אירופה השלימה שבוע חמישי ברציפות של ירידות

מחירי הסחורות המאמירים וההאטה בצריכה הפרטית כבר באים לידי ביטוי במחיריהן של היצרניות הגדולות ביבשת. כמו גם הורדות ההמלצה מצד גופי ההשקעה הפכו לדבר שבשגרה
שהם לוי |

המניות האירופאיות רשמו היום ירידות ושלחו את מדד ה- Stoxx 600 לשבוע חמישי ברציפות, לאחר שאנליסטים הודיעו כי ההאטה בצריכה הפרטית ומחירי סחורות גבוהים יפגעו ברווחים של החברות L'Oreal ו- Unilever.

חברת לוראל, יצרנית מוצרי הקוסמטיקה הגדולה בעולם, צנחה לשפל של ארבעה חודשים, בעוד יצרנית המזון וחומרי הניקוי יוניליוור צנחה לרמת שפל מאז 2004 במסחר באמסטרדם. מניות נסטלה הובילו את מגזר המזון וחברות המשקאות לשפל של כמעט 5 חודשים.

מדד ה- Stoxx 600 איבד 0.4% לרמה של 343.96 נקודות במסחר בלונדון, והגביר את הירידה השבועית ל-2.3%. בכך למעשה השלים את מהלך הירידות הממושך ביותר מאז חודש אוגוסט.

מתוך 18 השווקים שנפתחו למסחר במערב אירופה 13 נעלו את המסחר בירידות. הקאק הצרפתי איבד 0.5%. הפוטסי בלונדון השיל 0.3%. הדקס הגרמני הוסיף לערכו פחות מ-0.1%. אינדקס ה- Stoxx 50איבד מערכו 0.3%, והאירו Stoxx 50, המודד את מדינות גוש האירו השיל 0.2%.

אירופאיות במרכז

קבוצת דנונה, יצרנית היוגורט הגדולה באירופה, איבדה 3% וסגרה במחיר של 58.36 אירו במסחר בפריז. האנליסט, Jeremy Fialko, מ- ABN Amroחתך את המלצתו למניה ל"מכירה" לעומת "החזק" קודם לכן. בין הגורמים שעלולים להביא לירידה במחיר המניה מציין האנליסט את האתגרים שבמיזוגה של Numico, אותה רכשה החברה בשנה שעברה תמורת 12.3 מיליארד אירו.

מניותיה של Premier Foods, נפלו לשפל במסחר בלונדון ברקע לחששות כי החברה תתקשה לשלם את חובותיה באם מחירי המזון יוסיפו להאמיר, כמו כן עשויה החברה למכור מניות כדי להעלות את רכיב ההון. המניה צנחה ב-19% למחיר של 133 פני, והציגה את הביצועים הגרועים ביותר בקרב מניות מדד ה- Stoxx 600 היום.

יצרנית הרכבים, Volvo, צנחה 3.5% למחיר של 90.5 קורונות שוודיות. האנליסטים בגולדמן זאקס הפחיתו את המלצתם למניות החברה ל"נייטרלי" מ"קנייה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.57%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.