

רן קידר |

מה כוללת הרפורמה של בצלאל סמוטריץ' בקשר למע"מ על יבוא אישי?

הכפלת פטור ממע"מ ביבוא אישי מ-75 דולר ל-150 דולר החל מינואר 2026.

למה נועד הפטור?

להוזיל עלויות לצרכן ולהגביר תחרות מול רשתות ומחירים גבוהים בישראל.

מה החשש של הקמעונאים?

תחרות לא הוגנת שתביא לסגירת אלפי חנויות קטנות ועסקים מקומיים.

טענת המתנגדים העיקרית?

אובדן של כ-2 מיליארד שקל הכנסות מע"מ ופגיעה קשה במסחר.

הצרכנים באמת יחסכו?

כן, עד 18% על אופנה, קוסמטיקה ולייף-סטייל, אבל לא משמעותי לטווח ארוך.

מי ירוויח הכי הרבה?

עליאקספרס, אמזון, חברות שילוח והצרכן הפרטי הישראלי.

איך דואר ישראל יתמודד?

כבר עמוס מאוד, יצטרך הרחבה משמעותית של מיון ושליחויות.

מה עם נקודות איסוף?

יקבלו יותר תנועת לקוחות אך רווחיות נמוכה מעמלות.

השפעה על חברות ישראליות?

פגיעה קשה באופנה וקוסמטיקה, חלקן ישקלו מעבר לחו"ל.

כמה המדינה תפסיד?

כ-2 עד 2.25 מיליארד שקל בשנה מהפסד גביית מע"מ.

יש קשר פוליטי?

רבים רואים בזה צעד פופוליסטי לקראת בחירות 2026.

עמדת אתרי הסחר הישראליים?

חוששים מאובדן לקוחות, שוקלים להקים מחסנים בקפריסין או ירדן.

יש חלופות טובות יותר?

פטור מדורג או הטבות לעסקים מקומיים – כרגע לא מתוכנן.

מתי זה נכנס לתוקף?

צפוי להיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2026 לאחר אישור הצו.

מה אומר הדרג המקצועי?

התנגדות חריפה, המליץ לבטל את הפטור ממע"מ לגמרי.

ילכו לבג"ץ?

איגודי סוחרים ותעשיינים מאיימים בעתירה לבג"ץ לעצירת הרפורמה.